beantwoord

Stallen van fiets in bewaakte stalling van OV-fiets

• 14 januari 2018
  • 3 reacties
  • 412 Bekeken

Dit is mijn allereerste bijdrage op dit forum. Ben benieuwd wat hier uitkomt.
Ik heb al het één en ander gelezen over "Stallen op rekening" en "OV-fiets". Daarvan heb ik de bijbehorende abonnementen ook al aangeschaft.
Over de procedure van het in- en uitchecken met de OV-chipkaart is me nog niet alles duidelijk. Ik begrijp dat als je bijvoorbeeld een eigen fiets wilt stallen, dat je dan bij afgifte van de fiets incheckt en bij het weer meenemen van de fiets uitcheckt. Maar hoe gaat het in zijn werk als je in de tussentijd de stalling zonder fiets verlaat en later weer betreedt (omdat je in die tussentijd een treinreis gaat maken)? Moet je daar ook weer apart voor in- en uitchecken of kun je de stalling dan gewoon verlaten en later weer betreden d.m.v. een knop bij de poortjes o.i.d.?

Zelfde geldt feitelijk ook voor het huren van een OV-fiets. Moet je al inchecken bij het betreden van de stalling of moet je pas inchecken als je met de fiets naar buiten gaat?
icon

Beste antwoord door Robert B 14 januari 2018, 15:16

Welkom op het forum!

Ik kan alleen maar spreken over bemande stallingen.

Voor het stallen van je fiets laat je inderdaad je ov-chipkaart scannen en that's it. Zelfde voor OV-fiets, je krijgt dan een sleutel.

Vanuit de stalling kan je vervolgens gewoon vrij naar buiten/boven zonder je chipkaart te hoeven gebruiken. Mochten er poortjes o.i.d. zijn dan zullen die wel weten dat je zojuist een fiets gestald hebt en je doorlaten.

Bij ophalen van je eigen fiets laat je weer even je kaart scannen als je (met je fiets) naar buiten gaat. Voor inleveren van een OV-fiets geef je gewoon de sleutel (met chip) terug of gooit hem in een blauwe dropbox, of (bewaakte stalling) gewoon in de fiets ziten en je kaart scannen voor ingeleverd.

De kosten worden via een (maandelijkse) incasso van je bankrekening afgeschreven (NS IZ REIZIGERS met als omschrijving iets van een 'bestelling') wat nogal verwarrend is maar de factuur vind je ook terug in Mijn NS.

Bij onbewaakte stallingen zal er een automaat zijn met instructies wat je moet doen als je een fiets wilt stallen of een OV-fiets huren.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Welkom op het forum!

Ik kan alleen maar spreken over bemande stallingen.

Voor het stallen van je fiets laat je inderdaad je ov-chipkaart scannen en that's it. Zelfde voor OV-fiets, je krijgt dan een sleutel.

Vanuit de stalling kan je vervolgens gewoon vrij naar buiten/boven zonder je chipkaart te hoeven gebruiken. Mochten er poortjes o.i.d. zijn dan zullen die wel weten dat je zojuist een fiets gestald hebt en je doorlaten.

Bij ophalen van je eigen fiets laat je weer even je kaart scannen als je (met je fiets) naar buiten gaat. Voor inleveren van een OV-fiets geef je gewoon de sleutel (met chip) terug of gooit hem in een blauwe dropbox, of (bewaakte stalling) gewoon in de fiets ziten en je kaart scannen voor ingeleverd.

De kosten worden via een (maandelijkse) incasso van je bankrekening afgeschreven (NS IZ REIZIGERS met als omschrijving iets van een 'bestelling') wat nogal verwarrend is maar de factuur vind je ook terug in Mijn NS.

Bij onbewaakte stallingen zal er een automaat zijn met instructies wat je moet doen als je een fiets wilt stallen of een OV-fiets huren.

Reputatie 2
In de regel is het : Als je de fietsenstalling betreedt of verlaat met fiets, kaart en/of ov-fiets (laten) scannen. Bij betreden of verlaten zonder fiets hoef je niets te doen.

Als er een medewerker is, weet hij/zij wel wat te doen en zorgt dat het voor jou duidelijk is.

Mocht het geautomatiseerd zijn, kijk en lees de instructies. (zoals druk op knop etc.) Het is zo ingericht dat iedereen het kan begrijpen.
Die onbemande stallingen zijn een ramp. Als je de stalling wil betreden zonder fiets zal het systeem melden dat je geen fiets heb staan (en je kan dan ook niet naar binnen).
Dit systeem is nogal eens van slag, zo moet je opletten dat aan de andere kant van de poort niemand staat tegelijk staat te scannen en scan pas als de poort helemaal dicht is en er geen rood licht brand.
Doe je dat niet dan kan het gebeuren dat de automatische poort op tilt gaat en niemand (voorlopig) in of uit kan..
Hier zou het systeem op aangepast moeten worden, immers bij ov chipkaart poortjes gebeurd dit ook niet.

Reageer