Sticky

Wijziging OV-fiets

  • 27 oktober 2016
  • 71 reacties
  • 17829 Bekeken


Toon eerste bericht

71 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Is er inderdaad een tientje geïnd? De toezegging van NS was, dat dit zou worden teruggestort. Als uw rekening voor een cent is belast dan is dat alleen ter controle van uw bankaccount.

Mogelijk kan een moderator helderheid verschaffen over wat er in uw geval precies aan de hand is.

Aanvulling: Ik heb even in de mail gekeken en het zou inderdaad per januari ingaan. Het is mogelijk om administratieve redenen maar handig is anders. Mogelijk is dat een verklaring. iMark was me voor en ik verwijs u naar zijn reactie hieronder.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad een nogal onnozel van NS. Ze hadden alleen het verificatiebedrag van €0,01 moeten incasseren. Het lijkt me weer typisch een geval van het groot-bedrijf-syndroom': de ene afdeling (incasso's) heeft geen idee wat de andere afdeling (abonnementsvormen) heeft besloten.

Ik kreeg op 17 november een e-mail van NS met nadere verklaringen over mijn abonnement dat per 1 oktober 2016 was verlengd:
"U heeft in 2016 uw OV-fietsabonnement met NS OV-fiets B.V. een jaar verlengd. We hebben goed nieuws voor u. Vanaf 1 januari 2017 rekenen wij voor OV-fiets geen abonnementskosten meer. Voor u betekent dit dat u per direct al geen abonnementskosten meer betaalt. Over eventueel teveel betaald abonnementsgeld voor OV-fiets ontvangt u van ons een tegemoetkoming. Hierover ontvangt u automatisch bericht in januari 2017."
Reputatie 7
Badge +3
Nog een aanvulling. Eerder in het jaar werd gesproken over wijzigingen per 1 januari 2017. Nu blijkt het eerder ingegaan te zijn en heeft NS al vrolijk de prijsverhoging van €3,35 naar €3,85 doorgevoerd die volgens eerdere berichten pas per 1 januari 2017 zou zijn. Bron: http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html



Ik kan er niets anders van maken dan dat we hier met administratief broddelwerk en een te vroeg doorgevoerde prijsverhoging te maken hebben. In de e-mail van 17 november beweerde NS nog het volgende:
"U betaalt vanaf nu alleen nog voor het gebruik van de OV-fiets. De kosten van een ritprijs bedragen tot 1 januari 2017 € 3,35 per 24 uur. Daarna bedraagt de ritprijs van een OV-fiets € 3,85 per 24 uur."
iMark, ik zou het waarderen als die negativiteit van je op het forum eindelijk een keertje minder wordt. Het bepaalt al gauw de sfeer van een topic. Ik heb je dit vaker moeten vragen. Dingen kunnen ook op een normale manier (zie Thom) worden genoemd.

Smuchall, het lijkt me goed dat ik even met jou meekijk. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin jouw naam en adres? Dat kun je doen door op mijn naam en 'Stuur bericht' te klikken.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat er een verschil is tussen nieuwe klanten en bestaande klanten? Dat voor nieuwe abonnees nu al de nieuwe voorwaarden gelden en voor bestaande abonnees per 1-1-2017? Ik gok maar iets hoor 🙂
Ik ben zelf ook erg benieuwd, want het zou vervelend zijn als er iets niet goed gaat. Hopelijk ontvang ik snel een bericht van Smuchall.
Reputatie 7
Badge +3
Toen ik eerder vandaag op de website van OV-Fiets keek was ik nogal verbaasd dat de regeling zoals die per 1 januari 2017 gaat gelden (geen abonnementskosten en een prijs van €3,85) nu al op de website staat en dat tegelijkerijd de voorwaarden per 1 januari 2016 nog steeds actueel zijn. Hier is duidelijk iets misgegaan.
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450867651969/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/ov-fiets-tarieven-particulier-2016.pdf

Je zou denken dat wanneer je voor 1 januari 2017 nog abonnee wordt, je conform de voorwaarden (dus €10 abonnement en een huurprijs van €3,35) die nu gelden abonnee wordt en dat je in de loop van januari 2017 abonnementsgeld krijgt gecompenseerd. Of zijn deze pagina's te vroeg online gegaan?
http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/de-ov-fiets.html
http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/online-abonnee-worden.html

Of gelden er tot 1 januari 2017 verschillende huurprijzen en betalen abonnees die €10 betaald hebben tot 1 januari €3,35?
Ik neem jouw punten ook meteen mee, iMark. Ik hou dit topic in beheer en kom er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kreeg gisteren een email van NS met goed nieuws voor mij als OV-fiets abonnementhouder. Geen abonnement meer nodig en verhoging van €3,35 naar €3,85 Goed nieuws? Als veelgebruiker ga ik dus meer betalen. 😞
Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Ik snap jullie opmerkingen, maar we hebben deze keuze voor nu gemaakt.
Hoi Lucienne, ik vind het jammer dat je hier zo over denkt. Ik sluit me aan bij hetgeen wat Klaas-Jan heeft gezegd, we hebben voor nu een keuze gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Keuzes.....

Er worden wel vaker keuzes gemaakt die niet zo gelukkig uitpakken, zoals touringcars in plaats van regulier openbaar vervoer gebruiken gebruiken bij een buitendienststelling bij Amsterdam Zuid in augustus. Of het te vroeg beginnen met de vertrekprocedure. :P

Bij dit onderwerp denk ik dat NS heel goed de suggestie kan overnemen om de mensen die 21 keer of meer per jaar een OV-fiets huren 50 cent korting te geven na de 20e keer huren. Ik hoop overigens dat NS niet te vroeg is met het afschaffen van de abonnementen en de capaciteit voldoende op orde heeft. Hoewel er strikt genomen nog steeds een abonnement blijft omdat er een keer een cent moet worden overgemaakt om het (kosteloze) abonnement te activeren. Dat is nog steeds een behoorlijke administratieve drempel.

Wel een goede keuze is het instellen van dit forum zodat wij als klanten rechtstreeks met NS kunnen praten over de goede en minder goede keuzes en de dienstverlening verbeterd kan worden. Af en toe worden stilletjes foute keuzes uit het verleden niet meer gemaakt. Dat is winst.
Reputatie 1
Ik hoop ook dat de ritten vanaf 20 fietsen goedkoper kunnen worden gemaakt. Anders begint het wel duur te worden.. Jammer dat de NS meer geeft om nieuwe klanten trekken, dan vaste klanten tevreden houden.

Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.

Waarom moeten we eigenlijk tot volgend jaar wachten? Vanaf 1 januari betalen we al meer, dan wil ik voor die tijd graag de oplossing weten..
Waarom moeten we eigenlijk tot volgend jaar wachten? Vanaf 1 januari betalen we al meer, dan wil ik voor die tijd graag de nieuwe oplossing weten..

Ik snap dat jullie hier ontzettend benieuwd naar zijn, maar op dit moment is er nog niks bekend over deze oplossing. O.a. Sivan en andere collega's zijn hier nog over aan het brainstormen om tot een goede oplossing te komen. Ik moet jullie daarom vragen om geduld te hebben. De reizigers die meer dan 20 OV-fiets ritten per jaar maken, zullen begin 2017 benaderd worden.
Ik heb overigens geen bericht meer ontvangen van Smuchall.
Reputatie 1
Weten jullie al iets? Zou fijn zijn als we er snel achter komen nu we al meer moeten betalen.
Zodra we meer weten zullen wij dit hier vermelden. Ik heb nog even navraag gedaan.
Excuses voor de late reactie.

Wat betreft dit onderdeel:

Wat als ik meer dan 20 ritten per jaar maak met een OV-fiets?
Jij bent blijkbaar een zeer frequente gebruiker van OV-fiets! Helaas val je dan onder de 10% klanten voor wie deze wijziging minder gunstig is. Daar zijn wij ons bewust van. Begin volgend jaar zullen we jou als klant hierover benaderen.


Inmiddels is men bezig met de voorbereidingen van een campagne voor deze klanten. Ze verwachten in de komende weken (ik verwacht januari of begin februari) hen te benaderen. Over de invulling kan ik nog niets kwijt.
Bij mij is er in op 22 december 2016 nog wel abonnementsgeld afgeschreven, terwijl dit volgens het bericht na 3 november niet meer zou gebeuren. Hoe zit dit?
Dan ga ik er vanuit dat je deze maand nog bericht van ons krijgt, Janmartinjansen. De kosten die je nu hebt betaald zul je dan vergoed krijgen. Heb je aan het eind van de maand nog niets gehoord, laat je mij dit dan even weten?
Reputatie 7
Badge +3
De Algemene Voorwaarden van OV-fiets zijn nog steeds niet aangepast aan de situatie die op 1 januari 2017 is ingegaan. Dat heb ik op 24 november 2016 gemeld maar er is blijkbaar nog niets mee gedaan.

Zie: https://forum.ns.nl/ov-fiets-48/wijziging-ov-fiets-28754?postid=185630
Dan ga ik er vanuit dat je deze maand nog bericht van ons krijgt, Janmartinjansen. De kosten die je nu hebt betaald zul je dan vergoed krijgen. Heb je aan het eind van de maand nog niets gehoord, laat je mij dit dan even weten?
Bedankt. Ik zag nu wel dat het abonnement zelf wel al voor 3 november was ingegaan.
vandaag (9 jan) krijg ik een rekening van 10 euro van ns voor het ov fiets abonnement. Dat moet toch een vergissing zijn? Zie dit bericht:

Vanaf 1 januari 2017 verandert er iets voor het OV-fiets abonnement. Je betaalt dan niet langer abonnementskosten.

Uit onderzoek onder reizigers blijkt dat het afsluiten van een abonnement voor 10 euro per jaar een drempel opwerpt om de OV-fiets te gebruiken. NS wil het reizen met het OV zo makkelijk en duurzaam mogelijk maken en gaat daarom per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer vragen voor de OV-fiets. Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.
ik krijg vandaag 9 januari 2017 een factuur van 2 maal eur 10,00 voor 2 ov-fietsabonnementen.
weliswaar voor de periode vanaf 1nov2016, maar toch .
de ns wil nu incasseren en dan later weer terugbetalen, of zo. heel vreemd
bovendien maak ik zeker meer dan 20 ritten per jaar en is deze wijziging dus ongunstig voor mij.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kreeg de factuur ook. Dan staat er: Het kan gaan om een debet- een creditfactuur. Per november is er geen tientje afgeschreven en voor dit jaar zou het gratis zijn. Alles wordt echter automatisch af- of bijgeschreven volgens de brief, dus we wachten vrolijk af. Over zeven dagen weten we meer, althans volgens de brief.
Tja.

Reageer