Skip to main content

ov-fiets steeds onbetrouwbaar

Ik heb nu ongeveer 3 x een OV fiets gehuurd met het nieuwe fietsslot systeem. Daarvan ging 2 x het fietsslot onderweg niet meer open. Dit had behoorlijk impact op mijn dag plannen en mijn afspraak. Meestaal fiets ik aardige einden op de OV fiets van NS station en terug, en is het vaak erg lang lopen terug naar een NS station of  OV fietsstalling als die fiets niet meer bruikbaar is, wat ook in beide gevalen gebeurde (met een fietsslot die op storing ging).

De tweede keer gebeurde dit in Apeldoorn. Dan sta je in eens op 6 km afs. van het station vandaan! Extra balen wanneer je nog een afsp hebt staan in Utrecht.

Ik moest de service lijn bellen, 1ste keer ging ze ophangen, 2de keer ging ik uitleggen hoe en wat en m.n. aangeven waar de fiets staat. Deze geven aan de fiets ooit opgehaald te worden, maar niet of ik hulp nodig heb… wat ook erg vreemd is!
Maar hoe dan ook ga ik zeker mijn rekening in de gaten houden de komende dagen, dat er geen extra-ophaal kosten in rekening worden

gebracht.

13 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4053 reacties
  • 23 februari 2025

Dat zou ik beslist doen als ik u was. Het aantal klachten hierover op dit forum is inmiddels niet meer te tellen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3736 reacties
  • 23 februari 2025
Alaoui schreef:

Ik heb nu ongeveer 3 x een OV fiets gehuurd met het nieuwe fietsslot systeem. Daarvan ging 2 x het fietsslot onderweg niet meer open. Dit had behoorlijk impact op mijn dag plannen en mijn afspraak. Meestaal fiets ik aardige einden op de OV fiets van NS station en terug, en is het vaak erg lang lopen terug naar een NS station of  OV fietsstalling als die fiets niet meer bruikbaar is, wat ook in beide gevalen gebeurde (met een fietsslot die op storing ging).

De tweede keer gebeurde dit in Apeldoorn. Dan sta je in eens op 6 km afs. van het station vandaan! Extra balen wanneer je nog een afsp hebt staan in Utrecht.

Ik moest de service lijn bellen, 1ste keer ging ze ophangen, 2de keer ging ik uitleggen hoe en wat en m.n. aangeven waar de fiets staat. Deze geven aan de fiets ooit opgehaald te worden, maar niet of ik hulp nodig heb… wat ook erg vreemd is!
Maar hoe dan ook ga ik zeker mijn rekening in de gaten houden de komende dagen, dat er geen extra-ophaal kosten in rekening worden

gebracht.

Stond de fiets op slot toen u de fiets huurde?

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2025 reacties
  • 23 februari 2025

Eerlijk gezegd vind ik dit allemaal vrij bijzonder. Ik heb al +/- 40 keer een OV fiets gehuurd met digitaal slot, en 0,0 problemen onderweg gehad. En enkele keer eentje in de fietsenstalling die niet open wou, maar daar blijft het bij. 

Dus ik ben benieuwd of het slot al open was, toen je hem huurde. Wat in dat geval staat het slot nog gekoppeld aan de ov-chipkaart van de vorige huurder.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze sloten zich opladen? Ik verwacht dat na zoveel tijd de batterij wel leeg zou raken. Wat dan???

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2031 reacties
  • 24 februari 2025
Aar schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze sloten zich opladen? Ik verwacht dat na zoveel tijd de batterij wel leeg zou raken. Wat dan???

Dan gaat hij piepen, heb ik één keer gehad. Die fiets was op het station ook niet meer op slot te krijgen, maar gelukkig had de medewerker daar er ervaring mee en wist dat defect melden de huur ook zou afsluiten.

Verder inderdaad wat jij zegt: ik let er altijd even op of de fiets op slot staat voor het huren en heb zelf nooit problemen gehad met een fiets die ik niet meer van slot kreeg.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29981 reacties
  • 24 februari 2025
Aar schreef:

Op Youtube staat een filmpje waar iemand een soortgelijk slot ‘uit elkaar haalt’, en die had een zonnecel waarmee een NiMh batterij geladen werd (slot werkte overigens met Bluetooth i.p.v. Wi-Fi maar dat maakt niet uit).

Kan me voorstellen dat het licht in een stalling onvoldoende is om de batterij te laden, maar onderweg buiten zou het moeten werken. Dus als het slot open gaat in de stalling… zal die onderweg wel laden of zo.

Het filmpje hier.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3736 reacties
  • 24 februari 2025

TS laat weer niets van zich horen. Ik vermoed dat het fietsen waren die niet op slot stonden en dus bij de eerste keer dat ze op slot werden gezet niet meer te openen waren.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29981 reacties
  • 24 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

TS laat weer niets van zich horen. Ik vermoed dat het fietsen waren die niet op slot stonden en dus bij de eerste keer dat ze op slot werden gezet niet meer te openen waren.

Dat is een hele goede aanname. Een fiets uit de stalling gehaald die je niet met jouw kaart geopend hebt 🙄

En zo ‘verdwijnen’ er ook wel fietsen denk ik (ik pak er wel eentje die niet op slot staat en doei, gratis de stalling mee uit)…

Een OV-fiets met het nieuwe slot huur je heel makkelijk met je OV-chipkaart. Zorg wel dat je een gratis OV-fiets abonnement of Flex-abonnement op je pas hebt staan.

Dat werkt best goed, een OV-fiets met een open www.ns.nl/slot  kun je dan ‘gratis huren' (zonder je ov-chipkaart te gebruiken) maar die fiets onderweg op slot zetten vooral niet doen dus!

Ik zet niet aan tot fraude maar zo werkt het dus wel! 

Stel dat iemand bij mij komt logeren en een OV-fiets wil, dan pakken we er eentje in de stalling (Eindhoven) die niet op slot staat.😴

En zetten we hem de volgende dag bij het inleveren op slot in de stalling (wel zo netjes). Tijdens de nacht staat de fiets (niet op slot doen!) veilig in mijn eigen berging, 

Dus wie heeft die fiets dan gehuurd en krijgt de rekening? Geen idee, voor mij is het dan gratis want mijn ov-chipkaart is nergens gebruikt/gescand (Eindhoven heeft geen poortjes voor de stalling, dus pak/open maar een fiets met je persoonlijke kaart) 🤣

Super goed systeem zeg…  Bij openen van een fiets met mijn kaart start natuurlijjk wel een huurpesriode 🙄

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2629 reacties
  • 25 februari 2025
Aar schreef:

Dus ik ben benieuwd of het slot al open was, toen je hem huurde. Wat in dat geval staat het slot nog gekoppeld aan de ov-chipkaart van de vorige huurder.

Staat er in de stalling bij de instructies dat je een fiets moet nemen die op slot staat? Zo nee, dan zullen mensen daar niet op letten.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7312 reacties
  • 25 februari 2025

Ik kom deze plaatjes tegen. Er staat niet expliciet dat de fiets op slot moet staan, maar er staat wel in dat het slot open zou moeten gaan bij het scannen van de OV-chipkaart. Tja, zeg het maar …

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3736 reacties
  • 25 februari 2025
mrfreeze schreef:

Ik kom deze plaatjes tegen. Er staat niet expliciet dat de fiets op slot moet staan, maar er staat wel in dat het slot open zou moeten gaan bij het scannen van de OV-chipkaart. Tja, zeg het maar …

Dit is een groot station en daar kom je die plaatjes misschien tegen. Ik heb laatstelijk een fiets gehuurd bij kleinere plaatsen zoals Tiel en Heerhugowaard. Daar staan dit soort borden echt niet. Maar goed wat maakt het allemaal uit NS interesseert het allemaal geen barst want OV-fietsen gaan nog steeds de shredder in.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2629 reacties
  • 25 februari 2025
mrfreeze schreef:

Dat is te weinig. Mensen letten er dan niet per se op of de fiets op slot stond en zullen gewoon een fiets meenemen na hun chipkaart tegen het slot te hebben gehouden. Een expliciete waarschuwing is nodig.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2031 reacties
  • 25 februari 2025

Dat gele bord heb ik überhaupt nog nooit ergens gezien...

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29981 reacties
  • 25 februari 2025

Start de huur door het ns.nl/slot in de stalling te openen met een persoonljke ov-chipkaart. Jij bent dan de huurder van die fiets (als het goed is).

Het nieuwe slot van de OV-fiets open je met je OV-chipkaart. Handig, zo heb je geen sleutel meer nodig.

Simpel toch ❓

Maar nee, ik pak er eentje die niet op slot staat en dan krijgt iemand anders de rekening wel.

Waar die fiets vervolgens is weet serieus niemand (nou ja ik wél want ik heb die fiets) 🚲

Maar die iemand anders weet niet beter dan de fiets ingeleverd te hebben (maar niet goed op slot gezet dus).

Laten we een Community campagne/idee starten om elke OV-fiets in een NS stalling die niet op slot staat toch maar even op slot te zetten (als dat lukt). Fijn voor de volgende huurder, maar met 300+ fietsen geen beginnen aan natuurlijk.

Win-win 🤣😴

Lachen trouwens 685 fietsen aan de noordijde ⁉ Dat past niet, overblijfsel van Glow of zo, toen er wel een heleboel extra fietsen waren via een pop-up locatie.

Leevoer! https://gloweindhoven.nl/thema-thelight

Reageer