ov slot doet het niet. rekening ophalen fiets voor klant

• 6 March 2021
  • 18 reacties
  • 734 Bekeken

Reputatie 1

Vandaag op station apeldoorn twee fietsen gehuurd met digitaal slot. Thuisgekomen lukte het niet ze op slot te zetten. Dus in schuur gezet. S middags naar woninginrichter gefietst en de fietsen daar op slot gezet. Daarna niet mogelijk ze weer van het slot te krijgen. Stonden we daar een uur lopen van station Apeldoorn. NS gebeld. Fietsen konden gehaald worden tegen betaling van €50 per fiets. Geen praten tegen. Omdat wij als een goed huisvader voor de fietsen wilden zorgen hebben wij onder protest tegen betaling gezegd dat ze opgehaald moesten worden. Ik vermoed dat de accu van het slot leeg is. Bij beide fietsen overigens. Wij hebben alles gefilmd. Het instructie filmpje op ns fiets nog gekeken. Is het duidelijk dat wij helemaal klaar zijn met NS fiets en de klantenservice van NS op een verhuisdag😣

18 reacties

Reputatie 3

Hi @Pinoenhajo

Ik heb vandaag toevallig dezelfde ervaring gedeeld van een aantal weken geleden. Zie mijn bericht van vandaag in dit topic. 

De medewerkster in Apeldoorn vertelde me dat bij NS bekend is dat veel sloten amper functioneren.

In de afgelopen weken is blijkbaar niet veel verbeterd. Misschien dat een moderator uit kan zoeken wat NS onderneemt om dit probleem opgelost te krijgen. Het is vervelend dat jij nu opgezadeld wordt met kosten, terwijl NS je een fiets heeft verhuurd waarvan zij wist dat deze gebreken vertoonde.

Ik moet even denken aan een bericht van NS over dat in een tijd met minder reizigers het aantal incidenten met agressie niet was afgenomen. Dat is natuurlijk niet zo mooi allemaal en (fysieke) agressie is niet goed te praten. Maar ik ben benieuwd of NS ook een persbericht uit wil brengen met het aantal mensen dat onterecht beschuldigd is van diefstal van een OV-fiets of het aantal mensen dat betaald heeft voor een ondeugdelijk product (ov-fiets met defect slot), dat is namelijk ook niet goed te praten. 

Reputatie 1

Dank voor jouw bericht. Normaal worden klantenservices geinstrueerd om mee te buigen met de klant en begrip te tonen. Het helpt niet te verwijzen naar ondeugdelijk product. Optie werd geboden om lopend met fiets die op slot zit naar station apeldoorn te lopen gedurende een uur of rekening van 2 x €50 per fiets. Waarop wij vroegen of er dan ook twee busjes kwamen. Hoop dat Radar, Kassa of Max hier wat mee gaan doen

Reputatie 3

Hoop dat Radar, Kassa of Max hier wat mee gaan doen

Hopelijk gaan moderators/NS hier wat mee mee doen.

Zelf nooit in Radar, Kassa of Max geweest, niet mijn genre. In die wereld een slechte tijd, maar kan proberen te helpen met plekken uit mijn tijd op televisie waar ik dit naar binnen kan schieten. Vertrek volgende week naar mijn geciviliseerde woonland waar dit soort dingen gelukkig niet meer kunnen (Nederland en haar spoorwegen vallen hier blijkbaar niet onder :persevere: ) , maar zal dit topic wel in de gaten proberen te houden. 

Badge +3

Het station dat Radar, Kassa of Kanniewaarzijn heet is al lang gepasseerd.

Maar als je wilt, verspil dus vooral geld aan rechtzaken, want je hebt immers gelijk!

Reizigers op 1, 2 of 3 hè, en waar zien we dat (terug)? Ook al pre-corona… :sleeping:

Reputatie 3

Reizigers op 1, 2 of 3 hè, en waar zien we dat (terug)? 

De positie van huurders van een ov-fiets zoals @Pinoenhajo komt iets na 3 ben ik bang...

Hi @Pinoenhajo

Ik heb vandaag toevallig dezelfde ervaring gedeeld van een aantal weken geleden. Zie mijn bericht van vandaag in dit topic. 

De medewerkster in Apeldoorn vertelde me dat bij NS bekend is dat veel sloten amper functioneren.

In de afgelopen weken is blijkbaar niet veel verbeterd. Misschien dat een moderator uit kan zoeken wat NS onderneemt om dit probleem opgelost te krijgen. Het is vervelend dat jij nu opgezadeld wordt met kosten, terwijl NS je een fiets heeft verhuurd waarvan zij wist dat deze gebreken vertoonde.

Ik moet even denken aan een bericht van NS over dat in een tijd met minder reizigers het aantal incidenten met agressie niet was afgenomen. Dat is natuurlijk niet zo mooi allemaal en (fysieke) agressie is niet goed te praten. Maar ik ben benieuwd of NS ook een persbericht uit wil brengen met het aantal mensen dat onterecht beschuldigd is van diefstal van een OV-fiets of het aantal mensen dat betaald heeft voor een ondeugdelijk product (ov-fiets met defect slot), dat is namelijk ook niet goed te praten. 

Nee natuurlijk gaat NS dat niet doen. Ze nemen zelfs al niet de moeite om op dit topic te reageren.

Het is natuurlijk belachelijk dat de klant € 50,00 moet gaan afrekenen omdat de elektronische sloten niet werken. NS heeft hier zoals je al aangeeft een ondeugdelijk product geleverd. 

Ik vind dat NS op onderstaande echt nu eens actie moet gaan ondernemen. Is gewoon een meer dan schandalige afwenteling van het probleem door de klanten"service". 

NS gebeld. Fietsen konden gehaald worden tegen betaling van €50 per fiets. Geen praten tegen. Omdat wij als een goed huisvader voor de fietsen wilden zorgen hebben wij onder protest tegen betaling gezegd dat ze opgehaald moesten worden.

Beste Pinoenhajo, welkom bij de NS Community!

Het spijt mij wat de vermoedelijke aanleiding is van je aanmelding op de community. En zoals Pingpong al opmerkte, hebben we nog niet gereageerd op het topic. Ik begin net mijn dienst om kom het topic tegen, mijn excuus dat hier niet door NS op is gereageerd. Ik heb inmiddels dit signaal gedeeld met de andere moderators.

Met enige verbazing heb ik ook gelezen dat je € 50,- in rekening is gebracht voor het defecte slot waar jij zelf, in mijn optiek, helemaal niks aan kan doen. Doe je mij tegemoetkomen je NAW-gegevens en geboortedatum? Dan vergoed ik je per direct dit bedrag of haal ik dit bedrag uit het systeem zodat je dit niet meer hoeft te betalen. Wellicht kan ik intern ook jouw betreffende klantcontact terugvinden van destijds, zodat hier een les uit genomen kan worden.

Mijn excuus dat jou werd medegedeeld dat je deze kosten zelf moest betalen, en BEDANKT voor de goede zorgen en het inactief dat je hebt genomen.

Bedankt voor deze reactie Danny. 

Zoals al aangegeven snap ik helemaal niets van de oorspronkelijke reactie van de klantenservice.

Fijn dat jij dit in ieder geval wel begrijpt.

Reputatie 1

Via de chat heeft medewerker N. dit doorgezet, naar de afdeling die gaat over over het beleid. Dit resulteerde in de toezegging zonder opgave van reden dat ik €50 zou terugkrijgen. Ook mijn vriendin heeft die toezegging gehad. Ik heb bedankt dat het nu financieel was opgelost, maar nog wachtte op de excuses voor de hondse behandeling door het callcenter en het ervaren ongemak. Vandaag kreeg ik een mail met daarin een rekening van €53,95 die op 12 maart wordt afgeschreven. Zou fijn zijn als die eruit gehaald zou worden om niet 30 dagen te hoeven wachten op terugbetalen. Maar dan zal het wel heel ingewikkeld worden. Overigens werd het handelen van de callcentermedewerker als correct beoordeeld, omdat hij het ns beleid goed had gevolgd. Op excuses wacht ik nog steeds van de afdeling. Maar fijn dat er ook medewerkers zijn met een goed gevoel voor dienstverlening. Wat ik wel jammer vind is dat ik geen ov fiets meer kan huren, omdat ik die alleen nog vertrouw als ik een sleutel heb.

@Pinoenhajo : heb je inmiddels gereageerd op het privébericht van Danny. Hij kan de zaken wel versnellen.

Reputatie 1

Ik dacht dat ik dat hiermee deed. Ik kijk er nog eens naar. Dank voor jouw input.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft staat nog steeds de vraag open wat NS aan assistentieverlening heeft opgetuigd wanneer het elektronische slot van een een OV-fiets het niet doet. 

Ik denk dan niet alleen aan het zonder kosten van de klant ophalen van een gestrande defecte fiets. Maar ook aan het regelen/betalen van alternatief vervoer door NS wanneer een slot dienst weigert.

Ik vraag me nog steeds af of NS wel heeft nagedacht over de consequenties wanneer het elektronisch slot van een OV-fiets het niet doet. Als klant reken je erop dat zo’n elektronisch slot het doet. Wanneer het niet werkt is er geen enkele mogelijkheid om hier iets aan te (laten) doen.

De voorwaarden zijn gelijk aan de reguliere voorwaarden OV-fiets. De ophaalkosten nemen we in het geval van een automatisch slot uiteraard voor onze rekening, maar vervangend vervoer etc. wordt niet geboden.

Reputatie 1

En dat is weer een monopolistenreactie. Reden waarom ook geen excuses worden aangeboden wegens het ongemak. Dit soort reacties kunnen echt niet. Denk eens na, schrijf iets, van wij monitoren de resultaten van de invoering van electronische sloten. Als dit aanleiding geeft de dienstverlening uit te breiden zullen wij dit zeker doen. Dit bewijst maar dat in sommige gevallen marktwerking helemaal zo slecht niet is.

Uiteraard monitoren we de resultaten van de invoering van de elektronische sloten. We monitoren alle processen binnen NS en indien van toepassing worden de procedures aangepast. Ik geef aan wat de situatie nú is, niet wat de situatie potentieel kan worden, want dat schept verwachtingen die eventueel niet waar kunnen worden gemaakt. De excuses heb je van Danny NS gehad, maar als bij deze ook de mijne. 

Reputatie 7
Badge +3

Daar moet NS dan nog eens goed naar kijken. 

Wanneer NS een ondeugdelijke fiets verhuurt is er ook nog iets als aansprakelijkheid. Een gestrande reiziger moet natuurlijk geholpen worden. Eventuele extra kosten zullen in een voorkomend geval moeten worden vergoed.

Wanneer je een auto huurt heeft de verhuurder verplichtingen wanneer de gehuurde auto zonder schuld van de huurder het niet meer doet.

Dit is natuurlijk een heel andere situatie dan alles wat beschreven is in de productvoorwaarden.Wanneer onderweg het slot dienst weigert, zal NS de verantwoordelijkheid moeten nemen en assistentie verlenen. Niemand heeft om deze nieuwe sloten gevraagd. Ze worden simpelweg aan de huurders opgedrongen.

Het is typisch monopolistengedrag dat niemand heeft nagedacht over hoe gehandeld en geholpen moet worden wanneer een huurder onderweg te maken krijgt met een niet-werkend elektronisch slot dienst. Dat moet je allemaal bedacht hebben voordat je iets nieuws invoert. 

@Pinoenhajo Ik heb nog geen privébericht van je ontvangen om de € 50,- te vergoeden. Als je dit graag wilt, ontvang ik nog graag een berichtje van je.

Ben blij dat ik dus niet de enige ben die onterecht een rekening van NS krijgt. Bij het huren van een OV fiets in station Apeldoorn deed bij de eerste fiets het digitale slot het niet. Een niet zo enthousiaste medewerker zei, pak maar een andere. Ook die stond alleen maar te piepen en het slot ging niet open. De derde fiets deed het uiteindelijk wel. Aan het eind van de middag de fiets teruggebracht. 

Tot mijn verbazing kreeg ik een factuur van 50 euro voor ophaal kosten en ook nog extra  5 euro omdat ik de fiets drie dagen zou hebben gebruikt. 

Ik begrijp dat dit een nieuw systeem is. Maar de proef hoeft niet ten koste te gaan van mijn portemonnee. Ik hoop echt dat NS hier beter naar kijkt en ook de medewerkers wat klantvriendelijkheid bijbrengt, zodat het iets makkelijker en goedkoper wordt om een fiets te huren. 

O ja heb wel inmiddels de toezegging dat de te veel betaalde kosten worden terugbetaald. Ik wacht af.

Reageer