beantwoord

Slechte ervaring met nieuwste model OV-Fiets

• 25 mei 2018
  • 9 reacties
  • 812 Bekeken

Beste NS,

De afgelopen jaren had ik altijd veel plezier met de OV-Fiets. De laatste jaren zie ik op steeds meer stations het nieuwste model fiets terugkomen (met ingebouwde koplamp). Normaal gesproken is men meestal tevreden met iets nieuws, maar in mijn geval is de ervaring slechter.

Ten eerste heb ik het idee dat de fiets zwaarder fietst dan het vorige model of dit echt zo is weet ik niet, maar ik heb meer moeite met lichte hellingen zoals bruggen. Het tweede punt is het zadel, al direct op het begin zit ik niet lekker en dat wordt met de dag erger. Vaak heb ik ook problemen met het zadel dat ik in een keer naar beneden schiet of dat het lichtjes kan draaien, dat terwijl ik het goed heb vastgezet. Bij het oude model heb ik daar nog nooit last van gehad en bij dit model al meerdere keren..

Kortom, het is geen fijne fiets meer voor langere afstanden, dat vind ik erg jammer want ik leg graag flinke afstanden af met de fiets en met dit model kom ik elke keer met pijn thuis. Ik snap dat jullie niet voor iedereen het perfecte zadel kunnen maken, maar bij de nieuwste modellen heb je geen keuze meer, het is allemaal hetzelfde type zadel geworden in tegenstelling tot het oude aanbod fietsen.

Op sommige stations kan ik gelukkig de fiets zelf pakken, maar nog vaker komt het voor dat ik een sleutel krijg toegewezen.. Is het in dat geval toegestaan om een andere sleutel te vragen zodat ik een andere model fiets kan krijgen / met eventueel uitleg waarom?

Groetjes,
Jordy
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 mei 2018, 10:53

Goedemorgen Jordy94. Ik vind het jammer om te lezen dat je last krijgt van de zadels, maar zoals je zelf al aangeeft is het lastig om de fietsen uit te rusten met een zadel wat voor 100% van de gebruikers comfortabel is. In toevoeging op het advies van Thom kun je eventueel ook vragen of de medewerking zou kunnen helpen in het zadel beter te stellen. Zelf kun je enkel de hoogte verstellen, maar volgens mij is het ook mogelijk om de hoek van het zadel aan te passen met eventueel gereedschap. Voor mijzelf maakt dat vaak al een wereld van verschil in hoe de fiets zit.

Ik zal je ervaring/suggestie in ieder geval doorzetten, alhoewel ik niet kan garanderen dat er ook werkelijk iets gaat veranderen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt altijd om een andere fiets vragen. De sociale vaardigheden kunnen zowel bij huurder als verhuurder nog wel eens verschillen. ;-)

Een wat aangenamer zadel zou inderdaad een verbeterpunt zijn.
Goedemorgen Jordy94. Ik vind het jammer om te lezen dat je last krijgt van de zadels, maar zoals je zelf al aangeeft is het lastig om de fietsen uit te rusten met een zadel wat voor 100% van de gebruikers comfortabel is. In toevoeging op het advies van Thom kun je eventueel ook vragen of de medewerking zou kunnen helpen in het zadel beter te stellen. Zelf kun je enkel de hoogte verstellen, maar volgens mij is het ook mogelijk om de hoek van het zadel aan te passen met eventueel gereedschap. Voor mijzelf maakt dat vaak al een wereld van verschil in hoe de fiets zit.

Ik zal je ervaring/suggestie in ieder geval doorzetten, alhoewel ik niet kan garanderen dat er ook werkelijk iets gaat veranderen.
Op Hemelvaartsdag j.l. voor het eerst een NS-OV fiets gehuurd op station Hoogeveen voor aantal dagen. Mijn model met losse koplamp had een zeer hard pijnlijk zadel, daarentegen mijn maatje een model met ingebouwde koplamp waar wel een zacht goed verend zadel op zat. De aanwezige fietsstalling beheerder gevraagd of ik de door het systeem automatisch 'verplicht' toegewezen fiets kosteloos kon omruilen of dat het zadel kon worden vervangen - echter hij liet weten dat hij zich niet met NS-fietsen mocht bemoeien. Mogelijk een tip is om de fietshuurder tenminste een keuze te geven uit meerdere fietsen of de mogelijkheid deze kosteloos te kunnen ruilen voor een beter bevallende fiets en alle fietsen te voorzien met een comfortabeler zadel geschikt voor dagtochten. Nog een vraag: hoe kan men b.v. via mijnns.nl zien of het inleveren van de fiets goed is gegaan en ook de kosten goed zijn berekend. Met hartegroet, Robert.
Kosteloos ruilen is mogelijk als je binnen 15 minuten de fiets terugbrengt of ruilt voor een ander. Alleen kijken ze mij vaak gek aan als ik dat wil omdat het blijkbaar niet normaal is dat je een prettige fiets wilt huren 😀
Dank je Jordy voor de 15-minuten inruil informatie 👍 dan maar hopen dat men er niet te laat achter komt dat de schoen ehh het zadel wringt. 😊
Wanneer je een rit hebt gemaakt met de OV-fiets en je levert de fiets weer in dan sluiten we de rit af. De betreffende rit kan je dan via Mijn NS terugvinden in het onderdeel 'Reishistorie' - 'Deur tot deur'. Het kan echter maximaal 24 uur duren voordat de transactie zichtbaar is.

Gelukt Denice, dank voor de duidelijke uitleg op mijn vraag!
Super! Dat lees ik natuurlijk graag 😄
Reputatie 3
Ik lees vaak berichten van mensen die lange toertochten willen maken met een OV-fiets, maar daar zijn ze helemaal niet voor bedoeld. Alleen voor korte afstanden als aanvulling in het openbaar vervoer.

Reageer