beantwoord

OV Fiets declareren

• 6 maart 2019
  • 8 reacties
  • 488 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste mensen,

Waar kan ik de ritten van OV fiets vinden om ze te declareren?
Dank R P
icon

Beste antwoord door Thom 6 maart 2019, 12:49

Op Mijn NS van deur tot deur en onder Facturen. De informatie wordt niet altijd direct bijgewerkt. Heeft u NSFlex, dan komt de betaling na het einde van de maand van uw abonnement.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Op Mijn NS van deur tot deur en onder Facturen. De informatie wordt niet altijd direct bijgewerkt. Heeft u NSFlex, dan komt de betaling na het einde van de maand van uw abonnement.
Hi REnet en welkom bij de NS Community.

Zoals ik zie heeft Thom je al voorzien van een prima reactie. Kun je hiermee uit de voeten?
Badge
Op Mijn NS van deur tot deur en onder Facturen. De informatie wordt niet altijd direct bijgewerkt. [...]

Excuus voor de topic-kick, maar hoe lang kan het precies duren tot het declaratieoverzicht wordt bijgewerkt? Ik heb namelijk op 27 maart een OV-fietsabonnement afgesloten (€0,01) en op 29 maart er voor het eerst enkele uren gebruik van gemaakt. De €0,01 staat netjes in Mijn NS > Facturen, maar de afschrijving van 29 maart nog niet.
Mijn werkgever zit me achter de vodden om mijn reiskosten te declareren, vandaar dat ik het vraag 😉
Ik heb precies dezelfde vraag als DDietzen.
Ik moet wekelijks mijn declaraties indienen en kan niet wachten tot er pas in de eerste week van de volgende maand een factuur komt.
Het overzichtje onder "van deur tot deur" wordt niet als officiële declaratie gezien. Waarom kan ik niet net als bij het ov-chipkaart deel een officiële declaratie aanmaken met de kosten van m'n OV-fiets gebruik!?
Helaas is het zoals het is, er wordt maandelijks gefactureerd. Dit is helaas niet te wijzigen. Mogelijk kunnen jullie met jullie werkgevers in overleg en samen tot een compromis komen?

P.S. Ik heb even zitten meedenken en ik kwam tot de conclusie dat áls het kan jullie een fiets kunnen kopen en elke keer een Dagkaart Fiets kunnen kopen. Die kan je namelijk direct declareren. Succes! :)
Allereerst bedankt voor je antwoord Emma.
Op zich is het OV-Fiets product echt ontzettend handig en prijstechnisch zeer verantwoord.
Toch wil ik nog even ingaan op je reactie. Hopelijk neem je dit niet persoonlijk, maar over de situatie ben ik toch een beetje boos. Ik zal uitleggen waarom.

Helaas is het zoals het is, er wordt maandelijks gefactureerd. Dit is helaas niet te wijzigen. Mogelijk kunnen jullie met jullie werkgevers in overleg en samen tot een compromis komen?

Dat is helaas niet mogelijk. Ik werk voor bedrijven die korter dan een maand / 5 weken eisen dat je je reiskosten inlevert. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon niet vergoed. Daarmee wordt het product OV-Fiets voor mij waardeloos, omdat ik nu zelf de kosten moet gaan dragen. Terwijl ik het wel vergoed zou kunnen krijgen als er niet zoveel onwil zou zijn vanuit de NS om gewoon even een factuur op te stellen.
Het is natuurlijk een beetje simpel om te stellen dat "het is zoals het is". Zaken kunnen veranderd worden. En zeker als het om geautomatiseerde systemen gaat.

P.S. Ik heb even zitten meedenken en ik kwam tot de conclusie dat áls het kan jullie een fiets kunnen kopen en elke keer een Dagkaart Fiets kunnen kopen. Die kan je namelijk direct declareren. Succes! :)

Daar heb ik een heel simpel antwoord op. In de spits mag je geen fiets meenemen in de trein. Daarom is het OV-Fiets product zo'n fijne oplossing. Plus, waarom zou ik investeren in nog een fiets als deze oplossing er nu juist is om op drukke momenten de treindrukte in de coupe te ontlasten.

Het is en blijft gewoon vreemd. Waarom kan je wel elke dag van je OV-Chipkaart ritten een officiele declaratie aanmaken, maar van je OV-Fiets niet. Dat zou gewoon hetzelfde kunnen werken.

Maar wat het nog frappanter maakt is dat ik in mijn geval op 2, 3 en 4 april gebruik heb gemaakt van de OV-Fiets. Op 4 april krijg ik keurig de factuur van 2 april te zien op Mijn NS. Ik denk, nou netjes. Even wachten op die van 3 en 4 en dan kan ik declareren. Zit blijkbaar 2 dagen tussen. Ook nog niet de grootste ramp. Maar blijkbaar lag voor de NS systemen de grens bij 2 april. Want voor die andere twee dagen moet je dan een maand wachten!? Waarop? En vooral waarom? Als het toch een automatisch systeem is!

Misschien dat dit nog opgelost kan worden voordat ik klachtenbrieven moet gaan schrijven. Ik hoop oprecht dat dat niet nodig is. Maar het lijkt zo langzamerhand er op te lijken dat ik dat wel moet gaan doen. Jammer. Ik heb m'n best in ieder geval gedaan. Maar als het probleem alleen maar bij mij neergelegd kan worden...
Je hebt hoogstwaarschijnlijk op de 2e van de maand het abonnement besteld, waardoor elke 2e van de maand er een nieuwe factuur wordt opgemaakt en de nieuwe maand ingaat. Alle ritten na de 2e dag van de maand zul je dus pas de volgende maand te zien krijgen. Ik begrijp je situatie en ik heb echt wel door dat dit voor jou ongunstig is, maar nogmaals het is niet anders. Wij gaan hier niets aan kunnen veranderen, dat vind ik echt vervelend voor je. Voordat je moeite en energie in klachtenbrieven stopt, wil ik je erop attenderen dat dit voor jou (en mogelijk een paar anderen) een probleem blijkt te zijn. OV-fiets werkt al een hele poos op deze manier en voor de meeste mensen is dat prima.

Het product is zo ontworpen dat het grote gros van onze reizigers hier probleemloos gebruik van kan maken.

Een laatste optie is reizen met de bus/tram/metro, die reizen kun je direct inzien en dus direct declareren. Maak hiervoor een account aan bij OV-chipkaart. Hopelijk vind je een passende oplossing. Mocht dat het geval zijn, laat je ons dat dan weten? Daarmee help je vast andere reizigers met hetzelfde probleem.
Jammer dat er helemaal niks geregeld kan worden. Ook niet handmatig. Als het dan toch om een paar mensen gaat...
Ik denk dat ik het helder uitgelegd heb, maar ik zie geen andere optie meer, dan om hier een klacht van te maken. Punt blijft dat je voor dit product wel met je OV-Chipkaart gebruik moet maken, maar dat in de afrekening van de fiets van dat systeem dus blijkbaar geen gebruik wordt of kan gemaakt worden.
Ik zal het wel uiteenzetten in de brief die ik ga schrijven.

Reageer