Sticky

Wijziging OV-fiets

  • 27 oktober 2016
  • 67 reacties
  • 14857 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Absoluut mee eens, Thom.

Wanneer je abonnementskosten over 2017 hebt betaald zullen wij dit naar ratio terug betalen. Bijvoorbeeld: heb je 19 maart 2016 10 euro abonnementsgeld betaald, dan krijg je de maanden januari en februari 2017 plus 18 dagen van maart terugbetaald. Wij zullen dit in de maand februari terugstorten.

Iedere OV-fiets klant die na februari nog geen vergoeding heeft gehad, kan zich bij ons melden, ook via dit forum. Dit mag in dit topic of door mij een privébericht te sturen. Dan ga ik er direct achteraan.
Reputatie 7
Badge +4
Op zich is die regeling redelijk. Het viel me echter op dat ik kortgeleden in 2017 nog een tientje afgeschreven zag. Ik vond het wat vreemd maar ik neem dan maar aan dat het in zijn geheel wordt teruggestort. Voor mij als kleine gebruiker is het een voordeel dat ik geen abonnementskosten meer betaal.

Is het inderdaad zo dat de compensatie voor de veelhuurders bij OV-fiets bestaat uit drie gratis ritten? Dan lijkt het er op dat er weliswaar een gebaar wordt gemaakt, maar ze zijn per saldo wel flink duurder uit.
Uit de e-mail van vanmiddag:

Zoals u weet betaalt u per 1 januari 2017 geen abonnementskosten meer voor OV-fiets. U maakt veel gebruik van OV-fiets en dat stellen wij op prijs. Daarom komen wij u graag tegemoet.

3 gratis OV‑fietsritten
Als blijk van waardering krijgt u van ons 3 OV‑fietsritten cadeau. Deze ritten komen automatisch op uw OV‑chipkaart te staan en worden dus niet gefactureerd. Het enige dat u hoeft te doen, is er voor 1 augustus 2017 van te profiteren!
Dat klopt, Thom. De OV-fiets klanten die meer dan 20 keer per jaar een OV-fiets huren, ontvangen van ons drie gratis OV-fiets ritten.
Badge +3

Is het inderdaad zo dat de compensatie voor de veelhuurders bij OV-fiets bestaat uit drie gratis ritten? Dan lijkt het er op dat er weliswaar een gebaar wordt gemaakt, maar ze zijn per saldo wel flink duurder uit.

Per saldo zijn ze duurder uit vanaf 26 ritten. Ze krijgen nu €11,55 + €10 = €21.55 lagere kosten. Ik heb geen idee hoeveel klanten meer dan 26 ritten per jaar maken.

Een gestaffelde compensatie lijkt me een beter idee. Dus bij meer dan 20 ritten 3 ritten cadeau en bij meer dan 40 ritten 6 ritten cadeau etc.
Reputatie 7
Badge +4
Ik verwacht dat het een eenmalig gebaar is. Om hoeveel mensen het gaat, is niet helder. Negentig procent zou er op vooruitgaan met de nieuwe regeling, het kan die andere tien procent zijn.
voor mij als incidenteel ov-fiets gebruiker zeker interessant
echter wat wel weer jammer is ik gebruik de fiets vooral vanaf de locatie schiphol
daar staan 4 fietsen wat gewoon teweinig is wat ze zijn alle 4 bijna altijd weg ( kwam er laatst tegen die gewoon in het fietsenrek op slot waren gezet zodat ze inderdaad een fiets haden)
Reputatie 7
Badge +2
Als veelgebruiker ben ik kritischer geworden op het gebruik van een OV-fiets. Met abonnement van €10,= pakte ik er vanwege het gemak er ook een voor ritten die met bus en/of tram iets goedkoper zouden zijn geweest. Vandaag heb ik voor het eerst op een traject waar ik normaal een OV-fiets voor huurde dit niet gedaan, maar gekozen voor de bus.
Vandaag (13/2) mail gekregen met mededeling dat vanaf vandaag "persoonlijke omgeving voor OV-fiets en/of Stallen op rekening wijzigt". Ik hoopte dat daarmee ook het proces waarmee het OV-fiets abonnement aan een nieuwe OV-chipkaart kan worden gekoppeld vereenvoudigd zou zijn geworden. Mij is het - toen ik enkele weken terug mijn nieuwe OV-kaart kreeg - na een middag sleutelen op de NS-site gelukt en ik hoopte dat anderen dit gedoe bespaard zou worden. Als de OV-kaart is verlopen en er komt een nieuwe dan moet volgens een begeleidende brief je het koppelen zelf regelen met de leverancier van de dienst OV-fiets zonder verdere toelichting. Of gebeurt het koppelen OV-fiets aan nieuwe OV-chipkaart nu voortaan automatisch?
Het OV-fietsabonnement op een verlopen OV-chipkaart wordt automatisch overgezet bij kaartvervanging bij abonnementen die zijn afgesloten NA 20 augustus 2015.
Het OV-fietsabonnement op een verlopen OV-chipkaart wordt automatisch overgezet bij kaartvervanging bij abonnementen die zijn afgesloten NA 20 augustus 2015.
Dankjewel Klaas-Jan. Mijn abonnement is van voor die tijd. Zoals gezegd: het kostte een hoop zoekwerk en het is uiteindelijk gelukt om nieuwe kaart via de site te koppelen, maar ik hoop dat jullie andere abonnementhouders beter op weg kunnen helpen.
Klacht: Dramatische administratieve afhandeling van deze verandering. Mijn OV-fiets abonnenment is verlengd per 16 juni 2016. Ik heb dus recht op restitutie. Eind januari 2 verschillende mails van OV-fiets hierover ontvangen. Eentje betreffende 3 gratis ritten. Vervolgens twee dagen later een mail dat toch het bedrag binnen een maand op mijn rekening zou worden bijgeschreven. Maandje afgewacht en medio maart toch maar eens gebeld, eerst naar het verkeerde nummer dat OV-fiets in zijn eigen mailing had gebruikt! Vervolgens een halve stagiair aan de telefoon gekregen die mij toezegde dat zowel de vergoeding als de ritten op mijn OV-kaarten en bankrekening zouden worden bijgeschreven. Binnen 10 dagen zou ik worden teruggebeld. Niets gebeurd, sterker nog: Ik kreeg allerlei incasso aanmaningen omdat mijn oude IBAN-rekeningnummer kennelijk weer in gebruik was genomen! Die dan toch maar weer terug betaald, want geen zin in nog meer gedoe. Vandaag toch maar eens gebeld met de OV-fiets. Kreeg eerst een medewerker van zakelijk aan de telefoon (!). Daarna een medewerker die er ook helemaal niets van snapte en de verbinding heeft verboken.
Kortom: Zeker 5 telefoontjes verder, foutieve informatie, niet werkende systemenen EN nog steeds geen enkele tegemoetkoming. OV-fiets en/of NS- en/of mijn-deur-tot-deur en/of mijnns.nl en/of wie er ook achter al deze knoppen zit: Ga je schamen. Zo ga je niet met consumenten om. Graag een reactie!
Welkom op het NS Serviceforum, planejazz.

Wat een nare situatie is dit. Zou je me in een privébericht je NAW-gegevens, geboortedatum en OV-chipkaartnummer sturen? Dan ga ik het voor je uitzoeken. Je kunt me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken.
Ik heb zojuist alle informatie over zijn abonnement gestuurd in een privébericht. Hopelijk verheldert het deze case wat meer.
Om dit te kunnen realiseren gaat de prijs per OV-fietsrit van 3,35 euro naar 3,85 euro. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert dit voordeel op. Zij betalen minder dan wanneer zij een OV-fiets abonnement en de OV-fietsritten betalen.


Waarom kan ik dit niet geloven? Dus u stelt dat voor de huidige 90% OV fietsers het goedkoper word door deze verandering?

Nogmaals ik kan dit niet geloven. Ik ben ook bang dat als we hier een poll aanmaken en het de klanten vragen er 90% zal zijn die zal aangeven juist duurder uit te zijn.

Evengoed is het misschien wel slim voor de NS om de huur van de fietsen te verhogen en de 10 euro per jaar weg te halen. Meer mensen zullen dan een fiets pakken en per fiets zal de NS dan meer verdienen.

Net alsof doen dat het beter is voor de klanten vind ik wel een heel mooi verkoop verhaal!
Klacht: Dramatische administratieve afhandeling van deze verandering. Mijn OV-fiets abonnenment is verlengd per 16 juni 2016. Ik heb dus recht op restitutie. Eind januari 2 verschillende mails van OV-fiets hierover ontvangen. Eentje betreffende 3 gratis ritten. Vervolgens twee dagen later een mail dat toch het bedrag binnen een maand op mijn rekening zou worden bijgeschreven. Maandje afgewacht en medio maart toch maar eens gebeld, eerst naar het verkeerde nummer dat OV-fiets in zijn eigen mailing had gebruikt! Vervolgens een halve stagiair aan de telefoon gekregen die mij toezegde dat zowel de vergoeding als de ritten op mijn OV-kaarten en bankrekening zouden worden bijgeschreven. Binnen 10 dagen zou ik worden teruggebeld. Niets gebeurd, sterker nog: Ik kreeg allerlei incasso aanmaningen omdat mijn oude IBAN-rekeningnummer kennelijk weer in gebruik was genomen! Die dan toch maar weer terug betaald, want geen zin in nog meer gedoe. Vandaag toch maar eens gebeld met de OV-fiets. Kreeg eerst een medewerker van zakelijk aan de telefoon (!). Daarna een medewerker die er ook helemaal niets van snapte en de verbinding heeft verboken.
Kortom: Zeker 5 telefoontjes verder, foutieve informatie, niet werkende systemenen EN nog steeds geen enkele tegemoetkoming. OV-fiets en/of NS- en/of mijn-deur-tot-deur en/of mijnns.nl en/of wie er ook achter al deze knoppen zit: Ga je schamen. Zo ga je niet met consumenten om. Graag een reactie!


Oh ik heb een keer een fiets terug gebracht in Utrecht. Zijn ze hem kwijt geraakt en hadden ze hem niet uitgechecked! Krijg ik me toch een dikke rekening binnen voor een nieuwe fiets wil je niet weten! Na hoop gedoe is de rekening kwijt gescholden. Geen echte "sorry" of gratis rit. Niks... gewoon DOEI.

Eigenlijk had ik mezelf een hoop tijd kunnen besparen door gewoon te betalen. Toch geld zat.
Badge +3
Ouwe koeien @iCQ de abonnementskosten (€10) voor OV-fiets zijn afgeschaft dus je betaalt nu (al jaren dus) iets meer per fiets per dag om te huren. Gratis huren heeft nooit bestaan.

Na hoop gedoe de rekening kwijtgescholden wegens niet 'teruggebracht' is een systeemfoutje geweest dus. Niet te druk over maken.

Vandaag nog zoiets bij de AH, ik stop tig flessen in een automaat en er komt geen embellagebonnetje uit! Medewerker vond het allemaal prima en schreef een bonnetje met de hand uit voor me, na even controleren of ik wel gelijk had (flessen op de band).

Automaat vervolgens buiten werking gezet en veel boze mensen die ook eigenlijk nog statiegeld wilden. Gelukkig was de medewerker er nog, al zei die "ja maar dit ga ik niet heel de avond doen, kom morgen maar terug als het ding weer werkt!"

Reageer