OV fiets kwijt nadat een medewerker op Den Haag CS fietsenstalling de fiets heeft aangenomen

• 19 juni 2020
  • 15 reacties
  • 551 Bekeken

Op 31 mei 2020 heb ik een OV fiets geleend van Den Haag HS station.

Ik had de OV fiets + sleutel op 1 juni 2020 ingeleverd op Den Haag Centraal Station KJ Plein (fietsenstalling in de kelder) tussen rond 15:45 uur.

Ik heb mijn ov kaart niet hoeven te scannen, want een vrouwelijke medewerker (naam doorgekregen van een medewerker daar) gaf aan dat zij alleen de sleutel zou gaan scannen vanwege corona.

Dus ik liep rustig weg en dacht dat het goed was afgehandeld.

Op 6 juni krijg ik een email van NS dat ik de fiets langer dan 3 dagen in bezit heb en dat zij mij aanraden om het weer in te leveren i.v.m. een hoge toeslag. Ik heb direct met NS gebeld en aangegeven dat ik de fiets op 1 Juni al had ingeleverd. NS gaf aan dat zij een melding zullen sturen aan de fietsenstalling met de vraag of ze de fiets willen zoeken en uit scannen. Vervolgens krijg ik op 8 juni 2020 een mail met dat de fiets niet is gevonden en dat ik 250 euro moet gaan betalen. Ik heb zelf de fietsenstalling gebeld en gevraagd of ze de OV fiets per direct kunnen gaan zoeken, want ik ga niet 250 euro betalen voor een fiets die ik al heb ingeleverd. Tig keer gebeld met NS en de fietsenstalling, absurd. 

Nu zijn we 19 dagen verder en de fiets is volgens NS daar niet te vinden, terwijl ik het toch echt heb ingeleverd. De medewerker, zogenaamde leidinggevende weet van niks terwijl NS beweert dat zij contact hebben gezocht met de fietsenstalling. Hoe kan dit nou? Compleet achterlijk dit.  een fietsenstalling en honderden ov fietsen die daar staan zijn van NS en dan proberen ze mij te vertellen dat ze geen gehoor krijgen van de fietsenstalling. Kortom, NS doet helemaal niks en verwijt mij van diefstal. 

Contact gezocht met de politie, maar er is geen strafrechtelijke grond om dit te onderzoeken. Met andere woorden, ik kan geen aangifte doen want het is niet ‘mijn fiets’, maar meer een civiele geschil -  een contract (ov-fiets abonnement van de consument)

Ik heb het vermoeden dat de OV fiets daar is gestolen door de medewerker die het van mij aannam of die medewerkers hebben geen enkele keer gezocht. Zelf ben ik 14 juni naar de fietsenstalling geweest om zelf te gaan zoeken, maar dat was onmogelijk met zoveel fietsen. De medewerker daar deed niet eens de moeite om mee te zoeken, maar wilde wel zijn leidinggevende voor me bellen. Nou, ik heb haar gesproken en ze beweerde dat ze toch echt aan het zoeken waren. Compleet onzin. 

Mijn enige bewijs om aan te tonen dat ik de fiets niet heb gestolen, maar netjes heb ingeleverd, zijn de camerabeelden van NS in de fietsenstalling in de kelder op KJ plein ) tussen 15:35 -15:45 uur. Ik heb NS gevraagd om de camerabeelden erbij te halen. De ene collega zegt “Ja, dat kunnen we doen als het echt niet lukt met zoeken”. De andere collega zegt “Nee, dat kan alleen als je aangifte doet en dan kan de politie het verzoek bij NS voorleggen”. Beide collega’s hebben totaal geen idee waar ze het over hebben. Ten eerste, ik kan geen aangifte doen volgende politie dus gaan ze ook geen verzoek voorleggen bij de NS. Ten tweede, de fiets wordt gewoon niet gezocht dus ook niet gevonden door die collega’s daar. Wettelijk gezien mag NS die camerabeelden maar 4 weken bewaren. Ik heb dus nog maar een week om te eisen dat NS die camerabeelden erbij moet pakken.

Ik ben al jaren klant bij NS, vaker OV-fietsen geleend en netjes terug gebracht. Nooit gedacht dat ik zoiets zou meemaken. Een medewerker van NS probeert mij netjes te helpen, maar arme meid heeft totaal niet door dat NS of de fietsenstalling dit met opzet doet. NS, ik ga geen 250 euro betalen voor een OV-fiets die de medewerker van mij heeft aangenomen. NS, ik ga geen 250 euro betalen voor een OV-fiets omdat een medewerker zijn rol als leidinggevende bij de fietsenstalling totaal niet serieus neemt en maar constant zegt dat hij er niks van weet. NS, zoek je eigen OV-fiets en laat de consument met rust. Spreek je eigen mensen aan op Den Haag CS KJ plein. Nalatigheid van NS/medewerkers is onacceptabel. Houd je eigen medewerkers aansprakelijk voor deze onzin, niet de consument!

Op advies van de politie zorg ik dat de Juridische loket dit maar gaat afhandelen. Blijkbaar moet ik uitzoeken wat mijn rechten zijn aangezien het NS het helemaal niks kan schelen. Ik zorg ook dat ik dit op elke social media platform zal plaatsen, om NS even in het zonnetje te zetten voor hun achterlijke manier van werken. Fun fact: ik krijg steeds te horen dat er blijkbaar een interne fietsenafdeling is, maar die wij als consument niet mogen contacten dus klantenservice medewerkers sturen alles steeds door aan de interne fietsenafdeling. Ik krijg ook alleen maar klantenservice medewerkers aan de tel en geen ‘juridische’ team ofzo. Gekkigheid. 

Iemand die hier ervaring mee heeft, ik hoor graag van je. 

*Bericht aangepast door moderator. Namen medewerkers verwijderd

15 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dit is een min of meer bekende situatie. Bij het inleveren van de sleutel wordt deze gescand en wordt de fietsrit beëindigd. Maar als dat bij een andere stalling is (dat kost normaal €10 overigens) gaat het vaak mis.

Je krijgt dan inderdaad herinneringen en uiteindelijk een factuur voor €250 als vervangingswaarde voor de fiets.

NS heeft vervolgens geen idee waar de fiets is (niet op de ‘thuisbasis’ in ieder geval) en houdt vol dat hij nooit ingeleverd is. Jawel, maar ergens anders!

Aangifte doen (en camerabeelden vragen) werkt de politie niet aan mee, want het is niet hun of jouw probleem maar dat van NS. Jij bent daar blijkbaar geen partij in? Op zich wel logisch… zij zijn hun fiets kwijt, en dat is niet jouw schuld. :thinking: NS moet maar aangifte doen dus, volgens de politie.

Wat je nog kunt doen (als je het nummer van de fiets nog weet of via de e-mail of klantenservice kunt achterhalen F×××××) is om naar de fietsenkelder op Centraal te gaan en een foto te maken van de fiets zelf. Als NS niet weet waar die staat zal die namelijk niet verhuurd zijn daarna.

Waarschijnlijk wordt het dan een lange discussie die NS bij voorkeur graag per briefpost wil uitvechten. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan die zeker inschakelen, want dit gebeurt gewoon (bijna structureel) veel te vaak.

NS heeft inderdaad telefoonnummers van beheerders/stallingen en die werden hier soms ook geplaatst zodat je zelf kon bellen, maar dat werd vorige week (Eindhoven 06 ××××××××) snel verwijderd want was geheime info. Terwijl het tot een paar jaar geleden nog gewoon op de pagina van de stalling erbij stond?

Badge +3

Crosslink naar dit topic dan maar https://community.ns.nl/ov-fiets-48/onterechte-vordering-voor-niet-gestolen-ov-fiets-65460

Exact het omgekeerde (gehuurd op Centraal, ingeleverd op HS, ook een lang verhaal...)

Hoi RA778! 

Bedankt voor je bericht! Dit is inderdaad een hele vreemde situatie en extra gek is natuurlijk dat er op dit moment een soortgelijk topic loopt. Wat ik wil doen, is dit samen met je uitzoeken. Hiervoor zou ik je willen vragen om mij een privébericht te sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer. Wat ik daarmee ga doen, is achter de schermen met onze medewerkers van OV-fiets uitzoeken wat er aan de hand is. Want dit moet natuurlijk opgelost worden. Helemaal als je aangeeft dat je het daadwerkelijk hebt ingeleverd. Wat ik daarnaast wel heb gedaan is je bericht aanpassen. Dit om de privacy van onze medewerkers te behouden. 

Thanks Robbert B, goed om te weten dat dit veel te vaak voorkomt. Toch gek dat NS daar dan niet een duidelijk oplossing voor bedenkt. Ik heb zelf de fiets (heb een fietsnummer) geprobeerd te zoeken, maar er stonden te veel fietsen. Het is daarnaast mijn ‘taak’ niet om de fiets te zoeken. Daar horen zij hun eigen personeel voor in te schakelen.

Sanne NS, zal ik doen. Ik schakel alsnog juridisch loket in voor hulp. Ik heb er geen vertrouwen meer in en ook geen geduld hiervoor. 

Reputatie 7
Badge +2

Thanks Robbert B, goed om te weten dat dit veel te vaak voorkomt. 

Komt zeer regelmatig weer terug. Omgang van NS met dit soort situaties is echt compleet beschamend en ze willen er klaarblijkelijk ook helemaal niets van leren. Ik wens je oprecht veel succes en sterkte en hoop dat het opgelost wordt.

Berichten aanpassen zijn ze uiteraard wel goed in en is meteen geregeld. (Je moet ergens goed in zijn.) :thumbsup:

Thanks Robbert B, goed om te weten dat dit veel te vaak voorkomt. 

Komt zeer regelmatig weer terug. Omgang van NS met dit soort situaties is echt compleet beschamend en ze willen er klaarblijkelijk ook helemaal niets van leren. Ik wens je oprecht veel succes en sterkte en hoop dat het opgelost wordt.

Berichten aanpassen zijn ze uiteraard wel goed in en is meteen geregeld. (Je moet ergens goed in zijn.)

Dank! Het is vooral jammer dat NS dit niet hogerop wil oplossen.

Hoi RA778! 

Bedankt voor je bericht! Dit is inderdaad een hele vreemde situatie en extra gek is natuurlijk dat er op dit moment een soortgelijk topic loopt. Wat ik wil doen, is dit samen met je uitzoeken. Hiervoor zou ik je willen vragen om mij een privébericht te sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer. Wat ik daarmee ga doen, is achter de schermen met onze medewerkers van OV-fiets uitzoeken wat er aan de hand is. Want dit moet natuurlijk opgelost worden. Helemaal als je aangeeft dat je het daadwerkelijk hebt ingeleverd. Wat ik daarnaast wel heb gedaan is je bericht aanpassen. Dit om de privacy van onze medewerkers te behouden. 

En uit een niet al te ver verleden hebben we deze nog

https://community.ns.nl/ov-fiets-48/onterecht-geld-afgeschreven-voor-niet-gestolen-fiets-59998

en deze

https://community.ns.nl/ov-fiets-48/ov-fiets-verdwenen-ns-vraagt-om-valse-aangifte-62745

Bij de bovenste betrof het ook Den Haag HS. en ook die van Robert was Den Haag. Je zou er haast wat achter gaan zoeken. Als je even verder zoekt op dit forum vind je nog wel wat topics. Ljjkt mij toch meer een NS-probleem of zouden al die reizigers toch echt de fiets gestolen hebben en dan hier zo’n verhaal gaan ophangen. Niet erg geloofwaardig.  

NS doet totaal geen moeite om dit op te lossen. Ik word nog steeds niet teruggebeld terwijl @Sanne NS aangaf dat ik tot maandag moest wachten.  Ik had vanmiddag gebeld en geen gehoor. 

Helaas kan ik niet bij de communicatie die Sanne NS met de betreffende afdeling voert. Sanne NS is morgenavond actief op de Community en zal je verder helpen. Excuses RA778. :)

Helaas kan ik niet bij de communicatie die Sanne NS met de betreffende afdeling voert. Sanne NS is morgenavond actief op de Community en zal je verder helpen. Excuses RA778. :)

@Sanne NS heeft mij niet geholpen. Zij voert geen communicatie met de betreffende afdeling. Dat heeft ze via een privé bericht gezegd. Ze zei letterlijk dat ze niks voor me kon doen. Volgens haar is een collega hier zogenaamd mee bezig, die zou mij gisteren bellen. Dat is niet gebeurd. 23 dagen verder en nog steeds is dit te veel voor jullie om te ‘fixen’. Belachelijk.

@Sanne NS heeft mij niet geholpen. Zij voert geen communicatie met de betreffende afdeling. Dat heeft ze via een privé bericht gezegd. Ze zei letterlijk dat ze niks voor me kon doen. Volgens haar is een collega hier zogenaamd mee bezig, die zou mij gisteren bellen. Dat is niet gebeurd. 23 dagen verder en nog steeds is dit te veel voor jullie om te ‘fixen’. Belachelijk.

Er zijn teveel topics op dit forum over “verdwenen” OV-Fietsen. Ik ben er zo met wat zoeken al 10 tegengekomen. De overeenkomst is veelal dat NS bakzeil haalt. Bij sommige topics staat het antwoord nog steeds open. Als OV-fiets het fietsnummer kan aangeven dat weg is zou ik toch maar zelf een ochtendje vroeg opstaan en de fietsen op CS controleren. Denk dat je fiets zelf dan wel kan vinden. 

Dat NS slecht is in terugbellen heb ik inmiddels zelf ook ervaren. 

@Pingpong ik vind het belachelijk dat ik nogmaals naar de fietsenstalling moet en zelf de fiets moet gaan zoeken. Ik heb absoluut geen tijd om tussen 600 fietsen een fiets te gaan zoeken. Dat is toch niet normaal? 

@Pingpong ik vind het belachelijk dat ik nogmaals naar de fietsenstalling moet en zelf de fiets moet gaan zoeken. Ik heb absoluut geen tijd om tussen 600 fietsen een fiets te gaan zoeken. Dat is toch niet normaal? 

Ik zeg niet dat het normaal is, ik geef alleen aan dat NS waarschijnlijk niets voor u gaat doen. 

Een update vanaf mijn kant. Inmiddels ben ik privé in gesprek met RA778 om het een en ander op te lossen. Op dit moment is onze achterliggende afdeling bezig om het een en ander op te lossen. Helaas is het voor hen ook een puzzel en kan een update even op zich laten wachten. Zodra ik meer weet zal ik zowel TS updaten als hier een update plaatsen over wat je dient te doen in een situatie als deze. 

Afgelopen week is het dan zo ver geweest. TS heeft contact gehad met de fietsafdeling en het gaat volledig opgelost worden. De fiets is namelijk in de stalling opgespoord. Mocht er iemand in een zelfde situatie terechtkomen, neem alsjeblieft contact op met de klantenservice, bij voorkeur via Social Media. Daar is namelijk de mogelijkheid om een case op persoon te zetten, waardoor je een duidelijk aanspreekpunt hebt in een case als deze. 

Reageer