SRP en OV-Fiets

• 23 september 2019
  • 2 reacties
  • 158 Bekeken

Badge +3
Wat houdbaarder hier dan via Twitter:

Op een persoonlijke ov-chipkaart met een SRP (studentenreisproduct) kan je geen OV-fiets aanvragen? Er zit 'iets' in de weg volgens de NS in dat proces...🤔

Maar OV-fiets is helemaal geen product op een kaart (het is een administratieve koppeling tussen een kaartNUMMER en een IBAN en meer niet).

En wat hebben de NS te maken met een SRP (of welk ander niet-NS abonnement ook) op je kaart om OV-fiets dan te weigeren?

De NS hebben volgens mij niet eens het recht om te zien/weten wat er allemaal op iemands ov-chipkaart staat, toch? Bijvoorbeeld mijn koffie- of kopëertegoed op het werk en zo, welke gebouwen ik binnen mag, of wat simpeler mijn busabonnement?

Bron: https://twitter.com/andreahhopman/status/1175858617121161218

Dit is mogelijk, maar als iemand gebruik maakt van het Studentenreisproduct moet hij/zij eerst het OV-fiets abonnement op een OV-chipkaart plaatsen en daarna kan hij/zij het Studentenreisproduct erbij zetten. Andersom wil het helaas niet.

2 reacties

Bijvoorbeeld mijn koffie- of kopëertegoed op het werk en zo, welke gebouwen ik binnen mag

Die data wordt niet NAAR de kaart geschreven en is dus technisch ook helemaal niet inzichtelijk. Dat zou ook niet kunnen, om te kunnen lezen/schrijven naar de kaart is een SAM-module nodig met de juiste encryptiesleutels. Dat is het fundament van de beveiliging van de OV-chipkaart, dat is niet publiekelijk beschikbaar natuurlijk.

Echter, het eerste blok (manufacturer block) van een MIFARE Classic met daarin onder andere het 4-byte UID van de kaart is zonder sleutels leesbaar. Op die manier zou je de kaart voor andere toepassingen kunnen gebruiken, wanneer de applicatie enkel dit UID leest en verdere informatie uit haar eigen systeem haalt. Toegangssystemen, printsystemen en dergelijke werken vaak op die manier. NS heeft dit zelf tot voorkort ook gebruikt voor NS Toegang.
Badge +3
Hmm, al een paar puntjes voor Andrea uit mijn blote hoofd...

Is de OV-chipkaart nog wel miminaal 2 maanden of 8 weken geldig (NS zegt vrolijk 1 jaar in andere tweets waar dingen niet lukken, maar hier zei een moderator een tijd terug 6 weken) om er een doorlopend abonnement op te zetten, ook al is dat een 'gratis' abonnement? Trjaect Vrij voor een maandje lukt overigens ook niet, op een kaart die binnenkort verloopt.

En is de aanvrager (kaarthouder) wel meerderjarig? Een MBO scholier van 16 kan ook een SRP hebben, maar voor hem/haar géén OV-fiets natuurlijk!

Ik heb gevraagd waar het precies mis gaat en met welke melding. Wordt vervolgd!

Vooral het "Andersom wil het helaas niet" gaat er bij mij niet in, waarom dan niet?

Reageer