beantwoord

Verwarrend: procedure huren ov-fiets bewaakte stalling overal anders

• 23 september 2020
  • 2 reacties
  • 193 Bekeken

Reputatie 2

Ik huur zo nu en dan een ov fiets, ook wel eens op stations waar ik niet vaak kom. Het valt me op dat bij de bewaakte fietsenstallingen de procedure om een ov-fiets te huren overal anders is. Soms moet je hem zelf uitzoeken en bij de beheerder laten scannen, soms moet je eerst naar de beheerder, die dan een sleutel geeft voor een fiets die je dan moet nemen of hij gaat hem zelf halen. Soms moet je bij de beheerder van de stalling zijn, ergens anders moet je weer bij de fietsenwinkel in het station zijn voor je ov-fiets. Ik heb zelfs een keer ergens geloof ik bij de kiosk de sleutel moeten halen. 

Ik vind het soms best verwarrend, vooral omdat ik al vaker meegemaakt heb dat de beheerder nogal weinig begripvol overkomt als je niet begrijpt hoe het op dat bepaalde station werkt.

Ik vraag me af: zijn daar vanuit NS richtlijnen voor gegeven, of mogen stallingbeheerders zelf bepalen hoe ze de verhuur organiseren? En is het überhaupt bekend bij stallingbeheerders dat het overal anders gaat (en dat klanten dan soms niet meteen doorhebben hoe het werkt)? 

icon

Beste antwoord door Mark NS 23 september 2020, 20:00

We maken een onderscheid tussen bemenste/bewaakte en onbemenste locaties waar dan verschillende procedures kunnen gelden, maar voor de bemenste/bewaakte locaties is wel een algemene richtlijn zoals ook aangegeven op de website. In principe meldt je je van te voren bij de stallinghouder, vervolgens zoek je zelf een fiets uit en de stallinghouder scant dan de sleutel en de OV-chipkaart. Stallinghouders kunnen hier wel wat vanaf wijken indien zij daar een noodzaak toe zien. Dat is ook afhankelijk van de locatie. Veel locaties zijn in eigen beheer, maar op een aantal locaties zitten ook derde partijen. Het moeten ophalen van een sleutel bij de Kiosk is overigens wel erg ongebruikelijk. 

Bekijk origineel

2 reacties

We maken een onderscheid tussen bemenste/bewaakte en onbemenste locaties waar dan verschillende procedures kunnen gelden, maar voor de bemenste/bewaakte locaties is wel een algemene richtlijn zoals ook aangegeven op de website. In principe meldt je je van te voren bij de stallinghouder, vervolgens zoek je zelf een fiets uit en de stallinghouder scant dan de sleutel en de OV-chipkaart. Stallinghouders kunnen hier wel wat vanaf wijken indien zij daar een noodzaak toe zien. Dat is ook afhankelijk van de locatie. Veel locaties zijn in eigen beheer, maar op een aantal locaties zitten ook derde partijen. Het moeten ophalen van een sleutel bij de Kiosk is overigens wel erg ongebruikelijk. 

Reputatie 2

Het onderscheid is in de meeste gevallen makkelijker te maken dan Mark NS aangeeft: bij de stallingen die NS zelf in beheer heeft (herkenbaar aan medewerkers in blauw shirt met grote fiets achterop) gaat zonder uitzondering op wat er op de hierboven gelinkte webpagina staat. Je pakt daar dus zelf een fiets en laat vervolgens bij de beheerder je fiets en OV-chipkaart scannen.

Betreft het een fietsenstalling met daarbij een winkel van een ondernemer, dan kan je er in 99% van de gevallen vanuit gaan dat je je eerst bij de balie moet melden en daar een sleutel uitgereikt krijgt. Wel komen hier incidenteel afwijkende situaties voor. Dat is bijvoorbeeld het geval op station Dordrecht, waar een fietsenwinkel de uitgifte doet maar je wel je fiets zelf in de stalling mag uitkiezen alvorens de sleutel te laten scannen.

Een sleutel halen bij de Kiosk is bij mijn weten iets van vroeger. Ik ken zo drie stations die dat vroeger gehad hebben (Apeldoorn, Harderwijk en Den Helder), maar Apeldoorn heeft tegenwoordig een door NS beheerde stalling en Den Helder is een zelfservice-stalling geworden.

Al met al is de situatie in de laatste tijd veel consequenter geworden. Het was in het verleden vaak veel lastiger om vooraf te weten hoe het ergens werkte. Waarbij er overigens nog altijd rare gevallen zijn, zoals Tiel dat in één gebouw zowel een zelfservice- als bemenste stalling heeft. En die zijn voor huren/terugbrengen niet uitwisselbaar!

Reageer