beantwoord

OV fiets..toch maar niet

• 19 May 2021
  • 8 reacties
  • 241 Bekeken

Het leek me zo'n leuk idee, een dag met een OV fiets erop uit trekken. Eerst met bus of trein naar een station of andere verhuurlocatie van die OV fietsen, en dan maar lekker fietsen in de Achterhoek waar ik vlakbij woon..maar bij nader inzien..nee, bedankt. Op dit forum staan tal van klachten over onterechte boetes enz. En meer informatie die mij heeft doen besluiten, er van af te zien. Bovendien: kijk je naar het aantal beschikbare fietsen in een plaats als Winterswijk bijvoorbeeld, blijkt dat er maar zes van die fietsen verhuurbaar zijn. Dus de kans dat er ook echt een fiets aanwezig is, is dan wel heel klein. Waar ik zelf dan woon, Deventer, daar zijn op het moment dat ik dit schrijf meer dan honderd fietsen beschikbaar..dat begrijp ik dus echt niet. Er is een locatie aan de Boerhavelaan. Helemaal aan de rand van de stad, waar geen station is en geen mens ooit heen moet of komt. Daar zijn dus altijd fietsen te huur, maar da's geen wonder.Ik vraag me af wie zo iets bedenkt. Jammer! Ik ga in Winterswijk gewoon een fiets huren bij een rijwielhandelaar. Wel iets duurder maar gegarandeerd een fiets aanwezig en geen gezeur achteraf...

icon

Beste antwoord door Momo 19 May 2021, 17:11

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om een wat langere fietstocht te maken is een gewone fiets ook beter geschikt, is comfortabeler. Een OV-fiets is nogal basic en vooral geschikt om kortere afstanden mee af te leggen, ik zou er geen fietstochtje op willen maken, dan neem ik liever mijn eigen fiets mee..

En ja er zijn hier veel verhalen waarbij het mis is gegaan met een OV-fiets, maar er zijn gelukkig nog heel veel keren dat het wel goed gaat. Zo even snel gezocht vind ik alleen cijfers van het aantal ritten in 2018 en dat waren er 4,2 miljoen. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor een langere dagtocht raad ik ook geen OV-fiets aan. Een ritje van een paar kilometer van station naar bestemming is prima te doen.

Reputatie 3

Het ligt er ook maar net aan welke fiets je te pakken hebt. Zeker bij automatische fietskluizen (zoals in Winterswijk neem ik aan) kun je niet kiezen welke fiets je krijgt. Soms heb je er eentje die redelijk lekker rijdt, maar vaak valt er ook nauwelijks fatsoenlijk op te fietsen, zeker geen lange stukken. 

Hartstikke fijn, deze zinvolle reakties.Ik had er nog niet eens bij stilgestaan, dat die OV fietsen niet erg geschikt zijn voor langere afstanden. Het fietstochtje dat ik in gedachten had, is zo'n tien km heen en tien km terug.Dat zou dus op een “standaard” fiets nog wel te doen zijn.Maar ik ga om een fiets te huren,maar naar een rijwielhandelaar.Die paar euro meer maakt niet uit,dan ben je in elk geval vezekerd dat je een fiets kunt huren. Maar zelfs als je niet voor recreatieve redenen in Winterswijk een fiets nodig hebt (er zijn veel buurtschappen/gehuchten in de omgeving waar helemaal geen openbaar vervoer komt) dan nog is het aantal van slechts zes fietsen wel erg mager dacht ik zo. Zeker in vergelijking met waar ik woon, Deventer waar op een doordeweekse middag meer dan honderd fietsen beschikbaar/verhuurbaar zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat wel bijzonder prettig is aan het concept OV-fiets is dat je niet gebonden bent aan de openingstijden van de fietsverhuurder.

Verder heb ik geen idee in hoeverre er behoefte is aan OV-fietsen in de Achterhoek. Mensen die in dorpen/buurtschappen wonen zullen met de eigen fiets naar het station gaan. Voor bezoekers zal het aantal fietsen voldoende zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

OV fietsen zijn geschikt voor de "last mile", het zijn geen toerfietsen om een flinke tocht te maken.

Reputatie 7
Badge +3

OV fietsen zijn geschikt voor de "last mile", het zijn geen toerfietsen om een flinke tocht te maken.

Dat wisten we al.

Reputatie 3

Wat wel bijzonder prettig is aan het concept OV-fiets is dat je niet gebonden bent aan de openingstijden van de fietsverhuurder.

Sommige bemande stallingen zijn echter wel vrij beperkt geopend helaas, soms zelfs op zondag of het hele weekend helemaal niet open. Ik geloof wel dat je hem dan na sluitingstijd terug kunt brengen (buiten voor de stalling zetten en de sleutel ergens in een kluis gooien ofzo).

Reageer