beantwoord

ov-fiets huren, maar nieuwe kaart nog niet binnen

• 26 december 2019
  • 21 reacties
  • 386 Bekeken

Ik wil graag aanstaande zaterdag gebruik maken van een ov-fiets. mijn ov-chipkaart is helaas verlopen (daar zit het fietsabonnement op) en ik heb een nieuwe besteld, maar deze kaart is nog niet binnen helaas... Kan ik met mijn verlopen kaart, of bewijs aanvraag nieuwe kaart, toch de fiets huren?"

icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 december 2019, 13:56

Het klopt dat een OV-fiets product niet werkelijk op de kaart zelf wordt geplaatst, daar zijn wij ook op de hoogte van, Robert B. Het probleem zit hem er echter in dat voor het huren van een OV-fiets op de meeste locaties de kaart alsnog gescand moet worden. Die actie gaat over het algemeen niet wanneer de kaart verlopen is.

Ja, er zijn situaties bekend wanneer een kaart alsnog gescand kan worden wanneer hij verlopen is. Er zijn ook situaties bekend dat iemand nog meet een OV-chipkaart heeft gereisd nadat hij was verlopen. Die situaties horen echter niet te gebeuren, dus dat zijn uitzonderingen. Wanneer we een advies geven, kunnen we echter niet uit gaan van uitzonderingen, dus informeren we iemand volgens hoe het zou horen te gaan. En in dit geval, zou het huren van een OV-fiets niet moeten kunnen bij een kaart die al verlopen is.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 2

Aan het bewijs van aanvraag van een nieuwe kaart heeft u in elk geval niks, want de kaart moet bij verhuur gescand worden.

Omdat het OV-fiets abonnement alleen administratief aan een kaartnummer gekoppeld is heb ik het vermoeden dat een verlopen kaart geen probleem zal opleveren. Dat durf ik echter niet met 100% zekerheid te zeggen.

Wat u wel zou kunnen doen: als er een zelfservice locatie bij u in de buurt zit kunt u altijd vooraf even proberen de kaart te scannen bij de verhuurautomaat. Als u vervolgens de vraag krijgt om te huren of in te leveren dan werkt de kaart nog voor OV-fiets, en zolang u geen keuze maakt wordt er geen verhuur gestart en kost proberen u dus niets.

Reputatie 7
Badge +3

OV-fiets kan alleen met een geldig abonnement gehuurd worden.

Badge +3

Ik vermoed dat @Daniel gelijk heeft en een lopend OV-fiets abonnement dat gekoppeld is aan een verlopen ov-chipkaart (puur op kaartnummer) gewoon blijft werken tot 1 jaar na de aanschafdatum.

Het moet dan waarschijnlijk wél een los (hoofd)abonnement zijn (€ 0,01 per jaar), en niet gekoppeld als (gratis) ‘add-on’ bij een treinabonnement.

Nadat de kaart is verlopen kan deze niet meer worden gescand en is het daardoor niet mogelijk om een OV-fiets te huren.

Badge +3

Proberen waard toch? OV-fiets is alleen maar een administratieve koppeling immers.

Bij mijn kaartvernieuwing (kaart verliep per 07-02-2019) eind 2018 kreeg ik overigens wél netjes een factuur voor -€ 0,01 omdat het gekoppelde OV-fietsabonnement (en Stallen op Rekening) korter dan 6 maanden daarvoor verlengd was.

Niet dat ik die eurocent ooit gekregen heb, maar goed… :sweat_smile: Op de nieuwe kaart was OV-fiets en SoR gekoppeld als gratis add-on bij (klassiek) Dal Voordeel, dat nog liep tot eind maart 2019.

Niet hetzelfde maar vergelijkbaar, mijn stadspas (inwonerskaart) zou ook ergens in 2015 of zo verlopen, maar de gemeente vond het handiger om ze gewoon niet meer om de zoveel jaar te vervangen.

Dus kan ik nog gewoon afval in de ondergrondse containers gooien, en heb toegang tot de milieustraat en krijg korting op het zwembad en de ijsbaan hier. Het is maar een datum die er op geprint staat… dat doet bijzonder weinig af aan de werking ervan.

Ik zou het wel vreemd vinden als de kaart nog wel gebruikt kan worden voor een OV-fiets abonnement. Indien de kaart nog niet is vervangen of is opgegeven als verlopen dan staat het abonnement er nog wel op waardoor ik nu wel ga twijfelen. In de praktijk zou het niet mogen werken.

Badge +3

Ik zou het wel vreemd vinden als de kaart nog wel gebruikt kan worden voor een OV-fiets abonnement. Indien de kaart nog niet is vervangen of is opgegeven als verlopen dan staat het abonnement er nog wel op waardoor ik nu wel ga twijfelen. In de praktijk zou het niet mogen werken.

Besef dat OV-fiets e.d. helemaal niet als product op een kaart staat, maar gewoon in een systeem als met kaart XXXX kan persoon Y OV-fietsen huren.

Als de einddatum van de kaart óók in dat systeem staat dan heb ik niets gezegd natuurlijk.

Het staat wel als product op een OV-chipkaart met daarbij een einddatum van de OV-chipkaart zelf. Aangezien je niet kan inchecken lijkt het mij dat je ook je OV-chipkaart niet kan aanbieden om een fiets te huren.

Reputatie 7
Badge +3

Met een beetje geluk heeft @JannekeSch haar nieuwe kaart binnen. Die kaart die ik afgelopen weekend bestelde, kreeg ik vandaag al, op werkdag 3.

Hoi, ben ik weer! Zojuist geprobeerd bij zelfservicepunt de verlopen pas te scannen en de poort ging gewoon open! Nog even gevraagd aan een jongen daar of dat dan ook betekent dat ik de fiets gewoon kan meenemen. Hij dacht van wel, maar wist het ook niet zeker. Nou, ik ga het morgen zien, want mijn nieuwe pas is nog niet binnen. Heb voor de zekerheid op de ov-chipkaart van mijn man een fiets-abonnement gezet, dus hopelijk controleren ze de foto niet dan... 🤣

Badge +3

Het staat wel als product op een OV-chipkaart met daarbij een einddatum van de OV-chipkaart zelf. 

Dat tweede misschien in jullie fiets-systeem, maar dat eerste (als product op een kaart) 100% zeker niet. Hou je kaart maar eens bij een automaat in de supermarkt, of zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm) het is écht alleen maar een koppeling tussen het kaartnummer en een achterliggend systeem dus.

@MoDe haha, dat zou zomaar kunnen maar het gaat om de test en het principe.

Tenslotte, bij het bestellen van een doorlopend abonnement (ook al is dat gratis zoals OV-fiets en Kids Vrij) wordt er wel een standaardcheck gedaan of het om een persoonlijke ov-chipkaart gaat én of die nog wel 8 weken geldig is, dus de einddatum (ook al vraagt men daar niet naar) is bekend, dus kán in het fiets-systeem gezet worden.

Oh, en één maandje Traject Vrij ging/gaat ook mis bij een kaart die binnen 8 weken verloopt, da’s helemaal bizar natuurlijk! Dus alleen de praktijk kan het uitwijzen wat gebeurt als je met een (onlangs) verlopen kaart een OV-fiets komt huren. Naar de kaart zelf hebben ze bij mij in ieder geval nog nooit gekeken, die zit gewoon in mijn portemonnee.

Badge +3

Heb voor de zekerheid op de ov-chipkaart van mijn man een fiets-abonnement gezet, dus hopelijk controleren ze de foto niet dan... 🤣

Dank voor de bevestiging. Om de foto zullen ze zich niet snel druk maken (zie toevallig de laatste zin van mijn vorige reactie) want de rekening gaat gewoon naar je man, en er mogen ook twee ov-fietsen gehuurd worden zonder dat ieder een eigen abonnement heeft.

Dat laatste is een randgevalletje hoor. Eigenlijk moet je dan je man meenemen die een fiets voor jou huurt. Maar de praktijk dus… Telefoontje naar je man is ook voldoende want je bent niet aan het zwartrijden of zo. En dat het om je man gaat kan je met beide kaarten ook wel aantonen denk ik. Tijdelijk reisrecht voor OV-fiets omdat je nog op een nieuwe kaart wacht is er helaas niet.

Vergeet niet dat wij andere dingen zien dan dat de reiziger ziet bij een OV-automaat. Het moet trouwens niet uitmaken want het moet niet mogelijk zijn om een OV-fiets te huren met een verlopen OV-chipkaart. Dat is wat ik heb geleerd. :)

Badge +3

….want het moet niet mogelijk zijn om een OV-fiets te huren met een verlopen OV-chipkaart. Dat is wat ik heb geleerd. :)

Je hebt een verkeerde leraar dan ^ET want lees dit (en anders ergens eerder gelinkt) topic terug en het tegendeeel is bewezen.

Een OV-fiets abonnement is alleen maar gekoppeld aan een kaartnummer in één van jullie systemen en ook al is er bij het bestellen een controle of die kaart nog wel 2 maanden geldig is maakt dus niets uit.

Logisch ook wel, het abonnement kost je immers ‘niets’ (nou ja 1 cent als het een hoofdabonnement is) dus tot een jaar na de aanvang/verlengdatum van je ‘abonnement’ kan je gewoon met je kaart terecht bij een stalling.

Of die kaart verlopen is doet er totaal niet toe, want de incasso werkt gewoon natuurlijk. Fiets-gerelateerde producten staan ook niet ‘op je kaart’ ook al zeggen jullie van wel en lijkt het in Mijn NS wel zo.

En de eerste stallingbeheerder die mijn foto of datum op een kaart wil controleren ook nog niet tegen gekomen. Scan my wallet (portemonnee met tig kaarten er in) en als hij ‘piep’ zegt is het al gauw goed verder. Dat is dus altijd.

Wij verhuren jou (of wie je ook bent) dus gewoon een fiets op basis van kaartnummer 3528×××××, het systeem weet je IBAN en dus tot over een tijdje voor de factuur.

Dat je ov-chipkaart over datum is en je er niet meer mee kunt reizen is niet oNS probleem (van de stallingbeheerder). Je hebt een geldige koppeling in het systeem, dus komt helemaal goed!

Het klopt dat een OV-fiets product niet werkelijk op de kaart zelf wordt geplaatst, daar zijn wij ook op de hoogte van, Robert B. Het probleem zit hem er echter in dat voor het huren van een OV-fiets op de meeste locaties de kaart alsnog gescand moet worden. Die actie gaat over het algemeen niet wanneer de kaart verlopen is.

Ja, er zijn situaties bekend wanneer een kaart alsnog gescand kan worden wanneer hij verlopen is. Er zijn ook situaties bekend dat iemand nog meet een OV-chipkaart heeft gereisd nadat hij was verlopen. Die situaties horen echter niet te gebeuren, dus dat zijn uitzonderingen. Wanneer we een advies geven, kunnen we echter niet uit gaan van uitzonderingen, dus informeren we iemand volgens hoe het zou horen te gaan. En in dit geval, zou het huren van een OV-fiets niet moeten kunnen bij een kaart die al verlopen is.

Toch even kort.

Het klopt in zoverre dat het product niet als abonnement op de kaart staat, zoals andere reisproducten dat wel staan. Er is een koppeling tussen het UID van de kaart en een intern systeem. De vervaldatum van een kaart is een ambigu iets dat door TLS wordt georganiseerd, het is in geen enkel opzicht “standaard” voor dit chiptype ofzo. De kaart zou prima (administratief) 25 jaar mee kunnen gaan, als je dat wil.

Aan de andere kant, als NS systemen een UID krijgen aangeboden en checken of er voor die kaart een ​​​​​​OV-fiets product actief is, kan men natuurlijk tegelijkertijd ook een check doen op een tabel met vervaldata van kaarten. NS heeft die data immers toch al. Het zou goed kunnen dat NS die check intern alsnog geintroduceerd heeft vanuit consistentieoogpunt. Er is een reden dat die vervaldata bestaan, dan moet je dat niet ondermijnen door het maar half te implementeren.

Ik ben het verder volledig met @Stijn NS eens, edge-cases zouden niet als standaard moeten worden gezien en in (algemene) adviezen vermeden moeten worden. Ik heb daar ook al eens voor gepleit bij NS Flex i.c.m. “klassieke” producten. Als het werkt is het mooi meegenomen, maar zolang het geen officiele specificatie is kan het (in principe) zomaar wijzigen.

Ik ben het er volkomen mee eens dat consistentie belangrijk is. Waar het door komt dat het werkt zoals het werkt durf ik dan ook niet te zeggen. Het enige dat ik weet is hoe het hoort te werken en dat is ook waar we van uitgaan wanneer we dingen adviseren. Ik kan niet aan iemand adviseren dat ze gewoon een OV-fiets kunnen blijven huren met een verlopen kaart en dan ze dan van de koude kermis thuiskomen wanneer ze bij een verhuurlocatie staan.

Had het in eerste instantie misschien niet heel duidelijk omschreven, maar heb het aangevuld. Ben het juist met je eens dat je dit soort gevallen niet als standaard moet zien ;)

Badge +3

Ook mee eens, maar op zich zou het voor TS handig (en mogelijk) zijn om een bestaande koppeling van fiets-gerelateerde producten aan een verlopen kaart nog een tijdje te laten bestaan.

Bijv. een maand, of in ieder geval totdat de nieuwe kaart een keer gescand is in een stalling. Dat lost het ‘probleem’ van TS in ieder geval op, want die had volgens de regels (in theorie dus) met die koude kermis te maken moeten krijgen.

Reputatie 2

Overigens zou het verschil in werking er zomaar in kunnen zitten dat TS, zover af te leiden aan wat ze schrijft, zelf een nieuwe kaart besteld heeft. In dat geval blijft de koppeling aan het oude kaartnummer immers bestaan in de systemen.

Toen mijn eigen OV-chipkaart laatst verliep (eind november) had ik al begin oktober een nieuwe kaart van NS ontvangen waarop het OV-fiets abonnement ook gelijk was overgezet. Ze lijken daarbij trouwens wel erg op de post te vertrouwen, want die omzetting was op de dag van ontvangst al te zien in MijnNS. In zo'n geval zou je dus ook gelijk de oude kaart niet meer voor OV-fiets kunnen gebruiken op het moment dat ze de nieuwe opgestuurd hebben. Maar of dat zo is heb ik nooit vast kunnen stellen aangezien ik toevallig net op de dagen dat die nieuwe kaart onderweg was naar mijn brievenbus op reis was in het buitenland.

Badge +3

In zo'n geval zou je dus ook gelijk de oude kaart niet meer voor OV-fiets kunnen gebruiken op het moment dat ze de nieuwe opgestuurd hebben. Maar of dat zo is heb ik nooit vast kunnen stellen aangezien ik toevallig net op de dagen dat die nieuwe kaart onderweg was naar mijn brievenbus op reis was in het buitenland.

Ik kan dat wel bevestigen. Mijn oude kaart verliep 7 feb 2019 maar op 30 dec 2018 had ik de nieuwe al binnen. Beide kaarten werkten gewoon voor OV-fiets (en stallen op rekening). Met de oude heb ik na januari niet meer geprobeerd.

Nu was in mijn geval de vernieuwing via NS gedaan, en bij Janneke lijkt het via TLS/OV-chipkaart gegaan te zijn want anders had je een nieuwe kaart al veel eerder. In hoeverre TLS de NS op de hoogte stelt van (het nummer van) de nieuwe kaart weet ik niet.

Kan dus goed zijn dat je OV-fiets er opnieuw op moet aanvragen want bij TLS kunnen ze die producten niet zien, omdat ze dus niet op de kaart zelf staan. Een soort overstapservice dus, die wel werkt :joy:

Reageer