beantwoord

OV-fiets buitenland

• 26 May 2023
  • 4 reacties
  • 224 Bekeken

Beste community,

Binnenkort zou ik graag een OV-fiets willen huren in Heerlen. Mijn vraag; mag ik hiermee de grens over fietsen? 

met vriendelijke groet,

Daan

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 May 2023, 23:17

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Daanmulck,

Ja hoor, dat is geen probleem.

Badge +3

Off-topic 

Hoi Daanmulck,

Ja hoor, dat is geen probleem.

Als je die niet wenst terug te brengen, doe (valse, dat is strafbaar!) aangifte van diefstal en dan blijft er 70 euro eigen risico over van de 350 die NS wil en heb je een fiets!

Hopelijk met een echte sleutel en geen ‘nieuw slot’ (die in Heerlen hebben dat wel) 🤣

Maar serieus, doe met een fiets wat je wilt (wel netjes terugbrengen). Er zit geen GPS tracking in het slot (was dat maar waar, want juist die fietsen raken ze (NS) ‘nogal vaak kwijt’)….

Reputatie 7
Badge +1

Formeel moet een fiets in Duitsland een onafhankelijke voor- en achterrem hebben. Dus een OV-fiets die alleen een terugtraprem heeft voldoet eigenlijk niet aan de eisen die in Duitsland aan een fiets gesteld worden.

Desondanks zelf ook wel vaker een stukje de Duitse grens over geweest met een OV-fiets en in de praktijk is dat geen probleem.

Badge +3

Formeel moet een fiets in Duitsland een onafhankelijke voor- en achterrem hebben. Dus een OV-fiets die alleen een terugtraprem heeft voldoet eigenlijk niet aan de eisen die in Duitsland aan een fiets gesteld worden.

Desondanks zelf ook wel vaker een stukje de Duitse grens over geweest met een OV-fiets en in de praktijk is dat geen probleem.

Duitsland (en andere landen) hebben wel meer van die regeltjes waar niemand een probleem van maakt, totdat er iets mis gaat.

Denk daarbij aan winterbanden of het verplicht bij je hebben van een (geel?) hesje.

Nog wat van die ‘life hacks’ op https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/deze-dingen-zijn-handig-om-in-je-auto-te-hebben/

Reageer