ov fiets drama

• 22 februari 2017
  • 19 reacties
  • 814 Bekeken

Gisteren 4 ov kaarten gekocht, zodat we ook een ov fiets konden huren. Bij aankomst op Rotterdam Wilhelminaplein slechts 1 fiets, maar die was niet te huren. Sowieso maar stuk of 8 plekken voor fiets. Dus doorgereden naar CS. Daar bleek dat we met onze ov kaart geen fiets konden huren. We hadden een persoonlijke ov kaart moeten kopen. Dus 30 euro kwijt! Bovendien daardoor anderhalf uur aan het uitzoeken geweest hoe en wat nu. Hoezo nederland fietsland? zie ook http://www.ns.nl/en/door-to-door/ov-fiets/the-ov-fiets.html
Hier staat dus niet op dat je een persoonlijke kaart moet hebben.

19 reacties

Reputatie 6
Badge
Had je niet beter de Metro kunnen pakken in plaats van de fiets? €7,50 voor een dagkaartje, onbeperkt met RET.
Ja, zeker als je het financieel bekijkt, want nu was ik 12,50 kwijt per dag per fiets. Dus 37,50+ de 22,50 voor de ov kaart = 60 euro.
Anders slechts 22,50
Echter we wilden zo duurzaam mogelijk reizen in de stad. Bovendien kan mijn dochter niet lang lopen vanwege blessure. Fietsen gaat wel en met de metro/tram loop je veel meer.
Ja, zeker als je het financieel bekijkt, want nu was ik 12,50 kwijt per dag per fiets. Dus 37,50+ de 22,50 voor de ov kaart + kosten naar CS en terug circa 10 euro = 75 euro.
Anders slechts 22,50
Echter we wilden zo duurzaam mogelijk reizen in de stad. Bovendien kan mijn dochter niet lang lopen vanwege blessure. Fietsen gaat wel en met de metro/tram loop je veel meer.
Reputatie 7
Badge +4
Als het mogelijk zou zijn op een anonieme fietskaart een fiets te huren, zouden mensen daar eenvoudig misbruik van kunnen maken. Met een persoonlijke chipkaart plus abonnement op ov-fiets helpt dit misbruik te voorkomen en kun je de rekeningen van de huur efficiënt innen. Door deze constructie is de fietshuur bij ov-fiets snel en goedkoop.
U zult, helaas voor u, aan deze voorwaarden moeten voldoen.
Als het mogelijk zou zijn op een anonieme fietskaart een fiets te huren, zouden mensen daar eenvoudig misbruik van kunnen maken. Met een persoonlijke chipkaart plus abonnement op ov-fiets voorkom je dit en kun je de rekeningen van de huur efficiënt innen. Door deze constructie is de fietshuur bij ov-fiets snel en goedkoop..
Hoe bedoel je? Misbruik maken. Bij een gewone fietsverhuur is dit ook geen probleem. Je laat gewoon je credit kaart gegevens achter en je ID gegevens. Geen probleem hoor. Het lijkt me meer een probleem van niet met de klant meedenken.
Reputatie 7
Badge +4
Heel simpel, je koopt een anonieme kaart, huurt en fiets en die lever je niet meer in. Het is geen beschuldiging naar uw kant, dat is niet aan de orde maar er zouden zeker mensen zijn die dit zo zouden doen. Die vinden dat 'slim'. Bij een normale fietsverhuurder is identificatie noodzakelijk en veelal een borgsom. Dit geeft meer administratie en gedoe dan bij ov-fiets, die dit door de combinatie persoonlijke chipkaart en abonnement overbodig maakt. Ov-fiets is snel, efficiënt en redelijk goedkoop. Hooguit is het succes te groot ;-)
De prijs is daardoor laag en daarmee denken ze ook in het belang van de klant.
Als je niet meer administratie wilt, dan kan je de 250 euro borg (max. bedrag als je de fiets niet meer terugbrengt) als extra op een anonieme kaart laten zetten. ICT technisch echt niet ingewikkeld lijkt me. Ik zou er geen problemen mee hebben gehad.
Bovendien is het raar dat de ov chipkaart zelf de anonieme kaart aanbeveelt voor een familie en bij de verschillen niet aangeeft op de site: "welke kaart past bij jou" dat je met een anonieme geen ov fiets kan huren.

https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kopen/welke-kaart-past-bij-jou.htm
Bovendien staat bv. op deze site dat je ook met een anonieme kaart een ov fiets kunt huren
http://hoe-het-werkt.nl/hoe-een-ov-fiets-huren/
nou snap ik (achteraf ) ook wel dat dit geen ns site is, en iedereen hier info op kwijt kan, maar juist daardoor had ik verwacht dat de NS dit ook aanpast op deze site.
Kortom gewoon totale onduidelijkheid over hoe het zit met een ov fiets. Ik kan me voorstellen dat buitenlandse toeristen hier een kater van krijgen.
Reputatie 6
Badge
Als je onbekend met het product bent, is het natuurlijk vervelend, dat er voor niets OV-Chipkaarten worden aangeschaft. Die zouden eigenlijk ook terug te geven moeten zijn, inclusief geld terug. Ook voor toeristen of andere incidentele gebruikers zou dit prettig zijn, maar dat is een andere discussie.

De OV-fiets is een product van NS. Het gaat dus om de informatie op haar site, of deze kloppend is. Sites van derden zijn wellicht handig ter oriëntatie, maar vallen niet onder de verantwoordelijkheid van NS

Onder:
http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets
staat de informatie van een -persoonlijke- ovc wel vermeld.

Overigens richt NS zich met dit product ook niet op toeristen. Eerder op treinreizigers, die het laatste stuk van hun reis met een ov-fiets willen/moeten afleggen. De meeste NS reizigers zullen dus al een OV-chipkaart van NS hebben, welke persoonlijk is. Overigens: Per ovchipkaart kunnen twee fietsen gehuurd worden.

Als het eenmaal werkt, zul je zien, dat het een fijn en relatief goedkoop product. Helaas heb je deze ervaring door de aanschaf van prijzige en feitelijk nutteloze ovc-kaarten niet.
Dank voor je antwoord, maar het klopt niet helemaal want de onduidelijkheid ontstaat door het foutieve gebruik van het woord persoonlijk. De NS gebruikt de woorden persoonlijke kaart, maar bedoeld -gepersonaliseerde- kaart. Oftewel op naam gesteld en niet per persoon. Definitie persoonlijk: van of voor iedere persoon afzonderlijk. Persoonlijke OV-kaart is door ons dus ook opgevat als dat je niet samen op 1 kaart mag reizen, maar ieder zijn eigen persoonlijke kaart moet hebben.nog duidelijker) In het Engels personalised ipv personal.
Nu nog een reactie van iemand die weet hoe we dit moeten omzetten ofwel geld terug krijgen. Alhoewel ik het nog veel chiquer zou vinden als de NS met een oplossing komt voor reizigers die anoniem met de trein en fiets willen reizen. Niet omdat we crimineel zijn, maar juist om criminelen niet te kunnen laten weten dat we niet thuis zijn, maar in de trein zitten.
Goedemiddag olgaanja, en welkom op het forum.

Vervelend dat je geen gebruik hebt kunnen maken van het OV-fiets abonnement. Zoals zowel Raymond123 en Thom al aangeven, heb je voor het huren van een fiets een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dat staat op onze website ook duidelijk uitgelegd, wij hebben niet in de hand wat andere websites die niet in ons beheer zijn daarover zeggen.

Wij hebben dit systeem gekozen, omdat we zo op een gemakkelijke en goedkope manier fietsen kunnen verhuren. We hebben met iemand een contract, zodat borg niet meer nodig is, en je OV-chipkaart is je persoonsbewijs. Als dat niet handig voor je uitkomt, is het misschien verstandiger om naar andere manieren van fietsverhuur te kijken. Dat is misschien sowieso een betere optie als je nog geen OV-chipkaart hebt en een keer een fiets nodig hebt.

Over de definitie van persoonlijk, heb ik even de van Dale erbij gepakt:

per·soon·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

behorend tot of betrekking hebbend op een bep. persoon

Dat is precies de betekenis die wij bedoelen bij een persoonlijke OV-chipkaart.

Nogmaals, ik vind het heel vervelend dat je voor niets OV-chipkaarten hebt gekocht, maar ik kan je hier niet verder mee helpen.
Dank voor de reactie, maar duidelijk is het absoluut niet en door je antwoord voel ik me niet echt serieus genomen. Dat je stelt dat het allemaal heel duidelijk is is echt niet de praktijk. Bij de infobalie en bij de OV fietsverhuur kon men mij niet vertellen hoe het precies zat en worden er verschillende richtlijnen gehanteerd. Zoals gezegd kon ik met mijn anonieme kaart in Nijmegen bij het CS 2 fietsen huren en op Rotterdam CS niet. Op jullie site -" welke kaart past bij jou"- staat helemaal niets over dat je met de ene kaart wel een ov fiets kan huren en de andere niet. Zelfs in de algemene voorwaarden komt er niets over terug.
https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kopen/welke-kaart-past-bij-jou.htm
Bij misleidende productinformatie kan je je aankoopbedrag terug krijgen. Ik hoor graag dus hoe dat kan in dit geval.

Reputatie 7
Dat is niet de NS site. En zoals Chiel aangeeft kan de NS moeilijk aansprakelijk worden gehouden voor wat op de site van een ander staat. De NS is een vervoerder en bij de vervoerder maak je gebruik van de chipkaart van TLS. Dat staat zelfs in je 2e plaatje in de groene tekst. Trans Link Systems B.V. En dus niet NS.nl

Ook staat in dat 2e plaatje Op een anonieme OV-chip kun je geen persoonsgebonden reisproducten, zoals een abonnement voor woon-werkverkeer, zetten. Je kunt ook niet met leeftijdskorting reizen. Met een persoonlijke OV-chip kan dit wel. OV-fiets abonnement is een persoonlijk product, dus ook dit staat in de voorwaarden op de site van ov-chip niet verkeerd.

Op de officiële site: http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets, staat : Zo werkt de OV-fiets

Om een OV-fiets te kunnen huren, heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. En hoeft u zich alleen nog te registreren voor OV-fiets. Verder betaalt u de ritprijs voor het gebruik van de OV-fiets

In Nijmegen kun je verder ook een fiets huren bij het station die niet van OV-fiets is.
(http://www.rijwielshopnijmegen.nl/default.asp)
Reputatie 6
Badge
Voordat een OV-fietsabonnement gebruikt kan worden, moet er eerst een aanvraag worden gedaan via NS.nl en moet er een idealbetaling plaatsvinden. Het punt is, dat TS 'ergens' info heeft gelezen over ov-fiets, maar niet op de site van de aanbieder, NS.

Waarom je bij een willekeurige fietsverhuurder een ovchipkaart zou moeten tonen, is mij ook niet duidelijk. Doorgaans gaat dat met legitimatie en een borg.
dank voor de reactie, maar als we nu ook al onduidelijkheid hebben over welke websites wel en niet te vertrouwen zijn, lijkt me het steeds onduidelijker worden. Het gaat hier niet om willekeurige sites, maar sites die allen een relatie hebben met de NS. De site OV-fiets.nl site doet het niet, dus kwam ik op ov-chipkaart.nl terecht. Ov-chipkaart is van Translink en de NS is een deelnemer van Translink. Lijkt me toch als je de fiets in de blauw gele kleuren spuit, het op de stations aanbied, dat je dan denkt dat het van de NS is. Niet van Ikea. Maar is het niet ongelooflijk vaag dat we als klant van de NS, waar je ons moeten begeven in een woud van TLS, Translink, OV-fiets.nl, OV-chipkaart, van-deur-tot-deur.nl, om de juiste informatie te vinden. Bovendien, voor degenen die steeds aangeven dat de informatie alleen van de NS site serieus mag worden genomen: Ook daar staat bij de verschillen tussen de 2 kaarten niets over het gebruik van de OV fiets. Zie screenshot.
Ik begrijp wel als je weet hoe het werkt dat je de juiste informatie op de site kan vinden, maar de reden om informatie op je site te zetten is niet voor degenen die het al weten, maar voor degenen die het NIET weten. Als je je een klein beetje inleeft in een onwetende klant zet je dus niet zulke reacties erop, maar kijk je als organisatie hoe je het duidelijker kan maken zodat het in de toekomst beter is. Het boek Een " klacht is een geschenk" raad ik dan ook van harte aan!

Als er bedoeld wordt dat ik mij niet bij de NS moet melden met deze klacht maar bij de ov chipkaart organisatie hoor ik graag wie dat zijn? Translink? OV chipkaart? TLS? Immers op de site staat niet veel over deze organisaties.
Bovendien vraag ik me af waarom ik dan in Nijmegen mijn OV chipkaart moest laten zien als ik daar een fiets huur en ook een ov fiets meekrijg!.
Zou het misschien handig zijn om dan ook de bordjes met de route naar OV fiets weg te halen op de NS station als OV fiets hier niets mee te maken heeft?ik kan maar 1 ding verzinnen, dat is dat ze het daar zelf ook niet wisten.
Ah, een beetje helderheid. Tot een jaar geleden kon je dus nog wel een OV fiets huren met de anonieme kaart. Voorwaarden zijn dus veranderd. Wel lullig. Ik kan het geld niet terugkrijgen van de OV kaart. Nu kijken of ik in ieder geval het saldo kan terugkrijgen.....
Reputatie 7
Badge +4
U kunt met uw anonieme chipkaar gaan en het tot dertig euro terugkrijgen. De kosten zijn een euro en u moet een ID meenemen, Dit is nodig om fraude re bemoeilijken. Overschrijven naar een persoonlijke chipkaart kost niks.
Nou fijn dat jij het beter weet als de NS zelf. Moet ik het overschrijven doen aan het loket en kan ik dit doen voor mijn dochters of moeten die het zelf doen.

Reageer