beantwoord

Sleutelkluis stalling Sloterdijk

• 4 november 2017
  • 5 reacties
  • 177 Bekeken

Beste NS,

Vandaag probeerde ik een OV-fiets te huren op Station Sloterdijk in Amsterdam. Het sleutelkluis-apparaat vertelde me dat er geen fietsen beschikbaar waren, terwijl er toch echt een stuk of 8 in de stalling stonden. Het 030-telefoonnummer op het apparaat bleek bovendien niet meer in gebruik. Uiteindelijk heb ik het nummer van de beveiliging gebeld (een 070-nummer), waar een vriendelijke medewerker meedeelde dat 1) dat nummer inderdaad niet meer werkt en 2) dat een sleutelkluis inderdaad leeg kan zijn ondanks dat er nog gewoon fietsen staan - de rest van de sleutels zit dan kennelijk in een losse, blauwe box naast het apparaat. Hij vertelde ook dat het probleem al een tijdje bekend is bij de NS.

Sorry dat ik het zo zeg, maar als dat klopt is het echt ronduit belachelijk. Wie heeft dat systeem met die sleutels en een losse box ernaast bedacht, en waarom wordt er niks aan gedaan om dit zo snel mogelijk te verbeteren? Dat de NS personeel wil vervangen door machines vind ik al niet zo prettig, maar hier lijkt me duidelijk dat de service er wel heel erg onder lijdt. Er staan zat verhuurbare fietsen, ik heb er eentje nodig en ik kan er niet bij. Daar betaal ik mijn abonnement niet voor, toch?

Nog wat aanvullende vragen:
1) kan ik nog ergens anders een klacht indienen behalve op dit forum?
2) waarom staat er een niet-functionerend nummer op het apparaat?

Ik hoor graag terug van jullie,

Vriendelijke groet,
Guido Verburg
icon

Beste antwoord door Miriam NS 5 november 2017, 12:45

Hallo Guidoverburg, goed dat je dit hier aankaart.

Ik zie dat Robert je al van de nodige informatie heeft voorzien, maar ik heb ook nog even navraag gedaan bij mijn collega's van OV-Fiets. Het probleem van het nummer is bij ons bekend. We zijn bezig om dit door heel Nederland te wijzigen, maar dat kost wat tijd.

Wat betreft de beschikbaarheid, de fietsen die daar staan behoren tot een andere stalling. Die zijn bij een andere stalling teruggebracht dan waar ze gehuurd zijn. Ze staan daar dus om te worden teruggebracht naar de oorspronkelijke stalling. Daarnaast komt het soms ook voor dat er wel fietsen staan, maar dat deze inderdaad defect zijn.

Heb je zelf ook nog de klacht doorgezet naar onze OV-Fiets afdeling?
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Wat de beveiliging zegt kan wel kloppen. De fietsen worden dan later gecontroleerd waarna de in de dropbox ingeleverde sleutels weer in de sleutelkluis komen.

Maar hoe weet je of de fietsen die er stonden wel verhuurbaar waren? Ook al lijkt het me stug dat van de 29 fietsen op Sloterdijk er een stuk of 8 kapot zijn.

Een klacht of vraag over OV-fiets indienen kan via dit formulier maar hou er rekening mee dat een reactie tot wel 8 weken kan duren.

Je kunt ook mailen naar info@ov-fiets.nl maar dat duurt ook vaak een week of meer voordat ze reageren.
Hallo Guidoverburg, goed dat je dit hier aankaart.

Ik zie dat Robert je al van de nodige informatie heeft voorzien, maar ik heb ook nog even navraag gedaan bij mijn collega's van OV-Fiets. Het probleem van het nummer is bij ons bekend. We zijn bezig om dit door heel Nederland te wijzigen, maar dat kost wat tijd.

Wat betreft de beschikbaarheid, de fietsen die daar staan behoren tot een andere stalling. Die zijn bij een andere stalling teruggebracht dan waar ze gehuurd zijn. Ze staan daar dus om te worden teruggebracht naar de oorspronkelijke stalling. Daarnaast komt het soms ook voor dat er wel fietsen staan, maar dat deze inderdaad defect zijn.

Heb je zelf ook nog de klacht doorgezet naar onze OV-Fiets afdeling?
Dank voor de reacties, Miriam en Robert! Een duidelijk verhaal, maar dan snap ik het hele nut van dat systeem met die sleutelkluis niet zo. Zou het zo moeten zijn dat een op Sloterdijk teruggebrachte fiets, die daar ook vandaan komt, weer in de verhuur moet kunnen zónder dat iemand hem op defecten heeft gecontroleerd? Of is elke fiets die terugkeert potentieel defect totdat iemand hem controleert? En waarom kun je een fiets wel inleveren bij een ander station, maar vervolgens die fiets niet meer huren? Ik zou zeggen: maak óf het eerste onmogelijk, óf het tweede ook mogelijk - aan het eind van de dag kun je de fietsen altijd nog herverdelen.

En boven alles: zet toch gewoon weer personeel in, zéker in het weekend! Het zal vast wat duurder zijn, maar met dit ingewikkelde systeem maken jullie het OV-fiets huren veel te moeilijk en onaantrekkelijk.

Nogmaals, wel dank voor de snelle reacties. Ik zal inderdaad een klachtenformulier invullen, al is 8 weken reactietijd wel heel erg lang.
Nuttige feedback en ik ga dit zeker even delen met mijn collega's van 'OV-Fiets'. Personeel inzetten in helaas geen optie, dan zouden de huurkosten van OV-Fiets omhoog gaan en dat willen we echt niet. We zijn van mening dat de huurprijs momenteel acceptabel is, zeker gezien het gratis abonnement. Zowel Miriam als ik hebben dit nu doorgezet en beide hebben inmiddels begrepen dat we meer aandacht gaan besteden aan Sloterdijk.
Bedankt voor je reactie, Klaas-Jan. Ik kan me voorstellen dat het met personeel duurder is, maar ook dat je zónder personeel een flink aantal verhuurkansen misloopt - zeker met dat sleutelkluissysteem. En ik weet niet goed hoe de NS uberhaupt tegen de OV-fiets aankijkt; als iets dat winst moet maken, of (ook) als een extra impuls voor mensen om de trein te nemen? Door mijn ervaring zal ik zelf sneller naar de auto neigen, maar ik geef de OV-fiets vast nog wel eens een kans.

Reageer