beantwoord

OV Fietsen op Veenendaal de Klomp

• 30 januari 2019
  • 11 reacties
  • 289 Bekeken

Momenteel zijn de ns fietsen op Veenendaal de klomp verwijderd. Ik begrijp dat het gebouw naar de andere kant van het spoort wordt verplaatst.

Mijn vraag is waar de fietsen momenteel staan of zijn ze niet beschikbaar?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 31 januari 2019, 14:28

Helaas kun je op dit moment geen fietsen huren op station Veenendaal de Klomp. De boxen worden op dat station verplaatst en er is geen tijdelijk uitgiftepunt. Blijft mijn advies staan dat je alleen fietsen kunt huren op andere locaties in Veenendaal.
Bekijk origineel

11 reacties

Hallo edeloon en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je op dit moment de fietsen niet kon vinden. Voor zover ik nu kan inzien kunnen er nog wel steeds fietsen worden verhuurd vanaf het Veenendaal de Klomp punt. Waar de fietsen tijdelijk worden gestald, en of er überhaupt een tijdelijk punt komt, kan ik zo niet inzien. Daarom wil ik je voorlopig adviseren de andere punten in Veenendaal te gebruiken. Ik ga uitzoeken of er een ander punt komt bij station Veenendaal de Klomp.
Helaas kun je op dit moment geen fietsen huren op station Veenendaal de Klomp. De boxen worden op dat station verplaatst en er is geen tijdelijk uitgiftepunt. Blijft mijn advies staan dat je alleen fietsen kunt huren op andere locaties in Veenendaal.
Dank, weet je wanneer ze weer beschikbaar zijn?
Ik durf geen indicatie te geven wanneer deze beschikbaar zijn. Ik hoop dat je snel een OV-fiets kan huren op het station in Veenendaal de Klomp.
Reputatie 1
Volgens de melding op OV-fiets.nl zou het een maand duren, wat me bizar lang lijkt (het demonteren van de box heeft één dag geduurd, en de dag ervoor was de apparatuur weggehaald, binnen een week zouden ze dus een heel eind moeten komen met het verplaatsen). De communicatie laat echter te wensen over: in de NS app staat de locatie doodleuk nog als geopend en ook uit dit topic blijkt dat het personeel van NS ook nog niet op de hoogte was. Dat laatste bleek ook toen ik afgelopen maandag een storing op deze locatie aan NS meldde die ook netjes verholpen was op die dag, terwijl hij al sinds zaterdag buiten gebruik was genomen volgens de site van OV fiets.

Als regelmatig gebruiker van die huurlocatie had ik het echter wel gewaardeerd als er bijvoorbeeld even een briefje was opgehangen voorafgaand aan de tijdelijke sluiting. En als OV fiets enigszins klantvriendelijk was geweest zouden ze eerst een box op de nieuwe plek neerzetten alvorens de oude te verwijderen.
Maargoed, dat is OV fiets niet. Wisselen van defecte fietsen laat op onbemande locaties een eeuwigheid op zich wachten en zeker op De Klomp stonden geregeld zoveel niet verhuurbare fietsen dat je eerst een stel fietsen in het looppad opzij moest zetten om de verhuurautomaat te bereiken.

Andere locaties in Veenendaal adviseren zoals hier gebeurt is trouwens blij maken met een dode mus op veelgebruikte locaties als De Klomp. Er staan maar een paar fietsen op Veenendaal West, verre van genoeg om als alternatief voor De Klomp te dienen. Daarnaast zijn veel van de gebruikers op De Klomp ook forensen die met een beetje pech nog moeten bijbetalen buiten hun abonnement om op een alternatieve locatie te komen.
Badge +3
Ik vermoed zomaar dat er een of meerdere fietscarrousels komen aan de andere kant van het station, gezien de grote vraag naar fietsen daar (forensen die werken op het redelijk grote industrieterrein daar).

Zoiets als op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/db002 (het busstation in het centrum van Zeist) dus. Maar waarom ze dan de huidige boxen al weggehaald hebben? Geen idee!

Voor reizigers uit de richting Arnhem/Ede-Wageningen is Veendendaal West of Centrum helemaal geen optie, want die zullen dan eerst helemaal naar Driebergen-Zeist (of zelfs Utrecht) moeten om een sprinter te nemen. Dat kost je al gauw drie kwartier tot ruim een uur extra.
Reputatie 1
Nee het lijkt er meer op dat ze huidige box gaan verplaatsen. Gisteren was het metalen frame van de box al weg en stond er nog een kar met de ruiten en deuren erop geladen naast de voormalige locatie. Diezelfde kar met ruiten en deuren zag ik vanmiddag op de nieuwe plek aan de andere kant van het station staan.

De vraag is inderdaad groot: begin dit jaar waren er een tijdje 28 fietsen beschikbaar en die werden gerust allemaal verhuurd gedurende de ochtendspits. Ook logisch gezien het industrieterrein in Veenendaal nog niet zo handig bereikbaar is per OV vanaf De Klomp (dat wordt pas beter als de Voorpoorttunnel open gaat).
Maar ook naar industrieterrein Kievitsmeent in Ede (daar werk ik zelf) is een OV-fiets een stuk sneller dan de bus die daar wel in de buurt komt: per fiets ben je er al in de tijd die het kost om naar de bushalte te lopen.

Maar al met al zijn we het denk ik wel eens dat het niet handig is om op zo'n drukgebruikte locatie zomaar even een maand de verhuurmogelijkheid te verwijderen. Overweeg zelf ondertussen nogal sterk om dan maar een oude eigen fiets op dat station neer te gaan zetten want dat wordt ondertussen betrouwbaarder dan de OV-fiets. En dat terwijl het zo makkelijk zou zijn om die OV-fiets wel betrouwbaar te maken: NS zou er gewoon wat meer bovenop moeten zitten en wat serieuzer om moeten gaan met meldingen van klanten. Heb hier in de community al vaak zat standaardantwoorden gezien waarvan je als regelmatige gebruiker gewoon weet dat ze niet kunnen kloppen.
Laatst nog stond er bijna twee weken een OV-fiets zonder zadel in de stalling die overduidelijk ook defect gemeld was (er zat een sleutel meer in de kluis dan er fietsen stonden), maar dat duurt kennelijk zo lang voordat ze die op komen halen. En deze maand nog waren na een korte storing een hoop fietsen niet verhuurbaar door een sleutel die waarschijnlijk in de dropbox zat, maar in plaats van die weer verhuurbaar te maken werden die gewoon door het beherende bedrijf uit de stalling gehaald en niet vervangen door andere fietsen. En een op zich constant aantal beschikbare fietsen waarbij er dan steeds meer onverhuurbaar worden, tot 15 stuks aan toe, is ook geregeld voorgekomen.
We hebben nog iets meer informatie gekregen over deze fietskluizen. Zoals Jouke al heeft aangegeven wordt het uitgiftepunt verplaatst, van de Noordzijde van het station naar de Zuidzijde. De nieuwe locatie zal eind februari in gebruik genomen worden. De werkzaamheden duren dus inderdaad ongeveer een maand. Waarom dit zo lang duurt en wat er voor nieuwe uitgiftepunt wordt geplaatst aan de Zuidzijde durf ik helaas niet aan te geven.
Reputatie 1
Dan ben ik toch wel zeer benieuwd wat ze de komende drie weken nog moeten doen, want de box staat inmiddels al op zijn nieuwe plek met ruiten en al erin. Alleen de fietsen (en de sleutelkluis) ontbreken nog.
Reputatie 1
Voor de meelezers hier: hoewel op OV-fiets.nl nog staat dat de locatie Veenendaal-De Klomp tijdelijk buiten gebruik is kunnen hier sinds gistermiddag weer fietsen gehuurd worden op de nieuwe locatie aan de zuidzijde van het spoor.
Bedankt Daniel!

Reageer