OV fiets geen abonnement wel hogere kosten

Goede maatregel, geen abonnementskosten. Maar...de verhoging naar 3.85 euro vind ik te fors. Ik gebruik de OV fiets soms twee keer per dag (in verschillende steden) en dan betaal ik wel heel veel, omdat het tarief per dag is. Kan het tarief niet afgestemd worden met de hoeveel tijd die je de fiets gebruikt? Eventueel met een instap bedrag?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Oplossing is ontzettend simpel: Vanaf de 21e keer dat je een fiets huurt, kost-ie weer € 3,35.
Op die manier is de OV-fiets én toegankelijker voor incidentele gebruikers én niet nadeliger voor veelgebruikers.
Ik vind 3.35 euro overigens ook een tamelijk fors bedrag. Dat t4erzijde. Klopt het dat je na 21 keer het oude tarief betaald? Gekke regeling.
Reputatie 7
Badge +2
Nee, dat is niet zo, maar dat zou de perfecte oplossing zijn.
Met de nieuwe regeling zijn mensen die vaker dan 20 keer per jaar een fiets huren duurder uit dan nu. Met mijn oplossing zou dat niet zo zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het is idee is prima maar we weten nog niet wat NS werkelijk doet. Er is niet meer dan een toezegging dat de benadeelden te zijner tijd tegemoet gekomen zal worden.

Wat mij betreft wordt de gedachte van mrfreeze overgenomen.
Welkom op het NS Serviceforum, Jan Willem. Ik kan me voorstellen dat je baalt wanneer je zo frequent gebruik maakt van de OV-fiets. Wat Thom zegt klopt inderdaad. Voor alle info wil ik je doorverwijzen naar dit topic.
Oplossing is ontzettend simpel: Vanaf de 21e keer dat je een fiets huurt, kost-ie weer € 3,35.
Op die manier is de OV-fiets én toegankelijker voor incidentele gebruikers én niet nadeliger voor veelgebruikers.
Heel goed idee!!
Badge +3
Inderdaad een prima idee. Jammer dat NS dat niet zelf heeft bedacht.
Ik kan me voorstellen dat jullie het hier niet mee eens zijn, maar na heel wat vergaderingen zijn we toch tot dit besluit gekomen. De abonnementskosten blijken een drempel voor veel mensen te vormen om gebruik te maken van de OV-fiets en daarom vervallen de abonnementskosten. 90% van de reizigers ondervindt door de nieuwe regeling voordeel. Wel zijn we ons ervan bewust dat de reizigers die meer dan 20x per jaar gebruikmaken van de OV-fiets erop achteruit gaan. Daarom zijn we aan het brainstormen over een compensatie voor deze vaste klanten. Omdat het nog niet duidelijk is wat dit precies zal zijn, kan ik dit niet met jullie delen. Deze OV-fiets gebruikers zullen aan het begin van 2017 een e-mail ontvangen met meer info.
Ik zou voor vaste of regelmatige OV fiets gebruikers een lager tarief rekenen. Op di manier kun je compensatie geven. Overigens blijf ik een bedrag van 3,85 er hoog vinden. Tweede suggestie: reken per dagdeel af, desnoods per uur met een maximum voor één dag. Dat moet toch mogelijk zijn met alle beschikbare software.
Reputatie 7
Badge +2
Wel zijn we ons ervan bewust dat de reizigers die meer dan 20x per jaar gebruikmaken van de OV-fiets erop achteruit gaan. Daarom zijn we aan het brainstormen over een compensatie voor deze vaste klanten.
Je blijft jezelf herhalen, maar waarom nou zo moeilijk doen met eerst duurder maken en dan weer compensatie geven? Echt zo niet te begrijpen. Je kan toch gewoon zorgen dat die mensen er NIET op achteruit gaan en toch die 90% dat voordeel geven?

"Reiziger op 1, 2 en 3." (maar alleen de incidentele reiziger)
@mrfreeze Ik ben het met je eens dat er genoeg andere mogelijkheden zijn voor oplossingen, maar we hebben voor dit besluit gekozen en daar blijven we bij. Net als bij een nieuwe dienstregeling, kan ik niet iedere reiziger blij maken met een verandering. Ik wil het hier dan ook graag bij laten. Ik heb inderdaad m'n zegje gedaan over dit onderwerp en zal mijn woorden niet nogmaals herhalen.

Reageer