beantwoord

Sleutelhanger scannen bij huren OV-fiets

  • 17 February 2021
  • 33 reacties
  • 789 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak sinds deze week voor het eerst gebruik van OV-fietsen. Maandag ging probleemloos, maar gister en vandaag had ik het volgende:

Ik bied m'n OV-chipkaart aan om binnen te komen. Poort gaat open. Ik scan m'n OV-chipkaart bij het sleutelkastje, kastje gaat open en ik pak een sleutel en vervolgens de fiets. Bij het naar buiten gaan zet ik de fiets op de mat en scan m'n OV-chipkaart weer. Vervolgens verschijnt er een melding dat ik ook de sleutelhanger van de fiets moet scannen. Maar die zit natuurlijk gewoon in het slot op de fiets. Na een paar seconden verdwijnt die melding weer. Ik scan m'n OV-chipkaart nog een keer en nu gaat de poort wel open en kan ik naar buiten met fiets.

Bij het inleveren van de fiets ongeveer hetzelfde, maar dan omgekeerd: ik scan m'n pasje om binnen te komen en krijg vervolgens de melding dat ik ook de sleutelhanger moet scannen. Dat kan niet, dus na een paar seconden scan ik m'n kaart weer en nu gaat de poort wel open. Na het terugzetten van de fiets en het inleveren van de sleutel, kan ik wel gewoon na 1x scannen naar buiten.

Doe ik of gaat er iets fout?

icon

Beste antwoord door Laura NS 21 April 2021, 12:47

Bekijk origineel

33 reacties

Ik heb inmiddels een (soort van) definitieve feedback gekregen.

Er kunnen zich twee (connectiviteits)zaken voordoen:
1.    De zelfservice fietsenstallingpoort kan het systeem niet bereiken.
2.    De sleutelkast kan het systeem niet bereiken.

Probleem 1 is bekend en de IT-experts zijn inmiddels achter dit probleem aan.

Probleem 2 kan ik helaas niets over vertellen (daar is namelijk nog geen oplossing voor).

 

Hoe spijtig ook, ik kan helaas niets anders dan het advies te geven om het toch opnieuw te blijven proberen met scannen voor nu.

Potverdorie! Ik ga dit gelijk terugkoppelen! Excuus dat ik dit niet eerder heb kunnen doen. Ik had helaas corona.

Zowel de “Toegang geweigerd” als de “Scan sleutelhanger”-meldingen blijven nog steeds bijna dagelijks komen. 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas ...

Ik verneem dat het sinds dinsdagopgelost zou moeten zijn door de IT-afdeling. Ik verneem het graag van jullie!

Reputatie 7
Badge +3

Graag gedaan :slight_smile:  't Is ook geen enorm probleem, 't is gewoon irritant. Het gebeurt in ongeveer de helft van de keren. Als ik andere OV-fietsgebruikers tegenkom vraag ik ze tegenwoordig of ze hier ook last van hebben en echt iedereen ervaart dit probleem. Waarschijnlijk komen er niet heel veel meldingen over, omdat het meestal de tweede of derde poging wel lukt, maar ik ben dan weer zo'n idioot die nieuwsgierig is en het liefst precies wil weten hoe zoiets komt :wink:

Dat een beheerderspas dit zelfs heeft vind ik opmerkelijk! Ik heb gevraagd om een terugkoppeling en direct dit erbij aangegeven. Bedankt voor de updates, mrfreeze!

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend was er een allervriendelijkste medewerker in de stalling aanwezig. Toen ik met de fiets naar buiten wilde, werd er na het scannen van m'n OV-chipkaart weer om de sleutelhanger gevraagd. Ik vroeg de medewerker of hij dit probleem herkende. Hij gaf aan dat hij met z'n beheerderspas precies hetzelfde heeft. Het blijft apart, ik kan er geen enkele logica of regelmaat in ontdekken.

Badge +3

Nu ben ik wel benieuwd naar gevallen waarbij (en met welke melding) een chipkaartlezer wél op het aanbieden van een fietssleutel reageerde? Blijkbaar gaan de poortjes dan alsnog open maar moet je de fiets snel naar buiten dragen omdat je geen tijd hebt om het slot weer te openen?

Kan nooit de bedoeling zijn lijkt me, maar die flyer over stallingen met de fietsen in een afgesloten gedeelte zegt eigenlijk precies dat.

Reputatie 7
Badge +3

Nou, zoals ik hierboven al schreef leek het een paar dagen goed te gaan, maar vandaag ging het weer mis. Ook bij het inleveren van de fiets werd na het scannen van m'n OV-chipkaart gevraagd om de sleutelhanger te scannen. Even gewacht tot de melding weer weg was, OV-chipkaart weer gescand en kon weer naar binnen.

Ook de melding “Toegang geweigerd” heb ik nog een paar keer gekregen. Opnieuw proberen was steeds de oplossing.

't Is af en toe wel echt vervelend, heb vorige week een keer een trein gemist door dat gedoe, hij bleef maar om die sleutelhanger vragen. Uiteindelijk de fiets maar op slot gezet en geprobeerd de sleutelhanger te scannen, maar die werd totaal niet herkend, de scanner reageerde gewoon helemaal niet. Na tig pogingen met de OV-chipkaart kwam ik uiteindelijk toch binnen.

Merken jullie al verbetering?

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft wel vaag en irritant, hoor. De afgelopen dagen ging het constant goed. Vanochtend moest ik bij het naar buiten gaan weer de sleutelhanger scannen na het scannen van de kaart. Niet gedaan, nog een keer chipkaart geprobeerd en kon toen wel naar buiten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het vanochtend ook weer, maar kon het nu niet negeren, de melding bleef komen. Het stomme is ook dat je maar een paar seconden hebt om die sleutelhanger te scannen.

De persoon vóór mij had het niet, maar degene daar weer voor had hetzelfde probleem en liep ook te klooien en te klagen dat dit de laatste tijd opeens regelmatig gebeurt.

Ik huur sinds september regelmatig een OV-fiets in Lelystad en krijg de sleutelhanger-melding ook regelmatig sinds een aantal weken. Zo ook gisteravond en vanochtend. Het lijkt vrij willekeurig wanneer de meldingen komen. 

Goed om te weten dat je nog steeds naar binnen kan als je de melding negeert. 

In de mailings die ik voorbij zag komen werd het woord 'weigering’ wel genoemd, dus wellicht zijn die problemen broer en zus. Fijn als je het even laat weten! Dankjewel.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren en vanochtend kreeg ik de melding ook niet meer. Vanochtend kreeg ik wel bij het scannen van m'n pasje de melding “Toegang geweigerd. Neem contact op via de intercom.” Maar nadat ik het gewoon nog een keer probeerde mocht ik wel naar binnen :slight_smile:

Als ik de sleutelhanger-melding nog een keer krijg, laat ik het weten.

Nergens in instructies staat iets over het aanbieden van de sleutelhanger, dus dit is inmiddels uitgezet bij Siemens. Ik houd de feedback nog even in de gaten.

Badge +3

Alhoewel ik vermoed dat een poortje wel ‘weet’ of je kort daarvoor een handeling gedaan hebt bij de OV-fiets terminal (en welke fiets je dan mee gekregen hebt)?

Ik bedoelde het inderdaad ten opzichte van een kluis of carrousel; een boxstalling (zo heet dat even in mijn overzicht). 

 

Misschien om problemen/vergissingen te voorkomen met mensen die met een eigen fiets naar buiten willen en de verkeerde lezer gebruiken?

Dit vind ik een logische redenering. Ik zou dit graag bevestigen. Ik kom er even op terug!

Badge +3

Wat je beschrijft is het standaard systeem bij zelfservice stallingen waar de fietsen ‘los’ in de stalling staan. De ‘box’ is het sleutelkastje/automaat, waar ik meen 32 sleutels in passen.

Bij het verlaten van de stalling (met een fiets op de mat) wordt blijkbaar soms gevraagd om de sleutel aan te bieden als je de lezer voor OV-fiets gebruikt.

Misschien om problemen/vergissingen te voorkomen met mensen die met een eigen fiets naar buiten willen en de verkeerde lezer gebruiken?

In mijn systemen zie ik dat Weert een OV-fietsbox (soort) heeft. Dit is de handleiding die ik heb staan:

• Houd uw pas bij het bedieningspaneel voor ‘Houd hier uw pas’ en de deur gaat open.
• U kunt nu naar binnen.
• Loop naar de sleutelautomaat en houd uw pas voor ‘Houd hier uw pas’.
• Volg de aanwijzingen op het display (Kies 1 = fiets huren).
• Na uw keuze voor 1 = fiets huren, gaat de roldeur van de sleutelautomaat open en kunt u de verlichte sleutel pakken.
• Hierna sluit de roldeur vanzelf.
• U kunt uw OV-fiets pakken met het nummer dat op de sleutelhanger staat, hierna kunt u de stalling verlaten.

 

Klopt dit niet? Of staat er wellicht een andere soort fietslocatie dan ik hier heb staan?

Ik vind het wel opvallend dat het de ene keer wel gebeurt en de andere keer niet. Dat komt bij mij over dat dit niet per se locatie gebonden is, als het hier ook kan zonder dat je het met het sleutelhangertje hoeft te doen. Ik zal even wat navraag doen.

Badge +3

Soortgelijke situatie is al eerder voorbij gekomen hier, zie 

En deze, precies hetzelfde, maar daar wordt gesproken over een touwtje/keycord dat voorheen aan de ‘druppel’ zat?

Het lijkt me een bug, met name als het maandag wel goed ging en je alsnog naar buiten kan d.m.v. je ov-chipkaart. En dat het ook werkt als de fiets niet op de mat staat?

Hm, dan zal het wel per locatie verschillen. De flyer was wat ik op de site van NS tegenkwam en wat ook mijn ervaring is met mijn lokale stalling, maar dan zullen daar wel andere poortjes/systemen staan

Reputatie 7
Badge +3

Die flyer geldt in elk geval niet voor elke locatie. Dit hangt er in Weert:

Niks over sleutelhanger scannen :slight_smile:

Natuurlijk ging het net bij het inleveren van de fiets wel weer goed. Maar ik zal er de komende dagen op letten.

Reageer