beantwoord

Schade fiets in bewaakte Ns stalling

  • 26 February 2023
  • 19 reacties
  • 561 Bekeken

Beste Allen,

Ik heb mijn fiets in een onbemande, bewaakte, fietsenstalling gezet zoals ik al een lange tijd doe. Deze stalling kan alleen in en uit gegaan worden met een OV pas en hangt vol met camera’s evenals NS fietsen die te huren zijn.

 

Zoals gezegd mijn eigen fiets daar neergezet en 10 uur later opgehaald waar bleek dat mijn achterband lek was. In eerste instantie dacht ik een klein gaatje door glas oid maar bij thuiskomst nagekeken zat er een behoorlijke scheur / snede aan de zijkant van mijn band. Telefonisch contact gehad met een NS medewerker die mij aan gaf dat de NS de beelden niet mag bekijken en ook niet ter bewaring mag opslaan zonder aangifte bij de politie. Dat alleen de politie dit zou mogen doen. Ze heeft aangerade de band te laten repareren en aangifte te doen bij de politie. En dan vervolgens de factuur en aangifte bij de NS neer te leggen voor een claim. De fietsenmaker gaf, zonder dat ik vooraf dit met hem besproken heb, aan dat hij denkt dat er een mes of ander scherp voorwerp ingestoken was en gaf mij de buitenband als bewijs mee.

 

Zo gezegd zo gedaan. Helaas heeft de politie aangegeven dat ze te weinig mensen hebben om 10 uur aan materiaal te bekijken om de dader te vinden. Wat vreemd was is dat de politie medewerker die mij opbelde zei dat de camera’s van de NS zijn en dat zij zeker wel bevoegdheid hebben deze te bekijken en op te slaan. 

 

De NS heeft alleen mijn claim afgewezen en gaat niet over tot vergoeding omdat zij “niet aansprakelijk zijn voor schade van derden”. Ook raden ze in de mail die ze stuurde aan om “aangifte te doen bij de politie”. Zeer duidelijk is dat de NS mijn claim niet serieus neemt of in ieder geval totaal niet gelezen heeft omdat er een kopie van de aangifte is me gestuurd met de claim. 

 

Mijn vraag, is dat zo en kan ik dit nog steeds verhalen op de NS? Want:

  • Waarom bestaat er dan een “bewaakte” stalling? 
  • Zij konden de dader achterhalen door de beelden te bekijken en mijn claim had dan uitgegaan naar de dader en niet de NS. (of de NS had de claim weer op de dader kunnen verhalen)
  • Nergens in de algemene voorwaarden staat dit vermeld.
  • Ik ben er van overtuigd dat mijn fiets in het zicht van een camera heeft gestaan.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Robert B 26 February 2023, 16:00

Bekijk origineel

19 reacties

Hoi JohnnyDoe en welkom bij onze Community.

Jeetje, dat is nogal een verhaal en ik kan het me enorm goed voorstellen dat je daar behoorlijk van baalt.

Ik ben zelf helaas geen expert op het gebied van schadeclaims. Mijn collega die je claim in behandeling nam is hiervoor opgeleid. Ik heb even gespard met wat collega's, maar het is via deze weg helaas niet mogelijk om je claim alsnog te herzien, primair omdat ik via deze weg niet bij je gegevens kan (dit is een reiziger-helpt-reiziger Community).

Mocht je hier toch nog iets mee willen, dan is het advies (hoe vervelend ik dat ook vind) om hierover nogmaals contact te leggen met de klantenservice en een klacht in te dienen. Desalniettemin hoop ik dat er toch een oplossing komt, zij het via NS, zij het via de politie, waar je je bij neer kunt leggen.

Beste Tomas,

 

Bedankt voor de snelle reactie. Ik snap dat u niet bij de gegevens kan en dat u me vanuit hier niet kan helpen. 

U geeft aan dat uw collega wel de expert op schadeclaim is, echter helaas heeft zijn mijn claim niet of nauwelijks doorgelezen zodat er al duidelijk was dat er al aangifte gedaan zijn. Ik heb al gereageerd op de mail echter kreeg ik daarop alleen te horen dat “de andere collega (van de eerste afwijzing mail) het al in behandeling genomen heeft en er dus niet nog een keer naar gegeken wordt”. Helaas wordt dus ook door deze tweede medewerker weer niet goed gelezen dat er al aangifte bij de politie gedaan zijn en wordt mijn klacht/claim dus weer niet serieus genomen. Ook hier heb ik weer geantwoord op de mail en ben nog in afwachting van het antwoord daarvan maar zoals u kan begrijpen heb ik hier zeer weinig vertrouwen in. 

De politie gaat hier met zekerheid niks mee doen, dat hebben ze al duidelijk gemaakt. Echter verwacht ik wel dat de NS mijn claim tegemoet komt. Ik zet hem namelijk niet voor niks in een bewaakte stalling. Indien de NS dus voor de derde keer mijn claim niet goed leest / niet serieus neemt, vraag ik me af of er hier mensen zijn die weten wat de vervolg stappen kunnen zijn (bij de NS of andere wegen).

Het is namelijk wel zeer zeker dat ik absoluut niet ga opdraaien voor de gemaakte kosten wanneer de schade -vrij makkelijk- verhaald hadden kunnen worden op de daadwerkelijke dader door gewoon de beelden te bekijken. 

Badge +3

Als je de dader op beeld hebt zul je waarschijnlijk toch bij de politie moeten zijn om die te identificeren/vervolgen, tenzij de NS de moeite gaat nemen om te bekijken met welke ov-chipkaart die persoon de stalling binnengekomen is, en zelf jouw schade op die persoon gaat verhalen.

Reputatie 6

Alweer een bewijs dat het woord “bewaakte” bij NS geen fluit voorstelt.

Als je de dader op beeld hebt zul je waarschijnlijk toch bij de politie moeten zijn om die te identificeren/vervolgen, tenzij de NS de moeite gaat nemen om te bekijken met welke ov-chipkaart die persoon de stalling binnengekomen is, en zelf jouw schade op die persoon gaat verhalen.

Dat zou je denken. Maar zoals al aangeven doet de politie niks omdat ze naar eigen zeggen te weinig mensen hebben om de 10 uur aan beeldmateriaal te bekijken. 

 

De NS zou dan inderdaad de beelden moeten bekijken en dan i.c.m. een OV pas vrij makkelijke iemand kunnen identificeren en dit als geheel bij de politie neer leggen. Dan is het vrij snel en makkelijk af te handelen lijkt mij zo. 

Alweer een bewijs dat het woord “bewaakte” bij NS geen fluit voorstelt.

Dat is een ding waar ik het 100% met u eens ben. De Ns loopt zware verliezen en maakt daarmee steeds gekkere besluiten om zelf maar geen geld uit te geven. 

 

Ik denk wel dat dit alleen maar meer averechts gaat werken. Ik mijn geval bijvoorbeeld zal ik 100% niet op gaan draaien voor de gemaakte kosten. Al zou ik moeten zwart rijden tot dat de kosten eruit gehaald zijn ook prima. 

 

Denk je ook een beetje goed bezig te zijn voor het mileu om met de trein te reizen…. De NS is goed opweg om nog meer mensen uit het OV te krijgen ipv erin. Wanneer ik de kosten terug heb van de NS, op welke manier dan ook, zal ik veel vaker de auto weer pakken. Laatst uitgerekend dat de benzine kosten zelfs op dit moment goedkoper is dan met de trein gaan voor het traject wat ik afreis. Dief van je eigen portomonnee.

Beste Allen,

Ik heb mijn fiets in een onbemande, bewaakte, fietsenstalling gezet zoals ik al een lange tijd doe. Deze stalling kan alleen in en uit gegaan worden met een OV pas en hangt vol met camera’s evenals NS fietsen die te huren zijn.

 

Zoals gezegd mijn eigen fiets daar neergezet en 10 uur later opgehaald waar bleek dat mijn achterband lek was. In eerste instantie dacht ik een klein gaatje door glas oid maar bij thuiskomst nagekeken zat er een behoorlijke scheur / snede aan de zijkant van mijn band. Telefonisch contact gehad met een NS medewerker die mij aan gaf dat de NS de beelden niet mag bekijken en ook niet ter bewaring mag opslaan zonder aangifte bij de politie. Dat alleen de politie dit zou mogen doen. Ze heeft aangerade de band te laten repareren en aangifte te doen bij de politie. En dan vervolgens de factuur en aangifte bij de NS neer te leggen voor een claim. De fietsenmaker gaf, zonder dat ik vooraf dit met hem besproken heb, aan dat hij denkt dat er een mes of ander scherp voorwerp ingestoken was en gaf mij de buitenband als bewijs mee.

 

Zo gezegd zo gedaan. Helaas heeft de politie aangegeven dat ze te weinig mensen hebben om 10 uur aan materiaal te bekijken om de dader te vinden. Wat vreemd was is dat de politie medewerker die mij opbelde zei dat de camera’s van de NS zijn en dat zij zeker wel bevoegdheid hebben deze te bekijken en op te slaan. 

 

De NS heeft alleen mijn claim afgewezen en gaat niet over tot vergoeding omdat zij “niet aansprakelijk zijn voor schade van derden”. Ook raden ze in de mail die ze stuurde aan om “aangifte te doen bij de politie”. Zeer duidelijk is dat de NS mijn claim niet serieus neemt of in ieder geval totaal niet gelezen heeft omdat er een kopie van de aangifte is me gestuurd met de claim. 

 

Mijn vraag, is dat zo en kan ik dit nog steeds verhalen op de NS? Want:

  • Waarom bestaat er dan een “bewaakte” stalling? 
  • Zij konden de dader achterhalen door de beelden te bekijken en mijn claim had dan uitgegaan naar de dader en niet de NS. (of de NS had de claim weer op de dader kunnen verhalen)
  • Nergens in de algemene voorwaarden staat dit vermeld.
  • Ik ben er van overtuigd dat mijn fiets in het zicht van een camera heeft gestaan.

Alvast bedankt.

Geen idee waarom het beste antwoord gaat naar een opmerking die totaal niks met de tekst te maken heeft. Duidelijk is dat de tekst niet gelezen is. De POLITIE ZELF heeft namelijk aangegeven dat de beelden van de NS zijn en dat de NS ZELF dit kan en mag bekijken. “Toch bij de politie zijn” is dus verre van het beste antwoord. 

Badge +3

Geen idee waarom het beste antwoord gaat naar een opmerking die totaal niks met de tekst te maken heeft. Duidelijk is dat de tekst niet gelezen is. De POLITIE ZELF heeft namelijk aangegeven dat de beelden van de NS zijn en dat de NS ZELF dit kan en mag bekijken. “Toch bij de politie zijn” is dus verre van het beste antwoord. 

Het beste antwoord (geen idee wie het gemarkeerd heeft) betekent dat jij -krijgt de beelden niet te zien- of de NS -die hebben de dader misschien herkenbaar in beeld en weten misschien zelfs een ov-chipkaartnummer van die persoon, als ze daar de moeite voor willen doen- toch echt naar de politie zal moeten voor vervolging.

Tenzij de NS zélf de dader gaat vervolgen… maar dat gaat dus niet gebeuren (voor zover het al mag) 😥

Je hebt volgens mij 28 dagen om bij de NS te vragen om de beelden ‘veilig te stellen’ en over te dragen aan de politie.

Op de vraag of men (politie) daar vervolgens iets mee gaat doen heb je het antwoord al… 

Om het even centraal te houden (jouw reactie dat mijn antwoord niet zou kloppen)

 

Geen idee waarom het beste antwoord gaat naar een opmerking die totaal niks met de tekst te maken heeft. Duidelijk is dat de tekst niet gelezen is. De POLITIE ZELF heeft namelijk aangegeven dat de beelden van de NS zijn en dat de NS ZELF dit kan en mag bekijken. “Toch bij de politie zijn” is dus verre van het beste antwoord. 

Het beste antwoord (geen idee wie het gemarkeerd heeft) betekent dat jij -krijgt de beelden niet te zien- of de NS -die hebben de dader misschien herkenbaar in beeld en weten misschien zelfs een ov-chipkaartnummer van die persoon, als ze daar de moeite voor willen doen- toch echt naar de politie zal moeten voor vervolging.

Tenzij de NS zélf de dader gaat vervolgen… maar dat gaat dus niet gebeuren (voor zover het al mag) 😥

Je hebt volgens mij 28 dagen om bij de NS te vragen om de beelden ‘veilig te stellen’ en over te dragen aan de politie.

Op de vraag of men (politie) daar vervolgens iets mee gaat doen heb je het antwoord al… 

Om het even centraal te houden (jouw reactie dat mijn antwoord niet zou kloppen)

 

Helaas. Weer niet mijn totale bericht gelezen. Misschien zo:

  1. De NS heeft meerdere keren aangegeven dat zij de beelden niet mogen bekijken vanwege wetgeving en dat alleen de politie dat mag. Dit heb ik gevraagd bij de POLITIE en die geeft duidelijk aan dat dit ONJUIST is. de NS MAG en KAN de beelden bekijken en opslaan. 
  1. Ik heb meerdere malen binnen de 28 dagen bij de NS gevraagd de beelden op te slaan. Ook hier wordt geen gehoor aan gegeven omdat de NS zich valselijk verschuild achter dat de politie dit alleen mag. KLOPT NIET. LEUGEN.

“Je hebt volgens mij 28 dagen om bij de NS te vragen om de beelden ‘veilig te stellen’ en over te dragen aan de politie.” Dit moest de NS dus doen maar weigeren ze zoals gezegd te doen. 

  1. De NS moet en kan de beelden dus bekijken en er zo achter komen wie de persoon is die dit gedaan heeft. Daarmee kan de NS naar de politie (met mijn zaaknummer toegevoegd) en kan de politie daar actie op ondernemen. 
  2. “Op de vraag of men (politie) daar vervolgens iets mee gaat doen heb je het antwoord al… ” Weer onjuist. De politie heeft geen tijd en mankracht om 10 uur aan beeldmateriaal te bekijken. Echter geeft de politie zelf aan dat wanneer de NS dit zou doen en kan achterhalen wie de dader is, zij wel kunnen over gaan op vervolging omdat het dan aanzienlijk minder tijd in beslag neemt. 
Badge +3

Helaas. Weer niet mijn totale bericht gelezen.

Oh jawel hoor, en ben het geheel met je eens maar ‘wij’ van de community zijn geen NS medewerkers.

  1. De NS heeft meerdere keren aangegeven dat zij de beelden niet mogen bekijken vanwege wetgeving en dat alleen de politie dat mag. Dit heb ik gevraagd bij de POLITIE en die geeft duidelijk aan dat dit ONJUIST is. de NS MAG en KAN de beelden bekijken en opslaan. 

Klopt. Jij hebt gelijk en de politie heeft gelijk (al doet de NS er niets mee, doe maar aangifte).

  1. Ik heb meerdere malen binnen de 28 dagen bij de NS gevraagd de beelden op te slaan. Ook hier wordt geen gehoor aan gegeven omdat de NS zich valselijk verschuild achter dat de politie dit alleen mag. KLOPT NIET. LEUGEN.

Klopt niet inderdaad, maar de aanhouder wint “ik wil die dader in beeld (en vervolgd ‘zien’)…
Beste NS u heeft nog × dagen om de beelden veilig te stellen wegens opsporingsbevel (maar ja, wie ben jij, niet de politie dus dat doen we niet...)

  1. Op de vraag of men (politie) daar vervolgens iets mee gaat doen heb je het antwoord al… ” Weer onjuist. De politie heeft geen tijd en mankracht om 10 uur aan beeldmateriaal te bekijken. Echter geeft de politie zelf aan dat wanneer de NS dit zou doen en kan achterhalen wie de dader is, zij wel kunnen over gaan op vervolging omdat het dan aanzienlijk minder tijd in beslag neemt. 

Dat dus. Succes ermee want de NS gaat het niet voor je doen. De politie wil dus iets van de NS dat nooit gaat gebeuren, want… daar is de politie toch voor?!

Beste NS: gooi al die beelden maar naar de politie/media en maak er een item van (OpSPOORring Verzocht, want dan zijn er ineens wel spannende beelden?!) Edit: kon het niet laten 🤣

Ik heb het over analyse van beelden (dat zal de NS moeten doen, maar hebben ze dus geen zin in/personeel voor) en daar een -mogelijke- dader uit zien te krijgen… Pech voor jou.

En die te gaan vervolgen wegens jouw aangifte (lekke band). Maar daar heeft de politie dus totaal ‘maling aan’. Nog meer pech voor jou.

Kastje/muur dus, en hoe hoog je het ook wilt spelen… Dit komt niet goed dus neem je verlies of claim de schade (alweer) bij je verzekering.

Helaas. Weer niet mijn totale bericht gelezen.

Oh jawel hoor, en ben het geheel met je eens maar ‘wij’ van de community zijn geen NS medewerkers.

  1. De NS heeft meerdere keren aangegeven dat zij de beelden niet mogen bekijken vanwege wetgeving en dat alleen de politie dat mag. Dit heb ik gevraagd bij de POLITIE en die geeft duidelijk aan dat dit ONJUIST is. de NS MAG en KAN de beelden bekijken en opslaan. 

Klopt. Jij hebt gelijk en de politie heeft gelijk (al doet de NS er niets mee, doe maar aangifte).

  1. Ik heb meerdere malen binnen de 28 dagen bij de NS gevraagd de beelden op te slaan. Ook hier wordt geen gehoor aan gegeven omdat de NS zich valselijk verschuild achter dat de politie dit alleen mag. KLOPT NIET. LEUGEN.

Klopt niet inderdaad, maar de aanhouder wint “ik wil die dader in beeld (en vervolgd ‘zien’)…
Beste NS u heeft nog × dagen om de beelden veilig te stellen wegens opsporingsbevel (maar ja, wie ben jij, niet de politie...)

  1. Op de vraag of men (politie) daar vervolgens iets mee gaat doen heb je het antwoord al… ” Weer onjuist. De politie heeft geen tijd en mankracht om 10 uur aan beeldmateriaal te bekijken. Echter geeft de politie zelf aan dat wanneer de NS dit zou doen en kan achterhalen wie de dader is, zij wel kunnen over gaan op vervolging omdat het dan aanzienlijk minder tijd in beslag neemt. 

Dat dus. Succes ermee want de NS gaat het niet voor je doen. De politie wil dus iets van de NS dat nooit gaat gebeuren, want… daar is de politie toch voor?!

NS: gooi al die beelden maar naar de politie/media en maak er een item van (OpSPOORring Verzocht, want dan zijn er ineens wel beelden?!) Edit: kon het niet laten 🤣

Ik heb het over analyse van beelden (dat zal de NS moeten doen, maar hebben ze dus geen zin in/personeel voor) en daar een -mogelijke- dader uit zien te krijgen… Pech voor jou.

En die te gaan vervolgen wegens jouw aangifte (lekke band). Maar daar heeft de politie dus totaal ‘maling aan’. Nog meer pech voor jou.

Kastje/muur dus, en hoe hoog je het ook wilt spelen… Dit komt niet goed dus neem je verlies of claim de schade (alweer) bij je verzekering.

Oh nee hoor. Ik ga mn verlies zeker niet nemen. Ik gebruik mn OV Pas gewoon niet meer om te reizen tot dat de schade van de fietsband weer geevenaard is en daarna ga ik weer lekker met de auto. Prima dat de NS de schade niet wil vergoeden maar op deze manier gaan steeds meer mensen weg uit het OV. Ik krijg mijn geld wel terug hoor. linksom of rechtsom ;). 

Als de Ns gewoon netjes had gehandeld en de vergoeding had uitbetaald was ik gewoon met de trein blijven reizen en netjes betaald voor elke rit zoals ik mijn hele leven doe. Maarja ik laat geen misbruik van me maken door een groot bedrijf tegen een klein iemand want “je kan toch niks beginnen tegen ons”. 

Over de camerabeelden; een medewerker die cameratoezicht doet en dus bevoegd is zou theoretisch gezien wel terug kunnen kijken of het er op staat. De beelden overdragen aan de politie is enkel op vordering van de politie nadat er een aangifte is geweest. 

En daar zal de politie inderdaad zelf wel een keuze maken welke zaken "de moeite waard" zijn om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Over de camerabeelden; een medewerker die cameratoezicht doet en dus bevoegd is zou theoretisch gezien wel terug kunnen kijken of het er op staat. De beelden overdragen aan de politie is enkel op vordering van de politie nadat er een aangifte is geweest. 

En daar zal de politie inderdaad zelf wel een keuze maken welke zaken "de moeite waard" zijn om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Nogmaals;

 

Er is al aangifte gedaan. 

 

De politie heeft al aangegeven dat de beelden en camera's van de NS zijn en de NS deze beelden zelf mogen bekijken. Hier is dus niks theoretisch aan maar een feit. 

 

De politie geeft aan dat wanneer de NS ziet dat het erop staat en eventueel zelf de identiteit dmv OV-pas kunnen achterhalen zij dit kunnen laten weten bij de politie met zaaknummer. En dat zij de beelden over kunnen dragen 

 

De politie heeft al aangegeven dat zij zelf niet 10 uur gaan bekijken maar als zij van de NS specifieke tijdstip krijgen en mogelijk ID dat er grote kans is dat het wel opgepakt wordt. 

 

 

https://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel126nd

 

NS kan inderdaad zelf camerabeelden inzien en dit eventueel pinpointen op een bepaald tijdstip. Opsporing is echt een taak van de politie en gebeurt op vordering.

Badge +3

Doordrammen dan maar, want er heeft toch echt wel iemand in een bewaakte NS stalilng je fiets vernield (band lek).

En die iemand zal moet bloeden… De NS of politie moet dat voor mij regelen, of mij vergoeden.

Denk dat als je volhardt wel een fietsband of ventieltje vergoed kan krijgen. 😴

Lost het probleem met toezicht in de stalling natuurlijk niet op.

Wat een herkenbaar verhaal. Bij mij is de accu van mijn e-bike gestolen uit de “bewaakte” fietsstalling. De NS kwam met hetzelfde excuses over niet mogen bekijken van de beelden. Aangezien mijn claim al 6 weken oud is en ik nog geen reactie heb ontvangen zijn de beelden ook niet bewaard. Dus de dader zal nooit gepakt worden.

De veiligheid van de fietsstalling is echt slecht. Je kon in Heerlen echt weken in en uit lopen zonder je pas te gebruiken omdat een van de deuren stuk was. Dit gaf een erg onveilig gevoel.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een herkenbaar verhaal. Bij mij is de accu van mijn e-bike gestolen uit de “bewaakte” fietsstalling. De NS kwam met hetzelfde excuses over niet mogen bekijken van de beelden. Aangezien mijn claim al 6 weken oud is en ik nog geen reactie heb ontvangen zijn de beelden ook niet bewaard. Dus de dader zal nooit gepakt worden.

De veiligheid van de fietsstalling is echt slecht. Je kon in Heerlen echt weken in en uit lopen zonder je pas te gebruiken omdat een van de deuren stuk was. Dit gaf een erg onveilig gevoel.

 

 

En terwijl je zonder pas in- en uit kon lopen, laat jij jouw accu op de fiets zitten? Heb jij voor de diefstal deze situatie aangegeven bij de stalling of klantenservice?

Badge +3

Als je een fiets -of jas- onder toezicht laat bewaren (met een bewijs/bonnetje/factuur)….

Dan is de beheerder aansprakelijk. Tenzij er aan jou duidelijk gemaakt is dat het jatten van je jas/tas/fiets /accu niet daar niet onder valt, of dat het nalatigheid is om een accu op een fiets te laten zitten.

NS zegt ‘doe maar aangifte’… en dan kijken we wel (niet dus) verder… 😴

@JohnnyDoe hoe is het met jouw probleem afgelopen? Ik loop momenteel tegen exact hetzelfde aan. 
Fiets is verplaatst van vak 54 naar van 59 verplaatst. Dit lijkt mij het werk van een medewerker. Met het verplaatsen mijn fiets stuk gemaakt. Ze blijven volhouden niet aansprakelijk te zijn. 
Ik heb aangifte gedaan, maar inmiddels vind de politie het blijkbaar geen strafbaar feit als iemand iets van jou stuk maakt… 


 

Reageer