beantwoord

OV fiets inleveren op ander station

  • 5 juli 2018
  • 7 reacties
  • 9712 Bekeken

Afgelopen maandag huurde ik een OV fiets op Utrecht CS; ik moest die dag voor afspraken in Utrecht naar een aantal verschillende locaties en dacht dat goed op de fiets te kunnen doen. Helaas! Voordat ik op de eerste locatie was had ik al een lekke band. De rest van de dag dus toch alles maar met de bus gedaan. Extra buskosten rond de 7 euro. Aan het eind van de dag de fiets ingeleverd op station Overvecht omdat dat dichterbij was. Teruglopen naar CS had ca. 45 minuten lopen gevraagd.
Tot mijn verbazing moet ik nu 10 euro extra betalen voor de transportkosten die NS zegt te maken omdat ze de fiets van Overvecht moeten terugbrengen naar CS (staat in de kleine lettertjes van de voorwaarden...). Kortom, ik heb deze dag rond de 15 euro aan kosten gemaakt voor een fiets die ik niet kon gebruiken vanwege een lekke band.
Waarom berekent NS extra transportkosten in plaats van een digitaal systeem te gebruiken dat het mogelijk maakt fietsen kosteloos in te leveren op een ander station dan het ophaalpunt? Dat zou klantvriendelijk zijn en meer passen in deze tijd waarin we worden aangemoedigd de auto te laten staan en het OV en de fiets te gebruiken.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 5 juli 2018, 22:02

Hallo HannahJ, welkom op onze Community!

Vervelend om te lezen dat je rit met de OV-Fiets zo is verlopen. In het geval van een beschadigde fiets, in dit geval een lekke band, dan kun je het beste de fiets terugbrengen naar de stalling. De band wordt hier dan kosteloos geplakt en vervangen. Nu begrijp ik dat dit in deze situatie met de geplande afspraken lastig was. De kosten voor het inleveren van de fiets op een andere locatie is inderdaad €10. Als meerdere reizigers hun fietsen op Overvecht neerzetten komt er op een andere locatie een tekort, vandaar dat deze fietsen moeten worden opgehaald en teruggebracht naar originele bestemming. Ik heb je signaal hierover wel aangekaart bij mijn collega's van OV-Fiets. Of dit op korte termijn gaat wijzigen durf ik niet aan te geven.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo HannahJ, welkom op onze Community!

Vervelend om te lezen dat je rit met de OV-Fiets zo is verlopen. In het geval van een beschadigde fiets, in dit geval een lekke band, dan kun je het beste de fiets terugbrengen naar de stalling. De band wordt hier dan kosteloos geplakt en vervangen. Nu begrijp ik dat dit in deze situatie met de geplande afspraken lastig was. De kosten voor het inleveren van de fiets op een andere locatie is inderdaad €10. Als meerdere reizigers hun fietsen op Overvecht neerzetten komt er op een andere locatie een tekort, vandaar dat deze fietsen moeten worden opgehaald en teruggebracht naar originele bestemming. Ik heb je signaal hierover wel aangekaart bij mijn collega's van OV-Fiets. Of dit op korte termijn gaat wijzigen durf ik niet aan te geven.
Ik vraag me af hoe ze dat in andere landen doen, waar het wel mogelijk is je fiets op andere locaties in te leveren (Parijs, Londen, Nice bv)

In dezelfde stad inleveren zou toch gewoon mogelijk moeten zijn zonder meerkosten.

Dan zullen vermoedelijk ook meer mensen OV Fiets gebruiken.

Al kan het ook te duur worden.
Ik vraag me af hoe ze dat in andere landen doen, waar het wel mogelijk is je fiets op andere locaties in te leveren (Parijs, Londen, Nice bv)

In dezelfde stad inleveren zou toch gewoon mogelijk moeten zijn zonder meerkosten.

Dan zullen vermoedelijk ook meer mensen OV Fiets gebruiken.

Al kan het ook te duur worden.

De kosten vallen wel mee in Parijs.

Met behulp van een bankpas of creditcard kun je voor 1 euro een abonnement
voor een dag of voor 5 euro een abonnement voor een week nemen.

Het eerste half uur is een fiets gratis te gebruiken. Daarna kost het ongeveer een euro
voor het volgende halve uur. In de uren daarna wordt je fiets veel duurder.

Je kunt je fiets in elke stalling achterlaten. Schaf je een 2e abonnement aan, dan kun de gehele dag onbeperkt een fiets in Parijs gebruiken (tussen wegbrengen en ophalen zit een wachttijd van 10 minuten, om andere gebruikers ook een kans te bieden dat ze een fiets kunnen huren.
Ik bedoel de kosten om de fietsen te verplaatsen 😀

Zal ook wel gesubsidieerd worden.
Badge +3
Nee, de fietsen worden teruggebracht naar de stalling waar ze (volgens het systeem) thuis horen door CP&A, die o.a. ook buitenreclame langs de weg en zo doen.

Dat is dus gewoon een commercieel bedrijf en heeft niets met subsidie te maken. www.cpa-services.nl
In andere steden zal er wel subsidie bij komen bedoelde ik
Het blijft voor mij onduidelijk waarom een fiets terugmoet naar de stalling waar hij "thuis" hoort.
Waarom hebben fietsen een eigen thuis in plaats van 1 groot rouleersysteem te gebruiken. Er zijn zoveel plaatsen waar je een OV fiets kunt huren en in de app kun je precies zien hoeveel fietsen er op een afhaalpunt beschikbaar zijn. Dat kan NS dus ook zien.

Daar kan NS dus ook een trendanalyse op los laten en vervolgens gaan inspelen op aantallen per locatie. En misschien dan 1 keer met een grote vrachtwagen rijden als er onverhoopt toch op een plaats teveel fietsen over zijn die elders nodig blijken te zijn?
Anticipeer op situates door gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die er zijn, in plaats van 10 euro per fiets te rekenen die op een andere locatie wordt teruggebracht dan waar hij is geleend.
Klantvriendelijkheid zou enige investeringskosten nodig kunnen hebben die NS later terugverdient. Net zoals dat dus op veel plaatsen in het buitenland al wel mogelijk is.
En wie is er nu het echte fietsland? Wij toch?!

Reageer