OV-fiets Veenendaal-De Klomp (alweer)

• 23 maart 2018
  • 2 reacties
  • 127 Bekeken

Reputatie 2
Op Veenendaal-De Klomp is de laatste weken wat raars aan de hand in de OV-fietsbox: er staan behoorlijk veel fietsen in, maar dat matcht allesbehalve met het aantal dat verhuurbaar is. Nou is het bij zeer frequent gebruik pas één keer voorgekomen dat ik misgreep en kan het natuurlijk altijd dat er een fiets defect is, maar in dit geval is er wat anders aan de hand wat ik met dit bericht zal proberen toe te lichten.

De afgelopen tijd was het verschil dusdanig dat ik maar eens ben gaan tellen op het moment dat ik een fiets huur. Daarbij merk ik telkens weer op dat het aantal verhuurbare fietsen nagenoeg overeenkomt met het aantal sleutels dat in de sleutelautomaat zit (één of twee sleutels meer kan nog op een defecte fiets wijzen). Echter zijn er dus veel meer fietsen aanwezig. Toen ik vanmiddag m'n fiets inleverde waren er bijvoorbeeld zes te huur en zaten er ook zes sleutels in de kluis, maar er stonden 11 OV-fietsen in de box.
Ik heb zelfs een keer 22 fietsen aangetroffen terwijl er maar 11 sleutels in de sleutelkluis zaten, dat lijkt er bijna op dat er huurders zijn die de fiets in de box stallen en de sleutel meenemen omdat ze de dag erop weer een fiets nodig hebben. En de ene dag dat ik misgreep waren er bijvoorbeeld ook nog gewoon 10 fietsen aanwezig (maar 0 verhuurbaar). Op zo'n moment is het echter niet mogelijk te zien hoeveel sleutels er aanwezig zijn.

2 reacties

Goedemiddag Daniel. Ik heb even contact opgenomen met collega's van de OV-fiets afdeling, welke het volgende aangeven:

Het is altijd een beetje lastig te zeggen waarom die fietsen daar staan en hoe dit overeenkomt met het aantal beschikbare sleutels, dit kan namelijk verschillende redenen hebben. Het kan inderdaad zijn dat die fietsen gewoon verhuurd zijn en dat mensen ze daar stallen, wat ook gewoon mag. Daarnaast kan het gebeuren dat mensen vergeten om een sleutel in te leveren en nemen ze die mee, kan er een fiets ingeleverd worden die daar niet hoort, waardoor er dan geen ruimte meer is in het sleutelkastje, met als gevolg dat de sleutel in de dropbox gedaan wordt. Dit alles kan gevolgen hebben op de hoeveelheid fietsen die er staan ten opzichte van het aantal sleutels.

Overigens zegt de hoeveelheid sleutels in het sleutelkastje en hoeveel fietsen er staan niet veel over of er en hoeveel defecte fietsen er zijn. Bij een defecte fiets wordt de sleutel namelijk alsnog ingeleverd, alleen wordt die niet meer uitgegeven.

Mocht je verder nog vragen hebben hierover, wil ik je adviseren om rechtstreeks contact op te nemen met mijn collega's van OV-Fiets. Je kunt hen het makkelijkst bereiken via 030-7515155 (optie 2-3), via Twitter of via Facebook.
Reputatie 7
Badge
...dat lijkt er bijna op dat er huurders zijn die de fiets in de box stallen en de sleutel meenemen omdat ze de dag erop weer een fiets nodig hebben.Vaste klanten van de universiteit Wageningen?

Reageer