beantwoord

verschil tussen aanmelden en reserveren van een fiets

• 19 July 2021
  • 21 reacties
  • 429 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties

Op verschillende plekken op de site en de App van de NS staat dat het verplicht is om een reservering te maken voor de fiets.

Maar ik kan nergens de optie vinden om te reserveren.

Wel kan ik mijn fiets aanmelden voor een bepaalde reis.

1. Als reserveren onmogelijk is, hoe kan je dat dan verplichten?

2. Als met "reserveren is verplicht" wordt bedoeld dat je de fiets moet "aanmelden". Schrijf dan: "Aanmelden is verplicht"

Nu zoek ik mij een slag in de rondte naar de mogelijkheid om te reserveren! Kansloos amateuristisch dit.

Vervolgens zoek ik mij een slag in de rondte naar contact met de NS, maar kom ik niet verder dan Twitter of de community (dank en waardering voor jullie inzet) Maar als je kiest voor een onbereikbare organisatie, dan is het minste wat je kunt doen hier en daar op de site en de App laten weten dat je geen helpdesk hebt en verder ook niet bereikbaar bent.

icon

Beste antwoord door Robert B 19 July 2021, 18:10

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6

Welkom op dit forum.

Reserveren van een fietsplek kan via de treinwijzer. www.treinwijzer.nl Zoals ik al elders aangegeven heb gisteren ca 400 km met de trein en fiets gereisd. Geen personeel van NS gezien. Wel veel fietsen. Herhaaldelijk gevraagd of de fietsplek gereserveerd was. In 90% van de gevallen was dat niet het geval. 

Reputatie 7
Badge +3

NS noemt het reserveren. Dat is het niet omdat je geen gegarandeerde fietsplek krijgt toegewezen. Aanmelden van de fiets is een betere benaming. Dat heeft in de praktijk net zo weinig effect.

Op verschillende plekken op de site en de App van de NS staat dat het verplicht is om een reservering te maken voor de fiets.

2. Als met "reserveren is verplicht" wordt bedoeld dat je de fiets moet "aanmelden". Schrijf dan: "Aanmelden is verplicht"

Je kan hier klikken op "Fietsplek reserveren”, vervolgens je reis kiezen en rechtsonder klikken op "Fietsplek reserveren”. Dat staat nog bóven “Treinreis aanmelden”.

Je kan hier klikken op "Fietsplek reserveren”, vervolgens je reis kiezen en rechtsonder klikken op "Fietsplek reserveren”. Dat staat nog bóven “Treinreis aanmelden”.

Als je via bovengenoemde procedure een reservering maakt, dan krijg je uiteindelijk niet de gewenste reservering, alleen maar een aanmelding…

Zie de afbeelding hieronder, links het resultaat van een aanmelding, rechts waarschijnlijk het resultaat van de hierboven vermelde handelingen.

De vraag die nog niet is beantwoord, betreft het verschil tussen een reservering voor een fiets (verplicht, maar niet te maken), en een aanmelding (niet verplicht, wel gewenst en wel te maken) voor een fiets.

Welkom op dit forum.

Reserveren van een fietsplek kan via de treinwijzer. www.treinwijzer.nl Zoals ik al elders aangegeven heb gisteren ca 400 km met de trein en fiets gereisd. Geen personeel van NS gezien. Wel veel fietsen. Herhaaldelijk gevraagd of de fietsplek gereserveerd was. In 90% van de gevallen was dat niet het geval. 

Bovenstaande link verwijst niet naar een site van de NS, en zou, denk ik, vervangen moeten worden door https://www.ns.nl/reisinformatie/treinwijzer.html

Reputatie 5

Welkom op dit forum.

Ik zag afgelopen zaterdag ook 10 reizigers met een fiets op station Amsterdam Centraal staan die allemaal op dezelfde trein stonden te wachten. Ben benieuwd hoeveel reizigers na afloop van de pilot een fietskaartje hebben gekocht en hoeveel er daadwerkelijk een reservering hebben gedaan. Maar NS zal vast zeggen dat de pilot geslaagd is.

Badge +3

Via Treinwijzer kan je (met een Mijn NS account) een reis + eventueel fiets aanmelden maar dat is nog geen reservering toch?

Bij aanmelden vanuit de Reisplanner (daar wijst de link van @Laura NS naar) krijg ik wel iets dat lijkt op een reservering, met kort in beeld een blauwe balk met de tekst ‘Gelukt! Vergeet geen fietskaart daluren te kopen’ (of iets soortgelijks).

Ga ik vervolgens weer naar Treinwijzer (of Mijn aanmeldingen) dan zie ik twee aanmeldingen staan (inclusief fiets), dus het is allemaal hetzelfe.

Reputatie 7
Badge +3

NS kletst maar wat. Je krijgt helemaal geen gereserveerde plaats voor je fiets.

Hoe het wel moet? Zoals dat gebeurt bij de IC Berlijn. Je krijgt een gereserveerde plaats voor je fiets: een echte reservering met een rijtuignummer en een plaatsnummer van de fietsplek. Fietsen zonder reservering worden verwijderd.

Badge +3

Dan moet men niet zo krampachtig over ‘verplicht reserveren’ schrijven, maar dat aanmelden voldoende is, en ook veel logischer want ‘wie eerst komt eerst maalt’ en zo, en dat staat ook in de voorwaarden.

Bovenstaande exercitie (3 van de 4 screenshots) gaf me ook niet echt het vertrouwen dat ik gereserveerd had. Het woordje ‘reservering’ komt precies op één screenshot voor,  en ‘aanmelding(en)’ een keer of 10.

Dank voor het markeren als ‘Beste antwoord’ overigens. :smile:

De eerste en eenvoudige verbetering lijkt mij ondertussen dat de NS die twee begrippen, reserven en aanmelden, niet door elkaar moet gebruiken.

Zeker niet zeggen dat reserveren verplicht is, terwijl aanmelden wordt bedoelt en er ook niets anders mogelijk is.

Badge +3

Uiteindelijk is het dus allemaal een aanmelding ‘inclusief fiets’…

Waarbij ik me serieus afvraag hoe men je aanmelding/reservering kan laten vervallen als er alsnog geen plek voor je fiets is in een trein, omdat anderen eerder ‘gereserveerd’ zouden hebben en niemand zich later afgemeld heeft (of niet komt opdagen)?

Als ikzelf het tijdstip van aanmelden niet eens kan achterhalen, omdat ik niet om een e-mailbevestiging gevraagd heb (ja, dat is een optie, zie screenshot boven) hoe gaat een conducteur dat controleren?

Of kijkt men dan ineens naar het tijdstip van aanschaf fietskaartje dat je volgens de melding ‘niet moet vergeten te kopen’?

Dank je de koekoek, wie koopt er nou een fietskaartje 2 weken van tevoren?!

En zoals @Momo (zonder smartphone en ook niet altijd laptop mee) al zei “ik ga echt niet al mijn e-mails over reserveringen uitprinten en meenemen”.

In een ander topic las ik dat zeggen “ja die heb ik” bij de vraag of je een reservering had al voldoende was…  :sweat:

Reputatie 6

De eerste en eenvoudige verbetering lijkt mij ondertussen dat de NS die twee begrippen, reserven en aanmelden, niet door elkaar moet gebruiken.

Zeker niet zeggen dat reserveren verplicht is, terwijl aanmelden wordt bedoelt en er ook niets anders mogelijk is.

Reserveren is tussen 10 juli en 1 september wel degelijk verplicht, echter NS voert momenteel bijna geen controle uit. Het is ook al slecht leesbaar op de smartphone dus als een conducteur (m/v) dat echt wil zien moet hij/zij al mijn mobiele telefoon ter hand nemen. 

het personeel zou bij elk station, bij een instappende reiziger met fiets, moeten controleren of de juiste reservering wel gemaakt is zodat de fiets dan mee mag. Overigens dit is allemaal door diverse forumleden aangegeven in deze topics

en

NS heeft met de aanbevelingen van het locov en de forumleden helemaal niets gedaan en heeft dwars tegen alles en iedereen in de eigen voorstellen doorgevoerd. Alleen het personeel weigert blijkbaar om hier actief mee om te gaan en dus was het in het afgelopen weekend een zootje met de fietsen in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, het is geen reserveren. Je krijgt immers geen plaats toegewezen voor je fiets. 

NS moet geen terminologie gebruiken die verwachtingen wekt die niet kunnen worden waargemaakt.

Badge +3

De praktijk… 

Mijn dochter is uit de trein gezet met fiets door de conducteur, terwijl ze gereserveerd had. Hij vond het te druk. #achterlijk nu staan ze met zijn 3-en in Rosmalen. Terwijl er maar 1 plek is in de volgende trein.

Bron: https://twitter.com/Antoinettezwart/status/1418522993672794120

Reputatie 6

De praktijk… 

Mijn dochter is uit de trein gezet met fiets door de conducteur, terwijl ze gereserveerd had. Hij vond het te druk. #achterlijk nu staan ze met zijn 3-en in Rosmalen. Terwijl er maar 1 plek is in de volgende trein.

Slidestops???

Badge +3

Haha, geen idee of @Slidestops ze de trein uit heeft moeten werken.

Ik wilde maar even aangeven dat het ‘systeem’ voor fietsen mee verre van waterdicht is (en dus niet werkt).

En je dus voor heel onaangename verrassingen kan komen te staan als je denkt dat je na dat gedoe met die ‘reservering’ (melding GELUKT! zelfs kort in beeld bij Treinwijzer) wel goed zit.

Niet dus… 

Reputatie 5

De praktijk… 

Precies, dat dus. Was te verwachten.

Inderdaad was te verwachten. Is ook al zo vaak aan de NS verteld. Ben wel benieuwd wat de NS zelf vind van hoe deze proef deze zomer loopt. Waarschijnlijk heeft de afdeling zelf gewoon het beeld dat het heel goed loopt, anders had men toch al lang bakzeil gehaald

Reputatie 6

Inderdaad was te verwachten. Is ook al zo vaak aan de NS verteld. Ben wel benieuwd wat de NS zelf vind van hoe deze proef deze zomer loopt. Waarschijnlijk heeft de afdeling zelf gewoon het beeld dat het heel goed loopt, anders had men toch al lang bakzeil gehaald

Ik had onderstaande reactie al geplaatst in een ander topic m.b.t. fiets in de trein. Ik denk helaas niet dat ik er ver naast ga zitten:

Door deze manier van werken gaan calculerende reizigers met meerdere email adressen natuurlijk reserveringen vastleggen zodat als er een vertraging ontstaat je ook een reservering hebt voor de volgende trein. 

De maatschappij is de laatste tientallen jaren een stuk egoïstischer geworden en het is vooral ikke, ikke en nog eens ikke. 

Dat hierdoor voor de overige reizigers minder fietsplekken beschikbaar zijn deert hem/haar natuurlijk niet. Dit hele reservatiesysteem zou er dan inderdaad voor zorgen dat er minder fietsen in de trein komen. 

Gelukkig hebben we dan nog de conducteurs die toch niet controleren en als zij het wel doen niet op de reservatie van de fiets en dit zorgt er dus voor dat het helle fietsreservatiegedoe eigenlijk 2 weken na invoering al weer de prullenbak in kan.

NS gaat straks op 10 september in een ronkend nieuwsbericht aankondigen dat de fietsreservering een doorslaggevend succes is en dus ook na 10 september ingevoerd gaat worden.

Ik kan nu al verklappen dat het persbericht al klaar ligt voor publicatie.

Reputatie 7
Badge +3

NS is zeer hardleers. Welk bedrijf haalt het in zijn hoofd om mensen die nota bene de moeite hebben genomen om een fietsplaats te “reserveren” uit de trein te zetten? Dan heb je als bedrijf totaal niet begrepen wat de betekenis is van het woord reserveren.

De letterlijke betekenis van reserveren is: van te voren bespreken. Als klant leg je dus van te voren vast op welke datum en tijdstip je gaat reizen. Het bedrijf dat de reservering accepteert zal er dan voor moeten zorgen dat er ook daadwerkelijk een plaats voor je is. Zo gaat dat overal wanneer je reserveert. Behalve dan bij de sukkels van NS die een systeem hebben waarbij ze je uitdrukkelijk verzoeken om je reis te reserveren maar vervolgens je geen plaats toewijzen of kunnen garanderen. Zoveel domheid of ondoordachtheid krijg je niet verzonnen.

Badge +3

Ik vond deze https://www.letsgoregioutrecht.nl/activiteit/online-inspiratiesessie-duurzamemobiliteit

Utrecht heeft dus een ‘fietsburgemeester’? Go Jelle Bakker!

De rest gaat over ProPrail en dat het niet zou moeten stoppen bij de grens.

Mooi zo, doe er iets mee! En graag nooit meer zo’n suf idee als een fietsplaats kunnen reserveren, voor een trein die je niet eens wilt/kunt nemen… :sleeping:

(dus maar zinloos ‘reserveert’ voor zowel een trein eerder of later, met als gevolg hooguit dat anderen niet mee mogen omdat JIJ hun plek geclaimd hebt?)

Ja, maar voor dat 'reserveren’ had je toch een Mijn NS account nodig?

Nee, alleen een e-mailadres via Treinwijzer en dan krijg je die reservering!

Hoeveel wil je er hebben, pietjepuk @gmail of p.ietje.puk en alles wat erop lijkt komt gewoon in dezelfde inbox!

Reageer