Skip to main content

Pas op

• 27 februari 2025
  • 8 reacties
  • 227 Bekeken

Helaas heb ik een erg slechte ervaring met de NS-fiets. Ik heb de fiets geleend en netjes terug geplaatst. De NS kan de fiets niet meer vinden en heeft mij er van beschuldigd deze te hebben gestolen. Ik heb geen brief of telefoontje gekregen alleen mails in mijn spambox en zonder pardon vreselijk veel geld afgeschreven. Dit grapje heeft me mee dan 500 euro gekost en niemand die me wil helpen. Verder dan 'dit is eenmaal de procedure' kwam ik niet. Mijn collega heeft dit ook mee gemaakt. Het is misselijkmakend, frustrerend en enorm oneerlijk.

8 reacties

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2629 reacties
  • 27 februari 2025

Ga ermee naar klachtenloket-openbaarvervoer.nl. Met klachten over OV-Fiets hebben ze daar inmiddels ruime ervaring.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29979 reacties
  • 27 februari 2025
rvdborgt schreef:

Ga ermee naar klachtenloket-openbaarvervoer.nl. Met klachten over OV-Fiets hebben ze daar inmiddels ruime ervaring.

Juist! Als jij de fiets ingeleverd hebt en de NS hem niet meer kan vinden betekent niet dat jij hem gestolen hebt. Gaat dus nergens over.

Was het er eentje met een nieuw slot of met een sleutel? En heb je de sleutel ingeleverd of mocht je hem met de sleutel erin stallen?

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9225 reacties
  • 27 februari 2025

Hallo Cécile000 en welkom bij de NS Community,

Wat ontzettend naar dat je dit is overkomen. Heb je al contact gehad met onze klantenservice? Indien de fiets niet correct is ingeleverd blijft de huur doorlopen en zal de fiets uiteindelijk als gestolen worden opgegeven. Mocht de fiets helemaal niet meer worden teruggevonden kan je het beste aangifte doen en ons het proces verbaal opsturen. Dan wordt het eigen risico van 350 euro verlaagd naar 70 euro. Dat scheelt al aanzienlijk. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29979 reacties
  • 27 februari 2025
Erryt NS schreef:

Mocht de fiets helemaal niet meer worden teruggevonden kan je het beste aangifte doen en ons het proces verbaal opsturen. Dan wordt de 500 euro verlaagd naar 75 euro. Dat scheelt al aanzienlijk. 

Aangifte kan je het beste niet doen (want daar werkt de politie ook niet aan mee als je dat op het bureau komt doen). En op basis van wat zou het doen van aangifte (paar muisklikken) een bedrag van 500 euro verlagen naar 75 euro?

Er is op jou geen strafbaar feit gepleegd (de fiets is niet van jou dus de NS moet zelf maar aangifte doen). En valse aangifte doen is een misdrijf (levert je een strafblad op als de fiets alsnog gevonden wordt) dus pas daar heel erg mee op!

Als jij niet beter weet dan dat je de fiets ingeleverd hebt in de stalling mag je dus geen aangifte doen dat hij tijdens de huurperiode van jou gestolen is. Na het inleveren (in goede staat, maak gerust een foto) is wat er verder met een fiets gebeurt niet meer jouw verantwoordelijkheid.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9225 reacties
  • 27 februari 2025

Indien wij geen kopie van een proces-verbaal diefstal OV-fiets ontvangen blijft het eigen risico 350 euro. Als de fiets niet goed wordt ingeleverd blijft de fiets in verhuur op naam. Als deze dan wordt gestolen dan is het diefstal.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29979 reacties
  • 27 februari 2025
Erryt NS schreef:

Indien wij geen kopie van een proces-verbaal diefstal OV-fiets ontvangen blijft het eigen risico 350 euro. Als de fiets niet goed wordt ingeleverd blijft de fiets in verhuur op naam. Als deze dan wordt gestolen dan is het diefstal.

Het spijt me ​@Erryt NS ik ben geen jurist maar TS geeft aan dat zij de fiets (naar waarheid) ingeleverd heeft.

Einde verhaal, die heeft ze dus niet gestolen en waarvan zou je dan (valse) aangifte moeten doen? Alsof de kat van je buren vermist is omdat volgens jou iemand het wc-raampje open heeft gezet?

Tja, als hij niet op slot ging (nieuwe slot) dan lijkt het alsof hij nog verhuurd is en had ze dat moeten melden na de eerste e-mail (fiets langer dan 72 uur in bezit), maar die kwam dus in de spambox.

Ga dan gerust eerst de discussie aan (waar en wanneer precies ingeleverd, waar is de sleutel etc...) voordat je iemand beschuldigt van (vermeende) diefstal, en je als eigenaar van de fiets vervolgens zelf geen aangifte wenst te doen maar gewoon 500 euro afschrijft alsof de diefstal een door persoon X gepleegd feit is?

Elke rechter zal hier gehakt van maken, maar als je naar de Geschillencommissie gaat blijkt de NS meestal al snel bakzeil te halen. Dat geeft al aan hoe krom het allemaal is.

Dit moet echt stoppen! Kassa heeft er in janari 2023 al een uitzending aan gewijd (waar klant Monique natuurlijk gelijk kreeg). Kijk vooral het filmpje vanaf 01:40 (aangifte/PV!) en de camerabeelden doet men dus ook niets mee!

De incasso van 500+ euro is dus onterecht (of in ider geval discutabel en zou juridisch afgehandeld moeten worden). Helaas leidt terugboeken/storneren ertoe dat je (Flex) abonnement meteen gestopt wordt. Als student kom je met storneren nog wel weg want een SRP kan de NS niet stoppen wegens vermissing van een fiets… 

Detail uit het filmpje: Moniek (die een opleiding handhaving volgt) en haar moeder Maja kúnnen volgens de politie helemaal geen aangifte doen omdat het niet om hun fiets gaat!

Nog een detail: NS (Oscar van Elferen) zegt dat je de fiets met een ov-chipkaart opent en sluit. #hoedan?

Online aangifte doen (een willekeurig proces verbaal genereren) is blijkbaar de door de NS gewenste weg, maar “ik heb een OV-fiets ingeleverd en die is daarna blijkbaar verdwenen” om een ‘boete’ te verlagen is natuurlijk totale onzin (en maakt jou bovendien geen dief, je doet dan in feite aangifte dat jij die fiets gestolen hebt volgens de NS). Joh, hou hem dan ook maar! 🤣

-Aangepast door moderator-

Die 500+ euro boete is dus onrechtmatig als jij naar eer en geweten gehandeld hebt (de fiets ingeleverd dus, en eventueel de sleutel aan de stallingbeheerder gegeven hebt of in een sleutelkastje gestoken hebt). En nogmaals, het bedrag afkopen naar 75 euro door valse aangifte te doen is een misdrijf.

Bij sommige grote stallingen wordt bij het inleveren inderdaad je ov-chipkaart gescand (en de huur dus beëindigd), en mag je de fiets gewoon ergens neerzetten met de sleutel er in.

Ook dat gaat wel eens mis, maar als die fiets er volgens jou staat moet de NS maar beter zoeken voordat ze jou (totaal onterecht) beschuldigen van diefstal en daarvoor kosten in rekening brengen, waarbij de kosten dus verlaagd kunnen worden door valse aangifte te doen 😴💤

Dan moeten de beheerders maar opletten wie er met een fiets vandoor gaat, niet jij!

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2031 reacties
  • 28 februari 2025
Robert B schreef:
Erryt NS schreef:

Bij sommige grote stallingen wordt bij het inleveren inderdaad je ov-chipkaart gescand (en de huur dus beëindigd), en mag je de fiets gewoon ergens neerzetten met de sleutel er in.

Bij het inleveren wordt nooit de chipkaart gescand, alleen de sleutel. Specifiek de elektronische sloten willen nog wel eens open springen nadat je volgens de procedure de fiets hebt ingeleverd en dan sluit de huur niet af weet ik uit eigen ervaring (communicatiefout?)

Dat moet je als klant echter maar net weten. Voor TS wel de tip de OV fiets ritinformatie in de app te activeren, dan zie je gelijk of het inleveren goed gegaan is. Zo kwam ik ook achter wat ik hiervoor schreef namelijk.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3736 reacties
  • 28 februari 2025
Daniel schreef:
Robert B schreef:
Erryt NS schreef:

Bij het inleveren wordt nooit de chipkaart gescand, alleen de sleutel. Specifiek de elektronische sloten willen nog wel eens open springen nadat je volgens de procedure de fiets hebt ingeleverd en dan sluit de huur niet af weet ik uit eigen ervaring (communicatiefout?)

Dat moet je als klant echter maar net weten. Voor TS wel de tip de OV fiets ritinformatie in de app te activeren, dan zie je gelijk of het inleveren goed gegaan is. Zo kwam ik ook achter wat ik hiervoor schreef namelijk.

Dat van die sleutel klopt helemaal, maar er zijn nog maar weinig stations met bemensde stallingen en dan ook nog met fietsen op basis van sleutels, dat zijn eigenlijk alleen nog een paar grote stations in Nederland. Het draait allemaal om het geklooi met dit soort sloten. NS is daar inmiddels al jaren geleden voor gewaarschuwd maar doet er niets mee. Dan moet je als organisatie ook accepteren dat er veel dingen misgaan. NS legt echter altijd de schuld neer bij de klant en kijkt nooit naar zichzelf. Dat vind ik in deze laakbaar gedrag.

Reageer