beantwoord

Vriend OV-fiets terugbrengen

• 18 november 2019
  • 8 reacties
  • 211 Bekeken

Kan een vriend van mij (zonder mijn OV-chipkaart) mijn geleende OV-fiets terugbrengen naar een zelfservice punt?

Hij heeft zelf wel een OV-chipkaart

icon

Beste antwoord door Sascha NS 19 november 2019, 14:11

Ik dien mijn eerdere bericht te corrigeren wegens foutieve informatie.

Het is alleen de bedoeling om de blauwe dropbox te gebruiken als er een probleem in de stalling is waar de gebruiker niets aan kan doen. Het is niet de bedoeling dat de blauwe dropbox gebruikt wordt voor het regulier inleveren van de gehuurde OV-fiets. Dit omdat hier handelingen bij komen kijken die enkel onze klantenservice kan verrichten en omdat de fiets dan voor bepaalde tijd niet te verhuren is, wat impact heeft op het totaal aan te bieden OV-fietsen op de betreffende locatie.

Om nog even terug te komen op de specifieke vraag: Nee, het is niet mogelijk om de OV-fiets in te leveren bij een zelfservice zonder de OV-chipkaart waarmee deze is gehuurd.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Waarde naamgenoot,

Naar een zelfservicepunt moet uw chipkaart meegenomen worden. In een stalling wordt bij terugbrengen alleen de sleutel gescand. De chipkaart van uw vriend is niet relevant, het is uw persoonlijke abonnement waar het om gaat.

Hoi Thom Spelt! Welkom op onze NS Community.

Het verschilt per locatie. Als er een blauwe dropbox hangt waar je de sleutel in kan deponeren heb je geen OV-chipkaart nodig voor het inleveren van de fiets. Op sommige locaties kan je echter enkel de sleutelkluis openen met je OV-chipkaart. Dan dient het de OV-chipkaart te zijn waarmee de OV-fiets ook gehuurd is.

Badge +3

Ik betwijfel dat laatste, want volgens mij kan je gewoon het sleutelkastje openen met elke ov-chipkaart en wordt de sleutel zelf (die pin die je in een gaatje steekt) gezien als het inleveren van de fiets.

Een OV-fiets abonnement staat ook helemaal niet op de kaart zelf, en bij bemenste stallingen scannen ze ook gewoon de sleutel in (en gooien hem in een bakje) en komt je ov-chipkaart er helemaal niet aan te pas.

Of ze scannen de fiets zelf (chip in frame) en mag je hem met de sleutel er nog in weg zetten.

Het proberen waard.. binnenkort een keer doen in Woerden.

Zoals ik het begrijp kan je deze alleen openen met een OV-chipkaart die is gebruikt bij het ophalen van de fiets, maar voel je vrij om dit uit te proberen. Ik ben erg benieuwd.

Badge +3

In Woerden (toen het nog bemenst was) ging het als volgt:

Je liep de stalling binnen en vroeg om een OV-fiets. Je ov-chipkaart werd gescand en de backoffice keek of bij het kaartnummer een OV-fiets abonnement hoorde. Met transacties e.d. op je kaart gebeurt helemaal niets.

Vervolgens kreeg je een sleutel mee uit het bakje met alle sleutels, die werd ook gescand (de ‘druppel’ aan de sleutel met het nummer er op), dus die fiets heb jij (kaartnummer ××××××) in bezit.

Bij terugbrengen stalde je de fiets, gaf de sleutel aan de beheerder en die scande hem als ‘teruggebracht’ en gooide de sleutel weer in het grabbelbakje. Geen idee of je daar nog een bonnetje van kunt vragen maar die apparaatjes kunnen die volgens mij wel uitprinten.

In Eindhoven (bemenst) gaat het als volgt:

Je loopt de stalling binnen en zegt “mijn vriendin hier is op bezoek en wil graag een OV-fiets”. Ze mag een willekeurige fiets uitzoeken (sleutels zitten er in). Bij verlaten van de stalling wordt zowel mijn ov-chipkaart én de fiets zelf gescand als ‘uitgeleend’ (aan mij dus).

Bij terugbrengen wordt de fiets gescand als ‘teruggebracht’ en zij mag hem (met sleutel er in) ergens stallen en doorlopen richting de stationshal. Geen Robert of ov-chipkaart nodig, maar uiteraard is die wel op mijn kaart/abonnement verhuurd geweest.

In Woerden (tegenwoordig zelfservice) kom je de stalling (poortjes) alleen binnen door een ov-chipkaart aan te bieden bij één van twee lezers (eigen fiets óf OV-fiets). Bij OV-fiets denk ik dat dan meteen geregistreerd wordt dat jij het bent, en natuurlijk nogmaals bij het kastje om een sleutel te krijgen.

Bij terugbrengen kan je met een (anonieme) kaart gewoon de stalling binnen lijkt me. Het enige probleem zou dan zijn dat een anonieme kaart niet werkt bij de OV-fiets lezer (wel bij de ‘eigen fiets’ lezer), en óók niet bij het sleutelkastje, zelfs als je kiest voor ‘terugbrengen’. Maar voor terugbrengen is in principe je eigen ov-chipkaart dus niet nodig, want het gaat alleen maar om de fiets(en) die op jouw account verhuurd is/zijn.

We gaan het zien binnenkort! Kastje kastje open u.. want ik heb een sleutel voor u (namens Robert) :joy:

Ik dien mijn eerdere bericht te corrigeren wegens foutieve informatie.

Het is alleen de bedoeling om de blauwe dropbox te gebruiken als er een probleem in de stalling is waar de gebruiker niets aan kan doen. Het is niet de bedoeling dat de blauwe dropbox gebruikt wordt voor het regulier inleveren van de gehuurde OV-fiets. Dit omdat hier handelingen bij komen kijken die enkel onze klantenservice kan verrichten en omdat de fiets dan voor bepaalde tijd niet te verhuren is, wat impact heeft op het totaal aan te bieden OV-fietsen op de betreffende locatie.

Om nog even terug te komen op de specifieke vraag: Nee, het is niet mogelijk om de OV-fiets in te leveren bij een zelfservice zonder de OV-chipkaart waarmee deze is gehuurd.

Reputatie 2

Ik betwijfel dat laatste, want volgens mij kan je gewoon het sleutelkastje openen met elke ov-chipkaart en wordt de sleutel zelf (die pin die je in een gaatje steekt) gezien als het inleveren van de fiets.

Nee dat kan niet: je kunt wel de deur van een zelfservice stalling / fietsbox openen met welke chipkaart dan ook. Op de verhuurcomputer krijg je echter een foutmelding “U kunt met deze kaart geen OV-fiets huren” als je een kaart gebruikt waar geen abonnement aan gekoppeld is.

Badge +3

Ik moet dan nog eens goed kijken (foto’s nemen) hoe een zelfservice-stalling werkt.

In Woerden (onlangs omgebouwd) kom je binnen door een willekeurige ov-chipkaart te scannen bij een van de twee kaartscanners. In Jip-en-Janneketaal gezegd staat daar zoiets als:

“Wat kom je doen, iets met je eigen fiets of iets met een OV-fiets? Houd je ov-chipkaart voor de juiste scanner” en het poortje gaat open.

Dat je met een kaart waar geen OV-fiets abonnement aan gekoppeld is de ‘eigen fiets’ scanner moet gebruiken is dan logisch natuurlijk, en dat een sleutelkastje die kaart weigert natuurlijk nog logischer.

Bij OV-fiets wordt volgens mij in ieder geval helemaal niets gedaan met de kaart voor het betreden of verlaten van de stalling (behalve misschien de controle of het een persoonlijke kaart is waar een OV-fiets abonnement aan gekoppeld is), en alles wat verder met een ‘transactie’ te maken heeft (huren/inleveren) gebeurt bij het sleutelkastje.

Ik zeg dit omdat de (nieuwe) poortjes in Woerden de eerste maanden niet werkten en dus gewoon open stonden voor iedereen. OV-fiets huren/inleveren ging prima, dus daar is (sic) geen controle bij betreden/verlaten van de stalling voor nodig.

Voor wat betreft het inleveren van een OV-fiets, ik ga dat gewoon eens proberen, dus huren op kaart 1 en inleveren met kaart 2. Volgens mij telt bij terugbrengen gewoon de sleutel en niet de ov-chipkaart waarop de fiets verhuurd is.

Reageer