Telefoonhouders op de OV-fiets

• 11 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 564 Bekeken

Sinds een aantal weken is het verboden een telefoon in de hand te houden op de fiets.

Een OV-fiets wordt vaak gebruikt door nieuwe bezoekers van een stad, zakelijk of privé. Om de weg te vinden is een navigatieapp op een smartphone erg handig.

Met de nieuwe regelgeving is dit niet meer toegestaan en de audio aanwijzingen kunnen op de fiets erg verwarrend zijn.

Daarom mijn voorstel: een telefoonhouder op elke OV-fiets om te voorkomen dat gebruikers die hun reisdoel zoeken beboet worden.

Dit is een relatief kleine investering en laat zien dat OV-fiets meegaat met de tijd.

Wat vinden jullie?

14 reacties

Hallo aemertens, welkom op de NS Community.

Ik moet zeggen dat ik het een leuk idee vind! Ik zal je suggestie doorzetten. Mocht je ze in de toekomst zien op de fietsen, dan is dat onder andere dankzij jouw tip 🙂.
Badge +3
En dan ook goed in de voorwaarden zetten dat het gebruik ervan op eigen risico is. Anders krijg je geheid claims van mensen waarbij de telefoon uit de houder floept bij het nemen van een hobbel of stoeprand.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben nog nooit mensen met smartphone on de hand op een OVfiets tegen gekomen.
Bij mij zit de telefoon gewoon in mijn tas en mocht ik de weg willen weten, dan stap ik af en kijk op een rustige plek naar mijn route aldanniet op telefoon.
Voor mij hoeft zo'n houder dan ook niet.
Fietsen en turen op je navigatie in een vreemde stad lijkt mij ook niet zo veilig.
Het niet meer mogen vasthouden van je smartphone tijdens het fietsen is best onhandig als je de weg niet kent, vooral omdat je vaak minder goed kunt zien waar je bent als je stilstaat. Ik denk dat dit best nuttig kan zijn om te hebben voor onder andere toeristen.
Badge +3
Ik vind het een goed idee.

Greenwheels (deelauto van NS) heeft ook al smartphone houders in alle Volkswagen Up! en Golf en zo.

Meeestal zelfs met BlueTooth verbinding zelfs, zodat je via de autoradio of knoppen op het stuur een telefoongesprek handsfree kan aannemen. En muziek luisteren en zo..
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een een eenvoudig navigatiesysteem voor fietsen en wandelen. Op de fiets heb ik een klik-houder. Het navigeren werkt prima. Het apparaat geeft een piepje wanneer je moet afslaan. Pas dan kijk ik op het scherm om te kijken welke kant ik op moet. Het is niet gevaarlijker dan het gebruiken van een navigatiesysteem dat instructies geeft.

Het probleem met dergelijke houders is natuurlijk om iets te installeren waar allerlei verschillende merken en formaten inpassen.

Je kunt je smartphone natuurlijk gebruiken voor navigeren. Google maps doet dat met gesproken aanwijzingen. Die kun je bevoordeeld beluisteren via een bluetooth-oortjes zodat je je telefoon helemaal niet hoeft vast te houden. Dat lijkt me echt niet gevaarlijk op de fiets wanneer je niet harder gaat dan zo'n 20 km/u. Dat halen is een behoorlijke uitdaging op een OV-fiets.

Hoe staat het met de telefoon houder op de ov-fiets? Is het al in de planning meegenomen? Ik ben er erg voor. Veilig en handig.

Hoi Gilgamesh, welkom op de NS Community. 

Daar is op dit moment geen nieuws over, momenteel is OV-fiets met name bezig met een nieuw elektronisch OV-fietsslot

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt natuurlijk ook zelf zorgen dat je een telefoonhouder hebt die je bevestigt op je gehuurde OV-fiets, bv een verstelbare die makkelijk te bevestigen en weer los te halen is met een verstelbare band. Dan hoeven niet alle 20.000 nog wat OV-fietsen er mee uitgerust te zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Een   Watch kan natuurlijk ook. De iPhone eventueel met gesproken instructies in de binnenzak.Dan komt Gilgamesh nog aan een modern epos toe.

Ik denk niet dat het zo aannemelijk is dat NS op elke fiets een houder zal zetten. Het idee is wel grappig maar veel mensen zullen er geen gebruik van maken en zelfs last van hebben. Als ik naar mijn eigen fietshouder kijk, dan vrees ik dat er ook wel eens eentje weg zal worden. Het wordt al met al zoveel gedoe dat het niet meer binnen de OV-fietspolicy van eenvoud en kostenbesparing zal passen.

Die van Momo en mij zijn zo los te halen en dus geschikt om er snel even op te zetten.

Badge +3

Je eigen houder (of verstand gebruiken, de gesproken instructies van je favoriete navigatie app uit je borstzak of op een oortje) is natuurlijk het verstandigst.

Ondertussen hebben alle e-scooters hier (van o.a. Go-Sharing en Felyx) wel een universele houder voor een smartphone gekregen.

Op eigen risico natuurlijk, als je phone daar bij een verkeersdrempel of zo uit plettert.. :sweat_smile:

Maar @Momo zegt 20.000 nogwat, hoeveel OV-fietsen zijn er eigenlijk? Geen zin om https://ovfietsbeschikbaar.nl/locaties bij elkaar op te tellen.. :sleeping:

Was die link niet ook een eerdere vraag van jou, @Thom over waar je een zoal ov-fiets kunt huren (in het centrum van Zeist bijvoorbeeld)?

Reputatie 7
Badge +4

Mijn vraag was of er een totaaloverzicht was van plaatsen waar ov-fiets kunt huren en je kunt Stallen op Rekening, zonder dat je eerst het station moet opzoeken en dan pas kan zien of die mogelijkheid  er is of niet.

Reputatie 7
Badge +3

Maar @Momo zegt 20.000 nogwat, hoeveel OV-fietsen zijn er eigenlijk? Geen zin om https://ovfietsbeschikbaar.nl/locaties bij elkaar op te tellen.. 

Ik had ook geen zin om alles bij elkaar op te tellen maar NS gaf in dit artikel aan dat er afgelopen jaar 21.700 waren.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe staat het met de telefoon houder op de ov-fiets? Is het al in de planning meegenomen? Ik ben er erg voor. Veilig en handig.

Nog veiliger is om de telefoon in tas of zak te houden.

Telefoonhouders zullen een zwak onderdeel vormen op de fiets en regelmatig vervangen moeten worden, waardoor er minder aanbod van OVfietsen kan zijn. Wil je zo'n houder op de fiets, neem er dan zelf een mee.

Reageer