vraag

OV fiets factuur niet binnen

• 15 oktober 2020
  • 18 reacties
  • 334 Bekeken

Beste mensen van NS,

Ik gebruik al maanden een OV fiets om naar mijn werk te gaan (sinds juli) en wil die kosten onderhand eens gaan declareren. Ze worden namelijk trouw elke maand van mijn rekening afgeschreven en staan ook in mijn deur-tot-deur reishistorie op mijn NS account. De facturen zijn echter nergens te vinden en via de telefonische klantenservice wordt mij verteld dat ik 'nog even moet wachten’ omdat ‘het nog verwerkt wordt in het systeem'. Leg me vooral uit waarom het systeem het wél voor elkaar krijgt het geld van mijn rekening af te schrijven, maar geen factuur kan produceren waarmee ik dat kan declareren. Ik geloof er ook niks van dat ik op miraculeuze wijze nu binnen een paar dagen ineens wél een factuur krijg. Ik ben binnenkort niet meer werkzaam bij deze werkgever en moet dus zsm mijn kosten declareren. Ik vind dat ik nu wel lang genoeg op de factuur van juli heb zitten wachten en kan me al helemaal niet voorstellen wanneer de factuur van oktober dan eindelijk eens binnen zal komen.

Ik hoor graag hoe dit opgelost kan worden!

18 reacties

Badge +3

Ik merk niets van die storing (afgelopen weekend was er wel een flinke) dus dat advies vind ik raar als je al sinds juni/juli geen factuur meer te zien krijgt.

Gewoon in te zien via http://bit.ly/2G6kcf0 (link verkort omdat hij anders niet werkt hier op het forum). Zojuist een keer of 5 achter elkaar geprobeerd, en op twee Mijn NS accounts.

Wellicht sta je twee keer in de systemen, dat leidt soms tot de meest vreemde situaties waarbij sommige dingen prima werken (reishistorie) maar andere weer niet (facturen).

Ah, @Erryt NS was me voor… Succes!

Je had gelijk, Robert. Susan staat dubbel in ons systeem. Ik heb een melding gemaakt om dit op te lossen.

Reputatie 7
Badge +3

Was je maar een geval apart :slight_smile:  Het forum staat vol met problemen, die veroorzaakt worden door de onlogische koppeling van systemen en accounts bij NS. Heb er zelf ook last van gehad bij een verhuizing. Ik wilde m'n adres aanpassen, maar kreeg een foutmelding. Een moderator heeft het toen handmatig voor me gedaan en spontaan was ook m'n telefoonnummer aangepast naar een nummer van meer dan 10 jaar geleden. Had ik blijkbaar ooit gebruikt om een zakelijke reis te maken en dat nummer zwierf nog ergens in de NS-systemen rond.

Reputatie 7
Badge +3

@Momohet gekke is alleen dat de kosten wel afgeschreven zijn van mijn rekening. Ik heb dus niet, zoals in het artikel staat, niet betaald én geen facturen. Ik heb alleen geen facturen..

Mijn antwoord betreft de vraag van anton042 die een beetje meelift op jouw vraag.

Ik durf niet te bevestigen of het al is gelukt, maar ik heb susan gevraagd ons een update te geven als ze een bericht van ons heeft ontvangen.

Nog steeds geen verandering helaas...

Badge +3

In een screenshot van een chat las ik dat een ‘ontdubbeling’ tot vier weken kan duren. Hopelijk krijg je daar nog bericht van, en anders af en toe blijven proberen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je wel de ritten kunt zien in Reishistorie (deur tot deur) dan zouden bij Facturen ook gewoon de (maandelijkse) facturen moeten staan. Zonder factuur géén incasso heeft de NS ooit plechtig beloofd.

Als je NS Flex hebt dan komt OV-fiets bij je Reishistorie (trein) te staan, en ook op je maandelijkse Flex factuur (deur tot deur diensten).

Zie je helemaal geen facturen in Mijn NS, dan neem contact op met de klantenservice (telefoon, Chat, Twitter of Facebook).

Ha Robert, thanks voor je bericht.

Ik kan de ritten inderdaad inzien in mijn deur tot deur Reishistorie én er wordt geld afgeschreven van mijn rekening. Van Facturen geen spoor, behalve van die van €0,01 die ik aan het begin van mijn abonnement heb betaald. Heb geen NS Flex helaas. Ik heb de Klantenservice al gebeld, en die zeiden dat “het nog wel komt” en ik "nog even een paar dagen moest wachten". Ik zie niet in waarom een factuur van juni nu wonder boven wonder wél in een paar dagen binnen zou komen. Dus ja, wat nu?

Badge +3

Nogmaals contact opnemen, want ook voor fietsritten zou je een factuur moeten krijgen.

Zie deze reactie voor een voorbeeld. Er is blijkbaar iets mis met je Mijn NS account, of iemand anders (een van je ouders of een partner?) heeft ooit een ov-chipkaart met OV-fiets voor je aangevraagd. Die is dan de contracthouder en krijgt de facturen (jijzelf bent dan kaarthouder). Maar als er bij jou geïncasseerd wordt lijkt me dat niet aan de orde.

Hallo SusanSchoonwater en welkom bij de NS Community,

De factuur van juli moet zeker al zichtbaar zijn. Laat je ons weten of het is gelukt nadat je contact met onze klantenservice hebt gehad?

Ik krijg te horen dat er momenteel een storing is, waardoor de facturen niet doorkomen in Mijn NS. De dame van de klantenservice kon ze in ieder geval wel zien in haar systeem, dus ze bestaan in ieder geval. Advies gekregen om over een paar dagen opnieuw te proberen. Op hoop van zegen!

Dat klopt niet. Er is geen storing gaande. Zou je mij een privébericht willen sturen, SusanSchoonwater? Ik los het graag voor je op.

Dat laatste gebeurt helaas wel eens. Ik wacht nog even wat gegevens af en laat het hier dan weten wat het is.

Ik had hier een variant op - OV fietsrit van 19 juni is pas op de factuur van 11 oktober gekomen. Werd trouwens ook op in oktober van mijn rekening afgeschreven. Niet erg handig als dit een fietsrit voor het werk was geweest. Enig idee waarom dit zo lang heeft geduurd ?

Reputatie 7
Badge +3

Er is een lange storing geweest qua factureren OV-fiets. Als het goed is is daar ook een mail vanuit NS over gestuurd. 

https://nos.nl/artikel/2349403-maandenlange-storing-bij-ns-ov-fietsen-niet-gefactureerd.html

@Momo het gekke is alleen dat de kosten wel afgeschreven zijn van mijn rekening. Ik heb dus niet, zoals in het artikel staat, niet betaald én geen facturen. Ik heb alleen geen facturen..

Maar ik ben dus een geval apart blijkbaar, omdat ik dubbel in het systeem sta!

Reageer