Onlangs huurde ik een OV-fiets op metrostation Amsterdam Noord, maar gezien hoe knullig dat daar georganiseerd is denk ik dat er wel wat verbeterpuntjes zijn…
Allereerst staat de locatie op de OV-fiets website veel verderop de Termini als waar de stalling zich daadwerkelijk bevindt, die zit namelijk direct tegen het metrostation aan. Het gaat hier om een stalling van de gemeente Amsterdam waar verder ook nergens op de ramen is aangegeven dat je daar ook moet zijn voor de OV-fietsen. Valt van buitenaf ook niet op dat die daar staan.
Vervolgens het huren zelf: dit is een bemenste stalling, maar hij heeft wel toegangspoortjes. En de OV-fietsen staan achter de poortjes. Die poortjes zijn echter alleen ingericht op het stallen van een fiets met chipkaart of bankpas, ze hebben geen lezer voor toegang met een OV-fiets abonnement.
In mijn geval kwam de beheerder toevallig net even naar buiten en toen ik het hem vroeg liet hij mij er met zijn beheerderspasje in en na het verhuren van de OV-fiets weer uit. Terug had ik wederom het geluk dat de beheerder z'n kantoortje uit gekomen was en mij tussen het poortje door z'n pasje kon aangeven om de stalling weer in te komen.
Maar wat is hier nu werkelijk de bedoeling? Hoor je met je chipkaart toegang te krijgen alsof je daadwerkelijk een fiets gaat stallen? Eerste 24 uur is gratis dus op zich kom je er dan wel uit zonder kosten, maar dat is wel afwijkend van alle andere OV-fiets stallingen. Wellicht dat het toevoegen van instructies zoals bij een zelfservice-stalling voor dit specifieke geval wel handig is. Want als de beheerder in z'n kantoortje zit is ‘ie net uit het zicht om z'n aandacht te trekken.