Sticky

Pilot OV-ebike

  • 22 September 2022
  • 42 reacties
  • 1890 Bekeken
Pilot OV-ebike

In mei dit jaar is aangekondigd dat de NS een (nieuwe) proef gaat starten voor de verhuur van elektrische OV-fietsen. In dit topic lees je meer informatie over de aankomende proef.

Wanneer zal de OV-ebike proef starten?

De proef zal van start gaan op 30 september 2022. Het is de bedoeling dat de proef ongeveer een jaar zal lopen, naar verwachting tot juli 2023.

Waar zal de OV-ebike beschikbaar zijn?

De OV-Ebike zal in eerste instantie enkel beschikbaar zijn op het station Driebergen-Zeist. Naar verloop van tijd zullen de OV-Ebikes op drie andere stations beschikbaar worden gesteld. Op dit moment is nog niet bekend welke stations dit gaan worden.

Op basis waarvan worden deze stations gekozen?

De stations moeten aan een aantal criteria voldoen om geschikt te zijn voor de proef. Denk hierbij aan een minimaal aantal in- en uitstappers en een minimaal aantal OV-fietsritten en locaties in de buurt die zich goed lenen voor een e-bike fietsafstand. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er stallingsmedewerkers beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden en het verhuurproces te begeleiden. Ook kijken we bijvoorbeeld of stationsverbouwingen gepland zijn, of er in de stalling bij het station voldoende ruimte is en of de brandveiligheidseisen haalbaar zijn op de locatie. Op basis van onderzoek zijn een viertal reizigersprofielen opgesteld, hierbij is gekeken naar leeftijd, reistype, reisafstand na aankomst op het station en type natransport (bijvoorbeeld bus of tram). De gekozen stations vertegenwoordigen elk één van de reizigersprofielen, zodat we op basis van de onderzoeksresultaten conclusies kunnen trekken.

Hoe werkt het huren van een OV-ebike?

We willen dat het voor reizigers net zo gemakkelijk wordt om een OV-ebike te huren als een reguliere OV-fiets, daarom hebben we het verhuurproces zoveel mogelijk gelijk gehouden met OV-fiets. Dit betekent dat reizigers hier geen nieuw abonnement voor hoeven af te sluiten. Daarnaast zal het huren van een e-bike, net als bij de gewone OV-fiets, worden gedaan door het scannen van de sleutel en de OV-chipkaart. Ook wanneer op een locatie al het nieuwe digitale OV-fiets slot beschikbaar is, zal de OV-ebike alleen te huren zijn met de druppel en handscanner.

Belangrijk verschil: Een OV-ebike kan niet ingeleverd worden op een andere locatie dan waar hij gehuurd is.

Een OV-ebike kan tevens niet worden ingeleverd na sluitingstijd van de stalling.

Wat kost het huren van een OV-ebike?

De OV-ebike kost € 10 per rit tot 24 uur.

Alle overige kosten zoals de toeslag na 72 uur, ophaalkosten etc. zijn hetzelfde als voor een reguliere OV-fiets, met uitzondering van de vervangingskosten van een OV-ebike bij diesfstal of niet inleveren na 21 dagen. Voor een OV-ebike is dit € 1750. Alle tarieven kunnen hier gevonden worden.

Hoe ver kan de fiets / wanneer is de accu leeg?

De OV-ebike heeft verschillende ondersteuningsstanden die bepalen hoeveel kilometers gereden kunnen worden met ondersteuning. In de zwaarste ondersteuningsstand kan minimaal 50km worden gereden, in de lichtste stand minimaal 110km.

Wat te doen bij pech

Lekke band onderweg

Breng de OV-ebike terug naar de huurlocatie. Het is ook mogelijk om de OV-ebike tegen vergoeding op te laten halen. De kosten hiervoor zijn € 50.

Fiets trapt zwaar

Bij een defect kun de klant de OV-ebike binnen 10 minuten gratis omruilen voor een andere.

Lege accu

Indien de accu leeg is kan de reiziger zonder ondersteuning met de fiets naar de fietsenstalling terugfietsen.

Accu geeft rook of staat in brand

Neem afstand van de OV-ebike en schakel indien nodig de hulpdienst in om de accubrand op te lossen.

Melding W011 - De rijsnelheid kan niet worden waargenomen

De maximale snelheid waarbij ondersteuning mogelijk is, kan lager zijn dan gewoonlijk. Controleer of de snelheidssensor correct is geplaatst.

Melding W013 - De initialisatie van de koppelsensor is niet succesvol voltooid  

De trapondersteuning is wellicht minder dan normaal. Haal je voet van het pedaal, druk op de aan/uit-knop van de accu en schakel de stroom opnieuw in

 

Mochten er verdere vragen zijn over de proef, stel deze in dit topic.
 


42 reacties

 

Ik maak het graag voor je in orde. Zou je je gegevens via een privébericht willen sturen?

Beste @Erryt NS,

Excuses voor mijn late reactie. Ik dacht persoonlijk dat het via de klantenservice geregeld kon worden. Laat ik eerst maar de reactie van de klantenservice even afwachten voordat ik je een privé bericht stuur. ;)

Gr, Tijdvoor

 

Het kan uiteraard via de klantenservice geregeld worden. Mocht het niet lukken mag je mij altijd nog benaderen.

Reputatie 7
Badge +3

Is er al iets bekend over de mogelijkheid om je abonnement op OV-fiets uit te sluiten voor het huren van een e-OV-fiets? Mijn standpunt over het onverantwoord grote eigen risico van €1750 per fiets (er kunnen er twee gehuurd worden) bij het onrechtmatig gebruik van mijn OV-chipkaart is echt niet gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens. Je mag overigens twee e-bikes huren op één kaart, dus maak er maar € 3.500 van.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Heel terecht punt. Ik zal mijn bijdrage aanpassen.

Reputatie 6
Badge +2

 

Is er al iets bekend over de mogelijkheid om je abonnement op OV-fiets uit te sluiten voor het huren van een e-OV-fiets? Mijn standpunt over het onverantwoord grote eigen risico van €1750 per fiets (er kunnen er twee gehuurd worden) bij het onrechtmatig gebruik van mijn OV-chipkaart is echt niet gewijzigd.

Daar is helaas niets in gewijzigd. Alleen de gehele optie voor het huren van de OV-fiets kan via de klantenservice uitgezet worden.

Reputatie 7
Badge +3

En er is natuurlijk - behalve een paar treinofielen op dit forum - geen mens die dit weet. Ben benieuwd wat er gebeurt als NS een mail zou sturen naar alle OV-fiets-abonneehouders: “Hoi. Uw abonnement is voortaan een creditcard met een eigen risico bij verlies van € 3.500.”

Reputatie 7
Badge +3

@Lorena NS 
NS zou er heel goed aan doen naar onze signalen te luisteren. Hier gaan ongelukken mee gebeuren. We waarschuwen nu al voor de tweede keer.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet mijn OV-fiets abonnement wil stopzetten. Ik wil de mogelijkheid krijgen om het huren van e-OV-fietsen met mijn OV-chipkaart onmogelijk te maken. Dat lijkt me geen raketwetenschap.

Nog een aanvulling. Een pilot is er nu juist voor om dit soort knelpunten te vinden. En vervolgens op te lossen. Sinds de komst van Flex is dit risico veel groter geworden omdat iedere Flex-abonnee automatisch een abonnement heeft om OV-fietsen te kunnen huren. Voor de komst van Flex was het afsluiten van een abonnement op OV-fiets een handeling die je als reiziger bewust moest uitvoeren. Voor Flex-abonnees is het een opt-out geworden. Welke Flex-abonnee weet dat?

Zouden de Flex-abonnees zich wel bewust zijn van deze risico's? Heeft NS hier eigenlijk over nagedacht en zou het OV-fietsabonnement niet als opt-in moeten worden aangeboden in plaats van als automatisch toegevoegde optie? 

In het telefoongesprek dat ik enkele dagen terug gevoerd heb met de NS is mij duidelijk gemaakt dat het niet uitgezet kan worden. Hier op de community, waar klanten vaak verwezen worden naar de klantenservice, kan het klaarblijkelijk wel. De 3500 euro heb ik toen ook genoemd. Ik wacht de reactie van de NS dan ook af. Kijk er zelfs naar uit! Want volgens mij is het probleem zelfs een stukje groter dan dat. Misschien wel HEEEEEL wat groter!!!!!. 

 

Eeeeh waar is mijn tas???

Sh!t

Bankpas, telefoon met NS-app, mijn OV flex kaart… Allemaal verloren.

OVpay

😨

 

(Mijn partner wil de optie ook van het abonnement. Moet ze dan eerst een community account aanmaken? )

 

 

Zojuist even contact opgenomen met OVpay. Alhoewel de functionaliteit op dit moment erg bescheiden is heb ik haar aangeraden om het punt op ‘de kaart’ te zetten om eventuele problemen te voorkomen. 💋

 

Of zal ik toch maar het hoofd van de afdeling even mailen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou vrij eenvoudig op te lossen zijn door de abonnementen te splitsen:  Een “gewoon” OV-fietsabonnement en een e-OV-fietsabonnement. Dan nog zit je als abonnee met het risico van €350 per OV-fiets bij misbruik van je OV-chipkaart met een “gewoon” OV-fietsabonnement. 

Zoals ik al eerder zei is het natuurlijk geen raketwetenschap. Maar blijkbaar voor NS nog een beetje te moeilijk. Zeer teleurstellend gezien de risico's die zijn verbonden aan de combinatie OV-chipkaart en e-OV-fiets. Ik verbaas me er dan ook over dat NS niet bovenop dit soort knelpunten zit.

Reputatie 7
Badge +2

Ik verbaas me er dan ook over dat NS niet bovenop dit soort knelpunten zit.

Ik niet. Het past precies in het beeld dat NS OV-fiets alle feedback van klanten volkomen negeert en doordrukt wat voor hen zelf handig is.

Dat beeld van OV-fiets heb ik overigens al veel langer dan dat de OV ebike er is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is stuitend monopolistengedrag. Er zijn in de meeste gevallen geen goede alternatieven voor de OV-fiets.

Nog even en de electrische step wordt legaal, er komen steeds meer opvouwbare e-bikes. Ik heb al een keer problemen gehad met de ov-fiets. Goed idee, uitwerking in drama

Ter info:

Kassa gemist? Start met kijken op NPO Start

fragment 00:07:30 (7 minuten en 30 seconden)

Afgelopen woensdag met weinig plezier de NS OV E-bike bereden. Ik huurde de e-bike in Driebergen-Zeist en fietste er een deel van de ANWB Waranderoute mee. Onderweg genoot ik van het prachtige landschap, maar begon me gaandeweg steeds meer te ergeren aan de fiets. Ik noem de voornaamste punten:

1. De fiets is 30 kg zwaar en gebouwd als een tank zonder enige vorm van vering. Daarom voel je elke hobbel en oneffenheid in de weg, rammelt het kleine plateau aan de voorkant en heb je moeite om de fiets op de dubbele standaard te zetten.

2. De extra versteviging stang in het frame maakt snel op- en afstappen een uitdaging tenzij je van plan bent om met je been over het zadel te gaan zwaaien.

3. De 5 versnellingen maken te grote sprongen en het is steeds zoeken naar de juiste versnelling.

4. De remmen zijn voor deze zware fiets niet geschikt om een snelle stop te maken. Ik kwam daardoor bij het afdalen van een heuvel een paar maal in de problemen.

5. Het kleine plateau aan de voorkant is alleen geschikt voor een erg kleine tas en de achterdrager ontbreekt.

6. Je krijg geen lader mee en als je de fiets een paar dagen zou willen huren, moet je voor een opgeladen accu elke dag terug naar de verhuurder.

Het enige positieve punt is de actieradius.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Tom_DTC

Dat je die fietsen niet zelf kunt opladen is begrijpelijk (veiligheidsredenen), bij andere elektrische deelfietsen/scooters (Go, Felyx, Tier, etc.) kan dat ook niet.

OV-fietsen zijn ook niet bedoeld voor langdurig gebruik, dat er versnellingen op zitten is al heel wat.

Dat van die remmen lijkt me wel zorgelijk, want zo’n fiets weegt veel. Is bij elektrische auto’s overigens ook zo, langere remweg wegens het gewicht dus iets om rekening mee te houden als je het niet gewend bent.

Waarom een bagagedrager ontbreekt weet ik niet, maar bij de ‘gewone’ OV-fietsen stelt die ook weinig voor. Zal wel zijn omdat het niet de bedoeling is om iemand achterop mee te nemen.

Reageer