beantwoord

Slechte info m.b.t. inleveren OV-fiets andere locatie

• 25 augustus 2018
  • 20 reacties
  • 338 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Beste ns,

Ik Heb aan een van de medewerkers gevraagd of ik mijn fiets op een andere locatie kon inleveren, waarop zijn antwoord was dat het kon. Alleen heeft mij niet verder geïnformeerd dat het mij wel €10 extra zou kosten. Ik heb nu al meerdere malen de fiets ergens anders terug gebracht. En kwam er gister dus zelf achter toen ik online iets opzocht. Ik vind het wel super vervelend dat dit is gebeurd, en ben ook niet bereid om voor de slechte info, kosten te betalen. Kunnen jullie mij helpen dit recht te trekken.

Mvg
icon

Beste antwoord door Robert B 25 augustus 2018, 13:01

Het staat in de Productvoorwaarden die je gelezen en geaccepteerd moet hebben voordat je een OV-fiets abonnement 'koopt'.

De reden is dat (in dit geval CP&A) de fiets moet terugbrengen naar de locatie waar die hoort volgens het systeem.

De info/voorwaarden niet lezen en daarom geld terug vragen gaat het niet worden, net als wanneer NS medewerkers zeggen "neem maar een taxi" en je vervolgens € 650 kwijt bent voor een ritje Groningen - Maastricht (slecht voorbeeld, maar men zegt van alles...)

Hoe dan ook, een fiets inleveren op een andere locatie kán gewoon, dus daar is geen woord aan gelogen door degene die dat zei.
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
Het staat in de Productvoorwaarden die je gelezen en geaccepteerd moet hebben voordat je een OV-fiets abonnement 'koopt'.

De reden is dat (in dit geval CP&A) de fiets moet terugbrengen naar de locatie waar die hoort volgens het systeem.

De info/voorwaarden niet lezen en daarom geld terug vragen gaat het niet worden, net als wanneer NS medewerkers zeggen "neem maar een taxi" en je vervolgens € 650 kwijt bent voor een ritje Groningen - Maastricht (slecht voorbeeld, maar men zegt van alles...)

Hoe dan ook, een fiets inleveren op een andere locatie kán gewoon, dus daar is geen woord aan gelogen door degene die dat zei.
Dag Lalah. Welkom bij de Community.

Ik moet Robert hierin gelijk geven. Bij aankoop ben je akkoord gegaan met de productvoowaarden waarin in Artikel 10.2 het volgende staat aangegeven: Aan het inleveren op huurlocaties anders dan de huurlocatie waar de OV-fiets in ontvangst is genomen, is mogelijk een toeslag verbonden zoals aangegeven in de Tarieflijst.
De betreffende tarieflijst is te vinden op de website.

Kosten die in rekening worden gebracht omdat je de fiets op een andere locatie inlevert worden achteraf niet vergoed helaas.

Ik heb de titel van je topic aangepast zodat deze beter aansluit bij je bericht.
Reputatie 6
Badge +1
Dag Lalah,
Zoals Denise en Robert al aangegeven hebben, had je door de productvoorwaarden te lezen kunnen weten dat er een prijskaartje zit aan het inleveren op een andere locatie dan waar je je fiets hebt opgehaald. Je schrijft meerdere malen, dat betekent dat je ook meerdere malen daarvoor betaald moet hebben. Had je dat dan niet op je rekeningoverzichten gezien?
Ik vind dat echt flauwekul, als een klant specifiek vraagt naar iets, moet de medewerker volledig antwoord geven.

Dat lijkt me het minste wat je mag verwachten, jullie lezen zeker alle productvoorwaarden door overal ?
Reputatie 4
Badge
Lalah, wat vervelend voor je. Ik zou ook balen als ik onverwachts meermaals een tientje zou moeten dokken. Zeker als je dacht dat het niets extra's kostte.

Ik ben het met MvanGelder eens dat de medewerker van de OV-fiets een volledig antwoord had moeten geven op deze specifieke vraag. Deze persoon is tekort geschoten in een goede dienstverlening.
Als je aan een conducteur van de IC-direct een gewone enkele reis laat zien en vraagt of je met de IC-direct mee mag en hij zegt "ja" maar zegt niet dat er een toeslag geldt, is dat van dezelfde orde.

ik neem aan dat je vrij kort de fiets een aantal keren op een ander adres hebt ingeleverd. Daardoor was er in de tussentijds geen rekeningoverzicht gekomen, waarop je de extra kosten had kunnen zien.
Want het kost inderdaad elke keer 10 euro extra.

Het is lullig voor je, maar deze kosten zul je waarschijnlijk wel moeten betalen. Het spijt me voor je.
.
Wat je zou kunnen proberen is nog even vriendelijk aan de NS Klantenservice aan de uitleggen hoe het zit. Misschien is er een tussenoplossing mogelijk.

NB Jammer dat de NS-ers hierboven alleen formeel gelijk halen door te verwijzen naar voorwaarden (die leest niemand en dat weten zij ook) en weinig invoeling tonen.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt je niet beroepen op wat een medewerker zegt. Achteraf is het nu eenmaal moeilijk vast te stellen wat er gezegd is. Iedereen kan alles beweren. Niemand leest alle voorwaarden, maar 3,85 euro huur en een tientje voor het terugbrengen naar een andere locatie had Lalah redelijkerwijs kunnen weten en je komt niet weg met een redenering van 'Ik ben niet bereid te betalen omdat ik het niet wist'. Zo werken de dingen natuurlijk niet, het is niet de attitude om tot een oplossing te komen. Het is geen onrecht als je volgens de voorwaarden voor je dienst moet betalen, al is het wel wat sneu als je niet wist wat je had moeten weten. Lalah heeft daar zelf, evenzeer als iedereen, ook een verantwoordelijkheid in.
Er is wel een oplossing om je wel te beroepen op wat een medewerker zegt, maar of we maatschappelijk gezien die kant op willen? Misschien wel. 🤔 Een DNA bank zal er t.z.t. ook komen... Zolang je zelf maar deelneemt aan het gesprek is er veel mogelijk. Volgens mij had janjan er ooit een topic aan gewijd.
Reputatie 7
Badge +4
Jij hebt mogelijk wat meer inzicht in de persoonlijkheid van Janjan dan ik 😇
Jij hebt mogelijk wat meer inzicht in de persoonlijkheid van Janjan dan ik 😇
Volgens mij is hij daar geen voorstander van..Kijk even in mijn ....
https://community.ns.nl/op-het-station-17/stieken-filmen-op-het-perron-14408 🔮
Reputatie 4
Badge
Er is m.i. nog wel een verschil tussen niet weten wat je had moeten weten en onvolledig geïnformeerd zijn door een medewerker.

Aanvullende vragen over dit onderwerp: in Den Haag kon je kosteloos je fiets bij een ander station inleveren. Is dat nog steeds zo?

Is er ergens een overzicht van stations waar je de fiets kosteloos bij een van de andere stallingen kunt inleveren? Ik meen me te herinneren dat het in Arnhem kan en geloof dat het in Amsterdam Centraal (Oost en West) ook mocht, maar het is al even geleden dat ik daar een OV-fiets haalde, In Utrecht heb ik het eens gevraagd (Jaarbeurszijde in plaats van stadszijde) en toen werd me verteld dat het 10 euro boete kostte.
Reputatie 7
Badge +4
Een andere discussie dan waarmee TS opende, lijkt me.
Reputatie 4
Badge
Terechte opmerking. Ik heb een nieuw topic geopend.
Een andere discussie dan waarmee TS opende, lijkt me.

Klopt. Het was een reactie op.

Je kunt je niet beroepen op wat een medewerker zegt. Achteraf is het nu eenmaal moeilijk vast te stellen wat er gezegd is. Iedereen kan alles beweren. ....
Reputatie 7
Badge +4
Mijn opmerking mag ook in het andere topic, geen probleem. Het is wel een rechtstreeks antwoord op wat TS beweert, en daarmee zijn dit soort zaken in de toekomst wellicht te voorkomen en illustratief wat er mee fout kan gaan. Om die reden vind ik dat de opmerking wel hier thuis hoort. Maar een breed topic zoals John de Jong het elders aankaart lijkt me prima. In veel topics raken we letterlijk de draad kwijt. Daarmee is het geen onzin wat er gezegd wordt, maar aparte discussietopics zijn overzichtelijker. Wat John de Jong doet in deze, daar ben ik het mee eens. De communicatie over waar wel en waar niet inleveren, hield door de experimenten ermee niet altijd aan duidelijkheid over. TS noemde dat ook niet. ze beriep zich op de in haar ogen onvolledige informatie van de medewerker. Niettemin was die wel juist.
Lalah, wat vervelend voor je. Ik zou ook balen als ik onverwachts meermaals een tientje zou moeten dokken. Zeker als je dacht dat het niets extra's kostte.

Ik ben het met MvanGelder eens dat de medewerker van de OV-fiets een volledig antwoord had moeten geven op deze specifieke vraag. Deze persoon is tekort geschoten in een goede dienstverlening.
Als je aan een conducteur van de IC-direct een gewone enkele reis laat zien en vraagt of je met de IC-direct mee mag en hij zegt "ja" maar zegt niet dat er een toeslag geldt, is dat van dezelfde orde.

ik neem aan dat je vrij kort de fiets een aantal keren op een ander adres hebt ingeleverd. Daardoor was er in de tussentijds geen rekeningoverzicht gekomen, waarop je de extra kosten had kunnen zien.

Het is lullig voor je, maar deze kosten zul je waarschijnlijk wel moeten betalen. Het spijt me voor je.
.
Wat je zou kunnen proberen is nog even vriendelijk aan de NS Klantenservice aan de uitleggen hoe het zit. Misschien is er een tussenoplossing mogelijk.

NB Jammer dat de NS-ers hierboven alleen formeel gelijk halen door te verwijzen naar voorwaarden (die leest niemand en dat weten zij ook) en weinig invoeling tonen.

Bedankt voor uw sympathie en wat u zegt klopt, ik maak er sinds een maand gebruik van en heb nog steeds geen factuur ontvangen. Ik vind het jammer dat mensen gelijk een hard oordeel over geven. En was helemaal niet van plan het zo open baar te bespreken. Maar goed op de ns site kon ik ook niet zo 1,2,3 een mail voor een klachtenbrief vinden. En aan de telefoon konden ze het ook niet behandelen omdat ze niet zeker waren of het door zou komen..
Badge +3
Ik vind dat echt flauwekul, als een klant specifiek vraagt naar iets, moet de medewerker volledig antwoord geven.

Dat lijkt me het minste wat je mag verwachten, jullie lezen zeker alle productvoorwaarden door overal ?
  1. Van een willekerige medewerker kan je niet verwachten dat die een volledig antwoord geeft. Je mag een fiets ergens anders inleveren is in zoverre correct dus.
  2. Voorwaarden lezen is lastig en vermoeiend soms, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/HumancentiPad
Kyle wordt achtervolgd door enkele medewerkers van Apple die beweren dat hun acties legaal zijn volgens de nieuwe voorwaarden van iTunes die Kyle goedkeurde zonder ze te lezen. Hij wordt in een cel gegooid...
Badge +3
...een tientje voor het terugbrengen naar een andere locatie had Lalah redelijkerwijs kunnen weten en je komt niet weg met een redenering van 'Ik ben niet bereid te betalen omdat ik het niet wist'. Zo werken de dingen natuurlijk niet...
South Park heeft er een aflevering van gemaakt dus, het niet lezen van de voorwaarden.

Grappig en in het extreme getrokken natuurlijk, maar tekenend voor deze situatie
http://southpark.cc.com/full-episodes/s15e01-humancentipad (vanaf 1:50 of ook 6:15) 😛
Zoals John de Jong terecht opmerkt, er zit een verschil tussen voorwaarden niet lezen en een medewerker die onvolledige informatie geeft.

Dat valt voor mij in dezelfde categorie als moderators antwoorden dat een klant zelf een nieuwe OV Chipkaart kan aanvragen bij TLS en dan niet zeggen dat ze de kosten daarvan terug kunnen vragen bij NS.

Jullie lezen blijkbaar alle voorwaarden en subvoorwaarden en ook de voorwaarden die er niet staan, maar die je op de site kan vinden....
Badge +3
Ik vind de klacht van Lalah eigenlijk wel terecht. Wanneer een NS-medewerker op de vraag of je een OV-Fiets op een ander station kunt terugbrengen slechts antwoordt dat dat kan dan suggereert die medewerker dat daar geen extra kosten aan verbonden zijn. Het antwoord op de vraag had dan ook moeten zijn dat dat kan maar dat er €10 euro voor gerekend wordt. Ik ben het in dit verband niet eens met Thom. Je moet je wel degelijk kunnen beroepen op wat een medewerker heeft gezegd. In de praktijk is dat helaas erg lastig.

Tijd voor herinstructie van de betreffende medewerker. En uit coulance zou ik de extra in rekening gebrachte kosten terugbetalen.

Het lijkt een beetje op een situatie als vragen aan de provider van je mobiele telefoonabonnement of je je telefoon ook in de VS kunt gebruiken. Als een medewerker van die provider dan antwoordt dat dat kan dan is dat technisch gesproken misschien correct. Maar zonder te waarschuwen voor torenhoge kosten is dat technisch correcte antwoord de facto een waardeloos antwoord.
Reputatie 4

.

Bedankt voor uw sympathie en wat u zegt klopt, ik maak er sinds een maand gebruik van en heb nog steeds geen factuur ontvangen. Ik vind het jammer dat mensen gelijk een hard oordeel over geven. En was helemaal niet van plan het zo open baar te bespreken. Maar goed op de ns site kon ik ook niet zo 1,2,3 een mail voor een klachtenbrief vinden. En aan de telefoon konden ze het ook niet behandelen omdat ze niet zeker waren of het door zou komen..

De factuur vind je trouwens in je Mijn NS account.

Reageer