beantwoord

te weinig OV-fietsen op station Hardenberg

• 18 March 2021
  • 8 reacties
  • 185 Bekeken

Voor familiebezoek reis ik met enige regelmaat tussen Driebergen-Zeist en Hardenberg. Al bijna twee jaar ben ik in contact met de gemeente Hardenberg over het te beperkte aantal van 6 OV-fietsen op station Hardenberg. Zij willen wel meer fietsen, maar zeggen afhankelijk te zijn van de NS. Beide stations bedienen een gebied met een vergelijkbaar inwoneraantal. In de omgeving van DbZ is er nog redelijk goed aanvullend OV, maar veel gebieden in de gemeente Hardenberg zijn niet meer per bus bereikbaar. Streekbussen laten de buitengebieden daar sinds enige tijd links liggen, en i.v.m. de corona-omstandigheden rijden de enkele buurtbussen al een jaar niet. Terwijl DbZ standaard een kleine 100 OV-fietsen beschikbaar heeft, blijft het aantal fietsen in Hardenberg nog altijd maximaal 6 - meestal staat er geen fiets als je aankomt. Een goed half uur lopen naar Heemse (voor anderen is de afstand nog veel groter) is dan de enige oplossing. De oplossing: je eigen fiets meenemen in de trein (maar dat is ook niet gemakkelijk, als je met twee of drie mensen op stap wilt/moet). Ook de vakantieparken in de omgeving zijn per OV onbereikbaar geworden. Wordt er überhaupt wel nagedacht over extra OV-fietsen, of wordt de gemeente Hardenberg aan het lijntje gehouden? Gaat men ervan uit dat je een rijbewijs moet hebben, als je in de omgeving van Hardenberg moet zijn?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 18 March 2021, 21:49

Bekijk origineel

8 reacties

Lijn 30 rijdt in de richting van Heemse. Vanaf bushalte Molenplein is het dan 500-1000 m (6-12 minuten) lopen, afhankelijk van uw bestemming in Heemse.

Vindt u dat te ver, dan rijdt doordeweeks buurtbus 597. U heeft dus zeker geen rijbewijs nodig.

Dat is inderdaad dan een flink verschil tussen Hardenberg en Driebergen-Zeist. Ik weet niet waarom dit zo groot is, maar ik zet je verzoek natuurlijk graag door. Ik kan enkel niet garanderen dat er meer fietsen beschikbaar komen. Hopelijk merk je wel verbetering in de toekomst!

Badge +3

Zeist heeft ook nog een caroussel met 24 ov-fietsen op het ‘busstation’ in het centrum (Slotlaan/Steynlaan/Bethaniëplein). https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/db002 Dat is 3,5 km oftewel 40 minuten wandelen vanaf het station.

Die zouden ze dus prima kunnen verplaatsen naar Hardenberg, als er gewoon 100+ fietsen zijn op station Driebergen-Zeist. Het busvervoer tussen Driebergen-Zeist en Utrecht is prima.

Reputatie 7
Badge +3

Die 100+ fietsen waren pre-Corona op werkdagen toch vaak bijna allemaal verhuurd https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/db001/verloop , blijkbaar zijn ze daar nodig.

Badge +3

Toen (en tijdens de verbouwing) hadden ze er volgens mij minder of geen.

Over welke periode gaat het @Momo? Op Db (DbZ volgens @Roslavec) was het natuurlijk jarenlang doorbijten. Dat dan weer wel, en zijn andere topics over.

Hardenberg, verder nooit geweest (althans niet met de trein) maar daar kunnen ze er dus meer gebruiken blijkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bekeek de periode januari / februari 2020, misschien dat er toen geen 100+ fietsen waren daar, hoogste aantal niet verhuurd was tussen de 70 en 75, maar bij een populaire stalling zul je denk ik nooit alle fietsen op de locatie hebbe, er zijn wel altijd wel wat verhuurd. Vanaf ingang lockdown maart vorig jaar stonden er regelmatig wel 100+ fietsen niet verhuurd.

Maar ook bv januari 2019 geeft dagen aan dat er nog maar 1 of 2 fietsen beschikbaar waren.

Hardenberg heeft minder reizigers dan Driebergen-Zeist, al vind ik alleen oude gegevens van Hardenberg (alleen NS publiceert die gegevens). Maar het aantal incheckers in Hardenberg was in de jaren 2004 - 2006 rond de 2100 - 2200, wat redelijk vergelijkbaar was met mijn eigen station De Vink (intussen wel iets meer maar voor Hardenberg wellicht ook), waar maar 4 OV-fietsen staan. 

Reputatie 6
Badge +1

Die BUURTbusjes gaan stilletjes aan vanaf nu weer rijden, hier en daar moeten weer nieuwe vrijwilligers worden gevonden. Maar ze rijden meest enkel ma-vr overdag.

De spoorlijn is al geruime tijd van Arriva/blauwnet en dus zal NS wel zoals gebruikelijk elke sentjes kostende verplichting meteen afschruiven. Of is er soms weer een of andere architect die hele mooie designs heeft gemaakt waar het allemaal niet inpast?

Dank allemaal voor de snelle en heldere reacties. Bus 30 reed tot ruim een jaar geleden wél via Heemse, maar inmiddels niet meer. Dat de buurtbus weer is begonnen rijden is goed nieuws, dan kunnen we op zaterdag nog wel in de buurt komen. Goed dat ook de vakantieparken met de buurtbus weer bereikbaar zijn, behalve op zondagen. Vanaf Molenplein is het volgens NS 18 minuten lopen naar mijn adres in Heemse, en dat haal je inderdaad net. Blijft mijn hoop dat er meer OV-fietsen komen - belangrijk ook voor de bezoekers in het weekend, en om OV een ‘gewone’ keuze te maken voor bezoekers aan Hardenberg e.o., net als voor werknemers van buiten de gemeente. Nogmaals: dank!

Reageer