OV-fiets ingeleverd, maar niet volgens NS/OV-fiets

• 16 oktober 2014
  • 40 reacties
  • 2434 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb zaterdag 4 oktober gebruik gemaakt van twee OV-fietsen op station Heemskerk (een voor mijzelf en de ander voor mijn vriendin). Beide fietsen heb ik dezelfde avond op station Heemskerk weer ingeleverd.

Echter op 7-10 ontvang ik een mailtje van OV-fiets dat ik een OV-fiets al drie dagen in gebruik heb en dat wanneer ik deze niet inlever een toeslag dien te betalen. Ik heb vervolgens via ov-fiets.nl een formulier ingevuld waarin ik heb aangegeven dat deze fiets al lang door mij is ingeleverd. Tot op heden geen reactie op ontvangen.

Op 11-10 ontvang ik nogmaals een bericht van OV-fiets dat ik mijn fiets inmiddels meer dan een week in bezit heb en dat OV-fiets na twee weken genoodzaakt is om een borg van 250 EUR in rekening te brengen. Op deze email heb ik ook geantwoord, maar ook nog geen reactie op mogen ontvangen.

Inmiddels zijn de twee weken bijna voorbij en is OV-fiets niet in staat geweest om op mijn ingevulde webformulier en email te reageren.
Het binnen 5 werkdagen reageren op mijn webformulier is dus niet gelukt.

Ik heb niet heel veel zin om 250 EUR te betalen plus alle extra kosten van twee weken gebruik van een OV-fiets (die ik dus maar een dag gebruikt heb).

Ik hoop dus dat dit op tijd verholpen kan worden voordat NS/OV-fiets onterecht kosten in rekening gaat brengen en afschrijven

40 reacties

Er zijn op dit forum meer topics te lezen over het falende computersysteem en de slechte bereiikbaarheid bij OV-Fiets. Klik op , scroll door de onderwerpen en je ziet dat je niet de enige bent met dt probleem.
Zie ook de topics:
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/ov-fiets-6967/index1.html#post43803
https://forum.ns.nl/op-station-17/dezelfde-ov-fiets-zes-keer-geregistreerd-geleend-maar-keer-terug-gebracht-6957/index1.html#post43786
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ov-fietsnl-onbereikbaar-per-mail-nu-5233/index1.html#post43506
Ja het is blijkbaar een grote rotzooi in oktober bij OVFiets.

Emails beantwoorden ze niet, telefoon kennen ze niet.

Ik zal lekker niets doen en als ze incasseren gelijk stormeren, dan ga je wel wat horen.

Het zal NS trouwens sieren alle gebruikers die hier last van hebben te compenseren voor een maand gratis gebruik ofzo.
Beste DPH, Welkom op het NS Serviceforum! Spijtig om te lezen dat dit zo is misgegaan. Ik ga hier graag mee aan de slag voor je. Zou je mij je NAW-gegevens, OV-Chipkaartnr, Ibannr. en geboortedatum kunnen toesturen in een privébericht? Dan bekijk ik graag wat ik voor je kan betekenen.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Susan, in plaats van individuele gevallen behandelen, kun je er beter voor zorgen dat de boel intern fatsoenlijk wordt geregeld. Gezien het aantal meldingen van fouten is een actie die acuut moet worden uitgevoerd bijvoorbeeld dat er geen rekeningen van EUR 250 meer worden geïnd, totdat het volledig duidelijk is dat de boel correct is.

Als zoiets mij zou overkomen, zou ik de incasso van de 250 euro direct storneren en als NS vervolgens denkt aan de hand daarvan extra actie te ondernemen gewoon aangifte doen van oplichting en de pers opzoeken.
Ik zit in precies hetzelfde schuitje: ov-fiets ingeleverd > mails met de boodschap dat ik dat niet heb gedaan en naderende boetes > meerdere mails teruggestuurd zonder resultaat > proberen te bellen, maar tja ze doen alleen aan mails (uh nee dus, er wordt niet geantwoord).

Mijn 2 weken lopen dinsdag 28 oktober af. Daarom nu ook maar via de deur tot deur-site contact gezocht: een klacht ingediend en het vriendelijke verzoek om te reageren op mijn mails. Daar ontvang je dan weer zo'n prachtig mailtje op met dat er de best wordt gedaan zo spoedig mogelijk op te pakken.

Het is om te huilen.
Een dag voordag de twee weken voorbij waren is mijn eerste email beantwoord. Ze hebben de huurperiode aangepast. Ook via Susan NS (moderator) heb ik begrepen dat het opgelost zou moeten zijn.

Nog even de factuur afwachten volgende maand.
Hallo,
ook het uitchecken is bij mij niet goed gegaan. Op dinsdag huurde ik een fiets bij Amsterdam Centraal station. en op 5 november leverde ik deze weer in bij Amsterdam lelylaan. Hier moet je de fiets in een box zetten. Dit ging al een beetje vreemd want toen ik een box wilde openen om mijn fiets in te leveren stond er al een fiets in. Dus ik deed de box dicht en klikte weer opnieuw op inleveren en nu opende er wel gewoon een box en leverde ik de fiets in. Nu kreeg ik ook een mailtje dat ik mijn ov fiets al meer dan 3 dagen huur en dat ik dan 5 euro per dag moet betalen. Ik belde gelijk naar ns, zij gaven mij een telefoon nummer dat niet werkte. Dus belde ik opnieuw maar ze konden me niet verder helpen. Dus heb ik een mail gestuurd naar ov fiets maar hier staat dat het even kan duren voordat ik reactie krijg omdat ze veel mails krijgen. en nu lees ik alle horror verhalen hier over hoe lang het duurt. Nu ben ik een arme student en kan ik dit bedrag niet betalen en zeker niet 250 euro. Kan iemand mij hier verder helpen?
Het wordt hoog tijd dat iemand het eens op een rechtszaak laat aankomen met die oplichters van OV-fiets. Lukraak aanmaningen uitdelen en vervolgens verstoppertje spelen door reactietermijnen te hanteren die veel langer zijn dan hun eigen boetetermijnen. - Makkelijke manier om rijk te worden.
Ook ik heb dit probleem. Op woensdagavond 29 oktober 2014 heb ik gebruik gemaakt van de OV-fiets op station Vleuten. Deze fiets heb ik de volgende ochtend (donderdag 30 oktober) weer ingeleverd in de zelfservicekluizen op hetzelfde station. Bij het sluiten van de kluisdeur gaf het display aan dat de fiets goed geretourneerd was.

Echter ontvang ik op 1 november een mail van OV-fiets met de melding dat ik de fiets inmiddels al drie dagen in gebruik heb en vanaf dat moment een toeslag moet gaan betalen per 24 uur. Aangezien ik deze fiets wel geretourneerd heb, heb ik OV-fiets direct een mail gestuurd met daarin de uitleg van de situatie, waar ik tot op heden geen reactie op heb mogen ontvangen.
Tot mijn verbazing krijg ik enkele dagen later, op 5 november, weer een mail van OV-fiets met dit keer de melding dat als ik de fiets niet binnen twee weken retourneer, er een borg van € 250,- in rekening gebracht zal worden. Uiteraard heb ik op dit bericht ook zo spoedig mogelijk gereageerd, maar tot op heden heb ik op deze mail nog geen reactie mogen ontvangen.
Aangezien het contact met OV-fiets erg moeizaam verloopt , zou ook ik graag via deze weg geholpen willen worden.
Ik heb een soortgelijk probleem... In mijn geval was mijn jas met fietssleutel erin gestolen en hebben we uiteindelijk via het twitter-account van NS_online te horen gekregen dat we dan het slot moesten door knippen en weer moesten inleveren op het station.

Inmiddels is de fiets al lang en breed ingeleverd maar heb ook ik een boete van 250 euro aan mijn broek hangen. Per mail, contactformulier, twitter, NS klantenservice (kunnen niets) probeer ik contact te zoeken en mondjesmaat komt er een berichtje terug met een wedervraag, zonder antwoord.

En is er met geen mogelijkheid te communiceren met de klantenservice van OV-fiets. Zo ontzettend jammer, ik was altijd fervent ambassadeur van OV-fiets maar dit is zo'n negatieve beleving, ik voel me echt machteloos als consument...

Kan dit nu eindelijk een keer goed afgehandeld worden en alle onterechte kosten en boetes worden kwijtgescholden?!?!?
die 250 stormeren.
Reputatie 7
Badge +4
Je durft bijna geen fiets meer te huren van OV-fiets. Ik heb er altijd veel plezier van gehad en het ging ook doorgaans goed maar als je geconfronteerd kan worden met een onjuiste incasso van 250 euro, aarzel je toch, zeker als er in de praktijk geen echte klantenservice is.

Storneren is dan de enige optie maar als daar ook alleen het geautomatiseerde administratieve antwoord op wordt gegeven mag je hopen dat je niet van ov-fiets afhankelijk bent. Bij een individuele klacht kun je nog eens rekening houden met een onzuiver argument maar met zovelen waarbij het misgaat, kan dat haast niet.

Het wordt tijd dat we weer een fiets kunnen huren, die als hij wordt teruggebracht geen navordering oplevert. Een dergelijk systeem als dat van ov-fiets kun je wel automatiseren maar zorg dan dat het werkt. Een beetje meer mankracht is noodzakelijk.
@marloes_ark en @Chantal90 Zouden jullie een privebericht kunnen sturen met je gegevens? Dan ga ik kijken wat ik voor jullie kan doen.
Beste moderators,
Ik zit met hetzelfde probleem. In chronologische volgorde:
- In september ontving ik een rekening waarbij 1 fiets niet ingeleverd zou zijn. Dit was niet terecht aangezien ik alle fietsen altijd ingeleverd heb.
- Op 30 september werd ik hierover door ov-fiets in het gelijk gesteld en zou de zaak afgehandeld zijn. Deze mail heb ik bewaard en stuur ik ook altijd mee.
- Op 22 oktober ontving ik toch alsnog een mail met een rekening waarin het opnieuw gaat over dezelfde fiets die kwijt zou zijn. Ik heb hierop geantwoord en gevraagd contact op te nemen. Dit is niet gebeurd.
- Inmiddels werd het geld toch van mijn rekening geschreven, waarop ik weer een mail heb geschreven met de mededeling dat ik het terug heb geboekt en de vraag om contact op te nemen. Dit is weer niet gebeurd door ov-fiets.

Nu krijg ik dus een betalingsherinnering en wordt er gedreigd met extra kosten, terwijl het hier een interne fout bij ov-fiets betreft waar ik niks mee van doen heb. Daarnaast is ov-fiets telefonisch niet te bereiken en wordt er op mails niet gereageerd. Ik hoop dat langs deze weg iemand contact kan opnemen en dit zsm recht gezet kan worden!

Groetjes Lonneke

De NS klantenservice kan mij telefonisch niet verder helpen omdat het ov-fiets betreft, ov-fiets reageert niet op mijn mails. Gelieve opnieuw dringend contact met mij op te nemen zodat deze zaak definitief recht gezet kan worden en ik niet langer last heb van jullie interen miscommunicatie!
@Lonneke Zou je in een privebericht je naam, adres en OV-chipkaartnummer kunnen sturen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen.
@ Brian NS ik heb je ook een privébericht gestuurd. Ik zit ook ongeveer met hetzelfde en zou heel graag geholpen willen worden.
Beste moderators,
- Zaterdag 22 november heb ik een ov fiets gehuurd en dezelfde dag weer ingeleverd.
- Afgelopen woensdag kreeg ik een email met waarschuwing dat de ov fiets van 22 november niet is ingeleverd en dat nu per dag 5 euro in rekening wordt gebracht.
- Ik heb een email gestuurd via mijndeurtotdeur maar heb nog geen antwoord.

Mijn verzoek tot een helpende hand ook via dit kanaal om hopelijk het probleem op te lossen voordat we het weekend in gaan.
Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens, e-mailadres, telefoonnummer en ov-chipkaartnummer, snellejelle?
Hopelijk kunnen we dit op die manier oplossen.
Zelfde probleem hier.
- Fiets keurig ingeleverd
- Drie dagen later mail dat ik hem nog in bezit heb. Direct een mail gestuurd.
- Ondertussen nog geen reactie maar wel aantal mails verder dat ik hem nog steeds in bezit heb.

Aan de reacties hierboven af te leiden, gaat de klantenservice via het forum sneller dat via de mail. Dus ook vanuit mij een vriendelijk verzoek tot reactie.
Begrijpelijk dat je hierover een bericht stuurt, Vliet. Als je mij een privébericht stuurt met daarin je gegevens, zal ik ernaar kijken.
gegevens
ivm melding vermeend niet terugbrengen van ov fiets,gehuurd op 19-11-2014 om 1.38 op stalling amsterdam centraal(west) en dreiging van de zijde van ov fiets ,250 euro te willen afschrijven.
ik heb de fiets op 21 -11-2014 teruggebracht in de ochtend,globaal tussen half negen en kwart voor tien.de fiets leek,voor mij zichtbaar,op de stalling amsterdam centraal(west)te worden gescand.
mogelijk heeft toen het scanapparaat geweigerd.ik heb daarna de fiets verder in de stalling geplaatst.
1.wat is het nummer van de door mij op 19-11 in amsterdam centraal(west)gehuurde fiets
2.gaarne een lijst van alle fietsen,die op vrijdag 21-11-2014 na 8 uur s ochtends zijn uitgegeven.
alleen de nummers,ik vraag geen persoonsgegevens.
de fiets heb ik neergezet op een plek,relatief maximaal dicht bij de uitgang,dus ik vermoed,dat de fiets meteen weer is uitgegeven.

mijn doelstelling is zo indirect bewijs te vergaren,zodat ik kan bewijzen ,dat ik op bewuste vrijdagochtend de fiets heb ingeleverd.

vgl een door mij geraadpleegde jurist bent u,als overheidsinstelling verplicht,mij deze informatie te verschaffen.

3. ik verzoek u ,de claim uwerzijds,250 euro van mijn tegoed te willen afschrijven,te laten vallen.
u houdt als ov fiets totaal geen rekening met het feit,dat scannen door mensen ,uw personeel,wel eens mis kan gaan.

in een bibliotheek krijg een bonnetje,als je een boek terugbent.in ov fiets wordt niets van bewijs gegeven aan de klant,of het uitscannen van een fiets correct is verlopen.

email

ik hoop snel van u te horen.

@hansmekel

Het is erg onverstandig om uw persoonsgegevens openbaar op internet te plaatsen. U kunt ze tot een uur na het plaatsen verwijderen met het potloodje dat rechtsboven het bericht verschijnt als u daar met de muis naartoe beweegt. Als een moderator u wil helpen, dan zal die vragen uw gegevens te sturen in een privé-bericht.
@hansmekel Zoals Pe_pe al aangeeft, kun je jouw privegegevens beter niet openbaar op een forum plaatsen. Ik heb ze inmiddels verwijderd en ga je een privebericht sturen om de zaak uit te zoeken.
bedankt voor t aanbod deze zaak ui te zoeken.ik heb de fiets 19-11 gehuurd en VRIJDAGOCHTEND
tussen half negen en kwart voor tien ingeleverd.beiden in stalling amsterdam centraal west.
ik heb gezien dat bij inleveren de medewerker met zijn scanapparaat in de burt van de sleutel is geweest.daarna fiets in stalling gezet.vermoedelijk meteen weer verhuurd.
gr hans **********
Hallo Hansmekel, Ik heb je emailadres verwijderd uit je bericht. Brian heeft je een privebericht gestuurd over deze situatie. Privégegevens kan je het beste aan Brian doorgeven via het privébericht dat hij jou heeft gestuurd. Groet, Marjan

Reageer