beantwoord

OV fiets huren met tijdelijke anonieme kaart mogelijk?

• 30 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 300 Bekeken

Hallo,
Na een lange vakantie ben ik opeens mijn persoonlijke OV chipkaart kwijt. Na een telefoontje met de NS-klantenservice heb ik nu mijn studentenreisproduct tijdelijk op een anonieme ov chipkaart gezet.

VRAAG: Is het nu ook mogelijk om gebruik te maken van het ov fiets abonnement die aan mijn persoonlijke OV chipkaart was gekoppeld?

Zo nee, wat is er wel mogelijk?
Avast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Eli.K
icon

Beste antwoord door Jouke NS 30 augustus 2019, 14:52

Hallo Eli.K en welkom bij de NS Community.

Het is niet mogelijk om een OV-fiets abonnement op een anonieme kaart te zetten. Ik wil je adviseren om zo snel mogelijk je oude kaart te vernieuwen. Het OV-fiets abonnement zetten we dan over op je nieuwe kaart. Binnen een week zou je jouw nieuwe OV-chipkaart moeten ontvangen. Het vernieuwen van je kaart gaat via deze website. Let op, het is belangrijk om je kaart te vernieuwen en niet een nieuwe kaart aan te vragen.
Bekijk origineel

7 reacties

Het is niet mogelijk om een OV-fiets abonnement op een anonieme kaart te zetten. Ik wil je adviseren om zo snel mogelijk je oude kaart te vernieuwen. Het OV-fiets abonnement zetten we dan over op je nieuwe kaart. Binnen een week zou je jouw nieuwe OV-chipkaart moeten ontvangen. Het vernieuwen van je kaart gaat via deze website. Let op, het is belangrijk om je kaart te vernieuwen en niet een nieuwe kaart aan te vragen.
Badge +3
Volgens mij is daar (helaas) niets voor geregeld. De enige situatie mij bekend is dat een variant van afgekocht reisrecht voor een jaar tijdelijk op een anonieme kaart kan worden gezet.
https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html

Sinds 2015 is een abonnement op de OV-fiets altijd gekoppeld aan een persoonlijke OV-chipkaart.

Je zult je lopende OV-fietsabonnement moeten koppelen aan de nieuwe persoonlijke OV-chipkaart die wordt aangemaakt.
Badge +3
Detail, maar van vernieuwen (kaartvernieuwing) is alleen sprake als de oude verloopt. Bij verloren/gestolen/defect (duplicaat) heet het kaartvervanging. Zie hier.

Maar ik neem aan dat die aanvraag al gedaan is, anders zou je ook geen Tijdelijk Reisrecht moeten krijgen.

Voor de rest wat @iMark zegt. OV-fiets (en Stallen op Rekening) zijn puur een administratieve koppeling tussen een kaartnummer en je IBAN, en staan niet als product op een kaart.

Het zou dus technisch wel kunnen (anonieme kaart X mag -tijdelijk- fietsen huren op jouw kosten) maar daar beginnen ze dus niet (meer) aan.

Bij kaartvernieuwing via NS (wegens verlopen) gaat OV-fiets gewoon mee, maar of dat bij kaartvervanging (via TLS) ook zo is weet ik niet zeker. TLS weet namelijk niet zomaar dat jij op de oude kaart OV-fiets had. Dat moet je dan dus voor € 0,01 even opnieuw aanvragen.
Reputatie 7
Badge +4
Je krijgt een ander nummer, dus ov-fiets moet opnieuw worden aangevraagd. Er kan ook geen geldig nummer aan een anonieme kaart gekoppeld zijn, dus een ov-fiets met een kaart met tijdelijk reisrecht huren kan, gewoon niet.

Bedankt voor uw reactie! Gaat goed komen!
Volgens mij is daar (helaas) niets voor geregeld. De enige situatie mij bekend is dat een variant van afgekocht reisrecht voor een jaar tijdelijk op een anonieme kaart kan worden gezet.https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html
Sinds 2015 is een abonnement op de OV-fiets altijd gekoppeld aan een persoonlijke OV-chipkaart.

Je zult je lopende OV-fietsabonnement moeten koppelen aan de nieuwe persoonlijke OV-chipkaart die wordt aangemaakt.

Thnx voor de info!
Detail, maar van vernieuwen (kaartvernieuwing) is alleen sprake als de oude verloopt. Bij verloren/gestolen/defect (duplicaat) heet het kaartvervanging. Zie hier.

Maar ik neem aan dat die aanvraag al gedaan is, anders zou je ook geen Tijdelijk Reisrecht moeten krijgen.

Voor de rest wat @iMark zegt. OV-fiets (en Stallen op Rekening) zijn puur een administratieve koppeling tussen een kaartnummer en je IBAN, en staan niet als product op een kaart.

Het zou dus technisch wel kunnen (anonieme kaart X mag fietsen huren op jouw kosten) maar daar beginnen ze dus niet (meer) aan.

Bij kaartvernieuwing via NS (wegens verlopen) gaat OV-fiets gewoon mee, maar of dat bij kaartvervanging (via TLS) ook zo is weet ik niet zeker. TLS weet namelijk niet zomaar dat jij op de oude kaart OV-fiets had. Dat moet je dan dus voor € 0,01 even opnieuw aanvragen.

Dankjewel voor je reactie!

Reageer