weer geen ov-fiets

• 7 juni 2019
  • 5 reacties
  • 245 Bekeken

Op 4 juni mijn vrije reis besteed om naar Lelystad te reizen en daar een ov-fiets te huren... er bleek slechts een fiets te staan die op slot stond en de fietsenmaker kon (of wilde) deze fiets niet beschikbaar maken. Bij gebrek aan OV-fiets maar door naar Schiphol...waar zoals verwacht en al jaaaren het geval is geen OV-fiets beschikbaar was. Dus maar weer naar huis teruggekeerd met een verloren dag en een verspeelde vrije reis die ik beter anders had kunnen gebruiken.

NB over de OV-fiets situatie op Schiphol klaag ik al jaren en krijg steeds als antwoord: "wordt aangewerkt". Nu meld ik het tegen beter weten in nogmaals maar er wordt toch niks aangedaan.

NB Ik heb bijna een uur geleden deze berichten ook via de chat verstuurd maar geen enkele reactie gekregen.

NB Het blijft bij dit alles zuur dat de problemen nu ook al in Lelystad ontstaan en dat ik mijn vrije reis gewoon domweg hierdoor verspeeld heb.

5 reacties

Hi jack1946 en welkom bij de NS Community.

Wat ontzettend jammer dat je je Keuzedag niet optimaal hebt kunnen gebruiken omdat er geen OV-Fiets beschikbaar was.

Helaas valt hierin lastig iets te voorspellen. De ene keer zijn er veel fietsen beschikbaar, maar als er een groep komt die een fiets wil, gaat het sneller. Per dag is dit weer anders. We kunnen hierin nooit iets garanderen.
In het geval dat de OV-fietsen op zijn, is het wellicht een optie om een fiets te huren bij een fietsenwinkel?

Soms zie je inderdaad een fiets staan. De reden waarom de fiets op dat moment niet gebruikt wordt, kan verschillen. Sommige fietsen staan er ook omdat ze bijvoorbeeld nagekeken moeten worden.
Ben je lang in Lelystad geweest?
Reputatie 7
Badge +2
Dat is de keerzijde van het afschaffen van het €10 abonnement voor het huren van OV-fietsen. De OV-fiets is nu voor een groter publiek bereikbaar. Tel daarbij het aantal onbruikbare fietsen op en je grijpt dus vaker mis.
Ooit veelgebruiker, maar na de prijsverhoging en de €0,01 abonnementen gebruik ik hem vrijwel niet meer. Bus-tram-metro, wandelen, eigen fiets met trein mee (bij in meerdere steden op 1 dag fiets nodig of min. 4 dagen fiets in andere stad nodig) zijn tegenwoordig mijn alternatieven.

(OV)fietsdagje plannen doe ik niet meer nadat we een keer misgrepen...
ook toen er nog 10 euro voor het OV-fiets abonnement betaald moest worden was er vrijwel nooit een fiets op Schiphol aanwezig... na alle loze beloftes over uitbreiding van de OV-fietsen op Schiphol ben ik maar gestopt met klagen... er wordt NIETS met de klachten gedaan.
Lelystad is een ander verhaal daar waren altijd genoeg fietsen beschikbaar.. maar vrijwel direct na mijn binnenkomst kwam er nog een klant voor de OV-fiets en die meldde dat het al langere tijd een puinhoop in de stalling op Lelystad is..... uiteraard de onverschillige fietsenmaker gevraagd of er een andere oplossing voor een huurfiets was: het antwoord was "NEE!! en ik heb niks met de OV-fiets te maken ..alleen wat reparaties en onderhoud"... ja daar moet je het dus mee doen.
NB op het station zelf was de medewerker wel vriendelijk maar ja die kan er ook weinig mee.
Hi jack1946 en welkom bij de NS Community.

Soms zie je inderdaad een fiets staan. De reden waarom de fiets op dat moment niet gebruikt wordt, kan verschillen. Sommige fietsen staan er ook omdat ze bijvoorbeeld nagekeken moeten worden.
Ben je lang in Lelystad geweest?

heb gekeken of er een mogelijkheid met de bus was... deze was er niet... teruggegaan naar de fietsenstalling en gevraagd naar een andere mogelijkheid voor een huurfiets : NEE
en maar de eerstvolgende trein gepakt... dus een half uur in een rond station Lelystad geweest... echt verspilde tijd en echt een verspilde treinreis
Reputatie 7
NS heeft uiteraard ook een beeld waar fietsen vaak op zijn of waar er te weinig zijn. Het probleem is dat simpel wat extra fietsen dumpen niet altijd een slimme oplossing is. Er moet ook ruimte zijn om te groeien (fietsenstallingen/fietskluizen). Die is er vaak niet. Klachten en vraag naar meer fietsen worden zeker meegenomen in besluitvorming, ze zorgen alleen niet altijd direct in een zichtbaar resultaat.

Wellicht vind u deze website interessant : https://www.ovfietsbeschikbaar.nl
Hier staat wat meer informatie op dan alleen de aantallen die nu nog beschikbaar zijn en u vind hier statistieken. De drukke momenten zou u dan bijvoorbeeld makkelijker kunnen vermijden:)

Reageer