beantwoord

Spookmelding OV- fiets

• 14 juni 2021
  • 7 reacties
  • 135 Bekeken

Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van de OV-fiets. Dat ging verbazend gemakkelijk.

De dag erna echter was ik nieuwsgierig naar hoe dit vermeld werd in mijn reishistorie en kosten.

Ik kom het helaas niet vinden en dus nam ik vol goede moed contact op met de chat van de klantenservice van de NS.

Een uur later chatten met twee verschillende medewerkers gaf geen oplossing. Wel weet ik nu hoe ik een screenshot maak en in een chat plaats met mijn telefoon.

De derde medewerker stelde uiteindelijk de juiste vraag: Wanneer hebt u gebruik gemaakt van de OV-fiets? Mijn antwoord "gistermiddag" loste het mysterie op: Het kan tot 24 uur duren voor het gebruik van de OV-fiets zichtbaar is in de reishistorie.

Probleem opgelost, toch? Helaas, niet

Aan het eind van deze middag was het gebruik van de OV-fiets inderdaad zichtbaar in de reishistorie. Alleen.....Er stonden twee meldingen met twee verschillende tijdstippen.

Melding1: De juiste melding met de correcte locatie datum, tijden en kosten van €3,95 klopten ook.

Melding 2: Een melding met de correcte datum en locatie. De tijden klopten niet en als kosten stond er €0,00.

Dus weer aan de chat met de NS-klantenservice. Dit keer een kort gesprek. Ze zagen de meldingen allebei staan. Ze konden traceren dat mijn juiste melding inderdaad klopte. Ze hadden echter geen flauw idee, waar de onjuiste melding vandaan zou kunnen komen.

Oftewel, we hebben een " spookmelding". Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja....Hoe kan dit??

icon

Beste antwoord door Robert B 14 juni 2021, 18:28

Welkom bij de NS Community!

Sinds de recente integratie van OV-fiets in de nieuwe Reishistorie (voorheen was trein en deur-tot-deur gescheiden) is dat een bekend probleem, maar zou verder cosmetisch zijn en niet van invloed op je factuur.

Er is een ander topic over maar dat kan ik zo gauw niet vinden. Voor zover ik me herinner wijken de tijden van die rit van € 0,00 een geheel aantal uren af en de rit kan je ook niet declareren want dan springt het vinkje weer uit.

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Sinds de recente integratie van OV-fiets in de nieuwe Reishistorie (voorheen was trein en deur-tot-deur gescheiden) is dat een bekend probleem, maar zou verder cosmetisch zijn en niet van invloed op je factuur.

Er is een ander topic over maar dat kan ik zo gauw niet vinden. Voor zover ik me herinner wijken de tijden van die rit van € 0,00 een geheel aantal uren af en de rit kan je ook niet declareren want dan springt het vinkje weer uit.

Reputatie 6

Kan ook op de stapel ooit nog op te lossen ICT problemen. Maar die stapel is al heel erg hoog.

Goedenavond

Als eerste bedankt voor de reacties.

Het klopt inderdaad dat deze "Spookmelding" niet is aan te vinken.

Ik begrijp dat deze foutieve meldingen een bekend probleem zijn. Alleen jammer dat de NS Klantenservice dat niet weet of niet erkennen wil.

Bij een nieuw product horen kinderziektes, maar de OV-fiets bestaat toch ondertussen al weer een paar jaar.

Begrijp mij niet verkeerd. Over het gebruik van een OV-fiets ben ik zeer tevreden. Het bevalt beter dan de bus pakken of een half uur wandelen. Alleen als je dan dergelijke vreemde meldingen krijgt dan doet dat geen goed in het vertrouwen in het systeem van de NS. Zeker als de Klantenservice van de NS doet alsof iets is dat bijna nooit voorkomt.

De NS zou er goed aan doen om met dergelijke storingen korte metten te maken om hun reputatie nog een beetje boven peil te houden…

Badge +3

Het is geen storing maar een reproduceerbare bug als gevolg van een aanpassing in het systeem voor (de weergave van) je Reishistorie.

Zijn er meer van, zoals het laden van ICdirect toeslag op een chipkaart, dat komt standaard te staan als een transactie waarbij ‘niet in/uitgecheckt’ is, en is ook niet te declareren.

Speelt pas een jaar of drie (of langer), gooi maar op de stapel inderdaad.

Reputatie 6

Als u een half uurtje op dit forum leest en dan de ICT-problemen bij NS ziet, gaat u heel erg schrikken. Ik zou dit maar accepteren. Denk dat het probleem ergens in 2030 wel eens een keer aan de beurt is. (en nee dit is niet cynisch bedoelt). Als je ziet dat bijvoorbeeld onderstaand topic al 3,5 jaar oud is en nog steeds niet is opgelost. (en in dit topic kunnen reizigers niet goed declareren bij hun werkgever) tsja. De klantenservice die van niets weet komt helaas ook zeer vaak op dit forum aan bod.

Badge +3

In dit geval (die OV-fiets spookregel in Reishistorie) heeft het geen gevolgen, staat alleen lullig.

Gaat dus helemaal onderop de stapel.

Goedenavond, 

Wederom bedankt voor uw reacties.

Helaas geen oplossing voor het probleem. Als we nog een jaar of 5 wachten komt het dus vanzelf goed...Als bedrijf zou je toch niet willen dat de gegevens om de site dergelijke slordigheden vertonen. Als een ICT-er er een middagje mee gaat stoeien is het waarschijnlijk opgelost.

Ik vind het alleen jammer dat dit alles reputatie van een goed idee als de OV-fiets in een slecht daglicht zet. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om een product op een site te introduceren, toch??

Reageer