OV-fiets wel ingeleverd, maar krijg e-mails dat dit niet het geval is

  • 1 October 2014
  • 53 reacties
  • 4425 Bekeken

Dinsdag 23 september mij aangemeld voor OV-fiets, omdat ik die de woensdag erop goed kon gebruiken. Die woensdag ging het uitlenen al moeilijk omdat de automatische fietsenstalling bij het NS station van Maarssen mijn OV-kaart niet herkende. Via de intercom werd dat uiteindelijk wel geregeld. De fiets 's middags teruggebracht in een fietskluis bij het NS station van Maarssen. En de display gaf aan dat de fiets goed was geretourneerd. Zaterdag 27 september een (m.i. onterechte) mail van OV-fiets dat mijn fiets niet was teruggebracht. Direct een mail gestuurd via de mijndeurtotdeur site. Vandaag een tweede mail: als ik de fiets niet binnen twee weken retourneer, wordt er een borg van E250 in rekening gebracht.
Tot zover mijn kennismaking met OV-fiets. Ik heb geen enkel mogelijkheid effectief contact te leggen met OV-fiets, er wordt geld in rekening gebracht zonder dat ik er iets tegenin kan brengen en ik heb geen enkel bewijs dat ik de fiets weer heb ingeleverd. Ik ben dus volledig overgeleverd aan de systemen van OV-fiets (die mij tot nu toe niet betrouwbaar overkomen) en de welwillendheid van een medewerker van OV-fiets om een en ander uit te zoeken. Met een responstijd van iedere keer 5 dagen verwacht ik dat dit erg lang gaat duren en in vrees het ergste voor het eindresultaat. Totdat dit is afgehandeld zal ik in ieder geval geen OV-fiets meer gebruiken. Ik kijk wel uit!

53 reacties

Helaas heb ook ik dit probleem ondervonden. Ik heb mijn fiets afgelopen zaterdag gehuurd op Amsterdam Centraal Westzijde, en zaterdagnacht rond 01.00 uur teruggebracht. Ik moest de fiets boven neerzetten, wat ik ook heb gedaan. Kan dit via internet opgelost worden? (Ik verblijf momenteel in het buitenland)
Reputatie 7
Badge +4
U kunt een tweet zenden naar @ns_online.

Er zijn meer mogelijkheden buiten de telefoon om:

http://www.ns.nl/klantenservice/contact
Hallo Wouter Schram, welkom op het NS Serviceforum!

Je kunt jouw verhaal het beste even mailen naar info@ov-fiets.nl of vul dit contactformulier in. Dan komt het gelijk bij de goede afdeling terecht en kan het zo snel mogelijk voor je worden afgehandeld. Succes!
Reputatie 7
Badge +4
Met alle respect Annewil, wat je zegt is zeker juist maar in het verleden bleek een antwoord soms lang op zich laten wachten. Er is bij Wouter wel een zekere urgentie.

Mogelijk hik je tegen de kosten aan maar een telefoontje gaat toch sneller:

Ik raad je aan om even telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van OV-fiets, telefoonnummer 0031 30-751 51 55. In het keuzemenu eerst optie 2 en dan optie 3. De praktijk is dat alles nadat je contact krijgt binnen een paar minuten geregeld is.
Wouter geeft aan het via internet te willen regelen en dan is bovenstaande de snelste optie. Als hij in de mogelijkheid is om te bellen dan is dat uiteraard nog sneller omdat het dan tijdens het gesprek geregeld wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Die mogelijkheden gaf ik al aan in reactie 27 😉 Het was tot nu toe niet de ervaring dat een email naar ov-fiets het snelste was maar wie weet is het gewijzigd. Dat zou dan heel mooi zijn. Mijn opmerking is ingegeven door de ervaringen die hier op het forum zijn geweest als het ging om het e-mailen met ov-fiets en die waren niet lovend over de snelheid. Dat laatste lijkt nu wel van belang. Via de telefoon werkt het uitstekend.
ik heb op 23 januari voor het eerst een OV fiets geleend, en krijg vandaag een mail dat ik deze niet heb ingeleverd. Dit heb ik wel gedaan. dit zal rond 17.50/17.55 zijn geweest
@LeoniHeemskerk
Dat is vervelend, Leoni. Je kunt het beste even bellen met de afdeling OV-fiets: 030-7515155, optie 2, optie 3.
Dit is de snelste optie om je probleem op te lossen.
Ik heb ondertussen twee maal een kwartier in de wacht gestaan en heb nog steeds niemand gesproken.
@LeoniHeemskerk het was net inderdaad even druk begreep ik. Zojuist heb ik het gecheckt, momenteel is het weer rustiger. Je zou eventueel ook een bericht kunnen sturen via twitter.
Geachte lezer,

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb woensdag 24 mei twee ov fietsen gehuurd rond de klok van 16.00. Deze twee fietsen zijn diezelfde avond rond half 12 weer ingeleverd. De fietsen zijn gehuurd en terug gebracht op Nijmegen Heyendaal in de fietsbox/kluis, waarbij ik de inlever procedure heb gevolgd. Nu heb ik al verschillende mails ontvangen dat één van de twee fietsen NIET is ingeleverd. Wat ik heel apart vind aangezien beide fietsen tegelijk en op dezelfde manier zijn ingeleverd. Ik heb hier de NS al twee keer voor aan de lijn gehad, waarbij er werd gezegd dat ze de fiets op locatie gingen checken. Zondag 4 juni krijg ik een mail binnen dat de fiets niet op locatie is aangetroffen. De melding fiets gestolen is ingetrokken bij NS en ik moet nu zelf aangifte gaan doen bij de politie van een fiets die ik correct heb ingeleverd.
Politie gebeld en zij melden dat ik geen aangifte kan/mag dan van deze fiets....
Ik word dus van het kastje naar de muur gestuurd en er is nog steeds geen passende oplossing wat ik heel erg jammer vind!!
Meer mensen die hier last van hebben?
Goedemiddag merleheijmans, wat een ontzettend vervelende situatie. Kan me ook goed voorstellen dat het enorm frustrerend is om in zo´n geval van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Ik heb even overlegd met mijn collega´s van OV-fiets, die geven aan dat het in dit geval echt noodzakelijk is om aangifte te doen bij de politie. Ze geven aan dat er soms wat verwarring is bij de politie in dit soort gevallen, maar dat een aangifte zeker mogelijk en noodzakelijk is.
Ik heb op 21 juli mijn OV fiets in de box bij Amsterdam Lelylaan teruggezet op dezelfde dag dat ik de fiets huurde.. Volgens de OV is de fiets niet aangetroffen en nu moet ik de fiets aangeven bij de politie en 250 euro betalen. Ik heb deze fiets niet in mijn bezit !! Ik vind dit zo vreselijk ! Ik ben nu 5 mails verder, aangifte gedaan en ik word niet gehoord door OV klantenservice. Ik heb de fiets in de box teruggeplaats !!
De boxen van de Lelylaan gaan moeilijk open en dicht. Ik kijk altijd op het tekstdisplay of de fiets is teruggezet. Want soms staat er niks en dat zit de fiets niet goed in de voorwielbeugel. En nu moet ik die fietsboete betalen !!! Ik heb geen poot om op te staan. NS trekt dit gewoon van mijn rekening af !
Mensen alsjeblieft: ga NOOIT naar Amsterdam Lelylaan !! Wees gewaarschuwd !!
klantenservice gaf mij het fietsnummer 254 83
Heeft iemand deze fiets gezien ??? Help alsjeblieft !!
groet D Krakeel
Precies hetzelfde probleem!

Je kan het geld storneren! dat heb ik ook gedaan.
en dan je klacht neerleggen bij ov loket die bemiddelen met dit probleem en zijn met mijn klacht nog steeds bezig!!!!
Hoe meer mensen met hetzelfde probleem hoe beter de ns in kan zien dat die de zaken niet op orde hebben!

groetjes,
Merle Heijmans
Geachte lezer,

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb woensdag 24 mei twee ov fietsen gehuurd rond de klok van 16.00. Deze twee fietsen zijn diezelfde avond rond half 12 weer ingeleverd. De fietsen zijn gehuurd en terug gebracht op Nijmegen Heyendaal in de fietsbox/kluis, waarbij ik de inlever procedure heb gevolgd. Nu heb ik al verschillende mails ontvangen dat één van de twee fietsen NIET is ingeleverd. Wat ik heel apart vind aangezien beide fietsen tegelijk en op dezelfde manier zijn ingeleverd. Ik heb hier de NS al twee keer voor aan de lijn gehad, waarbij er werd gezegd dat ze de fiets op locatie gingen checken. Zondag 4 juni krijg ik een mail binnen dat de fiets niet op locatie is aangetroffen. De melding fiets gestolen is ingetrokken bij NS en ik moet nu zelf aangifte gaan doen bij de politie van een fiets die ik correct heb ingeleverd.
Politie gebeld en zij melden dat ik geen aangifte kan/mag dan van deze fiets....
Ik word dus van het kastje naar de muur gestuurd en er is nog steeds geen passende oplossing wat ik heel erg jammer vind!!
Meer mensen die hier last van hebben?


Hallo, mij is hetzelfde overkomen . Ik heb mijn fiets ingeleverd in de box van Amsterdam Lelylaan op 21 juli.
Na diverse mailtjes en telefoontjes over en weer heb ik aangifte moeten doen, en gedaan, de politie gaat de zaak niet behandelen stond in de aangifte. Ik heb de fiets gewoon in de box op dezelfde dag ingeleverd en toch moet ik nu 250 euro boete betalen. Het is vreselijk, ook voor jou !!
We worden gewoon niet gehoord !
vriendelijke groet D Krakeel
Goedemiddag merleheijmans, wat een ontzettend vervelende situatie. Kan me ook goed voorstellen dat het enorm frustrerend is om in zo´n geval van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Ik heb even overlegd met mijn collega´s van OV-fiets, die geven aan dat het in dit geval echt noodzakelijk is om aangifte te doen bij de politie. Ze geven aan dat er soms wat verwarring is bij de politie in dit soort gevallen, maar dat een aangifte zeker mogelijk en noodzakelijk is.


Beste Chiel
Ik heb mijn fiets ingeleverd in de box van Amsterdam Lelylaan op 21 juli 2017. Op dezelfde dag van verhuur.
Na 4 mails en 3 telefoontjes , omdat ik de fiets niet heb, heb ik aangifte moeten doen bij de politie.
De politie neemt de aanvraag op en daarna kreeg ik een brief dat de politie GEEN ACTIE ZAL ONDERNEMEN.
Dus weet wat je zegt Chiel, de politie weet van de aangifte maar gaat er niks aan doen om de fiets te vinden.
OV fiets zegt dat de fiets niet op de ingeleverde locatie stond.
MAAR WAAROM STAAT ER DAN AL VAAK EEN FIETS IN EEN BOX ALS JE EEN FIETS INLEVERD !!! DE BOX HOORT DAN LEEG TE ZIJN.
OV fiets rammelt gewoon. Ik heb mijn fiets ingeleverd en ben nu de dupe met een onterechte boete van 250 !!
groet D Krakeel
Dear NS,

I returned an OV-FIETS (code 13420) last month on 25th July. The place where I returned the bike is Buitenhof station Den Haag, which is the place where I rented it originally. The problem is that the person in charge at the station didn't complete the check out as he didn't have the machine to do this. Now I will be charged for 250 euros and is not fair. I called the NS service number several times and I'm still waiting for a solution.

My question is: How can I make an official complaint letter? Should I send ana email, which is the email address?


Kind Regards,
Valeria Viani
Hello valeriaviani, welcome to the NS Serviceforum.

I'm sorry to read you've had problems with returning the OV-fiets bike. I understand you've already contacted us about this specific issue. As for a complaint, you can register that via any of our Customer Service channels.

Ik heb hetzelfde probleem. Ik schrok mij te pletter toen ik deze mail las:

U heeft een OV-fiets langer dan 2 weken in gebruik. U heeft niet gereageerd op onze eerdere verzoeken de fiets te retourneren. Wij gaan daarom de geldende aanschafwaarde van € 250,00 bij u in rekening brengen. Om dit te voorkomen, vragen wij u dringend de OV-fiets bij ons in te leveren.

Blijkt dat de twee voorgaande mails in mijn spam-box waren belandt.

En inderdaad, ik heb twee weken geleden een OV-fiets gebruikt, maar ik weet honderd procent zeker dat ik de fiets heb ingeleverd. Ik heb zo vaak een OV-fiets gebruikt en nog nooit problemen gehad.

Gebeld met de klantenservice van NS. Er is nu een melding van gemaakt dat ik heb aangegeven de fiets te hebben ingeleverd, ook al kon ik daar geen bevestiging van krijgen d.m.v. een mailtje. (Ik vind het überhaupt onhandig dat je de NS niet kunt mailen).

Nu gaat gecontroleerd worden of de fiets daadwerkelijk in het hokje staat (of gestaan heeft? Ik heb geen idee hoe dat werkt). Maar dat kan nog wel een tijd duren en ook daarover zou ik dan geen bericht krijgen. Is er een mogelijkheid dat ik toch weet waar ik aan toe ben? Een bericht zou heel fijn zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Snel contact opnemen met Klantenservice, kiezen voor OV-fiets. In veel gevallen vindt men een oplossing. Ze kunnen bij heel veel gerelateerde zaken. Bellen heeft een wachttijd, maar lijkt me nu het handigste, omdat het wat complex is. Houd de chipkaart bij de hand.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Hallo Jonathan88, welkom op de NS Community.

 

Goed dat je al met de klantenservice contact hebt opgenomen! In de meeste gevallen is er verder niets aan de hand. Enkel als de fiets niet staat waar je hem hebt ingeleverd, dan krijg je daar binnen 6 weken bericht van. Als je de fiets verder normaal hebt ingeleverd, dan zie ik verder geen reden om je zorgen te maken. Doordat de collega de rit afsluit, wordt het tarief automatisch aangepast naar tot hoe lang je de fiets hebt gehuurd.

Op 29 mei 2021 heb ik rond 10 voor 6 in de avond mijn geleende OV fiets op station Delft ingeleverd! Nu krijg ik betalingsmails terwijl ik die fiets absoluut niet meer in bezit heb en al lang weer heb ingeleverd! Zouden jullie mij verder kunnen helpen? 

Mvg,

Madelief Wolf

Hi Madelief. Welkom op de Community!

Vervelend dat je toch bericht krijgt over de fiets terwijl je deze niet meer in je bezit hebt. Ik wil je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen de rit dan voor je afsluiten. Daarna zal er op de locatie worden gekeken of de fiets daadwerkelijk aanwezig is (wellicht zelfs alweer is verhuurd). 

fiets langer dan 3 dagen in gebruik heb en dat er dus opslag komt: maar ik heb hem op dag 3 teruggebracht gehuurd van 23 tot 25 augustus 2022

Ik heb precies hetzelfde probleem. Drie dagen geleden mijn fiets ingeleverd op Vleuten NS en vervolgens nu een mail dat ik vanaf nu 5 euro per dag betaal. 

Reageer