beantwoord

Puinhoop OV-fietsen station Amersfoort Schothorst

Reputatie 3
Op Amersfoort Schothorst staan 8 fietskluizen. Al geruime tijd valt het me op dat er stelselmatig een groot aantal OV-fietsen in de stalling naast de kluizen staat. Vanavond trof ik 12 (!) OV-fietsen aan op het station:

- 5 OV-fietsen staan in de kluis beschikbaar voor verhuur (groene lamp).
- 2 OV-fietsen staan in onverhuurbare staat in de kluis (rode lamp).
- 2 OV-fietsen staan samen in één kluis gepropt (geen lamp en 'beschikbaar')
- 2 OV-fietsen staan los in de stalling.
- Eén persoon met OV-fiets die zijn fiets op station Amersfoort Schothorst had gehuurd, maar niet terug kon brengen.

De persoon die zijn OV-fiets terug wilde brengen heb ik geadviseerd om de fiets in de stalling te plaatsen, sleutel in de dropbox te deponeren en direct contact op te nemen met de klantenservice. Daarnaast vraag ik me af wat hier aan de hand is:

- Worden er grote aantallen fietsen van andere verhuurlocaties hier teruggebracht?
- Vult de beheerder de kluizen bij terwijl er op dat moment nog fietsen in de verhuur zijn?

Omdat ik soms wel 5 of 6 OV-fietsen los in de stalling zie staan ben ik erg benieuwd wat hier gaande is en hoop ik dat de situatie snel beter kan worden.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 19 september 2017, 22:10

Bedankt voor dit signaal wiskunde123.

Ik denk dat het volgende hier fout gaat: fietsen worden gehuurd op Amersfoort Centraal en ingeleverd op station Amersfoort Schothorst. Dit puur omdat station Amersfoort Schothorst ook grenst aan een goed bereikbaar deel van Amersfoort met drukke wijken en woon-/werkverkeer op de fiets. Dit zou de fietsen verklaren die los in de stalling staan, omdat er geen kluizen meer beschikbaar zijn om de fiets in te leveren. Mogelijk worden er dan ook fietsen ingeleverd en in kluizen geplaatst die niet op station Amersfoort Schothorst gehuurd zijn. Twee fietsen in 1 kluis lijkt mij het resultaat van een fietsduo die maar 1 kluis beschikbaar zagen en de fiets hier samen in hebben geplaatst. Niet handig, maar ik snap de gedachtegang.

Ik stuur een bericht naar de stallingsbeheerder dat deze situatie ongewenst is en hier een beter systeem voor gerealiseerd moet worden. Ik kom zelf ook vaak op station Amersfoort en zo ook station Amersfoort Schothorst, en merk dit ook vaker op. Goed om te lezen dat jij ook een stuk klantenservice hebt verleend aan de persoon met OV-fietsvragen. Die zal ongetwijfeld blij zijn geweest met jouw advies. Goed dat je dit aangeeft.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Bedankt voor dit signaal wiskunde123.

Ik denk dat het volgende hier fout gaat: fietsen worden gehuurd op Amersfoort Centraal en ingeleverd op station Amersfoort Schothorst. Dit puur omdat station Amersfoort Schothorst ook grenst aan een goed bereikbaar deel van Amersfoort met drukke wijken en woon-/werkverkeer op de fiets. Dit zou de fietsen verklaren die los in de stalling staan, omdat er geen kluizen meer beschikbaar zijn om de fiets in te leveren. Mogelijk worden er dan ook fietsen ingeleverd en in kluizen geplaatst die niet op station Amersfoort Schothorst gehuurd zijn. Twee fietsen in 1 kluis lijkt mij het resultaat van een fietsduo die maar 1 kluis beschikbaar zagen en de fiets hier samen in hebben geplaatst. Niet handig, maar ik snap de gedachtegang.

Ik stuur een bericht naar de stallingsbeheerder dat deze situatie ongewenst is en hier een beter systeem voor gerealiseerd moet worden. Ik kom zelf ook vaak op station Amersfoort en zo ook station Amersfoort Schothorst, en merk dit ook vaker op. Goed om te lezen dat jij ook een stuk klantenservice hebt verleend aan de persoon met OV-fietsvragen. Die zal ongetwijfeld blij zijn geweest met jouw advies. Goed dat je dit aangeeft.
Reputatie 3
Dank voor je reactie Thomas! Ik denk inderdaad dat de redenen die je geeft kloppen. Het lijkt me wel vreemd als zo veel mensen de ov fiets van Amersfoort naar Amersfoort Schothorst verplaatsen ivm de toeslag van 10 euro per keer. Ik ben erg benieuwd of dit echt de oorzaak is en hoop dat je tzt nog wat terugkoppeling kunt plaatsen over de gevonden oorzaak 🙂
Misschien een idee om de toeslag van 10 euro te verhogen? Ik ben al vaak een fiets misgelopen doordat ze van locatie zijn verplaatst..
Reputatie 3
We zijn weer een mand verder en het is alweer minstens een week net z'n zooitje. Er staan 8 of 9 OV-fietsen in de stalling buiten de fietskluizen en inmiddels is er ook geen enkele fiets meer te huur. Kan er weer wat aan worden gedaan?
Hallo wiskunde123,

Ik probeer het voor je uit te zoeken, maar ik heb nog geen succes gehad. Voor de meelezers: Je kunt ook zelf per telefoon contact zoeken met de afdeling voor een melding. De afdeling OV-fiets is te bereiken per telefoon (030 751 51 55) optie 2, optie 3 of per e-mail (info@ov-fiets.nl).
Update: Als het goed is moet de situatie inmiddels weer opgelost zijn. Heb je nog problemen ondervonden?
Reputatie 3
Beste Arnold,
Vanmiddag waren alle 8 OV-fietskluizen beschikbaar, dus dat zag er netjes uit! Daarnaast blijf ik het merkwaardig vinden dat er nog meerdere (2 of 3) ov-fietsen in de stalling staan (en volgens mij ook al meerdere dagen op dezelfde plek). Toch een chronisch tekort aan beschikbare fietsen?
Hallo wiskunde123,

Ik kan me voorstellen dat je dit wellicht vreemd doet overkomen. Dit kan verscheidene redenen hebben. Vaak is dit omdat er dan bijvoorbeeld een reparatie uitgevoerd dient te worden aan de fietsen. Mocht je echter bespeuren dat er dingen onjuist geregeld zijn, geef dit dan door aan de afdeling OV-fiets. Dit doe je het snelst per telefoon (030 751 51 55) optie 2, vervolgens optie 3, Twitter (@NS_online) of facebook, maar kan ook per e-mail (info@ov-fiets.nl). Je mag het natuurlijk ook altijd hier op het forum melden zodat ik of een andere moderator het voor je door kunnen geven, maar dit is iets omslachtiger.

Reageer