beantwoord

OV-fiets Rotterdam Alexander niet 25 beschikbaar maar 0

Hoe kan het dat ik vanochtend naar Rotterdam Alexander reisde met voortdurend in de NS reisplanner de melding dat daar 25 OV-fietsen beschikbaar waren, en dat bij aankomst geen enkele fiets beschikbaar bleek? De NS-medewerkster die ik aan de telefoon kreeg zei dat ik de app moest updaten. Daar heb je wat aan. Wat een rotervaring.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 7 april 2018, 14:20

Goedemiddag wdkg. Ik heb hiervoor even contact opgenomen met mijn collega's van de OV-fiets afdeling en dit lijkt op een bug in de Reisplanner Xtra App, gezien er überhaupt maar 3 inzetbare fietsen zijn op deze locatie. Als het update van de App zelf geen oplossing is geweest, zou ik je willen adviseren om hiervoor de feedback functie te gebruiken in de App zelf, om dit rechtstreeks door te sturen naar de ontwikkelaars van de App. Op die manier krijgen ze namelijk ook meteen alle eventueel benodigde informatie, zoals de versie van de App die jij gebruikt, als de versie van het besturingssysteem van je telefoon wat er mogelijk invloed op heeft!
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge
Ach wat vervelend zeg. Goed dat je het even meld hier op het forum.
Vanwege het weekend zullen de moderators want minder aanwezig zijn (dus ook vandaag). Maar ik verwacht ze wel op het forum zo rond het einde van de ochtend/begin van de middag.
Waarschijnlijk zullen de moderators jouw melding dan gaan doorzetten zodat er iets mee gedaan word.
Ik heb even een reis naar Rotterdam Alexander gepland met de NS Reisplanner en zie dan onderaan 'OV-fietsen 27 nu beschikbaar'. Bij doorklikken is het 1. Hier gaat iets helemaal mis.
Goedemiddag wdkg. Ik heb hiervoor even contact opgenomen met mijn collega's van de OV-fiets afdeling en dit lijkt op een bug in de Reisplanner Xtra App, gezien er überhaupt maar 3 inzetbare fietsen zijn op deze locatie. Als het update van de App zelf geen oplossing is geweest, zou ik je willen adviseren om hiervoor de feedback functie te gebruiken in de App zelf, om dit rechtstreeks door te sturen naar de ontwikkelaars van de App. Op die manier krijgen ze namelijk ook meteen alle eventueel benodigde informatie, zoals de versie van de App die jij gebruikt, als de versie van het besturingssysteem van je telefoon wat er mogelijk invloed op heeft!
Badge +3
Volgens https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/rta001 hebben ze er 7... en die zijn allemaal verhuurd op dit moment.

Als er dus maar 3 van die 7 inzetbaar zijn dan is dus meer dan de helft stuk gegaan na 16 maart? Hoe komt dat dan zo ineens en waarom worden ze niet gerepareerd, of zijn ze gestolen :?

Overigens zie als ik het 1e kwartaal opvraag dat er in januari nog 9 waren.

Ik vond er zelf inderdaad ook 7 beschikbaar via die website, maar ik kreeg er 3 door van mijn collega bij de OV-fiets afdeling. Ik ga ervan uit dat zij deze informatie het meest recent hebben, mogelijk staan er inderdaad een paar defecte fietsen, of zijn er fietsen ingeleverd op deze locatie die daar niet horen of iets dergelijks. Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn in ieder geval.

Beste Stijn, ik heb via de app feedback gegeven dat het aantal niet klopt. Dat kan echter alleen na doorklikken. Daar stond nu 0, ik heb doorgegeven dat dat niet klopt, maar eigenlijk wilde ik doorgeven dat het aanvankelijke getal onder de reisinformatie niet klopt. Dit lijkt me toch iets dat NS moet terugkoppelen aan de makers van de app. P.S. Ik heb automatische updates aanstaan dus ik heb zeker de laatste versie van de app.
Ook dat zou een bug kunnen zijn in de app, waarbij de gebruikte versie van de app zelf alsmede de versie van het besturingssysteem relevant kan zijn. Ik zal zelf ook een melding maken naar de ontwikkelaars, met een verwijzing naar dit topic, maar het kan absoluut geen kwaad om ook dat via de app te melden. Ben je toevallig in staat om een screenshot te maken van dit fenomeen en dit toe te voegen in een reactie in dit topic?
Reputatie 7
Badge +3
Maar het is dus niet alleen in de app. Kijk je gewoon in de reisplanner via de website dan wordt er aangegeven dat er 25 fietsen staan.

Idem met iemand die in Amsterdam Zuid geen enkele fiets aantrof terwijl op dat moment werd aangegeven dat er 33 zouden moeten zijn. Website geeft nu 32 aan, de link die Robert hierboven gaf 10

https://forum.ns.nl/ov-fiets-48/8-fietsen-in-stalling-maar-geen-te-huur-47684/index1.html#post315686

En er zijn hier eerder topics over niet kloppende aantallen geweest. Leuk bedacht om het aantal beschikbare fietsen te tonen, maar als het niet klopt heb je er niet veel aan.
Badge +3
Dank voor de link Momo, kunnen we het daar centraal houden.

Het gaat ernstig mis dus met de apps en ovfietsbeschikbaar en de werkelijkheid 😞
Zojuist heb ik ontdekt wat er gebeurt. De app geeft nu aan dat voor Rotterdam Alexander 25 OV-fietsen beschikbaar zijn. Bij doorklikken zie je dan: 0 op Alexander, 8 op Capelsebrug en 17 op Kralingse Zoom. Je moet het aanvankelijk getoonde getal blijkbaar opvatten als beschikbare OV-fietsen in de omgeving van Rotterdam Alexander. Maar zet dan die tekst erbij, of liever beperk de informatie tot het echte aantal van een specifiek station. De app dient zo snel mogelijk aangepast te worden om deze fout te corrigeren.
Reputatie 7
Badge +3
Ook andersom. Via de reisplanner wordt voor station Delft aangegeven dat er 0 fietsen zijn. Lijkt me erg sterk op een zaterdag. Wanneer ik daar doordeweeks rond 8 uur langs fiets staat daar een grote hoeveelheid fietsen, ergens tussen de 100 en 200. Op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/dt002/extra lijkt alsof er sinds 4 april niets wordt geregistreerd.
Badge +3
Ook apart ja, dan is dus de live-data van Delft ermee opgehouden sinds een paar dagen.
Leest er nog een moderator mee? De app (en blijkbaar niet alleen de app) maakt nog steeds dezelfde fout door het aantal fietsen van enkele stations bij elkaar op te tellen. Actie is geboden om deze fout uit de app te halen.
Ik heb het doorgespeeld, wdkg.
Bedankt Erryt!

Reageer