ov fiets mee in de trein | NS Community
beantwoord

ov fiets mee in de trein

  • 12 November 2018
  • 12 reacties
  • 4884 Bekeken

Goedemiddag , weet iemand of je een ov fiets gratis mee mag nemen in de trein ?Met dank en groet willem
icon

Beste antwoord door bryan 12 November 2018, 22:54

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 5
Badge
Hoi Willem,

Een ov fiets mag net als andere normale fietsen niet gratis mee in de trein. Daarnaast moet je de ov fiets ook weer inleveren bij het zelfde punt als waar je deze hebt gehaald. Doe je dit niet betaal je, uit mijn hoofd, 10 euro verplaatsingskosten.
Reputatie 5
Met een Dagkaart Dal fiets (6,20 euro) mag je hem wel buiten de spits meenemen, maar niet gratis uiteraard. En voor het inleveren bij een andere plek dan waar je de fiets haalde, betaal je ook 10 euro toeslag.
Badge +3
Misschien een idee om OV-vouwfietsen aan te bieden? Die mogen te allen tijde (ook in de spits) gratis mee als handbagage (wel even opvouwen vóórdat je instapt).

Inleveren op een ander station kost inderdaad €10 extra. De fiets moet dan (door CP&A) terug gebracht worden naar waar die thuis hoort.

Andere wensen voor OV-fiets zijn kinderzitjes en e-bikes (en als de accu leeg is toch maar trappen). Ik denk dat NS het op deze manier wel best vindt (one bike for all, voor slechts € 3,85 per 24 uur)..
Reputatie 5
Vouwfietsen gaan bij niet zorgvuldig gebruik snel kapot, dus dat lijkt me erg ongeschikt als huurfiets. Een elektrische fiets zou wel erg leuk zijn, al is dat in kostprijs waarschijnliijk te diefstalgevoelig.
Badge +3
Had ik al eerder iets over gezegd, de E-bikes. Dat wordt een dure grap inderdaad.

Dus vooral niet aan beginnen tenzij tegen een dikke borg en/of op eigen risico.

Maar on-topic... Een OV-fiets die ergens terecht komt waar die niet hoort kost je dus €10. Dat is fair (mijn mening).

Maar die dan gratis mee mogen nemen in de trein is wel iets voor te zeggen... Buiten de spits natuurlijk, en als er geen plek is heb je pech...

Maar ja, dan krijg je situaties waar iemands OV-fiets de plek van een betalende klant (Dagkaart Fiets van € 6,20) inneemt/claimt.... Niet aan beginnen dus!
De OV fiets is ontstaan om juist minder fietsen in de trein te hebben en ik sta altijd weer maf te kijken als er een OV fiets mee wordt genomen, want dat is niet de bedoeling van het concept geweest.
Reputatie 7
Badge +3
waarom zou je een ov-fiets mee willen in de trein? Dat kost je €6,20 voor een dag, een ov-fiets €3,85 per dag.
Welkom bij de Community, meyles :)

Ik denk dat alles wel zo'n beetje gezegd is 🙂. Kort samengevat betaal je dus € 6,20 voor het meenemen van een fiets in de trein tijdens de daluren. De OV-fiets is hierin geen uitzondering 😉
Reputatie 5
De OV fiets is ontstaan om juist minder fietsen in de trein te hebben en ik sta altijd weer maf te kijken als er een OV fiets mee wordt genomen, want dat is niet de bedoeling van het concept geweest.

Als er op alle stations een OV-fiets beschikbaar zou zijn ja... Helaas is dat niet het geval, en kan het dus soms nodig zijn om een OV-fiets mee te nemen in de trein. Ik noem even als voorbeeld Grou. De dichtstbijzijnde huurlocaties zijn Leeuwarden en Heerenveen, toch een flink eind verderop. Het zou pas echt service zijn als je in dat geval vanuit één van deze twee stations je de ov-fiets gratis zou mogen meenemen naar Grou.
Reputatie 7
Badge +3
@dennistd
Jouw voorstel lijkt me geen oplossing voor het probleem dat er te weinig fiets beschikbaar zijn in Grou. Het levert allerlei problemen op met extra fietsen in de treinen wanneer het aantal fietsplaatsen in de treinen. De enige oplossing? Meer OV-fietsen in Grou.
Reputatie 5
Er is helemaal geen huurlocatie daar voor zover ik zag. En juist bij te weinig fietsen zou dit een oplossing zijn. Stel je voor dat je op weg gaat naar station X en daar een OV-fiets wil huren. Onderweg zie je dat de twee beschikbare fietsen net gehuurd zijn door een ander. Dan zou het toch een prima oplossing zijn om een station eerder uit te stappen, daar een fiets mee te nemen de trein in en zo op je bestemming alsnog een OV-fiets ter beschikking te hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals, het probleem van geen of te weinig OV-fietsen of dat er helemaal geen verhuurlocatie is in bijvoorbeeld Grou los je niet structureel op met het meeslepen van OV-fietsen in de trein. Maar het staat je natuurlijk vrij om in Leeuwarden of Heerenveen een OV-fiets te huren en die tegen betaling mee te nemen naar Grou. Maar verwacht niet dat dat gratis aangeboden gaat worden.

Reageer