beantwoord

Restitutie kapotte fietsband

• 14 September 2021
  • 13 reacties
  • 157 Bekeken

Geachte heer, mevrouw, 

ik heb een abonnement voor de fietsenstalling in Lelystad afgesloten voor mijn dochter. Maandag 6 september, was haar band in de fietsenstalling lekt geprikt. Volgens de fietsenmaker, was er op die dag meerdere fietsen langs gebracht met het zelfde probleem die ook gestald waren in dezelfde fietsenstalling. Is het mogelijk dat u een onderzoek opstart? Verder wil ik vragen of de reparatiekosten vergoed worden door NS, want het gaat om een bewaakte stalling. 

ik hoor het graag van u en alvast bedankt. 

met vriendelijke groet, 

Lar rosalia 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 14 September 2021, 19:54

Wat balen dat de fiets in de stalling is beschadigd, Lusanne! Mijn excuses voor het ongemak.

Om een schadeclaim in te dienen mag je het volgende per post toesturen:

1. Het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets
  2. Factuur van het herstellen van de fiets
  3. Kopie van aangifte vandalisme
  4. Bewijs waaruit blijkt dat de fiets voor het stallen de betreffende schade niet had. 

Deze bewijsstukken stuurt je naar: NS Klantenservice, Postbus 2572, 3500GN Utrecht.
Vervolgens zal de afdeling NS Fiets de claim in behandeling nemen.

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Puntje 4. gaat hem worden! :sweat_smile:

Mijn fiets is ook wel aan een nieuwe band toe (al meerdere malen zelf geplakt), dus ik pomp die even op en maak een foto zodra (of voordat) ik hem in de stalling zet.

Vervolgens prik ik hem lek (buiten bereik van camera’s), doe aangifte van een lekke band, en stuur e.e.a. op naar NS (met postzegel of aangetekend). Geen speld tussen te krijgen, afgezien van de vage/valse aangifte dan.

Maar als dit (rond die datum) bij meerdere personen in stalling Lelystad gebeurd is (fietsenmaker als getuige) dan zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn? Zeker voor iemand met een stallingsabonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Ja puntje 4 is leuk. Iemand die iedere dag een fiets stalt gaat echt niet iedere dag een foto maken als bewijs dat de fiets die dag geen schade had.

Om te voorkomen dat er een willekeurig barrel uit een rek wordt getrokken waar iets aan mankeert om vervolgens een claim in te dienen, gok ik. Dat punt 1,3 en 4 misschien wat overdreven zijn gezien de situatie, daar ben ik het mee eens. Maar het zal toch moeten om de claim in behandeling te krijgen.

Reputatie 6
Badge

Iedereen hier weet toch dat NS leeft en hopeloos geniet van zo veel mogelijk burokratie als maar kan en als de dood is voor de mogelijk eventueel wie weet kan zijn uitgave van een sentje. De fietsenstallingbeheerder zal wel geen getuige zijn geweest van de daad zelf, maar als hij/zij kan bevestigen dat er die dag meerdere byciclettes/vëlos op dezelfde wijze beschadigd waren, dan zou ik dat voor die dag wel als zodanig accepteren.

Reputatie 7
Badge +3

Als NS geen toezicht houdt moet NS het geen bewaakte fietsenstalling noemen. Bewaken betekent letterlijk de wacht houden, zoals Van Dale ons leert:

Betekenis 'bewaken'

Je hebt gezocht op het woord: bewaken.

be·wa·ken (bewaakte, heeft bewaakt)

1 waken over, ergens de wacht bij houden: de president werd streng bewaakt

Helaas heeft NS wel vaker last van een gebrek aan begrip van het Nederlands. Zoals deze zomer met het idiote gebruik van het woord reservering voor het aanmelden van fietsen.

Reputatie 7
Badge +3

Goedendag, dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres van NS. Wij kunnen geen restitutie geven maar wel het advies om telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op te nemen met NS klantenservice.

Wat balen dat de fiets in de stalling is beschadigd, Lusanne! Mijn excuses voor het ongemak.

Om een schadeclaim in te dienen mag je het volgende per post toesturen:

1. Het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets
  2. Factuur van het herstellen van de fiets
  3. Kopie van aangifte vandalisme
  4. Bewijs waaruit blijkt dat de fiets voor het stallen de betreffende schade niet had. 

Deze bewijsstukken stuurt je naar: NS Klantenservice, Postbus 2572, 3500GN Utrecht.
Vervolgens zal de afdeling NS Fiets de claim in behandeling nemen.

Ik snap niet helemaal waarom in een situatie als deze “Het aankoopbewijs van de Fiets of Buitenmodelfiets” ingediend moet worden.  Lijkt mij bij diefstal relevant, maar bij beschadiging niet toch?

Badge

Maar wie gaat er nu een claim indienen voor een lekke band, waar je dus even moeite voor moet doen om deze te plakken.  Kosten zijn nihil voor een plakkertje en een beetje lijm als je dat zelf doet.

Daarnaast zou de lekke band ook ontstaan kunnen zijn op de weg naar de fietsenstalling toe en niet in de fietsenstalling zelf.

In wat voor wereld leven we als we een lekke band al proberen te claimen of gaan we dat straks met autobanden ook doen als we in een betaalde parkeergarage staan ??

Reputatie 5

Maar wie gaat er nu een claim indienen voor een lekke band, waar je dus even moeite voor moet doen om deze te plakken.  Kosten zijn nihil voor een plakkertje en een beetje lijm als je dat zelf doet.

Daarnaast zou de lekke band ook ontstaan kunnen zijn op de weg naar de fietsenstalling toe en niet in de fietsenstalling zelf.

In wat voor wereld leven we als we een lekke band al proberen te claimen of gaan we dat straks met autobanden ook doen als we in een betaalde parkeergarage staan ??

Jeroen het zal niet zozeer om die lekke band gaan of het zelf plakken. Een tasje reparatiemateriaal op je fiets is ook zo verdwenen, ook in een bewaakte stalling. Als je eerst met het ov naar huis moet om je gereedschap te halen, dan weer terug naar je fiets om hem te repareren dan ben je zo maar (althans ik) meer dan 2 uur kwijt. Ik woon, net als de meeste mensen niet naast het station en om 45 minuten met een kapotte fiets te gaan lopen sjouwen. Het gaat meer om het ongemak en de verloren tijd. Net zoals vertragingen in het OV. Daar worden mensen ook niet blij van.
De krassen en deuken die in parkeergarages ontstaan…… Daar staan op de kaartjes meestal de kleine lettertjes “niet aansprakelijk voor schade aan of diefstal uit….”

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat in dit geval om een bewaakte fietsenstalling. Je betaalt dan voor toezicht en juridisch gezien is er sprake van een bewaarnemingsovereenkomst. NS dient er dus op toe te zien dat er geen vernielingen plaatsvinden en is aansprakelijk wanneer er wel vernielingen plaatsvinden.

NS zou kunnen kiezen voor het ophangen van camera's zodat vandalen betrapt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

En als het gaat om lek prikken is dat wellicht met een mes gebeurd waardoor er wel iets meer dan een klein gaatje is gemaakt wat niet even te plakken is maar de (binnen)band moet wordt vervangen. En als het wel geplakt zou kunnen worden, wordt dat al een lastiger verhaal als die fiets staat in de plaats waar je werkt of studeert, dan neem je de fiets niet even maar naar huis en is het een stuk makkelijker om de fiets naar een fietsmaker in de stalling  te brengen.

Plus, als de fietsenmaker al aangeeft dat er die dag meerdere fietsen waren met lekgeprikte banden is het niet aannemelijk dat de band lek is geraakt op weg naar de fietsenstalling.

Badge

In dit geval geeft de fietsenmaker totaal geen zicht op de bewaakte stalling en naast de bewaakte stalling is een hele grote openbare fietsenstalling waar honderden fietsen staan elke dag.  Dus ja, er zullen elke dag best wel mensen zich melden bij de fietsenmaker met een lekke band, maar vraagt deze man dan ook of ze in de bewaakte fietsenstalling stonden ? 

Daarnaast gebeurt het met grote regelmaat dat ventieltjes worden losgedraaid of gestolen uit de fietsen aldaar in 1 van de stallingen geparkeerd, maar nog nooit gehoord over kapot gesneden banden in de stalling aldaar.

Daarbij is het geen bewaakte stalling in de zin van dat er iemand de hele dag aanwezig is om een en ander in de gaten te houden, het is een stalling met een in- en uitlog via de OV chipkaart en er hangen camera's.

Reageer