beantwoord

ov fiets eigen risico

• 26 december 2019
  • 11 reacties
  • 265 Bekeken

Ik gebruik al twee weken intensief mijn ov fiets en krijg nu een mail dat het eigen risico in rekening wordt gebracht, dat wordt wordt toch pas na drie weken in rekening gebracht? Ik lever hem morgen in omdat ik hem niet meer nodig heb. (Ja ik weet dat ik beter een tweedehands fiets had kunnen kopen)

icon

Beste antwoord door Thom 26 december 2019, 22:37

U bent er bij het aangaan van het contract met OV-fiets mee akkoord gegaan dat het zo werkt. Het eigen risico wordt geheel volgens de regels in rekening gebracht en zal van uw rekening worden afgeschreven. Ik raad u aan de fiets morgen in te leveren en contact op te nemen met Klantenservice, telefoon 030 7515155.

Het gaat om ongeveer 300 euro. Zo te zien heeft u een onjuist ingeschat risico genomen. Het morgen inleveren van de fiets is niet voldoende om er onder uit te komen. Het is geheel rechtmatig en u bent er zelf mee akkoord gegaan, maar wie weet kan Klantenservice nog iets voor u betekenen.

Om de drie dagen inleveren en weer meenemen was trouwens een stuk goedkoper geweest.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U bent er bij het aangaan van het contract met OV-fiets mee akkoord gegaan dat het zo werkt. Het eigen risico wordt geheel volgens de regels in rekening gebracht en zal van uw rekening worden afgeschreven. Ik raad u aan de fiets morgen in te leveren en contact op te nemen met Klantenservice, telefoon 030 7515155.

Het gaat om ongeveer 300 euro. Zo te zien heeft u een onjuist ingeschat risico genomen. Het morgen inleveren van de fiets is niet voldoende om er onder uit te komen. Het is geheel rechtmatig en u bent er zelf mee akkoord gegaan, maar wie weet kan Klantenservice nog iets voor u betekenen.

Om de drie dagen inleveren en weer meenemen was trouwens een stuk goedkoper geweest.

Reputatie 7
Badge +3

De website geeft inderdaad aan dat na 3 weken (21 dagen) huren een bedrag van €250 wordt berekend en niet al na 2 weken.  Voor dat bedrag kun je al een goede tweedehandsfiets kopen, zeker wanner je ook de 2 weken a €3,85 per dag en de €5 toeslag na 72 uur erbij rekent. 

Hoi Sibren202 en welkom op onze NS Community!

Wat gek, want dit is inderdaad 3 weken, niet 2. Er staat ook niet dat het in rekening gebracht gáát worden, omstreeks de 3 weken? Of is het echt direct?

Reputatie 2

U bent er bij het aangaan van het contract met OV-fiets mee akkoord gegaan dat het zo werkt.

Nee Thom, TS is ermee akkoord gegaan dat na 21 dagen het eigen risico in rekening gebracht gaat worden en niet al na twee weken!

Badge +3

Bij mijn weten is het nog steeds zo dat als je die €250 (* vervangingswaarde) voldoet, de kous daarmee af is. Wat je vervolgens met de fiets doet mag je zelf weten.

Reputatie 7
Badge

Bij mijn weten is het nog steeds zo dat als je die €250 (* vervangingswaarde) voldoet, de kous daarmee af is. Wat je vervolgens met de fiets doet mag je zelf weten.

Waar staat @Robert B in de Algemene Voorwaarden OV fiets genoemd dat de fiets dan je eigendom wordt ?

Badge +3

Dat zal wel nergens staan (in die woorden), maar als er gesproken wordt over vervangingswaarde lijkt het me niet meer dan logisch dat ze de fiets uit het systeem verwijderen en dus ook daadwerkelijk vervangen.

Heb wel eens geopperd dat als je daarna de fiets alsnog inlevert je een deel van die €250 terug zou kunnen krijgen, bijv. €150 als je dat binnen een week doet, €100 binnen twee weken en €50 binnen drie weken.. :laughing:

Reputatie 7
Badge

Dat zal wel nergens staan (in die woorden), maar als er gesproken wordt over vervangingswaarde lijkt het me niet meer dan logisch dat ze de fiets uit het systeem gooien en dus ook daadwerkelijk vervangen.

Maar daarmee is de fiets juridisch gezien dus niet (automatisch) overgegaan naar een andere eigenaar.

Badge +3

Ben geen jurist maar inderdaad, wie is na het voldoen van die €250 de eigenaar?

Zou daar dus nog iets over gecommuniceerd worden vanuit de NS? “U heeft de kosten voor vervanging voldaan, veel plezier met uw fiets verder!” :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat je bij alsnog inleveren niets van de €250 terug krijgt zal bij sommige lieden niet echt een stimulans zijn om de fiets alsnog in te leveren. Geef dan binnen een bepaalde termijn wel een deel terug. Of verhoog het bedrag en geef dan een deel weer terug bij alsnog inleveren.

Ben geen jurist maar inderdaad, wie is na het voldoen van die €250 de eigenaar?

Zou daar dus nog iets over gecommuniceerd worden vanuit de NS? “U heeft de kosten voor vervanging voldaan, veel plezier met uw fiets verder!” :sweat_smile:

Dan zou ik denken dat iets als “Indien u de fiets voor xx-xx-xxxx inlevert bij een OV-fiets locatie kunt u nog tot €xxx terug ontvangen van deze boete"  meer aanzet tot alsnog inleveren.

Reputatie 6

Nu was de uitleg van Stijn ook wel redelijk, dat er niets terug te geven valt, omdat de vervangfiets is gekocht en administratief ingeboekt. De kosten zijn dan al gemaakt. Er valt dus niets te krijgen. Dat de NS dan én de fiets en de kosten wil is wel onredelijk.

Immers als mijn (verzekerde) fiets wordt gestolen, dan krijg ik van de verzekering de afgesproken waarde. De verzekering is dan beëindigd. 

Als mijn fiets dan echter weer terug komt, dan is die niet meer van mij. En fiets en vervangwaarde… zo werkt dat dus niet. Dan krijgt de verzekering die oude fiets (waar ze overigens niet zo heel blij mee zijn, want een verzekeringsmaatschappij is geen fietsverkoopbedrijf).

Reageer