OV-fiets reserveren


Handig dat je nu via de app kunt zien hoeveel ov fietsen er voorradig zijn
Verbeterpunt: mogelijkheid om fiets te reserveren op een bepaald tijdstip

23 reacties

Welkom op het forum robvanhest!

Momenteel geldt er voor het huren van een OV-fiets: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ik zal jouw wens voor de mogelijkheid tot reserveren intern doorzetten, dus wie weet. Ik kan helaas niet garanderen dat je suggestie ook daadwerkelijke gerealiseerd gaat worden i.v.m. de huidige flexibiliteit.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Welkom op het forum robvanhest!Flexibiliteit is natuurlijk OK, maar je wilt zeker zijn dat er een fiets is. Laat mensen ook (dubbel?) betalen wanneer ze hun reservering niet nakomen.

Momenteel geldt er voor het huren van een OV-fiets: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ik zal jouw wens voor de mogelijkheid tot reserveren intern doorzetten, dus wie weet. Ik kan helaas niet garanderen dat je suggestie ook daadwerkelijke gerealiseerd gaat worden i.v.m. de huidige flexibiliteit.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Graag benadruk ik de wens om vooraf een OV fiets te kunnen reserveren. Wanneer je zorgt dat er ook vooraf betaald wordt met bv. Ideal kan je ook borg vragen.
gr Rob
Wij willen graag de flexibiliteit van de OV-fiets in stand houden. Met het reserveren van een OV-fiets zal dat er eigenlijk afgaan. Mocht je vaak bij een punt komen waar je geen fiets kan bemachtigen horen we het graag.
Klinkt flexibel maar is het m.i. niet en zeker niet klantvriendelijk. Voor a.s. zondag wilden we 2 fietsen reserveren om er zeker van te zijn dat we de cityswim in Amsterdam, . waar onze dochter aan mee doet , kunnen volgen.
Dan vallen we vanwege te verwachte drukte naast de boot misschien. Dan gaan we helaas per voet of met de tram. Of we gaan naar particuliere verhuurder .Een borg van € 10 lijkt me drempel genoeg om reserveringen serieus te nemen.
vrgr
Op dit moment zijn er nog geen plannen om het reserveren in te voeren. Om een indicatie te krijgen over de OV-fietsen die beschikbaar zijn kun je ook altijd even de Reisplanner Xtra app raadplegen.
Dat blijft helaas een omslachtige en ineffectieve methode , want als je vertrekt van huis en een uur later aankomt bij station kan alles anders zijn. Wat Ueber kan met auto's moeten jullie ook kunnen met fietsen!!!!
Je suggestie heb ik in ieder geval intern doorgezet. Veel plezier aankomende zondag!
Mogelijkheid tot reserveren zou fijn zijn. Ik kijk vaak of er andere opties tot fietsverhuur in de buurt zijn en zn reserveer ik er dan 1. In geval dat de OV fiets beschikbaar is cancel ik de gereserveerde fiets.
Beetje omslachtig maar het werkt prima
Dat snap ik, maar ik zie dit op korte termijn nog niet veranderen. Bedankt voor het delen van deze tip 🙂
Gisteren probeerden mijn zoon en ik een ov-fiets te pakken op Ermelo, maar ondanks dat het licht groen was, ging de deur niet open. Toen zijn we naar Nunspeet gegaan, en daar kregen we 1 fiets eruit. We zagen bij de rode lampen fietsen staan, maar die konden er niet uit. Hoe kan dit? Moeten er niet veel meer fietsten komen op alle punten? En reserveren zou echt heel veel beter zijn.
Laatst in Heiloo lukte het ook niet meteen om de deur open te krijgen. Opnieuw met het pasje geprobeerd en jawel gelukt. Fijn was dat we samen waren want de deur is best zwaar. Onhandig was dat iemand zijn fiets niet in het rek had gezet zodat het lastig manoeuvreren was. Maar we hadden een fiets. Het liefste huur ik de fiets in een stalling maar ja die is er niet altijd.
Gisteren probeerden mijn zoon en ik een ov-fiets te pakken op Ermelo, maar ondanks dat het licht groen was, ging de deur niet open. Toen zijn we naar Nunspeet gegaan, en daar kregen we 1 fiets eruit. We zagen bij de rode lampen fietsen staan, maar die konden er niet uit. Hoe kan dit? Moeten er niet veel meer fietsten komen op alle punten? En reserveren zou echt heel veel beter zijn.
Ik heb geen idee hoe die rode en groene lampen werken... misschien zijn het kapotte fietsen.
Hoi MARIANNE12 en Alwine-Keira,

Wat jammer om te lezen dat het systeem niet naar behoren heeft gewerkt. Een rood lampje betekent dat er geen of een defecte fiets in staat. Ik heb de feedback van jullie inmiddels doorgegeven. Begrijpelijk dat reserveren aantrekkelijker zou zijn, maar omdat OV-fiets een snel en eenvoudig systeem heeft is dit niet mogelijk. Hierdoor zijn de fietsen ook toegankelijker voor een groter publiek. Van tevoren kan je in onze app in de OV-fiets checker kijken of er nog fietsen beschikbaar zijn.

Alwine-Keira, zou je me het nummer van de kluis met het groene licht kunnen doorgeven? Dan kan hiernaar gekeken worden door een monteur.
Ik heb helaas geen bericht meer ontvangen van Alwine-Keira. Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe?
Badge +3
Via www.ovfietsbeschikbaar.nl kan je (live) kijken of er fietsen beschikbaar zijn. Ook handig is de mogelijkheid om de historie in te zien, zodat je ongeveer weet op welke tijdstippen je de grootste kans hebt dat ze beschikbaar zijn. Plus de openingstijden van bemenste stallingen.
Thx Robert B! Persoonlijk kende ik die site nog niet 🙂 Weer wat geleerd 😃
Inmiddels heeft de geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen een dataproduct waarop je van alle OV-fietsenstallingen de hele geschiedenis van beschikbaarheid kunt zien:
http://www.geodienst.xyz/ovfiets/
Daarin kan ik zien dat ik komende week in Bilthoven om ca 11h30 nauwelijks kans heb om een OV-fiets aan te treffen. Reserveren zou toch wel makkelijk zijn...
Badge +3
Hoewel het regelmatig gevraagd wordt, zal de mogelijkheid tot reserveren de OV-Fiets een stuk duurder maken. Er moet dan een hele administratie worden bijgehouden en in de bestaande systemen zullen allerlei (hoogstwaarschijnlijk dure) aanpassingen moeten worden doorgevoerd.

Wat misschien wel zou kunnen is dat je kunt reserveren en dat meteen het huurbedrag voor een dag wordt geïncasseerd, eventueel inclusief reserveringstoeslag. Als je je fiets niet komt gebruiken, betaal je toch. Aan de andere kant maakt het het systeem inefficiënt. Wanneer je een fiets zou reserveren voor een rit in de avond, staat die de hele dag niets te doen in de stalling. De fiets had misschien wel twee keer op die dag verhuurd kunnen worden voor kortdurend gebruik.
Ik snap de overwegingen natuurlijk wel. Maar die prachtige statistiek-overview van de geodienst site laat wel grote verschillen in verhuur-patronen zien. Bilthoven bijvoorbeeld heeft vrijwel alleen verhuur in de (vroege) morgen, en die fietsen komen allemaal in de loop van de middag terug. En in het weekend veel minder verhuur. Op andere plekken is dat heel anders.
Maar goed, ik kan die fiets rond 11h30 volgende week hoogstwaarschijnlijk wel vergeten.
Misschien een of ander "fiets-vasthoudsysteem" ? En dan gebruik makend van de statistiek een intelligent systeem dat "ziet" of lang van tevoren vasthouden nodig is? In Bilthoven bijvoorbeeld wel nodig voor 11h30, maar niet voor 18h00. Is vast een hoop uitdagende ICT aan te doen.
Reputatie 5
We moeten niet alles met ICT willen oplossen, als de oplossing, meer fietsen plaatsen, vrij simpel is.
Goed dat er inmiddels ook een overzicht is voor reizigers waar je in kunt zien wanneer je wel en niet kans hebt om een OV-fiets te kunnen huren. Ik verwacht niet dat er immer een systeem gaat komen om de OV-fiets te reserveren. De bedoeling van OV-fiets is juist dat het zo flexibel mogelijk is. Voor grotere plaatsen kan het reserveren bovendien nog wel georganiseerd worden maar voor relatief kleine stations waar alleen een automaat staat is het erg lastig om te organiseren, hoewel het technisch gezien natuurlijk mogelijk is. De oplossing schuilt denk ik eerder in wat bryan al aangeeft, meer fietsen op stations waar dat mogelijk is. Daarbij is het wel goed om op te merken dat NS op bepaalde stations nooit aan de vraag gaat kunnen voldoen, gezien de beperkte ruimte die er is voor OV-fietsen.

Reageer