beantwoord

ov fiets voor iemand anders

  • 15 September 2022
  • 11 reacties
  • 764 Bekeken

Mag ik mijn persoonlijke ov kaart aan iemand uitlenen zodat die er een ov fiets mee kan lenen?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 15 September 2022, 21:53

Bekijk origineel

11 reacties

Je kan met jouw kaart twee fietsen huren, maar het is niet toegestaan om de persoonlijke kaart van iemand anders te gebruiken. Als de locatie zonder medewerkers is, zal het in de praktijk vast lukken. Ik wil het wel afraden, als de fiets niet ingeleverd wordt dan zijn de kosten voor jou. 

Mag ik mijn persoonlijke ov kaart aan iemand uitlenen zodat die er een ov fiets mee kan lenen?

Waarom denk je dat die kaart een "persoonlijke" ov kaart heet?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom nou weer zo reageren? Ik snap de vraag wel. Persoonlijk betekent niet hetzelfde als niet overdraagbaar. NS lijdt er ook geen extra schade door.

Het zal in de praktijk overigens gewoon lukken, ook bij bemenste stallingen. Heb nog nooit meegemaakt dat een medewerker de kaart bekijkt. Zelfs niet bij conducteurs, al schijnt dat wel af en toe te gebeuren. Maar in 10 jaar OV-chipkaart heeft er nog nooit een conducteur mijn kaart uit het hoesje gehaald.

Badge +3

Om een OV-fiets te kunnen huren (of twee zelfs) heb je een ov-chipkaart nodig waar op het kaartnummer het recht bestaat om dat te mogen.

Daar is dus weinig persoonsgebonden aan (met name voor die tweede fiets!)

OV-fiets staat ook niet als product op een kaart zelf, maar de kaart/contracthouder gaat natuurlijk wel de rekening krijgen!

Bij NS Flex is het allemaal inbegrepen (ga je gang, je kaartnummer is geldig voor OV-fiets).

Voor terugbrengen van een fiets (bemenste stalling) is helemaal geen kaart nodig, want de sleutel of fiets wordt dan gescand en klaar (de fiets is ‘thuis’ en Robert krijgt de rekening).

@mrfreeze heeft gelijk (er wordt totaal niet op gecontroleerd en waarom zou je? alles is op rekening) en voor @irisnotkamp is het dus ook geen enkel probleem (in de praktijk).

Let op: bij een zelfservice stalling moet die ‘iemand’ wél jouw kaart hebben voor het terugbrengen van die fiets! Om een sleutel in een kastje te steken of zo..

Badge +3

Het beste antwoord is dus ‘nee het mag niet maar ga je gang’ 😂

Badge +3

Het beste antwoord is dus ‘nee het mag niet maar ga je gang’ 😂

Jij betaalt uiteindelijk de rekening immers 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, zo kun je op de vraag “Mag je door rood fietsen” of "Mag je zonder licht fiets in het donker?” ook zeggen “Nee dat mag niet, maar is er geen politieagent is de buurt is krijg je geen boete". 

Wat het laatste betreft, ik heb vanmiddag maar even 2 nieuwe batterijtjes in het achterlampje van mijn reservefiets gedaan, komt misschien volgende week wel van pas. 😄

Ik ben mijn persoonlijke ov-chipkaart verloren met mijn naam en een duidelijk foto erop vervolgens heeft iemand daar 3 ov fietsen op gehuurd en zit ik met een boete van 1062,45 euro die automatisch van rekening word geschreven aangifte gedaan 20 mails maar ns gestuurd gebeld maar komt erop neer dat het mijn fout is en dat ik er voor moet betalen ongelooflijk is toch raar dan iemand binnen 2 dagen zo 1062,45 van kan stellen door een facking OV-chipkaart  

NS asjeblieft maak hier werk van krijg totaal geen reactie terug van jullie 

Badge +3

Deep fake, of een foutje?

Maar goed, moderators pak even even relatienummer 0222964438 en factuur 440007546365 erbij.

Watskebeurt? 😥

 

Welkom bij de Community, Tibosch. 

Wat balen dat je zo'n hoge rekening hebt gekregen. WIl je mij een privébericht sturen? Dan ga ik met je meekijken.

Reageer