OV-fiets stallen op een station

  • 19 November 2022
  • 3 reacties
  • 177 Bekeken

Badge +3

Weer iets nieuws (of gewoon onzin) 🙄 Zie https://twitter.com/DinetKoopman/status/1594032346478657536

@NS_online vraag: ik huur een ov-fiets, maak daar een rit mee en wil hem in de NS-stalling zetten voor een latere rit. De medewerker van de fietsenstalling zegt dat dit niet mag, ik moet mijn ov-fiets inchecken en later een andere pakken?

Volgens mij mag je als huurder van een OV-fiets die gewoon overal stallen, want totdat je hem inlevert is het in feite ‘jouw fiets’. Maar nee zegt NS:

Het is inderdaad niet de bedoeling dat OV-fiets[en] gestald worden op stations. Als je een OV-fiets niet gebruikt en je bent op het station dien je deze in te leveren bij het fietspunt. Buiten het station mag je de fiets natuurlijk wel parkeren. ^JR

Maar wat nou als je die fiets bij een andere stalling gehuurd had? Hij wordt dus gewoon ingenomen en “kom later maar terug voor een andere”!

Dat kost je dan 10 euro plus € 4,15 voor de volgende fiets… (die je dan ook weer op een verkeerde stalling inlevert, nogmaals 10 euro!) 😥

Ja, precies. Zei ik ook. Hij wou het niet horen. Nu moet ik twee keer betalen. [stallingbeheerder] Greep meteen het stuur.

Zet het vooral in de voorwaarden dan, je mag een OV-fiets die in jouw bezit is overal stallen maar niet in een NS stalling!


3 reacties

Badge +3

NS houdt voet bij stuk maar er zal via een DM (privébericht) gekeken worden naar de dubbele kosten… 🤔

Reputatie 3

Volgens mij was het idee erachter dat het “Van het station, naar het station” is. Dus je ritten die je huurt zijn als zulke reizen bedoelt. Vind ik dat een goed idee? Nee. Zijn gewoon huurfietsen en als ik ze een hele dag zou willen huren wil ik dat gezeik niet van dubbele betaling omdat je toevallig in een bewaakte stalling van NS wilt zitten. Misschien heeft het iets te maken met het overzicht houden over het aantal fietsen die zo op het moment binnen hebben, dat kan ook. 
 

Ik neem overigens NS op Twitter echt niet meer serieus. Wordt wel vaker volgens mij niet behulpzame antwoorden gegeven daar.

Badge +3

Het gaat erom dat je een OV-fiets 24 uur in bruikleen krijgt.

Als je die tussentijds (veilig) in een NS stalling wilt zetten moet dat toch kunnen?

[Drama on] De optie volgens de beheerder (Zwolle) was ‘zet hem dan maar buiten’ [meer drama, in de regen! 🤣]

Met de elektronische sloten wordt dat nog wel wat.. want zodra je zo'n fiets in de (wifi) ‘zone’ op slot zet wordt de huur gewoon afgesloten. Zwolle heeft die (nog) niet.

Haal je (diezelfde) fiets later weer op, dan betaal je gewoon opnieuw voor ‘een OV-fiets’.

Maar dat een stallingbeheerder weigert om je gehuurde fiets te mogen stallen (en later verder gebruiken, je hebt daar 24 uur recht op voor die € 4,15) gaat er bij mij niet in 😣

Maar het zal wel.. zet dat vooral eerst maar eens in de voorwaarden 😴

Zodra je een (door jou gehuurde, 24 uur) OV-fiets in een NS stalling wil zetten houdt het op en moet je betalen voor de volgende fiets?

Reageer