Skip to main content

OV-fiets voor korte periode

  • 21 June 2024
  • 34 reacties
  • 507 Bekeken

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

34 reacties

U wilt geen andere huurtijden @Victor_50 , immers die kan je zelf bepalen. Maar je wilt andere huurprijzen, en dan flink lager schat ik zo in. Echter de huurprijs is al zo laag, denk dat nog lager echt onrealistisch is. Vergelijk de huurprijzen maar eens met echt commerciële verhuurders of bv wat vakantieparken rekenen.

Maar een moderator kan je wens altijd doorzetten 

Reputatie 7
Badge +2

Er is nu al een chronisch gebrek aan fietsen op sommige stations. Met kortere huurperiodes voor een lagere prijs schiet NS alleen maar zichzelf in de voet doordat de beschikbaarheid dan nog onbetrouwbaarder wordt.

Goedenavond Victor_50, Welkom op de NS Community!

Ik heb jouw verzoek intern doorgezet. Echter schat ik de kans klein in dat NS deze vorm van verhuur doorvoert.

Reputatie 7
Badge +3

Dus voor die enkele keer dat jij een OV-fiets huurt, moeten voor iedereen de huurtijden aangepast worden

Reputatie 7
Badge +3

Dus voor die enkele keer dat jij een OV-fiets huurt, moeten voor iedereen de huurtijden aangepast worden

Waar slaat dat nou weer op? Hij vraagt gewoon om dat aan te bieden. Dat heeft toch niks met de huur voor anderen te maken? Je zou prima een huur aan kunnen bieden voor - ik noem maar wat - € 1,50 voor 6 uur, € 2,50 voor 12 uur, € 4,55 voor 24 uur. Ik zeg niet dat het een goed idee is, maar waarom gelijk weer zo negatief alsof hij iets wil waar “iedereen” last van zou ondervinden?

Badge +3

Doe dat ook voor bagagekluizen, die zijn ook reteduur… 🤣

Ik begrijp bet dat het oneerlijk lijkt als je € 4,55 moet betalen voor een paar uurtjes, maar juist omdat de meeste fietsen veel eerder dan binnen 24 uur teruggebracht worden zijn ze opnieuw verhuurbaar waardoor de prijs zo ‘laag’ kan blijven.

En de vraag is er echt wel, dus waarom geen ‘hoge’ dagprijs vragen?

Reputatie 7
Badge

Tja @Victor_50 wil ook meer versnellingen op die fietsen.

Doe dat ook voor bagagekluizen, die zijn ook reteduur… 🤣

Ik begrijp bet dat het oneerlijk lijkt als je € 4,55 moet betalen voor een paar uurtjes, maar juist omdat de meeste fietsen veel eerder dan binnen 24 uur teruggebracht worden zijn ze opnieuw verhuurbaar waardoor de prijs zo ‘laag’ kan blijven.

En de vraag is er echt wel, dus waarom geen ‘hoge’ dagprijs vragen?

Zou wel handig zijn als je de fiets die je voor 24 uur huurt tussendoor even terug op de plek kan zetten zonder extra kosten. Kan nu ook wel, maar dan aan de ketting.net buiten de verhuurplek. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus voor die enkele keer dat jij een OV-fiets huurt, moeten voor iedereen de huurtijden aangepast worden

Waar slaat dat nou weer op? Hij vraagt gewoon om dat aan te bieden. Dat heeft toch niks met de huur voor anderen te maken? Je zou prima een huur aan kunnen bieden voor - ik noem maar wat - € 1,50 voor 6 uur, € 2,50 voor 12 uur, € 4,55 voor 24 uur. Ik zeg niet dat het een goed idee is, maar waarom gelijk weer zo negatief alsof hij iets wil waar “iedereen” last van zou ondervinden?

Ik bedoel dat het voor anderen ongunstiger kan uitvallen. Als die 4 uurtjes huren 2 blokken overlappen kan het duurder uitpakken. En hoe hou je dat bij als je geen tijdsblokken maar gebruiksblokken gaat hanteren? In het verleden regelmatig meegemaakt dat fietsen door drukte niet direct uitgescand werden. Betaal je voor 3 uurtjes gebruik toch ineens een hele dag.

Mocht die €4,55 voor paar uurtjes te duur zijn, dan kun je nog altijd OV nemen, als dat voorhanden is.

Badge +3

Ik bedoel dat het voor anderen ongunstiger kan uitvallen. Als die 4 uurtjes huren 2 blokken overlappen kan het duurder uitpakken. En hoe hou je dat bij als je geen tijdsblokken maar gebruiksblokken gaat hanteren? In het verleden regelmatig meegemaakt dat fietsen door drukte niet direct uitgescand werden. Betaal je voor 3 uurtjes gebruik toch ineens een hele dag.

Dat is dus juist precies zo bij OV-fiets!

Je betaalt voor de eerste 24 uur (een hele dag), dus of je hem maar 3 uurtjes wilt gebruiken (zeg 12:00-15:00) en hij pas later ingescand wordt door het personeel dan is dat nog steeds 1 dag.

Ik kan het je nog sterker vertellen. Een (eigen) fiets stallen zonder ov-chipkaart en/of stallen op rekening kost in Eindhoven € 1,35 per kalenderdag.

Dus als ik om 21:00 op vrijdag 21 juni mijn fiets kom stallen voor een avondje weg krijg ik een labeltje om mijn stuur met 21 juni er op (en een bonnetje met hetzelfde).

Zaterdagochtend om 09:00 haal ik mijn fiets weer op en toon daarbij mijn bonnetje (oke, die fiets is van jou dus prima).

Dat is dan 12 uur stallingstijd, maar het is inmiddels ook 22 juni dus dat zijn 2 kalenderdagen, dus € 2,70 graag (te betalen met PIN).

Voor stallen met een persoonlijke ov-chipkaart geldt wél de 24-uur regel, dus als ik een fiets stal om 21:00 heb ik tot de volgende dag om 21:00 om die op te halen en dan kost het gewoon € 1,35 (want dan is het ‘incheckmoment’ bekend).

Voor slechts een ‘avondje/dagdeel stallen’ (zeg 19:00 tot 23:30 voor een concert/theaterbezoek of voelbalwedstrijd) gaat men echt nooit minder rekenen dan het (minimum) dagtarief.

Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder.

Het was een hele tijd geleden dat ik het waagde iets op dit forum te zetten. Ook toen viel me op dat er een aantal conservatieve zeikstralen het hoogste woord voeren die elk nieuw idee afzeiken.

Tip aan de moderatoren. Schors die mensen eens.

Voor het overige: Ik stel twee of drie vaste tijdblokken voor met een tussenruimte. Ik schat zo dat daardoor de beschikbaarheid VERHOOGD wordt, en de opbrengst voor de NS VERGROOT (want twee of drie tijdblokken kunnen misschien wel 20% meer opbrengen met hetzelfde aantal fietsen.

Badge +3

Het was een hele tijd geleden dat ik het waagde iets op dit forum te zetten. Ook toen viel me op dat er een aantal conservatieve zeikstralen het hoogste woord voeren die elk nieuw idee afzeiken.

Tip aan de moderatoren. Schors die mensen eens.

Over welke zeikstralen gaat het dan, en op wiens mening zou een moderator dan moeten acteren?

Ben ook soms wel klaar met ‘negativos’ maar die zijn er overal. Gisteren werd ik (op X) nog even fijntjes bestempeld als een bemoeial wannabe NS nepwoordvoerder voor een simpele vraag (serieus, het ging om ‘welk materieel rijdt er zoal tussen Utrecht en Den Helder’?)

Nou, dat is VIRM zonder uitzondering eigenlijk. Het door boze Egbert gewenste antwoord van NS Webcare was (niet verrassend) identiek, maar Robert is de gebeten hond want die klootzak weet alles beter/sneller/eerder ⁉ 😅 Dat is afgezien van het taalgebruik een smile op mijn gezicht, want zou zomaar kunnen… (en als ik iets niet helemaal zeker weet zet ik dat erbij, gozer!)

Maar goed, die kende mij en de Community en bepaalde websites (treinposities en rijdendetreinen en zo) verder nog niet 😅
En (niet geheel verbazend): het antwoord van NS dat wat later volgde was identiek aan dat van mij. 🙄

Hij vond het nuttig om mij te blokkeren, dus doe dat vooral! Lach van de dag, toedeledokie 😴
(misschien wel grappig, hij had mij niet geblokkeerd dus heb ik dat dat zelf maar gedaan)

Maar nu @Victor_50 wie moeten er hier geschorst worden en waarom?

Rapporteer gerust alles wat je ongewenst vindt, of stuur me een PB/DM als je denkt dat het over iets tussen jou en mij gaat. Of aan al die (andere) zeikstralen, waarvan ik zeker weet dat sommigen je keurig netjes te woord zullen staan hoor. 😅

Oh, dit alles is voor dit topic (OV-fiets) nogal off-topic, maar ik wilde het even kwijt wegens ‘zijkstralen’ overal.

@Victor_50 deel jouw mening gerust, en hoe kan iets beter dan?
Nou ja, dat gaf je al aan, een lagere huurprijs voor een fiets als je die maar een paar uurtjes nodig hebt.

Maar dan wil ik eigenljik ook een fiets kunnen reserveren voor bijv.16:00-23:00 en als ik die niet om 16:30 opgehaald heb betalen voor het tijd-slot (zoals een deelauto).

Probleempje… bij OV-fiets weet men niet wanneer een fiets teruggebracht wordt, dus wanneer die weer verhuurbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het overige: Ik stel twee of drie vaste tijdblokken voor met een tussenruimte. Ik schat zo dat daardoor de beschikbaarheid VERHOOGD wordt, en de opbrengst voor de NS VERGROOT (want twee of drie tijdblokken kunnen misschien wel 20% meer opbrengen met hetzelfde aantal fietsen.

Waarom zou de beschikbaarheid hierdoor verhoogd worden? Iemand die nu maar een paar uur een OV-fiets huurt gaat straks ook die fiets maar voor een paar uur huren, want langer heeft die persoon de fiets blijkbaar niet nodig. En degenen die nu een OV-fiets wel langer huren omdat ze die wel langer nodig hebben, blijven die straks ook langer huren, in ieder geval de meeste huurders. 

Alleen gaan die personen die een fiets korter huren in dat geval minder ervoor betalen. Dat is voordeel voor hen, maar nadeel voor NS, want die heeft daardoor minder inkomsten, maar nog wel dezelfde kosten. Wat denk je dat er dan gaat gebeuren? Ik denk dat ik het wel weet, dan gaan de kosten om langer een fiets te huren omhoog om toch totaal op het zelfde bedrag aan inkomsten uit te komen. Dat vinden die mensen niet leuk en misschien vinden ze de prijs dan te hoog waardoor die geen fiets meer gaan huren of minder vaak, en heeft de NS weer minder inkomsten eruit. Het systeem van OV-fiets werkt juist zo goed nu omdat er 1 standaard prijs per dag is voor een standaard degelijke fiets zonder fratsen. NS zal een systeem van minder betalen voor een kortere periode denk ik alleen invoeren als ze op die manier in totaal meer eraan kunnen verdienen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het idee niet zonder meer afwijzen. Een vorm van flexible beprijzing zou best in te voeren zijn voor de OV-fiets. Er is immers bekend wanneer de huurperiode begonnen en beëindigd is. De beschikbaarheid zou zelfs iets groter kunnen worden als fietsen binnen een paar uur weer worden teruggebracht. Dezelfde fiets zou dan meerdere keren per dag verhuurd kunnen worden waardoor NS er niet minder van zou worden.

Mits het maar niet ten koste gaat van de huidige huurprijs voor een dag. 

Dit model zou zelfs een aanzet kunnen zijn tot flexibeler beprijzing. Op dagen en locaties waar er weinig vraag is zou je de prijzen kunnen verlagen om zo meer huurders te trekken en andere maar populaire locaties te ontlasten.

Maar ik kan me ook voorstellen dat NS het huidige systeem goed genoeg vindt werken en helemaal niet zit te wachten op allerlei beprijzingsformules die het systeem ingewikkelder. en minder transparant maken.

 

Reputatie 7
Badge +2

 De beschikbaarheid zou zelfs iets groter kunnen worden als fietsen binnen een paar uur weer worden teruggebracht. Dezelfde fiets zou dan meerdere keren per dag verhuurd kunnen worden waardoor NS er niet minder van zou worden.

Maar waarom zou iemand die de fiets na een paar uur terugbrengt dat niet nu ook al doen? Als je toch al terug op het station bent is dat een kleine moeite.

Te laagdrempelig is ook weer niet handig. Als ik nu af en toe zie waar regelmatig OV fietsen geparkeerd staan dan heb ik weleens het idee van had je daar nou een fiets voor nodig? (Dan doel ik echt op 5 minuten lopen van het station waar je met de tig bussen per uur goedkoper komt). Dus kennelijk is het huidige tarief al best laagdrempelig, ook te zien aan hoe vaak je misgrijpt als je niet ergens 's ochtends vroeg al bent.

Al kan het op zich ook wel beter ja, als je zonder steeds het hele dagtarief te betalen op verschillende plekken een fiets kunt huren zou dat wel weer de beschikbaarheid verhogen. Dan wordt het immers aantrekkelijk tussendoor een stukje de trein te pakken i.p.v. verder te fietsen.

Reputatie 7

Het was een hele tijd geleden dat ik het waagde iets op dit forum te zetten. Ook toen viel me op dat er een aantal conservatieve zeikstralen het hoogste woord voeren die elk nieuw idee afzeiken.

Tip aan de moderatoren. Schors die mensen eens.

Voor het overige: Ik stel twee of drie vaste tijdblokken voor met een tussenruimte. Ik schat zo dat daardoor de beschikbaarheid VERHOOGD wordt, en de opbrengst voor de NS VERGROOT (want twee of drie tijdblokken kunnen misschien wel 20% meer opbrengen met hetzelfde aantal fietsen.

Soms werken nieuwe ideeën gewoon niet en daarom zijn het ook ideeën, ik zie overal en nergens verlaten OV fietsen staan, stel de boel wordt nog goedkoper zijn uiteindelijk alle OV fietsen "in gebruik" terwijl ze gewoon aan het weg rotten zijn.

 

Het is een mooi idee, als mensen eens niet zo lui waren en gewoon die fiets terug brengen...

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

Dat is alleen maar in je nadeel. Een fiets kost nu € 4,55 per dag. Als je dat bedrag per 4 uur rekent en ook nog op tijd terug moet zijn, dan lijkt me dat niet aantrekkelijk.

Reputatie 7
Badge +3

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

Dat is alleen maar in je nadeel. Een fiets kost nu € 4,55 per dag. Als je dat bedrag per 4 uur rekent en ook nog op tijd terug moet zijn, dan lijkt me dat niet aantrekkelijk.

TS wil voor die 4 uur juist minder betalen.

Reputatie 6
Badge +1

Voor zulke korte tijden zou je ook eens kunnen kijken of Donkey Republic beschikbaar is op de plekken waar je normaal een OV-fiets huurt. Deze fietsen kun je, volgens mij, per kwartier huren en ook op andere plekken in de stad weer achterlaten. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat iedereen gewoon moet beseffen wat de opzet van OV-fiets is. Het moet vooral eenvoudig, overzichtelijk en.kostenefficiënt. Dus geen kinderzitjes, versnellingen en onduidelijkheid over de tarieven. Verder probeert NS de personeelskosten laag te houden door elektronische en via het internet gestuurde afwikkeling zonder tussenkomst van personeel te bevorderen. Er is nu een overzichtelijk en betaalbaar product en alles wat dat ondergraaft, zal niet worden geïmplementeerd.

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

Dat is alleen maar in je nadeel. Een fiets kost nu € 4,55 per dag. Als je dat bedrag per 4 uur rekent en ook nog op tijd terug moet zijn, dan lijkt me dat niet aantrekkelijk.

TS wil voor die 4 uur juist minder betalen.

Dat zegt TS nergens. Wel dat de beschikbaarheid mogelijk omhoog gaat, wat ik overigens wel geloof. Misschien is de ervaring dat OV-fietsen slecht beschikbaar zijn omdat ze pas aan het einde van de dag teruggebracht worden.

Reputatie 7
Badge +2

 

 

 

 Misschien is de ervaring dat OV-fietsen slecht beschikbaar zijn omdat ze pas aan het einde van de dag teruggebracht worden.

Maar wie zegt dat dat verbetert als je ze ook korter kunt huren? Als je ermee naar familie, een museum, een festival, etc. fietst kom je de fiets waarschijnlijk pas aan het eind van de dag terugbrengen omdat je dan pas terug bent. Niet omdat het tarief toch al voor een hele dag was.

Reputatie 7

 

 

 

 Misschien is de ervaring dat OV-fietsen slecht beschikbaar zijn omdat ze pas aan het einde van de dag teruggebracht worden.

Maar wie zegt dat dat verbetert als je ze ook korter kunt huren? Als je ermee naar familie, een museum, een festival, etc. fietst kom je de fiets waarschijnlijk pas aan het eind van de dag terugbrengen omdat je dan pas terug bent. Niet omdat het tarief toch al voor een hele dag was.

Ik zie inderdaad weinig mensen een ov fiets pakken voor een paar uur, school, werk of een uitje zijn meestal geen dingen die een paar uur duren. Ik heb het wel eens overwogen maar voor een uur of 3 vind ik het inderdaad wat duur, daarom ging ik voor een eigen stationsfiets, is 1-malig 7,50 euro en STUKKEN goedkoper dus! 😉

 

Zou ik TS dus ook aanraden! En een stationsfiets is geen nieuwe fiets, dat is gewoon een 3e hands fiets die half in elkaar stort als je hem 1x op de grond smijt.

Reputatie 3

De enkele keer dat ik een OV-fiets gebruik is dat korter dan vier uur. Graag verhuur van bijvoorbeeld 8:45 tot 12:45 en van 13:00 tot 17:00 u mogelijk maken. Misschien ook nog van 18:00 tot 00:00 u

 

Van 8.45 tot 12.45 goedkoper maken lijkt me niet zo logisch. Dan zijn de meeste fietsen al vehuurd ( zie link hieronder )

https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/ut020/verloop

Ov fiets is de afgelopen jaren natuurlijk veranderd. Aan het verhuren zelf komt op de meeste locaties geen persoon meer te pas.

Ik kan me voorstellen dat een systeem met meer variablele prijzen voor korte huur periodes er voor zorgt dat er meer fietsen verhuurd worden en de gemiddelde prijs iets naar beneden kan ( en je ook minder vaak mis grijpt ).

 

Anton

 

p.s. Had Utrecht niet ooit een systeem waarbij de OV ‘s nachts gratis was ( zodat de stalling wat minder vol was ) ?

 

 

 

Reageer