beantwoord

OV Fiets werkt niet goed

• 11 januari 2019
  • 8 reacties
  • 415 Bekeken

Dag NS,

Ik post hier maar even mijn vraag omdat tot nu toe ik via de Klantenservice lijn en de balie op de stations zelf niet geholpen kan worden.

Ik heb een nieuwe NS kaart gekregen omdat de oude verlopen was (in mijn herinnering anderhalf jaar geleden). Op de oude kaart zat een OV-fiets abonnenment. Dat abonnement hebben jullie in eerste instantie overgezet op mijn nieuwe kaart. Dat staat ook keurig in het systeem bijgewerkt. Helaas werkt dit abonnement in de praktijk niet: ik kan alleen een OV-fiets meekrijgen via mijn oude kaart en niet via mijn nieuwe kaart. Het lijkt er dus op dat mijn OV-fiets abonnement weer door jullie (systeem) teruggezet is op mijn oude kaart. Ik heb het een paar keer proberen te herstellen maar helaas zonder resultaat, mede omdat de Klantenservice zegt: in het systeem staat het OV-fiets abonnement wel op je nieuwe kaart. Het overzetten van het bestaande OV-fiets abonnement op mijn nieuwe kaart is dus in de praktijk niet gelukt, Oplossing is nu denk ik om een nieuw OV-fiets abonnement op mijn nieuwe kaart aan te vragen maar dat kan niet omdat in het systeem het oude OV-fiets abonnement wel op mijn nieuwe kaart staat (maar dus in de praktijk niet werkt). Tot nu toe heb ik gewoon met mijn oude kaart Ov-fietsen gehuurd.De chip van mijn oude kaart vertoont sinds een weekje echter kuren. Ik zou daarom zo snel mogelijk een werkend OV-fiets abonnement op mijn nieuwe kaart willen krijgen. Kunnen jullie mij hierbij helpen? Dank Nienke
icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 februari 2019, 17:26

Update: Ik heb helaas geen reactie meer ontvangen van NienkeT, dus ik ga ervan uit dat het probleem is opgelost.

Voor de meelezers: In het geval van dit topic was er iets fout gegaan in de koppeling van het OV-fiets product aan een nieuwe OV-chipkaart bij een kaartvervanging. Wanneer er vergelijkbare problemen ontstaan is het verstandig om contact op te nemen met onze Klantenservice. Wij kunnen dan onderzoeken wat er precies aan de hand is en kunnen dit dan oplossen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag meerdere ov-fietsabonnementen hebben op verschillende kaarten. Lukt het niet om via de site een ov-fietsabonnement op een normaal werkende kaart te zetten? Een ov-fietsabonnement is niet zichtbaar op de kaart, zoals een normaal abonnement.

Anders zal Klantenservice het toch op moeten lossen.

Edit: ...of een meer ervaren rot hier 😉
Goedemiddag NienkeT en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vreemd om te lezen dat er zoveel problemen zijn met je OV-fiets abonnement, maar ik ben er vooral verbaasd over dat mijn collega's zouden hebben aangegeven dat je geheel niet geholpen zou kunnen worden. Ik kijk graag even met je mee, als er iets niet goed werkt, dan moeten we dat kunnen oplossen.

Zou je mij een priv├ębericht willen sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres?
Reputatie 7
Badge +3
Zou het kunnen dat je nieuwe kaart nog geactiveerd moet worden bij de kaartautomaat?
Update: Ik heb vandaag een bericht ontvangen van NienkeT en ben in gesprek om een oplossing te zoeken.
Badge +3
OV-fiets is eigenlijk niet veel anders dan een koppeling tussen een (of meerdere) ov-chipkaart nummer(s) en een IBAN voor de incasso, en hoef je niet te activeren o.i.d.

Technisch gezien staat OV-fiets ook helemaal niet als (fysiek) product op je kaart, alhoewel je het wel in Mijn NS te zien krijgt bij Producten.

Bij kaartvervanging (wegens verlopen) wordt normaal gesproken die koppeling wel opnieuw gemaakt (op mijn nieuwe kaart werkte het ook meteen, en mijn oude die in februari verloopt natuurlijk ook nog) maar daar is denk ik iets mis gegaan.

Wel vreemd dat je met je oude (al anderhalf jaar verlopen) kaart nog steeds OV-fietsen kunt huren. Die koppeling zou namelijk al lang (automatisch) vervallen moeten zijn.
Update: Er blijkt uiteindelijk iets mis te zijn gegaan in de koppeling tussen het OV-fiets product en de kaart op het moment dat NienkeT een vervangende kaart kreeg bij het verlopen van de vorige. De voornaamste oplossing daarvoor is om het OV-fiets abonnement eerst stop te zetten, waarna er een nieuwe besteld kan worden op de nieuwe kaart, die dan wel goed gekoppeld wordt. Helaas kan deze actie pas uitgevoerd worden na 1 februari, door een eerder aangevraagde wijziging. Ik blijf in contact met NienkeT om het probleem tegen die tijd volledig op te lossen.
Update: Ik heb het bestaande OV-fiets abonnement stopgezet, met terugwerkende kracht. NienkeT kan een nieuw OV-fiets abonnement bestellen die dan (hopelijk) wel goed gekoppeld wordt. Ik wacht nog op een afsluitende bevestiging van NienkeT of dit ook het geval is.
Update: Ik heb helaas geen reactie meer ontvangen van NienkeT, dus ik ga ervan uit dat het probleem is opgelost.

Voor de meelezers: In het geval van dit topic was er iets fout gegaan in de koppeling van het OV-fiets product aan een nieuwe OV-chipkaart bij een kaartvervanging. Wanneer er vergelijkbare problemen ontstaan is het verstandig om contact op te nemen met onze Klantenservice. Wij kunnen dan onderzoeken wat er precies aan de hand is en kunnen dit dan oplossen.

Reageer