beantwoord

Waarom kan ik mijn factuur niet in termijnen betalen?

• 7 juli 2020
  • 7 reacties
  • 204 Bekeken

Hallo,

Blijkbaar moet ik dus 250 euro betalen voor het huren van een fiets voor een maand…

Allereerst wil ik even opmerken dat de ns echt schandalige prijzen stelt aan haar services zoals het huren van een fiets.

Daarnaast is het ook best wel vervelend dat ik deze factuur van 250 euro niet kan betalen in termijnen. Ik zit momenteel in financieele problemen en heb een huur te betalen. Zoals u misschien wel begrijpt is mijn huur heel wat belangrijker dat de spaarpot van de ns nog meer te vullen.

Dus bij deze wil ik de ns vragen het mogelijk te maken deze factuur in termijnen te betalen anders heb ik echt een serieus probleem.

Met vriendelijke groet,

Jelle.

icon

Beste antwoord door loklok8 7 juli 2020, 18:26

De OV-fiets is er eigenlijk ook niet voor bedoeld om deze langdurig te huren. De bedoeling is dat deze fiets gebruikt wordt om bijv. naar werk/afspraak/uitje te reizen en dus kort wordt verhuurd. €3,85 voor 24 uur (max. 72 uur) vind ik echt niet duur om een fiets voor een korte periode te huren.

Een deel uit de Productvoorwaarden NS OV-fiets.

Artikel 10: Duur en beëindiging van de Huurovereenkomst

1.  De Huurovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van maximaal tweeënzeventig (72) uur en eindigt wanneer de Contracthouder de OV-fiets inclusief sleutel inlevert en uitcheckt op de huurlocatie. 

3.  Als de Contracthouder of een derde de OV-fiets niet binnen tweeënzeventig (72) uur na uitgifte heeft ingeleverd, brengt NS OV-fiets de Contracthouder een toeslag in rekening bovenop het verschuldigde bedrag inzake de huur, zoals vermeld in de Tarieflijst.

4.   Als de Contracthouder of een derde de OV-fiets niet binnen 21 dagen na uitgifte heeft ingeleverd, wordt de maximumwaarde van de dan geldende aanschafwaarde van de OV-fiets in rekening gebracht bij de Contracthouder. Zolang dit bedrag niet is betaald, blijft de Contracthouder tevens de huurprijs en toeslagen verschuldigd.

5.  Het bepaalde in de eerste zin van lid 4 is niet van toepassing indien er sprake is van een overmacht situatie dit ter beoordeling van NS OV-fiets waardoor de Contracthouder niet in staat is de OV-fiets tijdig in te leveren en de Contracthouder dit vóór afloop van de Huurovereenkomst heeft gemeld aan NS OV-fiets.

U bent akkoord gegaan met de voorwaarden bij het huren van de fiets en weet dus ook dat u een bedrag van €250 (zie prijslijst) verschuldigd bent als u de fiets niet binnen 21 dagen inlevert. U had dit kunnen voorkomen door de fiets binnen 72 uur in te leveren en opnieuw te huren waarbij een nieuwe huurovereenkomst ingaat. U betaald dan 30 x €3,85 = €115,50.

Heeft dit topic eigenlijk enige relatie met een ander topic dat je een maand geleden had geopend? 

Bekijk origineel

7 reacties

Zeer spijtig dat je hierdoor in de problemen komt. In delen betalen is bij NS niet mogelijk. Wanneer automatische incasso niet mogelijk is krijg je een herinnering en daarna een acceptmail. Je kan dus wel iets later betalen, maar ik zal er niet te lang mee wachten voordat de factuur bij een incasso bureau ligt en je zodoende nog meer moet betalen.

Reputatie 6
Badge +1

De OV-fiets is er eigenlijk ook niet voor bedoeld om deze langdurig te huren. De bedoeling is dat deze fiets gebruikt wordt om bijv. naar werk/afspraak/uitje te reizen en dus kort wordt verhuurd. €3,85 voor 24 uur (max. 72 uur) vind ik echt niet duur om een fiets voor een korte periode te huren.

Een deel uit de Productvoorwaarden NS OV-fiets.

Artikel 10: Duur en beëindiging van de Huurovereenkomst

1.  De Huurovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van maximaal tweeënzeventig (72) uur en eindigt wanneer de Contracthouder de OV-fiets inclusief sleutel inlevert en uitcheckt op de huurlocatie. 

3.  Als de Contracthouder of een derde de OV-fiets niet binnen tweeënzeventig (72) uur na uitgifte heeft ingeleverd, brengt NS OV-fiets de Contracthouder een toeslag in rekening bovenop het verschuldigde bedrag inzake de huur, zoals vermeld in de Tarieflijst.

4.   Als de Contracthouder of een derde de OV-fiets niet binnen 21 dagen na uitgifte heeft ingeleverd, wordt de maximumwaarde van de dan geldende aanschafwaarde van de OV-fiets in rekening gebracht bij de Contracthouder. Zolang dit bedrag niet is betaald, blijft de Contracthouder tevens de huurprijs en toeslagen verschuldigd.

5.  Het bepaalde in de eerste zin van lid 4 is niet van toepassing indien er sprake is van een overmacht situatie dit ter beoordeling van NS OV-fiets waardoor de Contracthouder niet in staat is de OV-fiets tijdig in te leveren en de Contracthouder dit vóór afloop van de Huurovereenkomst heeft gemeld aan NS OV-fiets.

U bent akkoord gegaan met de voorwaarden bij het huren van de fiets en weet dus ook dat u een bedrag van €250 (zie prijslijst) verschuldigd bent als u de fiets niet binnen 21 dagen inlevert. U had dit kunnen voorkomen door de fiets binnen 72 uur in te leveren en opnieuw te huren waarbij een nieuwe huurovereenkomst ingaat. U betaald dan 30 x €3,85 = €115,50.

Heeft dit topic eigenlijk enige relatie met een ander topic dat je een maand geleden had geopend? 

Reputatie 7
Badge +3

@Jellefraters Het is niet anders, je bent akkoord gegaan met de verhuur voorwaarden. NS doet helaas niet aan termijnbetalingen.

Voor een volgende keer dat je een fiets langer zou willen huren, kun je misschien kijken naar leenfietsen zoals swapfiets.

Blijkbaar moet ik dus 250 euro betalen voor het huren van een fiets voor een maand…

Is de fiets ondertussen wel ingeleverd @Jellefraters of is deze vermist ?

Is de fiets ondertussen wel ingeleverd @Jellefraters of is deze vermist ?

De fiets is ingeleverd nadat ik hem terug heb weten te claimen per toeval.

Zeer spijtig dat je hierdoor in de problemen komt. In delen betalen is bij NS niet mogelijk. Wanneer automatische incasso niet mogelijk is krijg je een herinnering en daarna een acceptmail. Je kan dus wel iets later betalen, maar ik zal er niet te lang mee wachten voordat de factuur bij een incasso bureau ligt en je zodoende nog meer moet betalen.

Kijk dit is dus waarom ik oprecht een hekel heb aan de ns. Net zoals een hoop andere mensen in mijn kringen. ns kan gewoon simpelweg GEEN uitzondering maken op hun regels. Het is 100% handelen vanuit protocol en daarom komen vele arme klanten zoals ik vaak in de problemen met de ns. Simpelweg schandalig hoe een mega bedrijf als dit nooit echt ‘’out of the box’’ kan denken. Waarom kan ik bij elk ander bedrijf wel in termijnen betalen maar niet bij de ns? Waarom komt het niet eens ter sprake of jullie dit mogelijk gaan maken?

Ik ben niet van plan om deze boete ergens binnenkort te betalen en als jullie naar een incasso bedrijf gaan ben ik erg bang dat zij mij nooit zullen vinden. Nogmaals voelt dit wederom als een grote middelvinger van de ns naar haar klanten toe. Net zoals het constant doet als het boetes uitdeeld aan arme mensen die niet eens geld hebben voor een treinkaart of net zoals de ns die VEEL te hoge prijzen stelt aan haar reizen, net zoals de ns die boetes uitdeeld aan studenten met een ov week abbonement die zijn vergeten in te checken terwijl ze wel gewoon recht hebben op de reis.

Het is erg spijtig hoe de ns in mijn ogen nooit echt een ‘’klant is koning’’ bedrijf is geweest. Maar wel een ‘’klant is slechts een nummer’’ bedrijf is. De top van de ns heeft eerlijk waar veel te weinig empathie of een persoonlijke connectie met haar klanten en zet zo al haar werknemers in hun hemd wanneer zij moeten opdraaien voor dit wanneer ze wederom eens geconfronteerd worden met gefrustreerde klanten. En dat is erg jammer want ik weet dat er genoeg werknemers zijn die het wel goed bedoelen maar simpelweg te vast geroest zitten aan hun directe werkgevers.

meer heb ik niet te zeggen.

Badge +3

Och ja, als je die €250 gewoon betaalt, dan heb je een redelijk dure stadsfiets ‘gekocht’. Staat nergens dat je hem alsnog moet inleveren. :joy:

Dat hij eigenlijk eigendom van NS blijft doet er niet zoveel toe. Zelfde met een verloren ov-chipkaart die eigendom blijft van TLS (anoniem of persoonlijk).

Voor een maandje een fiets is Swapfiets e.d. beter inderdaad, dan was je voor €31,50 klaar (€16,50 maandhuur plus €15 om na een maand te mogen opzeggen).

Reageer