beantwoord

OV-fiets buitenland

  • 26 May 2023
  • 25 reacties
  • 617 Bekeken

Beste community,

Binnenkort zou ik graag een OV-fiets willen huren in Heerlen. Mijn vraag; mag ik hiermee de grens over fietsen? 

met vriendelijke groet,

Daan

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 May 2023, 23:17

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Daanmulck,

Ja hoor, dat is geen probleem.

Badge +3

Off-topic 

Hoi Daanmulck,

Ja hoor, dat is geen probleem.

Als je die niet wenst terug te brengen, doe (valse, dat is strafbaar!) aangifte van diefstal en dan blijft er 70 euro eigen risico over van de 350 die NS wil en heb je een fiets!

Hopelijk met een echte sleutel en geen ‘nieuw slot’ (die in Heerlen hebben dat wel) 🤣

Maar serieus, doe met een fiets wat je wilt (wel netjes terugbrengen). Er zit geen GPS tracking in het slot (was dat maar waar, want juist die fietsen raken ze (NS) ‘nogal vaak kwijt’)….

Reputatie 7
Badge +2

Formeel moet een fiets in Duitsland een onafhankelijke voor- en achterrem hebben. Dus een OV-fiets die alleen een terugtraprem heeft voldoet eigenlijk niet aan de eisen die in Duitsland aan een fiets gesteld worden.

Desondanks zelf ook wel vaker een stukje de Duitse grens over geweest met een OV-fiets en in de praktijk is dat geen probleem.

Badge +3

Formeel moet een fiets in Duitsland een onafhankelijke voor- en achterrem hebben. Dus een OV-fiets die alleen een terugtraprem heeft voldoet eigenlijk niet aan de eisen die in Duitsland aan een fiets gesteld worden.

Desondanks zelf ook wel vaker een stukje de Duitse grens over geweest met een OV-fiets en in de praktijk is dat geen probleem.

Duitsland (en andere landen) hebben wel meer van die regeltjes waar niemand een probleem van maakt, totdat er iets mis gaat.

Denk daarbij aan winterbanden of het verplicht bij je hebben van een (geel?) hesje.

Nog wat van die ‘life hacks’ op https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/deze-dingen-zijn-handig-om-in-je-auto-te-hebben/

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Het zijn fietsen met OV-chip. Dus stel dat ik dat zou willen: ik kan ook geen fiets met sleutel aan een willekeurige Duitser uitlenen. Is gekoppeld aan mijn OV-kaart.

Dit omdat de conducteur zei dat ik mijn fiets zomaar zou kunnen verkopen in het buitenland... je moet er maar op komen...

Reputatie 7
Badge +1

Dit omdat de conducteur zei dat ik mijn fiets zomaar zou kunnen verkopen in het buitenland... je moet er maar op komen...

Dit is natuurlijk weer een sprookje (van Grim of van Andersen?) van de conducteur. Je kan de fiets natuurlijk ook gewoon in Nederland verkopen. In beide gevallen wordt gewoon € 350,00 afgeschreven. Klantenservice van NS is de laatste tijd in ieder geval buitengewoon slecht geïnformeerd. Als het niet zou mogen moet dit gewoon in de voorwaarden staan.

Reputatie 7
Badge

Ik kan nergens iets lezen in de voorwaarden dat het verboden is ermee naar het buitenland te gaan. Of ik heb iets over het hoofd gezien? 

Reputatie 7
Badge +3

Wat zeggen de ov-fietsen uitgevers hiervan?

Reputatie 7
Badge +1

Wat zeggen de ov-fietsen uitgevers hiervan?

Die zijn in bijna alle gevallen onbemand dus die zeggen niets. In Heerlen is geen personeel aanwezig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb op de website de feedback gegeven om informatie op te nemen of het is toegestaan om tijdens de huurperiode naar België of Duitsland te gaan met een OV-fiets.

Ik kan helemaal nergens terugvinden of het is toegestaan of niet. Het zou zo maar kunnen dat het niet is toegestaan omdat een fiets met terugtraprem niet in België of Duitsland is toegelaten.

Reputatie 3

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Waarom zou je dat aan de conducteur vragen? 

Reputatie 7
Badge +3

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Niet.

Geen ov fiets mee nemen de grens over.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan helemaal nergens terugvinden of het is toegestaan of niet. Het zou zo maar kunnen dat het niet is toegestaan omdat een fiets met terugtraprem niet in België of Duitsland is toegelaten.

Een terugtraprem mag wel degelijk in beide landen, maar je moet op beide wielen een rem hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar moet het nog explicieter.

Het gaat bij de OV-fiets om een fiets die alleen een terugtraprem heeft op de achteras. Zo’n fiets is dan niet toegelaten in België en Duitsland omdat er geen rem zit op het voorwiel. Familieleden van mij hebben decennia geleden hun vouwfietsen met alleen een terugtraprem met een extra rem op het voorwiel laten uitrusten voor een reis naar Duitsland en Zwitserland.


Dan kan het dus geen kwaad dat NS/OV-fiets dat met redenen omkleed uitlegt in de gebruiksvoorwaarden.

Vermoedelijk is de conclusie dat een OV-fiets tijdens de huurperiode wel de grens over mag maar dan alleen aan de hand mag worden meegevoerd. Dan kun je het net zo goed helemaal verbieden.

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Waarom zou je dat aan de conducteur vragen? 

Ik heb niets gevraagd: twee maal begon de conducteur er zelf over dat het niet mag. De eerste keer wist ik van niets, de tweede keer was ik voorbereid doordat ik de vraag op twee verschillende platforms had gesteld en telefonisch bij NS. Ik huur een OV-fiets, omdat ik met mijn eigen fiets niet voor de spits bij de grens kan zijn. 

Blijkbaar moet het nog explicieter.

Het gaat bij de OV-fiets om een fiets die alleen een terugtraprem heeft op de achteras. Zo’n fiets is dan niet toegelaten in België en Duitsland omdat er geen rem zit op het voorwiel. Familieleden van mij hebben decennia geleden hun vouwfietsen met alleen een terugtraprem met een extra rem op het voorwiel laten uitrusten voor een reis naar Duitsland en Zwitserland.


Dan kan het dus geen kwaad dat NS/OV-fiets dat met redenen omkleed uitlegt in de gebruiksvoorwaarden.

Vermoedelijk is de conclusie dat een OV-fiets tijdens de huurperiode wel de grens over mag maar dan alleen aan de hand mag worden meegevoerd. Dan kun je het net zo goed helemaal verbieden.

In een eerder artikel staat dat de OV-fiets in Limburg (Heerlen) gewoon de grens over mag. Daar heb je steile hellingen en toch mag het. Ik fiets in vlak gebied rond Wesel, al weet ik formeel dat de fiets dubbele remmen moet hebben. Naar de letter van de wet mag het niet, naar de geest van de wet is het nogal relatief. De remmen van de OV fiets zijn overigens beter dan die van de gemiddelde racefiets. Dat ik mijn eigen fiets niet mee neem komt omdat ik voor de spits niet een grensstation kan bereiken. 

Formeel moet een fiets in Duitsland een onafhankelijke voor- en achterrem hebben. Dus een OV-fiets die alleen een terugtraprem heeft voldoet eigenlijk niet aan de eisen die in Duitsland aan een fiets gesteld worden.

Desondanks zelf ook wel vaker een stukje de Duitse grens over geweest met een OV-fiets en in de praktijk is dat geen probleem.

Dat is mij ook bekend, ik fiets rond Wesel en daar is het land net zo vlak als de Achterhoek. Naar de letter van de wet ben ik in overtreding. Maar tegelijkertijd staat in een bijdrage dat de fiets in Heerlen gewoon de grens over mag (met veel meer heuvels). De reden dat ik mijn eigen fiets niet meeneem is dat ik voor de spits niet bij een grensstation kan zijn. Liever natuurlijk mijn eigen fiets. 

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Niet.

Geen ov fiets mee nemen de grens over.

Ik kan met mijn eigen fiets niet voor de spits bij een grensstation zijn, daarom neem ik de OV-fiets. Liever mijn eigen fiets natuurlijk. De huur van een fiets in Duitsland is ingewikkeld en stallingen hebben korte openingstijden, bijvoorbeeld van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 16.30 (een station in een grote stad!). 

Reputatie 7
Badge +3

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Waarom zou je dat aan de conducteur vragen? 

Ik heb niets gevraagd: twee maal begon de conducteur er zelf over dat het niet mag. De eerste keer wist ik van niets, de tweede keer was ik voorbereid doordat ik de vraag op twee verschillende platforms had gesteld en telefonisch bij NS. Ik huur een OV-fiets, omdat ik met mijn eigen fiets niet voor de spits bij de grens kan zijn. 

Met een OV-fiets mag je tijdens de spits ook niet in de trein zijn. En heb je een fietskaartje nodig.

Opnieuw discussie met de conducteur. Nee, de OV fiets mag niet over de grens! Ook mijn verwijzing naar de voorwaarden hielp niet. 'Als er niet staat dat het niet mag betekent dat niet dat het wel mag, meneer!" Conducteur belt kantoor in Arnhem en daar krijgt hij gelijk: de fiets mag niet de grens over. Hoe kom ik uit deze patstelling?

Inmiddels heb ik een reactie van VIAS: ze bieden hun excuses aan voor het gedrag van de conducteur, maar geven geen uitsluitsel of de OV-fiets mee mag. Dat is uiteraard aan OV-fiets, maar telefonisch krijg ik bij NS geen sluitend antwoord. 

Reputatie 7
Badge +3

De conducteur van VIAS had zich nergens mee te bemoeien. Zoveel was al duidelijk.

Blijft de vraag staan of NS het toestaat of je met een OV-fiets de grens over gaat. Die vraag kan alleen NS beantwoorden. Het zou kunnen dat ooit vergeten is dit expliciet in de gebruiksvoorwaarden op te nemen. Maar dat is speculeren.

Mogelijk moet ook nog verzekeringstechnisch gekeken worden naar dit onderwerp. Want wie is waarvoor verantwoordelijk wanneer je een schade veroorzaakt of een ongeval krijgt wanneer je met een OV-fiets de grens bent overgestoken.

Ik heb meegelezen en zelf ook even onderzoek gedaan en overlegd. Er staat letterlijk niks over in de voorwaarden. Het is dus toegestaan, zolang je de fiets weer tijdig inlevert. :)

Reputatie 7
Badge +3

Of het verstandig is dat het niet in de voorwaarden staat is een andere kwestie. 😀

Reageer