Problemen met ontgrendelen OV Fiets Den Bosch | NS Community

Problemen met ontgrendelen OV Fiets Den Bosch

  • 14 October 2021
  • 13 reacties
  • 931 Bekeken

Sinds vorige week heb ik al twee keer in de ochtend problemen gehad met het ontgrendelen van de OV fietsen op NS station Den Bosch centraal.

Vanochtend hadden veel meer mensen problemen met de magnetische sloten. Dankzij hulp van servicemedewerkers is het uiteindelijk - na circa 10 minuten - gelukt om ze te ontgrendelen. Dit lijkt me een zorgelijk punt aangezien het een 10-tal fietsen betrof. Herkennen mensen dit probleem?

Dit lijkt me goed om te delen en aan te kaarten zodat het opgelost / voorkomen wordt in toekomst. 

Groet Bert 


13 reacties

Reputatie 6

Hey HMBIEMANS. Welkom bij de NS Community! 

Het is naar om te horen dat er meerdere mensen last hadden van de magnetische sloten vanochtend. Mag ik vragen wat in dit geval de oplossing geweest is? Het is natuurlijk altijd handig om een oplossing voor dit soort problemen te weten! 

Badge +3

Dat die sloten een Wi-Fi verbinding nodig hebben in de stalling is duidelijk.

Maar er zal vast geen (GPRS/UMTS) simkaart in zitten toch?

Hoe dan ook, flinke storing vandaag (donderdag, en dinsdag ook al) bij Vodafone, en dat duidt op een GSM verbinding… Boze tongen, want wat zou een fiets hebben aan GSM of GPS (locatiebepaling)?

Oh wacht, dat laatste natuurlijk (waar is die fiets?!) :rofl: En waarom mag de NS dat weten (AVG)? Dat is omdat het onze fiets is!

Die locatiegegevens moeten na het inleveren natuurlijk wel meteen gewist worden (of niet te herleiden zijn naar jou als persoon) , en mogen verder nergens voor gebruikt worden.

Tenzij je toestemming gegeven hebt om je fietsritten te analyseren voor ‘door de NS bepaalde’ doeleinden… :sleeping: (en dat heb je door akkoord te gaan met bijv. de NS Flex voorwaarden al gedaan).

Maar er zal vast geen (GPRS/UMTS) simkaart in zitten toch?

Uhh… Werkelijk geen idee. Dat ik kan ik zo gauw ook nergens terugvinden.

Boze tongen, want wat zou een fiets hebben aan GSM of GPS (locatiebepaling)?

Oh wacht, dat laatste natuurlijk (waar is die fiets?!) :rofl: En waarom mag de NS dat weten (AVG)? Dat is omdat het onze fiets is!

Die locatiegegevens moeten na het inleveren natuurlijk wel meteen gewist worden (of niet te herleiden zijn naar jou als persoon) , en mogen verder nergens voor gebruikt worden.

Tenzij je toestemming gegeven hebt om je fietsritten te analyseren voor ‘door de NS bepaalde’ doeleinden… :sleeping: (en dat heb je door akkoord te gaan met bijv. de NS Flex voorwaarden al gedaan).

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/slot.html

Hoe zit het met mijn privacy?
Het nieuwe OV-fiets slot werkt met dezelfde gegevens waar we eerder ook al mee werkten. We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten.

Nop, die sloten doen o.a. om het stroomgebruik laag te houden enkel data via een vaste verbinding op de verhuurlocatie. 

Badge +3

Oke, volgende issue: een fiets inleveren op een andere locatie, gaat dat lukken?

Normaal lever je de sleutel in bij een beheerder of in een sleutelkastje, of zet je de fiets ergens neer met de sleutel erin (bemenste stalling of kluis) en wordt je ov-chipkaart gescand.

De meningen zijn in ieder geval niet onverdeeld positief, maar dat viel te verwachten.

https://twitter.com/BramFietst/status/1506695396592128005

 

Oke, volgende issue: een fiets inleveren op een andere locatie, gaat dat lukken?

Dat kan. Zodra het netwerk ze weer detecteert, wordt de rit afgesloten. Dit moet dan wel een station zijn met een netwerk. Als de fiets dan dus wel bij een station zonder netwerk is ingeleverd, moet de fiets worden opgehaald (rit afsluiten en laten ophalen is door klantenservice, dus er moet gebeld worden). Ophaalkosten zijn er dan niet, maar wel de reguliere toeslag van € 10,00 voor het brengen van de fiets naar een ander station dan de ophaallocatie.

{Het is toegestaan om een fiets met een elektronisch slot op een oude locatie in te leveren alleen zal dit niet automatisch gaan omdat er nog geen netwerk aanwezig is in die stallingen. Daarom zal de klant contact op moeten (thanks Robert B) nemen met de klantenservice om de rit te sluiten.}

Badge +3

{Het is toegestaan om een fiets met een elektronisch slot op een oude locatie in te leveren alleen zal dit niet automatisch gaan omdat er nog geen netwerk aanwezig is in die stallingen. Daarom zal de klant contact opnemen met de klantenservice om de rit te sluiten.}

Oke, ik mis daar een woordje… contact moeten opnemen, maar dat zei je zelf al:

moet de fiets worden opgehaald (rit afsluiten en laten ophalen [is] door klantenservice, dus er moet gebeld worden). Ophaalkosten zijn er dan niet.

Naast bellen kan natuurlijk ook via chat of social media zijn. Dank voor de update 😴

Aw man! Embarrassing 🙈

Dus een klant moet nu ook snappen/uitzoeken of NS “het netwerk” aanbiedt op het station waar hij ingeleverd moet worden? Gaat NS een actuele dataset aanbieden welke stations dit “netwerk” reeds hebben?

Reputatie 6
Badge +2

Kort door de bocht, komt het daar nu wel op neer, Henk. In het begin hebben er wel posters gehangen bij de stallingen waar deze OV-fietsen verhuurd worden met de informatie. Op dit moment zijn deze OV-fietsen alleen te huur in Den Bosch, Harderwijk en Apeldoorn. Bij deze stallingen zijn beheerders aanwezig en kunnen ook alle vragen nog beantwoorden of de reizigers informeren hierover. Dit jaar zullen er steeds meer locaties bij komen om deze OV-fietsen te huren. Dus ik zal je bericht daarom wel doorzetten, want ik begrijp dat hierbij wel behoefte is aan duidelijkere informatie.

Ik stel een extra veld in de feed met stationsvoorzieningen voor. Werkje van niks, lijkt me. NS weet me wel te bellen als er behoefte is aan extern advies :)

Hoe zit het dan als je met een OVfiets naar een station gaat waar ook gebruik wordt gemaakt van het netwerk, maar je later weer terug/verder wil op de fiets? Hoe weet de fiets dat je hem niet wil inleveren?

Verder was ik vandaag op een plaats waar meerdere mensen op de OVfiets waren gekomen en ik had geen idee meer welke fiets van mij was. Ik dacht dat het slot niet meer open wilde, maar het bleek dat ik de verkeerde fiets had. Met een sleutel kan je makkelijk het nummer van de fiets checken, maar nu zat er niks anders op dan alle fietsen proberen tot er eentje open ging. Ik ben dus nog geen fan...

Reputatie 6

Hoe zit het dan als je met een OVfiets naar een station gaat waar ook gebruik wordt gemaakt van het netwerk, maar je later weer terug/verder wil op de fiets? Hoe weet de fiets dat je hem niet wil inleveren?

Hey nienkenobel93. Welkom bij de NS Community! 

De rit zal op “ingeleverd” komen te staan als je de fiets neerzet bij de OV-fiets plekken. Als de rit al afgesloten is en je pakt dezelfde fiets weer voor gebruik, zal dit alsnog als maar 1 dag gezien worden. 

Reageer