beantwoord

OV-fiets ruil met medepassagier

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Vandaag (6 april) rond 12:30 wilde ik mijn OV-fiets terugbrengen naar het punt waar ik hem op 5 april had geleend: station Diemen.

Bij aankomst was er een mede-OV-fietsgebruiker die net een OV-fiets uit kluis 3 had gehaald. Deze fiets had echter geen fietssleutel, waardoor hij de fiets niet mee kon nemen.

Ik stelde voor dat hij mijn OV-fiets (met sleutel) zou meenemen en dat ik zijn OV-fiets (zonder sleutel) zou inleveren.

Ik heb de fiets zonder sleutel in kluis 4 geplaatst, om de man te helpen. Echter, ik weet niet wat voor consequenties dat voor mij heeft, aangezien ik niet de fiets heb ingeleverd die ik had geleend.

Moet ik verdere stappen ondernemen, of hoef ik hier verder niets meer mee te doen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 april 2019, 13:36

Goedemiddag Twabs en welkom bij de NS Community!

Ik heb even nagevraagd hoe het inleveren van een OV-fiets precies geregistreerd wordt bij locaties met kluizen en het werkt daarbij als volgt. In de deur van een kluis zit een sensor die leest welke fiets in de kluis is geplaatst. De rit van die specifieke fiets wordt vervolgens afgesloten.

In dit geval heeft de fiets die jij hebt teruggeplaatst er nu voor gezorgd dat de rit van deze medereizigers weer is afgesloten, gezien haar of zijn fiets ook is ingeleverd. De fiets die jij had gehuurd is nog niet ingeleverd waardoor jouw rit nog open zal staan.

Het is een vrij nare situatie, gezien het zeker consequenties voor jouw rit en dus jouw huurkosten kan hebben, maar je eigenlijk geen stappen kan ondernemen. Het afsluiten van jouw OV-fiets rit is namelijk afhankelijk van deze medereiziger, of en wanneer hij of zij deze fiets weer inlevert.
Bekijk origineel

3 reacties

Goedemiddag Twabs en welkom bij de NS Community!

Ik heb even nagevraagd hoe het inleveren van een OV-fiets precies geregistreerd wordt bij locaties met kluizen en het werkt daarbij als volgt. In de deur van een kluis zit een sensor die leest welke fiets in de kluis is geplaatst. De rit van die specifieke fiets wordt vervolgens afgesloten.

In dit geval heeft de fiets die jij hebt teruggeplaatst er nu voor gezorgd dat de rit van deze medereizigers weer is afgesloten, gezien haar of zijn fiets ook is ingeleverd. De fiets die jij had gehuurd is nog niet ingeleverd waardoor jouw rit nog open zal staan.

Het is een vrij nare situatie, gezien het zeker consequenties voor jouw rit en dus jouw huurkosten kan hebben, maar je eigenlijk geen stappen kan ondernemen. Het afsluiten van jouw OV-fiets rit is namelijk afhankelijk van deze medereiziger, of en wanneer hij of zij deze fiets weer inlevert.
Reputatie 6
Badge +1
Jij had jouw geleende fiets zelf terug moeten zetten. De ander had de fiets zonder sleutel terug moeten zetten in de kluis en had vervolgens zonder extra kosten jouw fiets of een andere fiets kunnen lenen. Nu lopen jouw kosten door. Het beste kun je nu contact op nemen met de klantenservice. Telefonisch kun je kiezen voor de optie OVfiets.
Reputatie 7
Badge +4
Als hij helemaal niet terugkomt, kunnen de kosten oplopen tot € 250,00. Daar kunt u beter leukere dingen voor doen.

Reageer