beantwoord

Vaccinatie bewijs nodig om een fiets te huren of een treinreis te maken?

• 14 september 2021
  • 4 reacties
  • 286 Bekeken

Gisteren was ik in Amersfoort en huurde ik een NS fiets. Mij werd gevraagd naar mijn ontheffing voor een mondkapje, want tsja, ik liep zomaar zonder mondkap de fietsenverhuur kelder in. Ik vroeg de medewerker wat hij ervan vond dat er vanaf 25 september een tweedeling ontstaat in de maatschappij en hoe hij er dan mee om zou gaan als ik niet gevaccineerd zou zijn, en zijn werkgever dat als voorwaarde zou stellen om een fiets te huren... Hij zei: "dan moet je mij een negatief testbewijs kunnen laten zien voordat ik jou een fiets kan verhuren en anders zet ik jou er uit"!!! 🙄😬😢 Dus ik ben heel benieuwd wat de NS straks voor regels aanhoudt... 

icon

Beste antwoord door Thom 14 september 2021, 10:06

De politieke discussie is overal maar bij het openbaar vervoer gaat het puur om wetgeving. Het mondkapje blijft verplicht in het openbaar vervoer, maar er is een versoepeling. Het hoeft, edit na de aankondiging van  wanneer het plaatsvindtvanavond, niet meer in het stationsgebouw of op de perrons.

Wat u schetst, daar is echt geen sprake van en leeft mogelijk in uw hoofd. Er is absoluut geen vaccinatiebewijs nodig om een fiets te huren en dat is ook nooit zo geweest. Hoe u hierbij komt, is me een raadsel. Het mist werkelijk iedere grond. Factless facts dus.

Ik kan me niet voorstellen dat een medewerker zo heeft gereageerd en er is geen aanleiding om deze discussie hier te voeren op grond van aannames die werkelijk nergens op zijn gebaseerd.

Het is hier geen bubbelforum. We geven adviezen aangaande het reizen met de trein en doen dat op basis van feiten. Het is hier geen politiek discussieforum, daar zijn er genoeg van,  op elk intellectueel niveau, en zelfs als dat ontbreekt.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De politieke discussie is overal maar bij het openbaar vervoer gaat het puur om wetgeving. Het mondkapje blijft verplicht in het openbaar vervoer, maar er is een versoepeling. Het hoeft, edit na de aankondiging van  wanneer het plaatsvindtvanavond, niet meer in het stationsgebouw of op de perrons.

Wat u schetst, daar is echt geen sprake van en leeft mogelijk in uw hoofd. Er is absoluut geen vaccinatiebewijs nodig om een fiets te huren en dat is ook nooit zo geweest. Hoe u hierbij komt, is me een raadsel. Het mist werkelijk iedere grond. Factless facts dus.

Ik kan me niet voorstellen dat een medewerker zo heeft gereageerd en er is geen aanleiding om deze discussie hier te voeren op grond van aannames die werkelijk nergens op zijn gebaseerd.

Het is hier geen bubbelforum. We geven adviezen aangaande het reizen met de trein en doen dat op basis van feiten. Het is hier geen politiek discussieforum, daar zijn er genoeg van,  op elk intellectueel niveau, en zelfs als dat ontbreekt.

Reputatie 3

Een mondkapje is nog steeds verplicht in OV, maar ook op haltes, dus ook op het perron en in het station. Dat veel asociale mensen het niet doen is wat anders, maar die verplichting is nog niet opgeheven. 

Reputatie 7
Badge +3

Die 2-deling is er al sinds maart 2020 toen kwetsbaren zichzelf moesten opsluiten. Het deel van die kwetsbaren waarbij vaccinatie niet goed of helemaal niet werkt of niet gevaccineerd kunnen worden kan nog steeds niet deelnemen aan de maatschappij. Vaccinweigeraars kunnen met negatieve test nog steeds deelnemen aan de maatschappij. Geen vaccinatie en niet willen testen is nog altijd een keuze die zelf gemaakt wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren was ik in Amersfoort en huurde ik een NS fiets. Mij werd gevraagd naar mijn ontheffing voor een mondkapje, want tsja, ik liep zomaar zonder mondkap de fietsenverhuur kelder in. Ik vroeg de medewerker wat hij ervan vond dat er vanaf 25 september een tweedeling ontstaat in de maatschappij en hoe hij er dan mee om zou gaan als ik niet gevaccineerd zou zijn, en zijn werkgever dat als voorwaarde zou stellen om een fiets te huren... Hij zei: "dan moet je mij een negatief testbewijs kunnen laten zien voordat ik jou een fiets kan verhuren en anders zet ik jou er uit"!!! 🙄😬😢 Dus ik ben heel benieuwd wat de NS straks voor regels aanhoudt... 

Heel simpel, NS zal de regels aanhouden die de overheid stelt. En van wat er nu al uitgelekt is zou dat zijn dat er in het OV vanaf 25 september nog wel een mondkapje verplicht is, maar op op stations, perrons en bushaltes niet meer, dus ook niet bij bij de OV-fiets verhuur punten.

Ook zal er niet om een vaccinatiebewijs/coronatoegangsbewijs worden gevraagd zoals bv wel in de horeca. Het antwoord wat die medewerker u gaf was een antwoord op uw fictieve vraag áls de NS wel een vaccinatiebwijs als voorwaarde voor het huren van een fiets zou stellen. Maar dat is dus niet het geval. Dat zou alleen aan de orde zijn als de overheid dit verplicht zou stellen, dan moet de NS dit volgen.

Reageer