Ik heb een vraag, want ik heb net een NS flex dalvoordeel abonnement afgesloten. En nu is mijn OV fiets abonnement automatisch opgezegd, terwijl ik dit juist wilde behouden! Maar er zijn geen abonnements-kosten meer, las ik hierboven.
Kan ik nu alsnog met een OV fiets reizen? Dit is voor mij een heel belangrijk vervoersmiddel, en ik hoop niet dat ik nu een andere ov-chipkaart aan moet schaffen, alleen voor de OV fiets, omdat ik nu Flex dal voordeel heb.
Alvast dank voor uw antwoord.
Vriendelijke groet,
Ouwe koeien @iCQ de abonnementskosten (€10) voor OV-fiets zijn afgeschaft dus je betaalt nu (al jaren dus) iets meer per fiets per dag om te huren. Gratis huren heeft nooit bestaan.
Na hoop gedoe de rekening kwijtgescholden wegens niet 'teruggebracht' is een systeemfoutje geweest dus. Niet te druk over maken.
Vandaag nog zoiets bij de AH, ik stop tig flessen in een automaat en er komt geen embellagebonnetje uit! Medewerker vond het allemaal prima en schreef een bonnetje met de hand uit voor me, na even controleren of ik wel gelijk had (flessen op de band).
Automaat vervolgens buiten werking gezet en veel boze mensen die ook eigenlijk nog statiegeld wilden. Gelukkig was de medewerker er nog, al zei die "ja maar dit ga ik niet heel de avond doen, kom morgen maar terug als het ding weer werkt!"
Klacht: Dramatische administratieve afhandeling van deze verandering. Mijn OV-fiets abonnenment is verlengd per 16 juni 2016. Ik heb dus recht op restitutie. Eind januari 2 verschillende mails van OV-fiets hierover ontvangen. Eentje betreffende 3 gratis ritten. Vervolgens twee dagen later een mail dat toch het bedrag binnen een maand op mijn rekening zou worden bijgeschreven. Maandje afgewacht en medio maart toch maar eens gebeld, eerst naar het verkeerde nummer dat OV-fiets in zijn eigen mailing had gebruikt! Vervolgens een halve stagiair aan de telefoon gekregen die mij toezegde dat zowel de vergoeding als de ritten op mijn OV-kaarten en bankrekening zouden worden bijgeschreven. Binnen 10 dagen zou ik worden teruggebeld. Niets gebeurd, sterker nog: Ik kreeg allerlei incasso aanmaningen omdat mijn oude IBAN-rekeningnummer kennelijk weer in gebruik was genomen! Die dan toch maar weer terug betaald, want geen zin in nog meer gedoe. Vandaag toch maar eens gebeld met de OV-fiets. Kreeg eerst een medewerker van zakelijk aan de telefoon (!). Daarna een medewerker die er ook helemaal niets van snapte en de verbinding heeft verboken.
Kortom: Zeker 5 telefoontjes verder, foutieve informatie, niet werkende systemenen EN nog steeds geen enkele tegemoetkoming. OV-fiets en/of NS- en/of mijn-deur-tot-deur en/of mijnns.nl en/of wie er ook achter al deze knoppen zit: Ga je schamen. Zo ga je niet met consumenten om. Graag een reactie!
Oh ik heb een keer een fiets terug gebracht in Utrecht. Zijn ze hem kwijt geraakt en hadden ze hem niet uitgechecked! Krijg ik me toch een dikke rekening binnen voor een nieuwe fiets wil je niet weten! Na hoop gedoe is de rekening kwijt gescholden. Geen echte "sorry" of gratis rit. Niks... gewoon DOEI.
Eigenlijk had ik mezelf een hoop tijd kunnen besparen door gewoon te betalen. Toch geld zat.
Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.
Waarom kan ik dit niet geloven? Dus u stelt dat voor de huidige 90% OV fietsers het goedkoper word door deze verandering?
Nogmaals ik kan dit niet geloven. Ik ben ook bang dat als we hier een poll aanmaken en het de klanten vragen er 90% zal zijn die zal aangeven juist duurder uit te zijn.
Evengoed is het misschien wel slim voor de NS om de huur van de fietsen te verhogen en de 10 euro per jaar weg te halen. Meer mensen zullen dan een fiets pakken en per fiets zal de NS dan meer verdienen.
Net alsof doen dat het beter is voor de klanten vind ik wel een heel mooi verkoop verhaal!
Toevallig zie ik dit omdat ik op deze site rondsnuffel.
Heb al jaren een OV fiets abonnement.
Begrijp niet waarom NS zijn abonnees niet voor 1 januari op de hoogte heeft gebracht.
voor mij als incidenteel ov-fiets gebruiker zeker interessant
echter wat wel weer jammer is ik gebruik de fiets vooral vanaf de locatie schiphol
daar staan 4 fietsen wat gewoon teweinig is wat ze zijn alle 4 bijna altijd weg ( kwam er laatst tegen die gewoon in het fietsenrek op slot waren gezet zodat ze inderdaad een fiets haden)
Ik heb zojuist alle informatie over zijn abonnement gestuurd in een privébericht. Hopelijk verheldert het deze case wat meer.
Welkom op het NS Serviceforum, planejazz.
Wat een nare situatie is dit. Zou je me in een privébericht je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer sturen? Dan ga ik het voor je uitzoeken. Je kunt me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken.
Klacht: Dramatische administratieve afhandeling van deze verandering. Mijn OV-fiets abonnenment is verlengd per 16 juni 2016. Ik heb dus recht op restitutie. Eind januari 2 verschillende mails van OV-fiets hierover ontvangen. Eentje betreffende 3 gratis ritten. Vervolgens twee dagen later een mail dat toch het bedrag binnen een maand op mijn rekening zou worden bijgeschreven. Maandje afgewacht en medio maart toch maar eens gebeld, eerst naar het verkeerde nummer dat OV-fiets in zijn eigen mailing had gebruikt! Vervolgens een halve stagiair aan de telefoon gekregen die mij toezegde dat zowel de vergoeding als de ritten op mijn OV-kaarten en bankrekening zouden worden bijgeschreven. Binnen 10 dagen zou ik worden teruggebeld. Niets gebeurd, sterker nog: Ik kreeg allerlei incasso aanmaningen omdat mijn oude IBAN-rekeningnummer kennelijk weer in gebruik was genomen! Die dan toch maar weer terug betaald, want geen zin in nog meer gedoe. Vandaag toch maar eens gebeld met de OV-fiets. Kreeg eerst een medewerker van zakelijk aan de telefoon (!). Daarna een medewerker die er ook helemaal niets van snapte en de verbinding heeft verboken.
Kortom: Zeker 5 telefoontjes verder, foutieve informatie, niet werkende systemenen EN nog steeds geen enkele tegemoetkoming. OV-fiets en/of NS- en/of mijn-deur-tot-deur en/of mijnns.nl en/of wie er ook achter al deze knoppen zit: Ga je schamen. Zo ga je niet met consumenten om. Graag een reactie!
Het OV-fietsabonnement op een verlopen OV-chipkaart wordt automatisch overgezet bij kaartvervanging bij abonnementen die zijn afgesloten NA 20 augustus 2015.
Dankjewel Klaas-Jan. Mijn abonnement is van voor die tijd. Zoals gezegd: het kostte een hoop zoekwerk en het is uiteindelijk gelukt om nieuwe kaart via de site te koppelen, maar ik hoop dat jullie andere abonnementhouders beter op weg kunnen helpen.
Het OV-fietsabonnement op een verlopen OV-chipkaart wordt automatisch overgezet bij kaartvervanging bij abonnementen die zijn afgesloten NA 20 augustus 2015.
Vandaag (13/2) mail gekregen met mededeling dat vanaf vandaag "persoonlijke omgeving voor OV-fiets en/of Stallen op rekening wijzigt". Ik hoopte dat daarmee ook het proces waarmee het OV-fiets abonnement aan een nieuwe OV-chipkaart kan worden gekoppeld vereenvoudigd zou zijn geworden. Mij is het - toen ik enkele weken terug mijn nieuwe OV-kaart kreeg - na een middag sleutelen op de NS-site gelukt en ik hoopte dat anderen dit gedoe bespaard zou worden. Als de OV-kaart is verlopen en er komt een nieuwe dan moet volgens een begeleidende brief je het koppelen zelf regelen met de leverancier van de dienst OV-fiets zonder verdere toelichting. Of gebeurt het koppelen OV-fiets aan nieuwe OV-chipkaart nu voortaan automatisch?
Excuses voor de late reactie.
Wat betreft dit onderdeel:
Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.
Inmiddels is men bezig met de voorbereidingen van een campagne voor deze klanten. Ze verwachten in de komende weken (ik verwacht januari of begin februari) hen te benaderen. Over de invulling kan ik nog niets kwijt.
@mrfreeze We willen het gebruik van OV-fiets toegankelijker maken. Zou natuurlijk mooi zijn als er daardoor meer mensen gebruik gaan maken van OV-fiets. Minder OV-fiets gebruikers willen we in ieder geval niet 😉
iMark, ik zou het waarderen als die negativiteit van je op het forum eindelijk een keertje minder wordt. Het bepaalt al gauw de sfeer van een topic. Ik heb je dit vaker moeten vragen. Dingen kunnen ook op een normale manier (zie Thom) worden genoemd.
Smuchall, het lijkt me goed dat ik even met jou meekijk. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw naam en adres? Dat kun je doen door op mijn naam en 'Stuur bericht' te klikken.
Nog een aanvulling. Eerder in het jaar werd gesproken over wijzigingen per 1 januari 2017. Nu blijkt het eerder ingegaan te zijn en heeft NS al vrolijk de prijsverhoging van €3,35 naar €3,85 doorgevoerd die volgens eerdere berichten pas per 1 januari 2017 zou zijn. Bron: http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html
Ik kan er niets anders van maken dan dat we hier met administratief broddelwerk en een te vroeg doorgevoerde prijsverhoging te maken hebben. In de e-mail van 17 november beweerde NS nog het volgende:
"U betaalt vanaf nu alleen nog voor het gebruik van de OV-fiets. De kosten van een ritprijs bedragen tot 1 januari 2017 € 3,35 per 24 uur. Daarna bedraagt de ritprijs van een OV-fiets € 3,85 per 24 uur."
Dat is inderdaad een nogal onnozel van NS. Ze hadden alleen het verificatiebedrag van €0,01 moeten incasseren. Het lijkt me weer typisch een geval van het groot-bedrijf-syndroom': de ene afdeling (incasso's) heeft geen idee wat de andere afdeling (abonnementsvormen) heeft besloten.
Ik kreeg op 17 november een e-mail van NS met nadere verklaringen over mijn abonnement dat per 1 oktober 2016 was verlengd:
"U heeft in 2016 uw OV-fietsabonnement met NS OV-fiets B.V. een jaar verlengd. We hebben goed nieuws voor u. Vanaf 1 januari 2017 rekenen wij voor OV-fiets geen abonnementskosten meer. Voor u betekent dit dat u per direct al geen abonnementskosten meer betaalt. Over eventueel teveel betaald abonnementsgeld voor OV-fiets ontvangt u van ons een tegemoetkoming. Hierover ontvangt u automatisch bericht in januari 2017."
Is er inderdaad een tientje geïnd? De toezegging van NS was, dat dit zou worden teruggestort. Als uw rekening voor een cent is belast dan is dat alleen ter controle van uw bankaccount.
Mogelijk kan een moderator helderheid verschaffen over wat er in uw geval precies aan de hand is.
Aanvulling: Ik heb even in de mail gekeken en het zou inderdaad per januari ingaan. Het is mogelijk om administratieve redenen maar handig is anders. Mogelijk is dat een verklaring. iMark was me voor en ik verwijs u naar zijn reactie hieronder.
Vandaag is er bij mij èn abonnementsgeld voor ovfiets afgeschreven èn heb ik een mail ontvangen van ovfiets dat abonnementskosten niet meer nodig zijn. Uiteindelijk heb ik dan toch weer betaald, dus ik vind het tegenstrijdig. Waarom wordt er toch abonnementsgeld geind?
Een persoonlijke chipkaart heeft als voordeel dat de huurder van een fiets te achterhalen bij calamiteiten. Dat kan niet bij een anonieme kaart. Dat gaat mis met 'slimme' huurders en er verdwijnen fietsen. Tel uit je verlies want als huurder draai je voor die kosten op. Het model van ov-fiets is, dat je huurt met minimale rompslomp. Het systeem van een borg bestaat bij de reguliere verhuurder. Verder heeft ook lang niet iedereen een creditcard. Het is te tijdrovend en te duur. Deze beide mogelijkheden zie ik niet ingevoerd bij ov-fiets.
Het markeringprincipe is snel, efficiënt, fraudonvriendelijk en (daardoor) goedkoop fietsen verhuren.
Het is aangekondigd dat de veelhuurders wat tegemoet gekomen zal worden, ik ben eigenlijk wel benieuwd.
We willen het gebruik van OV-fiets toegankelijker maken. Zou natuurlijk mooi zijn als er daardoor meer mensen gebruik gaan maken van OV-fiets. Minder OV-fiets gebruikers willen we in ieder geval niet ;-)
Toegankelijker maken, maar je hebt nog steeds een persoonlijke OV-kaart nodig en iDeal om te kunnen betalen.
Je kan voor de meeste NS abonnementen ook een telefonische machtiging geven als je een IBAN-rekening hebt. Dit is blijkbaar niet van toepassing op OV-fiets.
Ik dacht dat OV stond voor "openbaar vervoer"? Dus niet enkel voor reizigers met een persoonlijke kaart, maar voor iedereen die een ritje wil betalen. Zoals families die enkel over een anonieme kaart beschikken of bv. buitenlanders die een plek met de fiets willen verkennen.
Als je OV-fiets echt toegankelijk wil maken, zorg dan dat je de fietsen bv. gewoon met je Visakaart uit een kluis of met cash aan een bemande OV-fietslocatie kunt ontlenen. Van een Visakaart kan je ook een borg inhouden die je nadien terug geeft.
Dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe Manager Public Relations. Die zegt doodleuk dat NS niet verwacht dat dit voor meer potentiële gebruikers zorgt.
Misschien dat er een verschil is tussen nieuwe klanten en bestaande klanten? Dat voor nieuwe abonnees nu al de nieuwe voorwaarden gelden en voor bestaande abonnees per 1-1-2017? Ik gok maar iets hoor 🙂
NS wil met ‘alleen betalen per OV-fietsrit’ de toegang tot OV-fiets eenvoudiger maken en het gebruik van OV-fiets vergroten.
Ik kwam net
dit artikel tegen.
Hierin wordt geklaagd over het feit dat de ov-fietsen zo weinig beschikbaar zijn.
Wel overweegt NS het abonnement voor de OV-fiets (nu 10 euro per jaar) gratis te maken, en de huurprijs per rit (nu 3,35 euro) te verhogen. “Puur uit klantgemak.”
Maar zal het aantal potentiële gebruikers daardoor juist niet extra toenemen? Dat verwacht NS niet, zegt Koetsier.
Beste NS, willen jullie met deze verandering nou méér of mínder ov-fiets-gebruikers? 😃
@mrfreeze: Het gaat om (meer dan) 90% van alle gebruikers van de OV-fiets. Overigens gaat het hier alleen om particuliere klanten, niet om klanten met een zakelijk abonnement.