beantwoord

OV fiets voor toeristen

• 21 mei 2019
  • 5 reacties
  • 381 Bekeken

Hallo,

Ik doe een project van mijn studie Industrieel Ontwerpen over de OV-fiets. Toen ik een monteur in Rotterdam aansprak over hoe zijn werkdag eruitziet, vertelde hij mij dat er veel toeristen langskomen die een fiets willen huren, maar dat niet kunnen omdat ze geen persoonlijke OV-chipkaart hebben.

Ik begreep dat de meeste OV-fietsen aan forensen of groepjes mensen verhuurd worden, maar is het voor de NS niet interessant zich ook op toeristen te richten wat betreft fietsverhuur?
icon

Beste antwoord door iMark 21 mei 2019, 12:45

De OV-fiets kan alleen voor €3,85 per dag worden aangeboden juist omdat alleen verhuurd wordt aan reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart met een geregistreerd abonnement voor de OV-fiets gekoppeld aan automatische incasso van de huurkosten. Daarom is de OV-fiets ongeschikt voor toeristen.

Voor toeristen zijn er particuliere verhuurders die werken met legitimaties en borgsommen. Die kunnen ook andere types fietsen leveren en eventueel helmen.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
De OV-fiets kan alleen voor €3,85 per dag worden aangeboden juist omdat alleen verhuurd wordt aan reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart met een geregistreerd abonnement voor de OV-fiets gekoppeld aan automatische incasso van de huurkosten. Daarom is de OV-fiets ongeschikt voor toeristen.

Voor toeristen zijn er particuliere verhuurders die werken met legitimaties en borgsommen. Die kunnen ook andere types fietsen leveren en eventueel helmen.
Reputatie 6
Badge +1
Voor toeristen zijn er genoeg andere fietsen te huren. Een OV-fiets kan juist zo goedkoop zijn, omdat de betaling via automatische incasso gaat via een Nederlandse bankrekening.
Een OV-fiets kan juist zo goedkoop zijn, omdat de betaling via automatische incasso gaat via een Nederlandse bankrekening.
Oeps, dan moet ik terwijl ik sliep toch een Nederlandse bankrekening geregeld hebben. 😱😵🤔

Dat pakweg 99,99% van de gebruikers van OV-fiets een Nederlandse bankrekening hebben, betekent niet dat het niet anders kan.

Iedereen met voldoende geduld, een bepaald niveau van koppigheid én een PayPal vanuit België, Duitsland of Luxemburg, kan een persoonlijke OV-chipkaart kopen. Woon je niet in een van die landen? Dan kan je met een papieren formulier ook een persoonlijke OV-chip aanvragen.

Wil je daar een NS-abonnement op? Dan heb je ook nog een IBAN-rekeningnummer nodig.

Een van de moderatoren heeft zelf aangegeven dat een buitenlander eerst een OV-fietsabonnement kon afsluiten. Na de controle van de rekening, kon het abonnement omgezet worden naar NS Flex.

Als een toerist echt gebruik wil maken van OV-fiets, dan kunnen ze een kijken of https://utrechtregionpass.com/ iets voor hen is.

Geef de gebruikers dan wel voldoende waarschuwingen. Ze geven namelijk een blanco check op hun rekening. Loopt er iets mis met het in- en uitchecken? Wordt de OV-fiets na een ritje van 5 minuten gestolen? Dan mag je eerst dokken. Nadien kan je dan via de klantenservice het te veel betaalde bedrag proberen terug te krijgen. En voor een verloren OV-fiets vraagt de NS maar het luttele bedrag van 250 euro.
@Emma NS,

Ik heb gisteren een bericht in dit topic gezet.

Ik denk dat het in de spamfilter zit. Zou je dit uit de spamfilter kunnen halen?
Reputatie 7
Badge +2
Iedereen met voldoende geduld, een bepaald niveau van koppigheid én een PayPal vanuit België, Duitsland of Luxemburg, kan een persoonlijke OV-chipkaart kopen. Woon je niet in een van die landen? Dan kan je met een papieren formulier ook een persoonlijke OV-chip aanvragen.
Het kan op die manier, maar een toerist die voor maar 1 of 2 weken naar Nederland komt gaat dat allemaal niet doen.

Reageer